Gå til innhold
Hundesonen.no

Ditt beste råd?

Enits

Recommended Posts

Som jeg skrev i ett innlegg lenger oppe så har jeg prøvd dette, men det kommer jo selvfølgelig ann fra hund til hund, vi hadde ingen problemer med dette med den gamle hunden vår, den var på jakt sammen med faren og broren min, og med meg i stallen, den ga virkelig blaffen i hestene, og andre dyr som gikk på gården, og alt sammen. Men det kommer som sagt ann på hund til hund ;)

som labbis sa, ku og sau og hest er ett fett.

Jeg har en corgi valp som ikke har vist gjeting tendenser på noe, men var med i stallen og begynte å gjete hestene på jordet.... Så mye for at hun egentlig skal tenne på ku.. litt OT men ja :P

Bare husk at hunden TS velger har 4 helt forskjellige ting i seg og alle kan slå ut på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Løs på et eller annet vis er en selvfølge. Jeg snakker om å gå løs ute i skogen liksom.

Hunden vil få strekke seg og løpe og ha det kjekt, bare i kontrollerbare situasjon, som type hundegård eller innlukket område ;)

Hunden skal ikke brukes i jakt i utgangspunktet, men om jaktinnstinktet blir et stort problem, så kan det være en løsning å bruke den til noe jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en corgi valp som ikke har vist gjeting tendenser på noe, men var med i stallen og begynte å gjete hestene på jordet.... Så mye for at hun egentlig skal tenne på ku.. litt OT men ja ;)

Bare husk at hunden TS velger har 4 helt forskjellige ting i seg og alle kan slå ut på godt og vondt.

Ganske greit eksempel på det med at alle hunder er forskjellig i grunn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skjønner at det er litt kjedelig å lese alle disse skeptiske svarene du har fått her, men jeg tror nok det er noe i det de fleste her skriver. Og du har jo sikkert begynt å glede deg veldig til å få den lille i hus. Grunnen til at så mange er skeptisk og til tider skarp i kommentaren er fordi tallene for omplassering av blandinger av disse rasene er dystre tall. Folka på hundesonen er over gjennomsnittet glad i hunder og er ikke særlig imponert over disse tallene. Så da gir vi jo selvfølgelig råd til de som sier at de ikke har allverden med erfaring, at det kanskje lønner seg å velge en rase som ikke er så alt for krevende. Også er det jo ingen hemmelighet at man vet litt mer hva man får om man velger en rasehund.

Jeg tviler ikke på at dette kan bli en flott hund, men det krever nok bøttevis med tålmodighet fra din side.

Jeg har ingen meninger om alt det andre i tråden, men reagerte litt på dette innlegget.

Det kan godt hende at hund med mye jaktinstinkt går fint i stall, men jeg tror jaktinstiktet er lite å gjøre med. Man kan gjøre hunden vant til store og små dyr fra den er liten, men instiktet vil ikke forsvinne av den grunn. Stall eller ikke, dette gjelder uansett. En hund kan være godt vant med katter, men har den jaktinstikt nok vil den ikke tenke seg om overhodet før den setter etter en løpende katt for å ta den. Og å ta med hunden på jakt, hva skal det hjelpe på?

Dette kan jo jeg skrive under på med en gang. Jeg har parson russell terrier (hund med MASSE jaktinstinkt) som har vokst opp med katten Bajas...stakkar Bajas ;) Hun kommer nok aldri til å bli lei av å jage han.

Ok.

Så, man kan ikke dressere en hund til å kontrollere sitt eget instinkt når det kommer til jakt, men man kan det i forhold til gjeterhunder?

Har sett en god del på cesar milan, og som følge av det ser jeg ikke at ting skal være umulig. Selvfølgelig må det jobbes med, men det skal da gå fint!

Og om det mot formodning ikke går så fint som man håper, så tilpasser man seg.

Nei, altså det er ikke alltid man kan det. Instinktene ligger jo der. Gjeterhunden til mora mi gjeter kattene i huset :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skjønner at det er litt kjedelig å lese alle disse skeptiske svarene du har fått her, men jeg tror nok det er noe i det de fleste her skriver. Og du har jo sikkert begynt å glede deg veldig til å få den lille i hus. Grunnen til at så mange er skeptisk og til tider skarp i kommentaren er fordi tallene for omplassering av blandinger av disse rasene er dystre tall. Folka på hundesonen er over gjennomsnittet glad i hunder og er ikke særlig imponert over disse tallene. Så da gir vi jo selvfølgelig råd til de som sier at de ikke har allverden med erfaring, at det kanskje lønner seg å velge en rase som ikke er så alt for krevende. Også er det jo ingen hemmelighet at man vet litt mer hva man får om man velger en rasehund.

Jeg tviler ikke på at dette kan bli en flott hund, men det krever nok bøttevis med tålmodighet fra din side.

Dette kan jo jeg skrive under på med en gang. Jeg har parson russell terrier (hund med MASSE jaktinstinkt) som har vokst opp med katten Bajas...stakkar Bajas ;) Hun kommer nok aldri til å bli lei av å jage han.

Nei, altså det er ikke alltid man kan det. Instinktene ligger jo der. Gjeterhunden til mora mi gjeter kattene i huset :P

Hei!

Jeg forstår hva du sikter til. Men jeg har alle intensjoner om å få dette til!

Uansett er det ikke 100% sikkert at valpen blir min, nettopp av den grunn at jeg vil møte den, og hilse på foreldrene og se hvilke gener den sannsynligvis har.

Jeg kan prøve å sosialisere den i stallen, kanskje det går, og kanskje det ikke går. Da må jeg finne en annen løsning om det ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som er sagt her, og det de fleste har som fellestrekk er at en blandingshund kan være mye mer uforutsigbar enn en renraset hund.

Blander du golden og golden, får du mest sannsynlig en typisk golden som avkom, men selvfølgelig individforskjeller innenfor en lengre goldenskala.

Men når en blander fire forskjellige raser, er det ikke godt å si hvordan valpene blir. Selv om kombinasjonen er gjort før, må ikke neste kull bli slik. Individene i et kull vil ikke nødvendigvis være homogene, og det skal noe til for å kunne si hvordanen fire uker gammel valp blir i mentalitet og energi som unghund og voksen.

Og for mange av oss er den uforutsigbarheten rett og slett skummel og uønsket. Selv om en ikke har garantier med en renraset hund, er det likevel et mer begrenset spekter en renraset hund vil utfolde seg på. Og med grundig research av valpens bakgrunn, snevrer en ytterligere inn.

Det er fire tunge raser som ligger bak valpen - hva slags helseundersøkelser har de vært gjennom?

Om du vil ha en agilityhund, er det viktig at den ikke har leddplager. Om du ønsker en aktiv turkamerat, er det også viktig at den har en sunn anatomi og ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste kan trenes på innen hund. Og de fleste hunder kan sprette over noen agilityhindere, eller lære seg å gå litt på plass, og komme på innkalling på en P-Plass.

Å slippe en Siberian Husky eller Alaskan Malamute i skogen, for så å rope på den å tro at den kommer, DET er noe helt annet.

Det kommer ikke ann på eier. Det kommer ikke ann på hvor mye lydighet man har trent, eller hvor "glad" hunden er i eiern sin.

Det har INGENTING å si. For i 99.9% av tilfellene, så kommer IKKE bikkja tilbake. As we speak så er det til og med Sibirske huskyer på rømmen som må skytes, HVIS de kommer så nærme folk at de er i skuddlinje. Jaktinnstinktet er hinsides det andre raser har, er ukontrollerbart, og altså ikke noe man kan trene på. Og det gjelder ALT pelsvilt. Og de med fjær...Pluss husdyr!.

Grunnen til at folk er negative til blandingen i denne tråden, er at man ikke vet hva det blir.

Har du ****** uflaks så får du:

Jaktinnstinktet til Huskyen: En rase man IKKE har løs

Bjeffinga til elghunden (og det at de fleste elghunder stikker, om ikke like ille)

Aggresjonen mot samme kjønn fra Alaskan Malamuten

De fysiske plagene til schæferen (kanskje med sytinga og den ufine hilsemåten)

Har du flaks får du:

Huskyens sosiale vesen med andre hunder

Elghundens evne til å ta det rolig når noe ikke skjer

Muttens manglende vaktinnstinkt

Schæferens evne til å være "lydig", å følge eier

Generelt så er det lotto, og ingen trening kan forandre en hunds gener. ;)

Blir dette en hund man kan ta med i stallen, og ha løs, så vil jeg si man har hatt flaks med at det er schæferens egenskaper man fikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som i allefall to av hundene den er blandet med har jakt innstingt så kan faktisk hunden ha godt av og være på jakt, og jeg har hatt elghund i såpass mange år at jeg tror nok ikke den delen av hunden skal være noe problem.

Å Elghund er ett av de mest familiekjære dyrene jeg har møtt, og da kommer jeg fra en familie som hvor alle har hund, tanter, onkler, besteforeldre, og da er det alle hunder i forskjellige størrelser og fassonger, trur denne blandingen kan utgjøre en ganske skjønn hund!

Trur du fint kan klare dette pysekatt. Selv om det er ENKELTE (Nå er det langt i fra alle jeg mener, for enkelte er veldig proffesjonelle) Som mener at du ikke kan klare det. Nå vet jeg litt mer om deg som person, å da er det lettere og se at du klarer det.

Det er forskjell på jaktinnstinktet til jakthunder og polarhunder. Disse kan på en måte ikke sammenlignes.

En polarhund er på jakt absolutt hele tiden. De vil lukte og se etter vilt og husdyr så fort du er utenfor døren.

Jordrotter og mus og katter er det som får gjelde i boligstrøk, i skogen alt annet. En polarhund blir HELT i sin egen verden da den får ferten av dyr, og er ikke tilsnakkandes. (Derfor man ikke får godkjent sauerenhetskurs på polarhund)

Jakthunder er, avlet for å være dresserbare, samarbeider med eier, og er absolutt kontrollerbare. (selv om mange mener de er harde å dressere) De fleste vil og reagere på spesifikke dyr, og slår gjerne av da de ikke er på jakt.

Jeg har endel jakthunder i familien, og har som alle andre, vokst opp med elghund. Jaktinnstinktet til jakthundene er ikke i nærheten av det huskyene innehar. En jakthund kan vokse opp med andre dyr, dette hjelper f eks ikke på polarhundene. Mang en katt har gått i den fella.... En jakthund, på fuglehunder og elghunder, kan få tilfredstilt sitt instinkt med jevnlig jakttrening, og det å bli med på jakt.

Dette får man ikke gjort på polarhundene.

Det er en grunn til at man ikke ser disse hundene på jakt.

Eller som gårdshund, tuslendes på en gårdsplass....

Man må ikke tro man kan finne opp kruttet på nytt, erfarne polarhundeiere vet hva de eier ;)

Så jeg har ikke mine hunder med meg hverken på jakt, eller i stallen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode poeng. Er helt klart noe å ha med seg når man vurderer denne blandingen.

Som sagt, ingenting er 100% sikkert, jeg vil se an foreldrene til valpen og valpen før jeg bestemmer meg.

Og noen ganger må man nesten spille litt lotto ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[q

Men jeg skal ikke konkurrere. Alt skal være for gøy og trening. Tenkte prøve meg på spor også. Men må jo selvfølgelig se an hunden, hva den liker og vil trives med.

Skal du trene agility og lydighet på gøy bare? Det blir ikke gøy når du står og river deg i håret over at bikkja ikke gidder og hoppe over et hinder, interisserer seg for helt andre ting. Ikke kommer på innkalling, stikker av osv. i lydigheten, er det artig og morro det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den gjør det mesteparten av tiden er det jo tydelig at den ikke finner det noe kjekt, så da finner man andre aktiviteter istedet =)

Som jeg nevnte i det første innlegget mitt så ville jeg heller sett etter en hund som passet til de aktivitene du vil gjøre. Tenk deg om hva slags hundehold du vil ha! Flyfilla skrev et veldig bra innlegg. Det er ikke så lett å finne noen andre aktiviteter hvis ikke hunden vil jobbe med deg.

Jeg har ikke mye erfaring med polarhunder selv, men etter det jeg har lest, så funker det veldig dårlig med "vente å se"-holdning når det gjelder andre dyr. For med polarhunder så kan det gå bra, helt til det plutselig ikke går bra lenger.

Selv om moren og faren er fine hunder, så trenger ikke det å si så mye om hvordan valpene blir. Da må du nesten se på kullene de kom fra og linjene bakover. To hunder med bra gemytt og helse kan fort få et kull med masse helseproblemer og dårlig mentalitet.

Som noen tidligere nevnte så ville jeg lest tråden til Litz her inne. ;)

Edit: Som Aya sa: "Tenk på hva slags hund som passer deg, ikke omvendt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte på noe, er dette noe de har avlet på bevist eller er det bare enda en gatemix fordi de ikke holdt hunden i bånd? Ellers, bra flyfilla!

Om det er fordi bikkjene stakk av, ja da ser du eksempel på egenskapene og det Flyfilla nevnete ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu det andre veien:

Tror du en hund som er avlet for å gå i spann i flere timer og jobbe, vil trives med ett par timer tur i bånd og en lp/ag økt på 1 time?

Tror du en hund som er avlet for fysisk hardt og tungt arbeid, vil trives med "bare" hjernetrim?

Tror du en hund som ikke får spesiffiserte avlete behov over veldig mange generasjoner, ikke vil finne på andre ting når dette ikke blir dekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare SHen i hunden som har behovet for alt for mye mosjon.

Men Schæfer blandinger har lett for å få mye av akkurat schæfer adferd.

Men selv schæfere dreper katter, så jeg vil tro det blir en meget instinktstyrt hund ;)

Ikkenoe man har i nærheten av sau og andre delikatesser :P

Kanskje blir den liten og lett som husky/elghund, eller stor mutte/schæfer. Pen blir den ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har idag vært i stallen, og pratet med disse andre der som har hund.

En av dem har alaska husky, og en annen har siberian husky. Den tredje har shæfer.

De var enig i at det kunne bli en utfordrende hund i forhold til mosjon og at det er 3 veldig sterke raser innvolvert. Men de mente også at dette skulle jeg klare fint, med mindre jeg hadde maks uflaks og fikk det værste i alle rasene. Men de er også enig i at den ikke nødvendigvis trenger å bli verre enn en renraset hund. Selv der møter man på aggressive hunder og mer til.

De anbefalte meg å dra ned å hilse på valpen, og foreldrene, og ta en lang og god prat med oppdretterne. Og så ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har idag vært i stallen, og pratet med disse andre der som har hund.

En av dem har alaska husky, og en annen har siberian husky. Den tredje har shæfer.

De var enig i at det kunne bli en utfordrende hund i forhold til mosjon og at det er 3 veldig sterke raser innvolvert. Men de mente også at dette skulle jeg klare fint, med mindre jeg hadde maks uflaks og fikk det værste i alle rasene. Men de er også enig i at den ikke nødvendigvis trenger å bli verre enn en renraset hund. Selv der møter man på aggressive hunder og mer til.

De anbefalte meg å dra ned å hilse på valpen, og foreldrene, og ta en lang og god prat med oppdretterne. Og så ta det derfra.

Det er ingen som sier det ikke er aggressive rasehunder! Men du har et MYE bedre utangspunkt når man kjenner til rasen, og linjene. Da kan man lettere "luke" ut linjer med aggressjon. Dette er veldig vanskelig, om mulig innen blandingshundverden.

Uansett hvor mye mot og vilje du har, så er det ikke sikkert du klarer det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du får:

* en hund som er snill og stabil overfor mennesker

* en hund som kan være vrien overfor hunder av samme kjønn

* en hund du aldri kan ha løs

* en hund med et heftig jaktinnstinkt som vil jakte for å drepe - denne hunden kan du aldri ha som jakthund, med mindre du tenker båndhund

* en hund som kan egne seg til blodspor, men ikke til lydighet og ag - og sannsynligvis er det en hund som ikke vil være det minste interessert i å trene det

* en hund med kraftig pels som vil tåle - og sikkert trives med - å stå ute i hundegård/bånd, og som vil ha tidenes heftigste røyteperioder

* en hund med mye lyd

* en hund med lite vokt

* en hund du aldri kan stole på rundt hester (det kan jeg ikke med min BC - gjeterhund- heller det ...)

* en hund som ikke vil være fornøyd med en times tur hver dag, men som må ha lange sykkelturer, trekketurer eller kløvturer for å være fornøyd

* en stor og tung hund som vil kunne være utsatt for leddsykdommer

Jeg ville aldri, aldri, aldri kjøpt en valp av denne blandingen - selv om jeg er veldig glad i alle fire rasene som den stammer fra og kunne tenke meg de hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at valpene er født, og ett hjem må de jo ha. Og slike blandinger havner sjelden hos erfarne brukshund mennesker.

Derfor er det bedre at de kommer til noen som er villig til å tilpasse seg bikkja, og som er klar over hva de KAN få.

Sånn sett er det bedre at trådstarter kjøper den, som har fått advarslene, enn en tilfeldig person som bare vil ha en hund ;)

Jeg er derimot ikke enig i størrelsen og evt leddproblemer på blandingen. Elghunden og Siberian Husky er ikke store hunder. Her snakker vi godt under 30 kg, OG de er sunne og friske.

Malamuten veier endel, men er også en frisk rase når det gjelder ledd osv, OG avlet for å bruke kroppen.

Schæferens helse kan jo diskuteres til man blir grønn i trynet, men her er det heller ikke tyngden som er problemet. Så av 4 hunder er det bare en som ikke fungerer helsemessig.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at valpene er født, og ett hjem må de jo ha. Og slike blandinger havner sjelden hos erfarne brukshund mennesker.

Derfor er det bedre at de kommer til noen som er villig til å tilpasse seg bikkja, og som er klar over hva de KAN få.

Sånn sett er det bedre at trådstarter kjøper den, som har fått advarslene, enn en tilfeldig person som bare vil ha en hund ;)

Jeg er derimot ikke enig i størrelsen og evt leddproblemer på blandingen. Elghunden og Siberian Husky er ikke store hunder. Her snakker vi godt under 30 kg, OG de er sunne og friske.

Malamuten veier endel, men er også en frisk rase når det gjelder ledd osv, OG avlet for å bruke kroppen.

Schæferens helse kan jo diskuteres til man blir grønn i trynet, men her er det heller ikke tyngden som er problemet. Så av 4 hunder er det bare en som ikke fungerer helsemessig.... :P

Hva om den får malamutens tyngde og schæferens ben? haha :P Nei, håper selvfølgelig det går bra! Og er enig i at det er bedre at noen som får "mye å tenke på" kjøper den, enn hvilken som helst annen^ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder fungerer greit på relativt lite mosjon og trening. Det er ett fåtall av hunder som får brukt hodet sitt. Oss hundegale er tross alt i mindretall.

Så er ett menneske genuint intressert i dyr, og er villig til å bruke mye tid, så får man mye gratis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal ikke brukes i jakt i utgangspunktet, men om jaktinnstinktet blir et stort problem, så kan det være en løsning å bruke den til noe jakt.

Jeg tror du misforstår helt hva en del mennesker forsøker å fortelle deg her. Du legger noe helt annet i begrepet "jaktinstinkt" enn hva folk forsøker å fortelle deg. Vi snakker om morderisk jaktinstinkt, vilje og lyst til å drepe for å drepe, og kanskje spise byttet selv.

Jaktinstinktet hos polarhunder er ikke noe de utfører som en velvillig tjeneste for mennesker, må du tro! En polarhund jakter ned, dreper og spiser byttet sitt selv. De fungerer IKKE som det du ser ut til å tro; som f.eks. en fuglehund, som står stille og peker ut retningen for et menneske.

Jeg kan aldri tenke meg at en polarhund ville egne seg som noen "hjelp" hos en gruppe mennesker på jakt. Den ville tvertimot vært et stort problem å ha der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstår helt hva en del mennesker forsøker å fortelle deg her. Du legger noe helt annet i begrepet "jaktinstinkt" enn hva folk forsøker å fortelle deg. Vi snakker om morderisk jaktinstinkt, vilje og lyst til å drepe for å drepe, og kanskje spise byttet selv.

Jaktinstinktet hos polarhunder er ikke noe de utfører som en velvillig tjeneste for mennesker, må du tro! En polarhund jakter ned, dreper og spiser byttet sitt selv. De fungerer IKKE som det du ser ut til å tro; som f.eks. en fuglehund, som står stille og peker ut retningen for et menneske.

Jeg kan aldri tenke meg at en polarhund ville egne seg som noen "hjelp" hos en gruppe mennesker på jakt. Den ville tvertimot vært et stort problem å ha der!

Veldig enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...