Gå til innhold
Hundesonen.no

Deltidsansatt får krav om å jobbe fulltid


HeleneFS

Recommended Posts

Takk for tips.

Jeg sier ikke opp jobben, er for avhengig av den til det.... bare hadde lyst å vite hvor mye de faktisk kan pålegge meg. Foreløpig så lenge jeg bare har ettermiddagsvakt går det supert med tanke på pass, problemet er at om jeg blir pålagt dagtid står jeg der.... uten noe pass.... hva gjør man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip har kommet med noen paragrafer - jeg er fremdeles av den oppfatning at det ikke er noen paragrafer som gir direkte løsning på problemet.

Og som alltid når det gjelder jus - tenk på hva du vil oppnå!

Skummel holdning... Arbmiljøloven vår er en av verdens beste, den er til for å beskytte arbeideren, det er derfor det omtrent er umulig å gi noen sparken i Norge idag (til mange arbgiveres fortvilelse, men det er nu så..). Selvsagt gir paragrafene en løsning! Jeg har aldri blitt uglesett fordi jeg kan og overholder lover og regler, og på min nåværende arbplass er arbmiljøloven og HMS veldig levende og i daglig utvikling. Dette innbyr også til fleksibilitet på arbtakers premisser, og i lengden tjener arbgiver på det også, istedenfor å pålegge ting som gir et dårlig arbmiljø. Når ansatte får aktiv påvirkningskraft til/i sin jobb (bla arbtid/fritid) gir det et mye bedre miljø for alle, stabiliteten øker, effektiviteten øker og sykefravær synker.

Hos oss er det kanskje en unormal høy andel av ansatte som har gjennomgått grunnkurset i miljøloven, og de aller fleste har fått det bet av nåværende arbgiver, noen få har hatt det fra før. Alle som hadde grunnkurset fikk 16 timers oppfriskning i fjor høst da loven ble revidert og det er bare en av oss som er verneombud...

Prøver å bytte med en kollega? De fleste vil antakeligvis jobbe dagtid uansett, kanskje du kan bytte med noen som har ettermiddagsvakt den dagen :getlost:

Et meget godt forslag. Det går an å bytte vakter, ev samsnakke allerede nå med de som skal jobbe i jula og bli enige om en vaktliste, som dere presenterer for sjefen. Men om h*n er beinhard og vil ha det på sitt vis, så hadde ikke jeg nølt med å bruke arbmiljøloven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å bytte med en kollega? De fleste vil antakeligvis jobbe dagtid uansett, kanskje du kan bytte med noen som har ettermiddagsvakt den dagen :P

Det var egentlig eg godt forslag... viser seg at det ikke er bare meg som er rimelig irritert, ingen av de deltisansatte som SØKTE om fri (10-20 stk) i julen fikk fri... vi er tydeligvis nederst på rangstigen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange heltidsansatte er det da?

Jeg er deltidsansatt selv og har vært det i flere år (forskjellige jobber). I mitt hode så er det sånn at jeg forventer å bli spurt om å jobbe ekstra i f. eks helger og høytider. Litt annerledes her jeg jobber nå da, for alle i kassa er deltidsansatte så det er liksom ingen som jobber særlig mye mer enn de andre. Men på forrige jobbene har det vært heltidsansatte som har jobbet fulltid hver dag, og gjerne også annenhver helg. Selv om det føles surt der og da forstår jeg at de har førsteretten på fri når det gjelder. De har også fått førstevalget på ferieuker på en av de forrige jobbene mine.

Jeg jobber deltid i kassa nå som sagt, og jeg forventer at i desember blir det masse jobbing, og det vil også gjelde romjula/nyttår.

Grunnen til at jeg lurer på hvor mange heltid/deltid det er, er fordi kanskje sjefen deres trenger alle deltidsansatte hele perioden? Og at derfor fikk alle avslag. Selv om ja, det høres jo rimelig rart ut at så mange som 20 stk fikk avslag. Nå vet jeg ikke hvor du jobber hen da, så kanskje det er en eller annen slags naturlig forklaring på det, hehe..

EDIT: spør gjerne allerede NÅ om noen kan jobbe tidligvakt for deg om du blir satt opp, det er som regel enklere for folk å si ja om de får beskjed god tid i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...