Gå til innhold
Hundesonen.no

Deltidsansatt får krav om å jobbe fulltid


HeleneFS

Recommended Posts

Hei. Jeg har nå fått et uvanlig problem som jeg egentlig aldri har vært borti før. Jeg er deltidsansatt og har 2-3 vakter i uken. Jeg er aldri syk og klager lite, jeg jobber ekstra om de spør og jeg har mulighet.

Men nå føler jeg på en måte at jeg ikke får noe tilbake for det.

Jeg tenkte jeg bare skulle ha mine faste vakter i julen (2 kvelder, 5t hver gang) siden jeg ska ha valp tenkte jeg at det var overkommelig så jeg lot vær å søke om ferie (Siden jeg prøver å være en god ansatt og vil stille opp så mye jeg kan). Nå som fristen for søking av ferie er gått ut får jeg da den fine meldingen om at det forventes at jeg skal jobbe fulltid hele romjula (8t hver dag).

Jeg blir litt satt ut og spør hvordan de kan kreve det, de sier det står i kontrakten "det forventes at deltidsansatte skal jobbe ekstra i ferier". Hva rettigheter sitter jeg med nå? Null? Prøvde å forklare at jeg får valp, sambo jobber han og, det må jo kunne være mulig å komme til en enighet det jeg f.eks bare jobber ettermiddager. Dette var ikke godt nok...

Nå føler jeg meg rett og slett overkjørt, vurderer å si opp, valp skal jeg ha uansett!

Litt råd og tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det handler vel bare om dårlig personalpolitikk, man får ikke lyst å stille opp når de gir deg så lite igjen for det.... Jeg jobber som servicekonsulent i et bredbåndsselskap, å sitte å hjelpe kunder å komme på nett når man har valpis i hus kan jeg ikke tenke meg gir den store gleden.

Hvorfor kunne jeg ikke bare søkt om fri, hadde jeg slippet å sitte her og slite med dette... der får du for å være grei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres utrolig tåplig ut. De aller fleste sjefer spør jo om hvor mye man har mulighet til å jobbe i julen. Men siden du ikke har sagt ifra at du må ha fri, er det ikke så mye annet du kan gjøre tror jeg, dessverre. Eventuellt slutte/nekte/sykemelde deg/ha med hunden på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle forhøre meg angående det å ta hunden med, nå er det slik at vi sitter 30-40 stk i samme rom på rekke og rad, så evt måtte valpis hatt bur under bordet mitt.... jeg aner ikke hvordan de stiller det i forhold til dette, men jeg mistenker det ikke er så populært.

dette står i kontrakt:

I ferie og høytider, må det påregnes arbeide ut over stillingsprosenten da deltid skal

bemanne opp for ferieavviklingen til fulltidsansatte medarbeidere.

så jeg har egentlig null rettigheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle forhøre meg angående det å ta hunden med, nå er det slik at vi sitter 30-40 stk i samme rom på rekke og rad, så evt måtte valpis hatt bur under bordet mitt.... jeg aner ikke hvordan de stiller det i forhold til dette, men jeg mistenker det ikke er så populært.

dette står i kontrakt:

I ferie og høytider, må det påregnes arbeide ut over stillingsprosenten da deltid skal

bemanne opp for ferieavviklingen til fulltidsansatte medarbeidere.

så jeg har egentlig null rettigheter...

Åh, jeg fikk ikke helt med meg dette i startinnlegget jeg :ahappy:

Ikke helt optimalt med valp da altså.. Kanskje oppdretteren kan ha valpen lenger, hvis det blir lettere over jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken lov eller hvilket reglement mener dere gir hemmel for å pålegge en deltidsansatt å jobbe utover sitt faste timeantall? Mener dere at arbeidskontrakten i seg selv gir grunnlag for det?

I såfall betyr det at en deltidsansatt ikke kan reise bort eller ha fri i sommerferier, juleferier, påskeferier etc. med mindre han eller hun har søkt om og fått innvilget ferie. Det er trossalt bare 4 lovfestede ferieuker i Norge, evnt 5 om man er organisert. Kan man på grunnlag av en sånn arbeidsavtale pålege en abeidstaker såpass store innskrenkinger i sitt privatliv?

Til TS: Er du organisert? Hvis ikke, så kan det kanskje være noe å tenke på, er du det, så ville jeg ha tatt en telefon til fagforeningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken lov eller hvilket reglement mener dere gir hemmel for å pålegge en deltidsansatt å jobbe utover sitt faste timeantall? Mener dere at arbeidskontrakten i seg selv gir grunnlag for det?

Deltidsansatte hadde (såvidt jeg forstår) også anledning til å søke om fri, noe TS ikke har gjort. Når hun ikke har søkt om fri må hun da jobbe flere timer enn til vanlig i høytiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Marie, når det står i arbeidskontrakten så må hun stille opp.

Evt kan du jo drite i det, men da mister du nok jobben samt at det er mulig det rettes økonomisk krav om det er butikk som da vil gå med tap. Alle arbeidsgivere er ikke samarbeidsvillige desverre.

Feil!

dette står i kontrakt:

I ferie og høytider, må det påregnes arbeide ut over stillingsprosenten da deltid skal

bemanne opp for ferieavviklingen til fulltidsansatte medarbeidere.

så jeg har egentlig null rettigheter...

Feil.

Greitt nok at de kan spørre deg om å jobbe mer en stillingen din, men de kan ikke PÅLEGGE deg vakter! Du har fortsatt all rett til å si ja til den vakta, men nei til den andre. Selv om deltidsansatte skal dekke opp vaktene til de fulltidsansatte, så har man styringrett over når man kan/vil jobbe, det er det som er fordelen med å være deltidsansatt. Så jeg ville snakket med de igjen, og sagt at du kan jobbe sånn og sånn for å hjelpe til, om de ikke godtar det leverer du oppsigelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil!

Feil.

Greitt nok at de kan spørre deg om å jobbe mer en stillingen din, men de kan ikke PÅLEGGE deg vakter! Du har fortsatt all rett til å si ja til den vakta, men nei til den andre. Selv om deltidsansatte skal dekke opp vaktene til de fulltidsansatte, så har man styringrett over når man kan/vil jobbe, det er det som er fordelen med å være deltidsansatt. Så jeg ville snakket med de igjen, og sagt at du kan jobbe sånn og sånn for å hjelpe til, om de ikke godtar det leverer du oppsigelse.

Enig med Tulip her. Har sitti med arbeidlister selv for noen år tilbake. Å vi kunne ikke pålegge deltidsansatte til å jobbe fulltid selv i høytider osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke finne noe klart svar på spørsmålet/problemstillingen din verken i arbeidsmiljøloven eller i noen annen lov.

Utgangspunktet er arbeidsavtalen. Slik jeg forstår deg skal du iht. den arbeide 10 - 15 timer i uken, fordelt på vakter a` 5 timer.

I arbeidsavtalen er det inntatt et punkt om at arbeidsgiver forventer at deltidsansatte arbeider utover dette i forbindelse med ferieavviklingen til fast ansatte.

I romjulen, som i år er hele 5 arbeidsdager, har du fått beskjed om at du skal arbeide full tid, som hvis jeg har forstått det rett vil innebære 40 arbeidstimer.

Å pålegge deg dette, uten at du er forespurt og har noe ønske om det, kan arbeidsgiver etter mitt skjønn ikke gjøre. Slik arbeidsavtalen er gjengitt er den jo meget lite presis, du må nok måtte finne deg i å arbeide noe utover de avtalte timene,hvilket du forsåvidt også skriver at du har gjort tidligere når arbeidsgiver har ønsket dette.

Men så er det dette med at det er forskjell på "å ha rett" og "å få rett" - mao hva skal du kjøre i praksis?

En bedrift med så mange ansatte som du oppgir må jo ha en tillitsvalgt. Mitt forslag er at du tar opp spørsmålet med denne.

En samtale, eventuelt et brev dersom du synes dette er bedre, med arbeidsgiver bør jo også kunne føre til en akseptabel løsning for begge.

I samtalen fremfører at du har innrettet deg på å arbeide 10 - 15 timer i uken og derfor ikke har anledning til å arbeide full tid i romjulen. Gjerne at du gir uttrykk for deres behov for ekstra arbeidskraft og sier deg villig til å arbeide noe mer. Du bør ha en oppfatning av hvor mye.

Men om arbeidsgiver ikke følger noen arbeidslivets spilleregler og fullstendig ønsker å overkjøre sine arbeidstakere har du et problem ja...

Lykke til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar, da jeg måtte vente til jeg var på jobb og sjekke notatene mine der. Vi hadde nemlig denne spesifikke situasjonen som case på kurset i arb.miljøloven, da det er mye deltidsandsatte bla i min bransje.

Først gjelder § 10-3,

Denne skal være godkjent og framvist minimum 2 uker i forveien.

En fastsatt/rullerende arbeidsplan skal ikke forandres uten arbeidstakers godkjenning, ref §4-2c Det legges vekt på å gi arbeidstaker mulighet til selvbestemmelse, innflytelse og faglig ansvar.

Så spiller §10-1 inn: med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver, og den sammenfaller med §10-3, det som er avtalt.

Så kommer §4-3-3 inn: arbeidstaker skal ikke utsettes for trakkasering eller annen utilbørlig opptreden og §13-1-3 diskriminering av av arbeidstaker som arbeider deltid eller er midlertidig ansatt.

Så er man deltidsansatt med faste vakter som er godkjent av begge parter, kan ikke arbgiver endre denen planen uten godkjenning fra arbtaker, og trusler og mas er forbudt. Arbtaker har selvbestemmelsesrett og innflytelse over arbtid og fritid, og arbgiver kan ikke disponisere dager som ikke står på arbplanen uten samtykke fra arbtaker.

Så selv om arbtaker har underskrevet i kontrakten at det forventes at den jobber ekstra i ferier og høytider, har den fortsatt rett til å si ja/nei som de selv ønsker! Hadde det derimot stått skal kunne bli pålagt vakter uten nærmere avtale i høytider og ferier, hadde det vært noe annet, for da var det spesifikt avtalt og godkjent på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å finne en ordning som gjør at du klarer å jobbe de få dagene som trengs og allikevel kan beholde jobben?

Har selv en arbeidsplass der jeg føler noen ting er urimelige, men samtidig vil jeg beholde jobben. Det spørs hvor populær du blir senere uansett om det er din rett og ifølge loven og blabla (tenker på hvis du vil ha attest, referanser til senere jobber osv). Nesten et valg du må ta selv :ahappy: kanskje greit å få med deg noen flere deltidsansatte som er enige sånn at dere kan gå sammen?

Jeg ville hørt med venner/familie om de har mulighet til å stille opp de timene som trengs. Dersom det er sånn at samboeren din kommer hjem på ettermiddagen går det kanskje an å finne en overlappende løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor populær du blir senere uansett om det er din rett og ifølge loven og blabla (tenker på hvis du vil ha attest, referanser til senere jobber osv).

Arbmiljøloven dekker dette også, det er ikke tillat med trakassering fordi man går sjefen imot, og attest SKAL man ha når man slutter. Ang referanse, så må man ikke opppgi den sjefen man ev ikke går overens med, har man en annen overordnet går det fint å bruke den. Og den fine med konflikter, er at du har KRAV på skriftlig referat, og får du ikke det har de ikke lov å bruke uoverenstemmelsen mot deg senere. Om flere hadde lært mer om hva de har krav på/krav på seg til å gjøre, hadde arbeidsmiljøene rundt om vært mye bedre for både arbtaker og arbgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip har kommet med noen paragrafer - jeg er fremdeles av den oppfatning at det ikke er noen paragrafer som gir direkte løsning på problemet.

Og som alltid når det gjelder jus - tenk på hva du vil oppnå!

Her - skal du ha jobben fortsatt eller er du villig til å slutte pga konflikt? Mener selvsagt ikke at arbeidstaker skal finne seg i alt, er ikke det...

Men om du nå kommer med disse paragrafene - om to ukers varsel, medbestemmelse, ikke trakassering osv - vil dette bedre klimaet og løse situasjonen?

Har dessverre ikke tid til å skrive mer nå :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...