Gå til innhold
Hundesonen.no

PANG-dekk?

Shlush

Recommended Posts

Skrevet

Spørsmålet er som følger:

Noen som har gode tips til hvordan man får en rask dekk, eller en såkalt "pang-dekk"? :whistle: Hunden kan kommandoen dekk, men det går så treeeeegt. Så vil få inn hurtigheten her før konkurranse .)

Tips og råd?!

• 1 month later...
Skrevet

jeg har en hund som har suuuperrtreeege dekker, han er av relativ stor og tung rase, Men jeg har fått til pang-dekk noen ganger! måten jeg har gjort det på er å bruke den belønningen i treninga som gir høyst motivasjon hos hunden, som girer hunden opp mest mulig.

i mitt tilfelle en ball. Så begynner jeg treninga med enkle kommandoer som hunden lett klarer, og bruker stemmen masse positivt så hunden blir så gira som mulig, bruker meg selv skikkelig. så, når hunden er skikkelig gira, så får jeg den til å sitte. så står jeg foran den, med ballen i henda foran hunden, og sier "dekk" mens jeg og ballen detter mot bakken i full fart, og hunden detter etter :hmm: funker for meg iallefall. og da er det jo bare å lage julaften når det funker. og jeg har slutta å bruke kommandoen med mindre det er stor mulighet for at hunden utfører det på denne måten. også er det nok viktig og kun ha et par repetisjoner for å klare å holde motivasjonen kjempehøy.

Skrevet

1) Tren kun dekk når hunden er høyt i stressnivå. Med labradoren min trener jeg alltid dekk når hun står og danser fordi hun skal gå ut på tur, jeg akkurat har kommet hjem, eller hun skal få kveldsmat.

2) Bruk en belønning som gir litt stress. F.eks ball eller en annen leke.

3) Jeg ga opp å prøve å shape pang-dekk på labradoren, for hun tilbyr bare ikke sånne dekker no matter what. Har derfor brukt godbit og lagt hånden ned i bakken, og etterhvert gjort veldig raske håndbevegelser ned mot bakken.

Skrevet

Jeg har fått pang-dekk på min ellers så treige golden ved, som de andre sier, å jobbe når hun er veldig motivert for trening. Trener dekk i staren av en økt der hun er veeldig gira og gjør alt for en superbelønning.

Måten jeg fikk det inn på var å møte henne på bakken med godbiten. Kanskje litt klønete formulert. Jeg sier "dekk" også bøyer jeg meg fort ned mellom labbene hennes. Når intensiteten og stresset da er høyt, slår hun begge beina raskt i bakken, og får da godbiten med det samme hu treffer. Etterhvert jobba jeg bare med dekk på denne måten, og ga aldri kommandoen når hun ikke var gira nok til å pange i bakken. Nå trenger jeg ikke følge henne ned lenger, men for å holde farten ved like hender det at jeg møter henne nede og gir henne ny motivasjon. På denne måten kan jeg opprettholde pangdekket :icon_cry:

Beklager dårlig forklaring, litt trøtt :whistle:

Guest Dratini
Skrevet

Amy hadde rask men likevel for treg dekk. Jeg fant løsningen en vinter, hun elsker snøballer. Etter at vi den vinteren trente dekk og brukte snøballer som belønning fikk vi spontandekk. Nå gjør hun det bare jeg kommanderer, uansett belønning.

• 3 weeks later...
Skrevet

Med Birk fungerte det godt med 2 forskjellige forsterker. 1 kjip forsterker, feks tørrfòr, og en knallforsterker, feks kjøttboller.

Trege dekker ble belønnet med fòr og når han økte i intensitet kom superforsterkeren frem.

Tok ikke mange repetisjonene før han skjønte hva som lønte seg :rolleyes2:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...