Gå til innhold
Hundesonen.no

PANG-dekk?

Shlush

Recommended Posts

Skrevet

Spørsmålet er som følger:

Noen som har gode tips til hvordan man får en rask dekk, eller en såkalt "pang-dekk"? :whistle: Hunden kan kommandoen dekk, men det går så treeeeegt. Så vil få inn hurtigheten her før konkurranse .)

Tips og råd?!

• 1 month later...
Skrevet

jeg har en hund som har suuuperrtreeege dekker, han er av relativ stor og tung rase, Men jeg har fått til pang-dekk noen ganger! måten jeg har gjort det på er å bruke den belønningen i treninga som gir høyst motivasjon hos hunden, som girer hunden opp mest mulig.

i mitt tilfelle en ball. Så begynner jeg treninga med enkle kommandoer som hunden lett klarer, og bruker stemmen masse positivt så hunden blir så gira som mulig, bruker meg selv skikkelig. så, når hunden er skikkelig gira, så får jeg den til å sitte. så står jeg foran den, med ballen i henda foran hunden, og sier "dekk" mens jeg og ballen detter mot bakken i full fart, og hunden detter etter :hmm: funker for meg iallefall. og da er det jo bare å lage julaften når det funker. og jeg har slutta å bruke kommandoen med mindre det er stor mulighet for at hunden utfører det på denne måten. også er det nok viktig og kun ha et par repetisjoner for å klare å holde motivasjonen kjempehøy.

Skrevet

1) Tren kun dekk når hunden er høyt i stressnivå. Med labradoren min trener jeg alltid dekk når hun står og danser fordi hun skal gå ut på tur, jeg akkurat har kommet hjem, eller hun skal få kveldsmat.

2) Bruk en belønning som gir litt stress. F.eks ball eller en annen leke.

3) Jeg ga opp å prøve å shape pang-dekk på labradoren, for hun tilbyr bare ikke sånne dekker no matter what. Har derfor brukt godbit og lagt hånden ned i bakken, og etterhvert gjort veldig raske håndbevegelser ned mot bakken.

Skrevet

Jeg har fått pang-dekk på min ellers så treige golden ved, som de andre sier, å jobbe når hun er veldig motivert for trening. Trener dekk i staren av en økt der hun er veeldig gira og gjør alt for en superbelønning.

Måten jeg fikk det inn på var å møte henne på bakken med godbiten. Kanskje litt klønete formulert. Jeg sier "dekk" også bøyer jeg meg fort ned mellom labbene hennes. Når intensiteten og stresset da er høyt, slår hun begge beina raskt i bakken, og får da godbiten med det samme hu treffer. Etterhvert jobba jeg bare med dekk på denne måten, og ga aldri kommandoen når hun ikke var gira nok til å pange i bakken. Nå trenger jeg ikke følge henne ned lenger, men for å holde farten ved like hender det at jeg møter henne nede og gir henne ny motivasjon. På denne måten kan jeg opprettholde pangdekket :icon_cry:

Beklager dårlig forklaring, litt trøtt :whistle:

Guest Dratini
Skrevet

Amy hadde rask men likevel for treg dekk. Jeg fant løsningen en vinter, hun elsker snøballer. Etter at vi den vinteren trente dekk og brukte snøballer som belønning fikk vi spontandekk. Nå gjør hun det bare jeg kommanderer, uansett belønning.

• 3 weeks later...
Skrevet

Med Birk fungerte det godt med 2 forskjellige forsterker. 1 kjip forsterker, feks tørrfòr, og en knallforsterker, feks kjøttboller.

Trege dekker ble belønnet med fòr og når han økte i intensitet kom superforsterkeren frem.

Tok ikke mange repetisjonene før han skjønte hva som lønte seg :rolleyes2:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...