Gå til innhold
Hundesonen.no

Innføre ny regel - ingen hund i seng


SiriEveline

Recommended Posts

Da har jeg, etter å ha latt Tinka være i sengen i nesten 2 år, bestemt meg for at det skal bli en slutt på det. Jeg har innsett at hårene og skitten som ligger igjen i senga mi, ikke er verdt det. Hun ligger jo ikke engang inntil meg.

Er det faktisk mulig å trene dette bort?

Hva slags fremgangsmåte bør jeg bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Hun er ikke spesielt glad i en liggeplass, hun flytter en del rundt på seg.

Posisjoner som:

inntil meg

oppå dynen

under dynen

under senga (på gulv)

på teppet

i buret (når det har stått på soverommet).

Nå er ihvertfall Biabed'en hentet inn, og jeg har lagt et pledd over den (skal kjøpe ny seng til henne, må bare finne en) og hun har lagt seg godt tilrette.

Ellers sier jeg bare "nei" når det ser ut til at hun skal hoppe opp, og om hun allerede har hoppet opp så er det "ned". Heldigvis er hun i stuen på dagtid, så jeg slipper å bekymre meg over at hun gjør som hun vil når jeg ikke er hjemme.

Lukk døren til soverommet.

Egentlig et godt tips, men jeg vil ha henne på soverommet. Av den enkelte grunn at jeg ønsker selskapet hun gir meg, samt trygghet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boris lå i sengen når jeg bodde hjemme å var kjæresteløs. Nå som jeg bor for meg selv å har kjæreste er boris flyttet helt inn i ett annet rom, der han har good hundeseng som KUN er til nattbruk (er litt streng på akkurat det) ;)

Gikk fint her, hadde en babydyne i sengen min siste uken jeg bodde hjemme som boris fikk med seg på hunderommet første dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fint mulig å trene bort det ;)

Jeg har Aïda i senga innimellom, men hun har en egen seng som hun også liker, og noen netter bestemmer jeg meg for at hun skal ligge der, feks når hun har løpetid ;)

Sånn ville jeg gjort det:

- Kjøpt en seng til hunden, evt teppe eller noe annet den kan ligge på. Jeg tenker meg at når den er vant til å ligge i seng vil den foretrekke noe mykt fremfor gulvet ;)

- Vende hunden til sin nye plass, vise den dit, kose når den ligger der, evt gi godbiter. Legge på en kommando på plassen.

- Hver gang hunden prøver å hoppe opp i din seng, dytt pent ned og kommander bort på plassen sin. Hvis den sniker seg opp når du sover uten at du merker det, sperr av slik at den ikke kommer seg opp.

- det er ikke synd på hunden! Prøv å lage minst mulig styr ut av det :)

Eller the hard way:

- kjøp seng e.l. til hunden

- dytt ned hver gang den hopper opp og fortsett og sov, la den finne en annen sovplass en din seng selv ;)

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukk doeren til soverommet, eller dytt henne ned fra sengen/si nei naar hun vil opp i sengen.

Selvsagt er det mulig aa "trene" bort. Eldstegutten hjemme sov i sengen min det foerste aaret(og fremdeles naar jeg er hjemme :)) og der var det bare aa lukke doeren til soverommet, saa la han seg i stuen istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukk døren til soverommet.

DET funker i alle fall helt utmerket - og med en litt mindre hund er det veldig liten risiko for "tilbakefall" også...

Men neida, klart man kan trene det bort, men det er nok vanskelig. Mine får ikke komme opp i sengen uten at jeg har tillatt dem - dvs. ber de å komme opp. Lille bostondyr skal dog få være oppi der når hun er gammel nok til at jeg kan stole på at hun ikke faller ned (høy seng). Men av og til må hun jo såklart overnatte i "egen" seg - dvs på gulvet eller i stolen i stua.

Tilbake til ts - et tydelig NEI, sette hunden ned på sin egen plass, rose og kose når hun er der. DET ville jeg ha gjort i alle fall...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teserere det var en fin guide :)

Jeg spørr altså ikke fordi jeg er helt grønn, men fordi jeg ønsker å se andres måter å takle det på, og om det er noen andre som har gjort det før meg.

Sengen er ihvertfall plassert her (og den har hun hatt fra valp) oppi den ligger pleddet hun alltid har i buret (og det er ikke blitt vasket). Hun legger seg frivillig oppi der, men trasket akkurat ut. Nå har hun vimset frem og tilbake og ser litt bort på meg.

Jeg bare ignorer henne jeg, til hun legger seg i sengen sin, da får hun kos! ;)

Jeg syntes absolutt ikke synd på henne, hun bryr seg vel egentlig lite om hun ligger i senga eller på gulvet, for henne handler det jo bare om å sove behagelig. Vil ihvertfall tro at hun ikke blir snurt, men at det heller er bare som en ny atferd som må trenes inn. Om jeg kan forklare det slik.

@Susanne: Da tror jeg at jeg er på rett vei, så får vi heller bruke tiden til hjelp. Jeg regner ikke med at det er gjort på dagen ;)

Så får jeg håpe jeg merker det om hun sniker seg opp i nattemørket.. jeg pleier som regel å ha det i underbevisstheten om jeg bestemmer meg for noe.

F.eks. skal jeg huske noe på morgenen, så tenker jeg bare hardt på det før jeg sovner, også dukker det automatisk opp i hodet mitt når jeg våkner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Gråtass jeg, lukk døra.

Det er vel ikke noe å "trene" på, hunden skal jo lyde kommandoen om å bli/legg seg/ned "whatever" ? Mine har aldri kommet opp i senga uinvitert, og de går tvert (så tvert en klumset grandepia kan) ned om jeg sier så. Så om man må trene inn avvenning av senga, så hadde jeg stengt den helt ute jeg, og ikke gitt den privilegiet å være nær meg om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Gråtass jeg, lukk døra.

Det er vel ikke noe å "trene" på, hunden skal jo lyde kommandoen om å bli/legg seg/ned "whatever" ? Mine har aldri kommet opp i senga uinvitert, og de går tvert (så tvert en klumset grandepia kan) ned om jeg sier så. Så om man må trene inn avvenning av senga, så hadde jeg stengt den helt ute jeg, og ikke gitt den privilegiet å være nær meg om natta.

Dere mener lukk døra som i at hunden sover i et annet rom?

Tinka har alltid fått lov å hoppe opp i sengen som hun vil, det har ikke handlet om å være nær meg. Har stor seng, og hun ligger ofte langt unna meg.

Faktisk så ligger hun like nærme meg nå, i sengen sin på gulvet.

Og hun går ned om jeg sier det, og hører på meg når jeg sier nei. Hun har faktisk ikke hoppet opp i sengen siden jeg gjorde det klart for henne at det ikke var ønskelig.

Altså.. hva er da forskjellen på din og min hund? Annet enn at jeg faktisk har gitt min hund fri invitasjon, skal den da ikke få lov å være til stede i rommet?

Jeg er rett og slett bare nysgjerrig, for det virker ulogisk for meg ;)

Hvis en hund har ligget i senga i 2 år, så er det en innlært rutine spør du meg, og da må jo den trenes bort :)

Sånn ser jeg også på det. Som et nytt lydighetsmoment ;)

Kan jo nevne at hun, den første stunden hos meg, ikke sov i sengen. Så vi startet der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hallo da, det er jo du som lurer på om du må/kan trene henne til å ikke sove i senga?? :D

Min trenger ikke trenes på det, da hun bare kommer når hun blir invitert og går ned når hun får beskjed. Om din gjør det samme regner jeg ikke med, for du lurer jo på treningsmetoder, ergo gjør hun ikke det samme som min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hallo da, det er jo du som lurer på om du må/kan trene henne til å ikke sove i senga?? :D

Min trenger ikke trenes på det, da hun bare kommer når hun blir invitert og går ned når hun får beskjed. Om din gjør det samme regner jeg ikke med, for du lurer jo på treningsmetoder, ergo gjør hun ikke det samme som min?

Men det er vel en grunnleggende forskjell når hennes hund alltid har fått lov, mens din ikke har hatt for vane å sove der (hvis jeg leser deg riktig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste har sovet i sengen fast siden hun var 2 mnd gammel (to og halvt år nå.), men her har vi kommandoer som "ned, nei, ikke lov" Og hun hører heldigvis etter- Her hjemme går jeg litt etter regelen "Jo enklere man gjør ting, jo lettere blir det" Så den natten hun ikke fikk lov til å sove i sengen, men i den nye kurven isteden, så var ikke det noe problem.. Sånn er det med valpen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hallo da, det er jo du som lurer på om du må/kan trene henne til å ikke sove i senga?? :D

Min trenger ikke trenes på det, da hun bare kommer når hun blir invitert og går ned når hun får beskjed. Om din gjør det samme regner jeg ikke med, for du lurer jo på treningsmetoder, ergo gjør hun ikke det samme som min?

Der har du poenget, jeg ønsker å trene på det, altså endre en atferd. Og å lukke døren er da bare å fjerne "problemet", selvom det klart utelukker atferden, men om døren blir glemt åpen så hjelper det ingenting.

Jeg ønsker å trene hunden min til å holde seg unna sengen min, men fremdeles befinne seg på soverommet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit, si nei når hun vil opp i senga. Jeg orker ikke noe dilldall, skal hundene ligge på soverommet, noe de gjerne gjør, og de er møkkete, har løpetid eller hva som helst om gjør at jeg ikke vil ha de i senga så sier vi NEI når vi ser tegn til at de vil i senga. Aldri vært noe problem, uansett om de får nei annen hver dag eller bare et par ganger i året. De sukker og legger seg et annet sted. Aldri noe jeg har trent på ,nei er nei... Det finnes sikkert mer avanserte måter å gjøre det på men NEI funker hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke bryr seg om hvor hun ligger, kan du lukke døra.

Hvis hun sniker seg i senga, kan du lukke døra.

Hvis hun nekter å lyde, kan du lukke døra.

Det er ikke tryggere for deg om du ikke lukker døra.

Uten tilgang, kan hun ikke opprette atferd, og vil derfor endre atferd..

Okei, litt snillere: hvorfor ta sorgene på forskudd? Gjør ting enkelt, si ned/nei/"whatever" om hun prøver å komme opp i senga, og ikke tillat henne i senga "en gang i blandt" på veldig lang tid, kanskje aldri. Det kommer an på hvor stor ressurs hun ser på senga som. Og plages du med at hun sniker, så steng henne ute, hun får ikke tilgang om hun ikke kan lyde.

*sorry, men ser ikke problemet i det hele tatt..*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter "lukk døra"gjengen jeg. Det jeg har gjort med Kahlo. Henne kan jeg riktignok be om å gå å legge seg en annen plass enn i senga på soverommet, og da holder det med et par beskjeder i løpet av natta, så tar hun hintet. Men lukke døra er mye enklere.

Lukisen her skal også ut av senga etterhvert, senga skal være Jodleren sitt privilegie. Da lukker jeg også bare døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter har jo minst to ganger fortalt at hun gjerne VIL og ønsker å ha hunden på soverommet fremdeles. Hun ønsker selskapet til hunden, men da skal den ligge på gulvet, ikke i sengen.

Det er derfor liten vits å si hun skal lukke døra :-) Det var ikke det trådstarter ville. Hun ville vite om andre lykkes med å trene bort en langvarig vane fra en hund. Som f.eks. nettopp ligge i senga et par år, for så brått nedlegge forbud mot det. Hun spør vel egentlig etter om andre har gjort noe lignende og opplevd at det gikk greit å innføre ny regel m/ menneskeseng-forbud for bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter ØNSKER jo å ha hunden på rommet pga. trygghetsfølelsen og selskapet det gir, så jeg ser virkelig ikke vitsen med å fortsette å be henne lukke døra, når det er tydelig at det ikke er aktuellt.

Bare fortsett å be henne ligge i senga si på gulvet, men vær konsekvent på det, sånn at det blir en total endring, så kommer du ikke til og trenge å si nei om hun skulle forsøke seg på senga, hunder tar jo ting ganske fort, så hun vil vel etterhvert skjønne at hun ikke har lov til å være i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter har jo minst to ganger fortalt at hun gjerne VIL og ønsker å ha hunden på soverommet fremdeles. Hun ønsker selskapet til hunden, men da skal den ligge på gulvet, ikke i sengen.

Det er derfor liten vits å si hun skal lukke døra :-) Det var ikke det trådstarter ville. Hun ville vite om andre lykkes med å trene bort en langvarig vane fra en hund. Som f.eks. nettopp ligge i senga et par år, for så brått nedlegge forbud mot det. Hun spør vel egentlig etter om andre har gjort noe lignende og opplevd at det gikk greit å innføre ny regel m/ menneskeseng-forbud for bikkja.

Helt riktig! :D Bra at noen har lest innleggene mine, og tolket dem akkurat dom det er.

For dere som ikke har det, les dette fra Chivaz!

Trådstarter ØNSKER jo å ha hunden på rommet pga. trygghetsfølelsen og selskapet det gir, så jeg ser virkelig ikke vitsen med å fortsette å be henne lukke døra, når det er tydelig at det ikke er aktuellt.

Bare fortsett å be henne ligge i senga si på gulvet, men vær konsekvent på det, sånn at det blir en total endring, så kommer du ikke til og trenge å si nei om hun skulle forsøke seg på senga, hunder tar jo ting ganske fort, så hun vil vel etterhvert skjønne at hun ikke har lov til å være i senga.

Jeg tror også hun vil ta det ganske fort ja :P og takk for å tolke innleggene mine riktig :P

Jeg spørr dere andre, ang. å lukke døren? Ja, det er sikkert enklere, fordi jeg slipper å trene på det. Men først og fremst ønsker jeg å ha hunden på soverommet, og på den annen side så liker jeg å ha noen utfordringer å trene på. Mye mer spennende enn bare å lukke døren.

Nattens rapport, hun kom opp en gang. Dvs. jeg våknet ved at hun lå ved siden av meg, så sa jeg ned, så prøvde hun å komme seg opp en gang til, fikk nei. Og det var det!

Ellers har hun vel ligget i sengen sin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rapport, hun kom opp en gang. Dvs. jeg våknet ved at hun lå ved siden av meg, så sa jeg ned, så prøvde hun å komme seg opp en gang til, fikk nei. Og det var det!

Ellers har hun vel ligget i sengen sin :P

Så bra da! Da tar det nok ikke så lang tid skal du se :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...