Gå til innhold
Hundesonen.no

Tidspunkter for aktivisering av valp


Kitano

Recommended Posts

Jeg driver for tiden og eksperimenterer med når på døgnet det er mest taktisk å aktivisere valpen i forhold til å innarbeide en OK rytme for fremtiden (når jeg begynner å jobbe så smått igjen). Først vil jeg si at det er en del forskjellig som skrives og menes om mengden aktivisering av valp (spesielt fysisk) og kan si at jeg har valgt å legge mest vekt på det valpen tilsynelatende foretrekker selv. Og det er mer enn det som gjerne er vanlig å anbefale på Canis og Hundesonen.

Valpen er ti uker og det jeg legger i begrepet "aktivisering" per dd er hovedsakelig korte (tisse)turer i bånd, utforskningsturer uten bånd i valpens eget tempo og miljøtrening. Ettersom valpen har mest energi på morgenen har jeg automatisk startet dagen med mye aktivisering og deretter gradvis blitt roligere utover dagen. Det har tydeligvis resultert i at han er litt energisk om natta og når jeg fikk han sov han faktisk hele nettene de første dagene (før diarèen kom, sadly). Jeg tror ikke han er overstimulert, for han viste tendenser på dette forrige uke, men har nå etter justeringer kvittet seg med typiske tegn på stress.

Jeg ser mange anbefaler at valpen sover på dagtid og heller får brorparten av aktiviseringen på kveldstid. Det er logisk, forsåvidt, men nå er jeg hjemme med valpen 24/7 og har jo selvsagt lyst å utnytte tiden så mye jeg kan. Sover valpen, så får den selvsagt sove i fred.

Noen som har lyst noen gode aktiviseringstips, både i forhold til type, tidspunkt og mengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at du får en mye mer harmonisk valp dersom du legger aktiviseringen til etter 14-15 for eksempel. Da finner valpen lettere roen på dagtid og har mye mer overskudd til det du finner på med den på ettermiddag/ kveld. Alle valper er forskjellige, men de trenger enormt mye søvn alle sammen. Får valpen mer ro om dagen vil den sove bedre om natta også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Valpis har alltid vært mer aktiv på morgen/formiddag, og sløver gjerne hele kvelden hun. Så hun fikk/får mest aktivitet tidlig. Gubben derimot var dryg og sløv til tidligkvelden, da var han mest våken og klar for ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ligger han og sover etter en veeldig aktiv dag. På morgenen fikk han løpe fritt i parkeringshuset, som vanlig. Så lekte jeg med ham. Litt soving, deretter flere tisseturer (som med ham er ganske lange). Så tok vi bussen til miljøtrening og han fikk leke med to andre golden-valper. Jeg DIGGER golden-tisper og måten de viser valper hvor skapet skal stå. Så buss hjem igjen. Han liker ikke buss. Nå ligger han langflat og venter på kvelds. Så får vi se om det holder hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjemme med valpen min 4 mnd sist jeg fikk valp.

Jeg gadd ikke ta hensyn til når på dagen vi var aktive, men tok det som jeg følte for fra dag til dag uten noen bestemt rytme.

I dag har jeg en meget harmonisk hund som er klar for action når som helst, men også er fornøyd med bare en slapp rusletur om morgenen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...