Gå til innhold
Hundesonen.no

Tidspunkter for aktivisering av valp

Kitano

Recommended Posts

Skrevet

Jeg driver for tiden og eksperimenterer med når på døgnet det er mest taktisk å aktivisere valpen i forhold til å innarbeide en OK rytme for fremtiden (når jeg begynner å jobbe så smått igjen). Først vil jeg si at det er en del forskjellig som skrives og menes om mengden aktivisering av valp (spesielt fysisk) og kan si at jeg har valgt å legge mest vekt på det valpen tilsynelatende foretrekker selv. Og det er mer enn det som gjerne er vanlig å anbefale på Canis og Hundesonen.

Valpen er ti uker og det jeg legger i begrepet "aktivisering" per dd er hovedsakelig korte (tisse)turer i bånd, utforskningsturer uten bånd i valpens eget tempo og miljøtrening. Ettersom valpen har mest energi på morgenen har jeg automatisk startet dagen med mye aktivisering og deretter gradvis blitt roligere utover dagen. Det har tydeligvis resultert i at han er litt energisk om natta og når jeg fikk han sov han faktisk hele nettene de første dagene (før diarèen kom, sadly). Jeg tror ikke han er overstimulert, for han viste tendenser på dette forrige uke, men har nå etter justeringer kvittet seg med typiske tegn på stress.

Jeg ser mange anbefaler at valpen sover på dagtid og heller får brorparten av aktiviseringen på kveldstid. Det er logisk, forsåvidt, men nå er jeg hjemme med valpen 24/7 og har jo selvsagt lyst å utnytte tiden så mye jeg kan. Sover valpen, så får den selvsagt sove i fred.

Noen som har lyst noen gode aktiviseringstips, både i forhold til type, tidspunkt og mengde?

Skrevet

Min erfaring er at du får en mye mer harmonisk valp dersom du legger aktiviseringen til etter 14-15 for eksempel. Da finner valpen lettere roen på dagtid og har mye mer overskudd til det du finner på med den på ettermiddag/ kveld. Alle valper er forskjellige, men de trenger enormt mye søvn alle sammen. Får valpen mer ro om dagen vil den sove bedre om natta også?

Skrevet

Tja... Valpis har alltid vært mer aktiv på morgen/formiddag, og sløver gjerne hele kvelden hun. Så hun fikk/får mest aktivitet tidlig. Gubben derimot var dryg og sløv til tidligkvelden, da var han mest våken og klar for ting.

Skrevet

Da ligger han og sover etter en veeldig aktiv dag. På morgenen fikk han løpe fritt i parkeringshuset, som vanlig. Så lekte jeg med ham. Litt soving, deretter flere tisseturer (som med ham er ganske lange). Så tok vi bussen til miljøtrening og han fikk leke med to andre golden-valper. Jeg DIGGER golden-tisper og måten de viser valper hvor skapet skal stå. Så buss hjem igjen. Han liker ikke buss. Nå ligger han langflat og venter på kvelds. Så får vi se om det holder hele natten.

Skrevet

Jeg var hjemme med valpen min 4 mnd sist jeg fikk valp.

Jeg gadd ikke ta hensyn til når på dagen vi var aktive, men tok det som jeg følte for fra dag til dag uten noen bestemt rytme.

I dag har jeg en meget harmonisk hund som er klar for action når som helst, men også er fornøyd med bare en slapp rusletur om morgenen..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
    • Takk for svar. han har to trygge eldre hunder som han har lekt med noen ganger. vi har prøvd oss med andre valper, men han er ikke intendert i å leke med de, legger seg kun ned og ruller seg sammen som en ball. Virker utrygg, redd, så det har vi sluttet med.han er at typen som blir mer giret av å hyle, så det fungerer ikke.  han har ikke begynt å miste tenner enda, men har begynt å få noen. Får både tyggebein, fryser klut fra fryseren og fryste gullerøtter/ men når de intense periodene kommer så fungerer ingen ting. Time out er det eneste som fungerer, men det er jo et mareritt å få han i valpebingen fordi han bokstaveligtalt  sitter fast i deg.    vi krysser jo fingrene for at dette er en fase, for ellers er han lydig. Kan både sitt, ligg og bli. Men ikke når dette kikker inn
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...