Jump to content
Hundesonen.no

Tidspunkter for aktivisering av valp

Kitano

Recommended Posts

Jeg driver for tiden og eksperimenterer med når på døgnet det er mest taktisk å aktivisere valpen i forhold til å innarbeide en OK rytme for fremtiden (når jeg begynner å jobbe så smått igjen). Først vil jeg si at det er en del forskjellig som skrives og menes om mengden aktivisering av valp (spesielt fysisk) og kan si at jeg har valgt å legge mest vekt på det valpen tilsynelatende foretrekker selv. Og det er mer enn det som gjerne er vanlig å anbefale på Canis og Hundesonen.

Valpen er ti uker og det jeg legger i begrepet "aktivisering" per dd er hovedsakelig korte (tisse)turer i bånd, utforskningsturer uten bånd i valpens eget tempo og miljøtrening. Ettersom valpen har mest energi på morgenen har jeg automatisk startet dagen med mye aktivisering og deretter gradvis blitt roligere utover dagen. Det har tydeligvis resultert i at han er litt energisk om natta og når jeg fikk han sov han faktisk hele nettene de første dagene (før diarèen kom, sadly). Jeg tror ikke han er overstimulert, for han viste tendenser på dette forrige uke, men har nå etter justeringer kvittet seg med typiske tegn på stress.

Jeg ser mange anbefaler at valpen sover på dagtid og heller får brorparten av aktiviseringen på kveldstid. Det er logisk, forsåvidt, men nå er jeg hjemme med valpen 24/7 og har jo selvsagt lyst å utnytte tiden så mye jeg kan. Sover valpen, så får den selvsagt sove i fred.

Noen som har lyst noen gode aktiviseringstips, både i forhold til type, tidspunkt og mengde?

Min erfaring er at du får en mye mer harmonisk valp dersom du legger aktiviseringen til etter 14-15 for eksempel. Da finner valpen lettere roen på dagtid og har mye mer overskudd til det du finner på med den på ettermiddag/ kveld. Alle valper er forskjellige, men de trenger enormt mye søvn alle sammen. Får valpen mer ro om dagen vil den sove bedre om natta også?

Tja... Valpis har alltid vært mer aktiv på morgen/formiddag, og sløver gjerne hele kvelden hun. Så hun fikk/får mest aktivitet tidlig. Gubben derimot var dryg og sløv til tidligkvelden, da var han mest våken og klar for ting.

Da ligger han og sover etter en veeldig aktiv dag. På morgenen fikk han løpe fritt i parkeringshuset, som vanlig. Så lekte jeg med ham. Litt soving, deretter flere tisseturer (som med ham er ganske lange). Så tok vi bussen til miljøtrening og han fikk leke med to andre golden-valper. Jeg DIGGER golden-tisper og måten de viser valper hvor skapet skal stå. Så buss hjem igjen. Han liker ikke buss. Nå ligger han langflat og venter på kvelds. Så får vi se om det holder hele natten.

Jeg var hjemme med valpen min 4 mnd sist jeg fikk valp.

Jeg gadd ikke ta hensyn til når på dagen vi var aktive, men tok det som jeg følte for fra dag til dag uten noen bestemt rytme.

I dag har jeg en meget harmonisk hund som er klar for action når som helst, men også er fornøyd med bare en slapp rusletur om morgenen..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

• Create New...