Gå til innhold
Hundesonen.no

Sandra & Aikos EFIT


SandyEyeCandy

Recommended Posts

PA012522.jpg

10: Jeg er fortsatt sjuk. Aiko er litt tvilende til om det føles riktig å stå opp alt nå.

PA012526.jpg

11: I parken på morgentur. I håp om å gjøre frokosten mer spennende, har jeg tatt med fôrterningen hennes ut. Aiko er mer opptatt av å sjekke ut om det kommer noen kule folk eller hunder hun kan henge med.

PA012530.jpg

12: Hurra, Kåre kommer hjem! Ut i gangen for å vise at han har vært savna.

PA012532.jpg

13: Aiko og jeg sorterer papirer i stua. Hun skjønner ikke hvorfor hun ikke kan få rive i filler ligningsattesten min, for det er jo så gøøøy!

PA012533.jpg

14: På tide med litt mat, denne gang i skål. Nøye tygging.

PA012541.jpg

15: Sover middag mens Kåre ser på Dynastiet.

PA012545.jpg

16: Lei av å være sammen med Kåre, og maser om å få ligge på fanget mitt mens jeg planlegger tjenestedekken-design fra Kifani til min tøffe, store brukshund.

PA012551.jpg

17: Det å ligge på fanget viste seg å være bare dritt, så vi går i gang med litt frishaping på kjøkkenet. Lukker skuffer og skap, samt trener på avstandskommandering.

PA012556.jpg

18: Stikker opp i Stensparken for litt frislipp. Møter på jacken Mack og DSG'en Sophia. Leker kjempefint med valper og viser ingen antydning til ressursforsvar over pinnene hun finner. Trening (og null innblanding fra meg) funker!

PA012558.jpg

19: Fortsatt i parken. Her sammen med Petra, 5 mnd gammel borderterrier.

PA012561.jpg

19.30: Ett stk veldig sliten og fornøyd trollbolle slokner under pulten min.

PA012564.jpg

20: Jeg lager middag!

PA012567.jpg

21: Prinsessen på erten lurer på hvorfor papsen hennes plutselig ikke ville sitte inntil henne lenger (Claudio ville ikke være med på bildet).

PA012569.jpg

22: Dypt nedi den 3. boksen med Hockeypulver og Senkveld på tv.

PA012574.jpg

23: Vi er tilbake til start, og som tenåringer flest gidder ikke Aiko å reie opp senga si sjøl.

God natt! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine dagen da :P

Men Dynastiet? Skylder du på Kåre for å se det selv eller? :P

Jeg pleier å klare å styre min begeistring, spesielt siden jeg pleier å være på jobb. :P Men denne uka var jeg sjuk, og fikk ganske mye Krystle og Alexis-action der de ruller i søla og greier. :P

ONly Blondie:

Så fin EFIT :D Godt å høre at treningen går bra med henne. Kan jeg få spørre hvordan du har trent bort ressursforsvaret?

Nuvel, jeg har på ingen måte trent bort ressursforsvaret hennes, jeg har bare trent på at hun ikke manisk MÅ ta fra alle andre hunder tingene de har, og at det ikke er livet om å gjøre å passe på en tilfeldig pinne mot alle motstandere. Begynte i det små innendørs med hunder vi kjenner godt, og jobba med at hun skal holde seg til sin ting, sitt bein osv. Det har fungert over all forventning. I utgangspunktet har jeg alltid bare rydda vekk alt av leker og fjerna pinner etc fra uteområder for at det ikke skal blir noe tull. Jeg understreker at Aiko aldri har forsvart verken mat eller vann, og absolutt aldri vokta noe overfor mennesker. Hun er heller ikke aggressiv mot voksne hunder, bare ****** irriterende. Det er for det meste mongo shibarasjonalisering: "Hvis du har noe jeg liker, så er det mitt. Hvis du ser en annen vei, så er det mitt. Hvis jeg legger fra meg noe, og du tar det, så er det fortsatt mitt." Hun er så durkdreven at hun i 9 mnds alder lista seg bort til en schæferhann som lå og tygde på kongen sin, og diskret løftet den vekk under nesa hans idet han så vekk, og rygga stille vekk før hun beinfløy avgårde med byttet... Så grunnen til at jeg ikke gidder sånt tull, er både av hensyn til hennes sikkerhet (en vakker dag møter hun en hund som har samme eierskap til tingen hun har lyst på, og som ikke lar seg dupere av litt smekking med leppa og høye hvin), og fordi hun har vært ganske usympatisk i møte med et par valper og to tilfeldige kongler.

Pga det har jeg tidligere vært litt overspent og tiggi om oppmerksomheten hennes de gangene hun har møtt valper løs (i kontrollerte omgivelser), med det resultat at hun selvsagt blir enda mer besatt av å følge opp valpen fordi hun skjønner at jeg vil at hun skal la den være i fred. Men så bestemte jeg meg for å begynne å stole på henne og kutte ut atferd jeg VEIT forsterker uønska ting hos hennes. Og siden den gangen har det ikke vært noe tull med valper, hun har snust og interagert med en bitteliten 12 uker gammel yorkshire-terrier, en 16 uker gammel dvergdachs osv, og er helt normal og søt når hun er sammen med andre, akkurat som før. Men det må sies at jeg følger med som en hauk... Denne typen problemer krever jo at man trener, og det er vanskelig å gjøre aleine. Utfordringa blir jo å ikke "utsette" andres valper for Aikos møkkatendenser, men det er jeg selvsagt veldig bevisst på. Derfor er jeg så glad for at tilfeldighetene har gjort det sånn at Aiko har kunnet være sammen med ganske mange valper i det siste, og bevist både for meg og seg sjøl at det er gøyere å løpe og herje enn å ligge og gnure på en pinne aleine... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...