Gå til innhold
Hundesonen.no

Månen


Tricolor

Recommended Posts

Prøvde meg må noen fine bilder av månen da den steg opp fra horisonten her en kveld. Men de ble ikke fine. I nattmodus ble månen seende ut som en ildkule, andre innstillinger jeg prøvde ble ikke fine, de heller.

Så, hvordan få til et flott månebilde?

Har et Nikon D60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med lys- og tekniske innstillinger på kamera kan jeg altfor lite om. Men i forhold til motivet, så er det lurt å få en kontrast. En tretopp som ligger såvidt foran månen, eller så nær at lysskinnet lyser opp kontrasten.

Dette er solnedgang og ikke måne, men litt samme prinsippet: http://www.simira.net/gallery/Diverse/Utebilder/slides/000_0030.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av autofokus dersom den lager problemer. Fullmåne har ganske sterkt lys, så sett blender til f4,5, lukker på 125 og prøv deg frem derfra.

Eksempel på månebilde:

2768530361_336718d7af_z.jpg?zz=1

Desverre husker jeg ikke instillinger, annet enn at jeg måtte jobbe litt for at det ikke skulle bli for overeksponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av autofokus dersom den lager problemer. Fullmåne har ganske sterkt lys, så sett blender til f4,5, lukker på 125 og prøv deg frem derfra.

Eksempel på månebilde:

2768530361_336718d7af_z.jpg?zz=1

Desverre husker jeg ikke instillinger, annet enn at jeg måtte jobbe litt for at det ikke skulle bli for overeksponert.

Og vips fikk jeg meg ny skrivebordsbakgrunn. Fint til sort bakgrunn. Takker og bukker - kjempefint bilde! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye peiling på slike ting, har vert en ivrig amatørfotograf i tidligere dager, men ikke ble jeg noe god.

Et søk på nettet vil sikkert hjelpe deg til svaret om du trenger et raskt svar.

Takk for tips! Skal studere disse nærmere en dag jeg hat tiden for meg. Er vel snart månemørkt likevel, så jeg får vente til neste fullmåne!

Og Raksha, jeg skal prøve ditt tips også! Takker og neier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ha noe rundt 300mm (crop kamera - altså, til alle kamera under 12,000kr i pris sier vi så slipper jeg komme med forklaring), eller om du har fullformat (f.eks Canon 5DMKII og oppover, eller Nikon D700 og oppover) så ca 400 - 500mm. Ta får du en stor fin måne.

Innstillinger må du nesten bare prøve ut da det vil alltid være forskjellig. Ville kjørt opp ISO litt på kameraet så du slipper lang lukkertid (kan hende du får bevegelse i månen når man jobber med så lange telezoomobjektiv).

Evt. kan du sjekke ut http://photography-on-the.net/forum/forumdisplay.php?f=126

:frantics: Månen er kul å ta bilde av når det er LITT lys i himmelen så den ikke er helt svart. Er ikke så stor fan til vanlig, men det kan bli kult. Prøv å få med noen stjerner i bakgrunnen (må nok fram med to eksponeringer, men men :whistle:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ha noe rundt 300mm (crop kamera - altså, til alle kamera under 12,000kr i pris sier vi så slipper jeg komme med forklaring), eller om du har fullformat (f.eks Canon 5DMKII og oppover, eller Nikon D700 og oppover) så ca 400 - 500mm. Ta får du en stor fin måne.

Innstillinger må du nesten bare prøve ut da det vil alltid være forskjellig. Ville kjørt opp ISO litt på kameraet så du slipper lang lukkertid (kan hende du får bevegelse i månen når man jobber med så lange telezoomobjektiv).

Evt. kan du sjekke ut http://photography-on-the.net/forum/forumdisplay.php?f=126

;) Månen er kul å ta bilde av når det er LITT lys i himmelen så den ikke er helt svart. Er ikke så stor fan til vanlig, men det kan bli kult. Prøv å få med noen stjerner i bakgrunnen (må nok fram med to eksponeringer, men men ;)).

Har et amatørkamera, Nikon D60, 70-300 mm. objektiv, stativ og fjernutløser. Har ikke hatt tid til å eksperimentere videre, men må visst forsøke meg på ISOinnstiling. Og så får jeg håpe at ikke katta kommer og vil hjelpe til, En diger hannkatt som stryker seg inntil fotostativet er absolutt ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et par (nesten)velykkede månebilder, husker ikke hvilke instillinger jeg hadde, men sjekker dem nuh ;) Jeg har forresten Canon EOS 400D så spørs om det er likt på Nikon ;)

ISO: 400

Lukkertid: 1/60sek

F stopp: f/4

Uten blitz

Brukte også stativ.

Ruler_of_the_night_by_IceRyder.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også drevet og testet, men siden jeg ikke husker hvordan man linker til bilde her inne (DVS. hvor man skal laste opp bildene), så får jeg ikke legge inn prøvebildene. De ble ikke halvdelen så fine som de her i tråden, så pyttsan.

Ps. hvis du høyreklikker i bildet så får du valg "egenskaper" og da viser kamerainstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også drevet og testet, men siden jeg ikke husker hvordan man linker til bilde her inne (DVS. hvor man skal laste opp bildene), så får jeg ikke legge inn prøvebildene. De ble ikke halvdelen så fine som de her i tråden, så pyttsan.

Ps. hvis du høyreklikker i bildet så får du valg "egenskaper" og da viser kamerainstillingene.

Vist du har lastet opp bildene en plass så kopierer du URLen og putter den mellom her [img ] *URL* [ /img] (Fjern mellomrommene)

Hehe jupp, men husker ikke hva jeg det var jeg fant ut av. Skrev ned noe greier som jeg har rotet bort :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg faktisk et bra bilde. Brukte innstilingene som beskrevet, men innstiling for blenderåpning er sikkert ikke lik på Nikon. (Hvis det er f/4 som angir blenderåpning)? Men bildet mitt ble i sort/hvitt. Må fotografere litt til før månen daler ned bak fjellene. Dette var gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et amatørkamera, Nikon D60, 70-300 mm. objektiv, stativ og fjernutløser. Har ikke hatt tid til å eksperimentere videre, men må visst forsøke meg på ISOinnstiling. Og så får jeg håpe at ikke katta kommer og vil hjelpe til, En diger hannkatt som stryker seg inntil fotostativet er absolutt ikke å anbefale.

Overeksponer et hakk eller to så tar du ned exposure i camera raw/lightroom (adobe). Da vil du slippe så mye støy ved høye isoer. Dette fordi råfiler kontra jpg beholder mer enn dobbelt så mye data, og når du skal etterbehandle filene så kan du gjøre mye mer med bildet da bildefilen vil inneholde mye mer enn du ser med det blotte øyet.

Bruker du høy iso og overeksponerer litt, så kan du enkelt ta ned exposure f.eks for å få tilbake detaljene fra den litt overeksponerte månen og gjøre omgivelsene meget så mørk igjen. Siden ISO lager kunstig lys for å lysne opp mørke områder i bildet så vil det å undereksponere i etterbehandlingen skjule disse kornene fordi du gjemmer dem igjen.

Vanskelig å forklare, i tillegg til at jeg suger til slikt. Prøv bare. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overeksponer et hakk eller to så tar du ned exposure i camera raw/lightroom (adobe). Da vil du slippe så mye støy ved høye isoer. Dette fordi råfiler kontra jpg beholder mer enn dobbelt så mye data, og når du skal etterbehandle filene så kan du gjøre mye mer med bildet da bildefilen vil inneholde mye mer enn du ser med det blotte øyet.

Bruker du høy iso og overeksponerer litt, så kan du enkelt ta ned exposure f.eks for å få tilbake detaljene fra den litt overeksponerte månen og gjøre omgivelsene meget så mørk igjen. Siden ISO lager kunstig lys for å lysne opp mørke områder i bildet så vil det å undereksponere i etterbehandlingen skjule disse kornene fordi du gjemmer dem igjen.

Vanskelig å forklare, i tillegg til at jeg suger til slikt. Prøv bare. :)

Eneste redigeringsprogrammet jeg har er Picasa. Vet ikke om det behandler råfiler. Har egentlig fått ganske bra bilder nå, men eksperienterer gjerne videre. Men i kveld er det øspøs og månen har gjemt seg..post-6331-1287433286,4905_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...