Gå til innhold
Hundesonen.no

Flat coated retrieveren Pøbel

Bananen
 Share

Recommended Posts

Noen nye Kamarbilder, var det!

Kamar har veldig lyst til å løpe bort å stjele Pøbel sin frisbee.

6133175072_1dfdce4856_z.jpg

Men velger heller å få godbit.

6132628601_f74c6453e4_z.jpg

Matmatmat.

6133178958_1d2d15c61e_z.jpg

Utålmodig!!

6133179626_639caae685_z.jpg

Kanskje det regner mat en dag, tenker Kamar ...

6133180052_2a9d20dd50_z.jpg

Blikket de får, rett før en raptus. ;)

6130352446_3ed37ca420_z.jpg

Kan nesten sleike seg selv i øyet ...

6130359016_05d2b7228f_z.jpg

Mer mat?

6130359674_b50341c9b6_z.jpg

Gjerne!

6129810269_0854bd91a6_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 621
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lenge siden jeg har oppdatert her nå, så her kommer noen rykende ferske bilder tatt i dag! Det var litt snø oppå "toppen" vår rett i nærheten, og Pøbel elsker snø. Snø er nemlig det beste han vet, sån

SnøPøbel! Ja, han elsker snøen. Han får ekstremt mye mer energi (og man skulle ikke tro at han kunne få mer ...) av det. Han nærmer seg 7 år i juli, og ei vi møtte trodde jeg mente 7 måneder, for det

Stjeler bilde, jeg! Kamar og Yodeldoodle har jo vært på utstilling i Kongsberg på søndag! BIR, ble han. Kritikk: "M. spenstig og elegant. Bra proposjoner. Godt hode. Velstående ører. Bra hals

Tror Kamar savner deg også! Skal bli gøy å se gjensynsgleden igjen. :) Og Kamar sier han ikke skjønner hvorfor man ikke kan skaffe seg nå, for han sier at han gjør seg godt som en liten flue som bare ER der. :lol:

Haha, vel. Kamar. Det kommer en terrorist i huset til våren, som Blondie kommer til å hate, og da blir det litt vel mye med 2 rett etter hverandre. I tillegg syns jeg 2 er perfekt, mens 3 er for mye. Ikke at jeg har noe erfaring med det annet enn å ha turet 3 stk før, og fant ut at det var vanskelig. Så da må man vente, LENGE! For Blondie skal bli meget gammel tenk :aww:

Det var super søtt når han ble kjempe glad for å se meg igjen, bare en dag etter at jeg hadde passet han :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var andre gangen jeg har en liten basenjihistorie å fortelle. Her om dagen stod det en liten basenji oppå stuebordet og drakk cola. Det hele startet med at jeg var utenfor et lite øyeblikk, og gikk inn igjen. Og der fant jeg en fortumlet Pøbel som trodde hele verden skulle ramle ned i hodet på han da jeg kom innenfor døra. Det uttrykket pleier som regel å komme når Pøbel har gjort noen pøbelstreker, så nå lurte jeg veldig mye på hva som hadde skjedd. Titter litt frem, og der ser jeg en liten basenji, som titter kjapt på meg, og drikker så mye cola som bare en liten basenji kan gjøre. Og selvsagt fra glass (de er jo fine, disse elegante gasellene, naturens mesterverk!). Lille basenjien var ikke like grasiøs, der han prøver å få i seg alt i en sipp, for der er nemlig hele hodet hans nedi glasset, og fjeset hans er full av seig cola. Glasset veltet heldigvis ikke, der jeg fikk løpt bort og fjernet han fra godsakene. Og jeg er usikker på om sukkeret han fikk i seg på den korte stunden, var en koselig stund med samboer, hans kompis, og en annen kompis på besøk mens jeg var på jobb.

Lille basenjien hadde vært en ramp på de 6 timene jeg var borte. Kamar! En ramp! Det høres nemlig ikke helt normalt ut. Kompisen som var på besøk hadde nemlig fått smake på sukkerfylte basenjitenner, hørt rungende forsøk på jodling, og det som hører med (og det er ekstremt sjeldent vi hører noe som helst lyd av den lille kroppen). Så konklusjonen er, liten basenji har ikke godt av sukker, eller i det hele tatt være i nærheten av godsakene ...

Dag to. Kamar har jo Pøbel som kompis, og denne kompisen av en 35 kilos flat, røyter selvsagt i løpet av en dag. Og Kamar er en veldig sulten fyr, og spiser som regel opp en klump med pels om han får muligheten til det. Vi fikk støvsuget litt med den ødelagte støvsugeren i går, for da klarte nemlig Pøbel å knuse favorittkaffekoppen til sambo, og Kamar har i forsøket sett støvsugeren komme, og slukt i seg det han kunne av pels.

Dette merket vi i dag. Kamar er jo ikke helt husrein enda, men å prøve å gå luftetur med to hunder som ikke har fått løpt i skogen på ett par dager, er et lite kapittel for seg selv. Kamar fikk lov til å være helt alene, etterlatt med alle godsakene på gulvet. Og i det jeg går ut, hører jeg et skrik som bare en basenji kan gi fra seg. Det var et rop om hjelp, han hørtes døden nær ut, og livet var grusomt. Jeg binder Pøbel til utgangsdøra i båndet, siden vi allerede var på vei ut, løper inn, og finner en basenji som løper i sirkel. Kamar måtte bæsje, og det gjorde han der og da (av og til lurer jeg på om han protestbæsjer, fordi han ikke får være med ut!). Lille basenjien har klint bæsj på gulvet, og han var IKKE ferdig med å legge fra seg etterlatskapene sine, og han hyyylte og hyyylte, og basenjihyling er IKKE pent å høre på, og de hyler som regel for absolutt ingenting.

Det er noen folk som pusser litt på huset sitt ett par hus bortenfor, og selvsagt måtte disse komme inn og høre på hva slags grusomheter som skjedde. Så der står jeg med en fortvilet Pøbel bindt i utgangsdøra, en sirkelspinnende basenji, bæsj klint utover gulvet, en bæsjepose i hånda og tørkepapir og jif i den andre i et vilt forsøk på å prøve å stoppe en spinnende basenji. Plopp, sa det. Og der kom det litt ekstra bæsj, godt pakket inn i Pøbelpels. Og der stod vi, da. Fortvilt Pøbel, lattermilde bygningsarbeidere, en rød banandame, og en basenji som er fornøyd med at alt er kommet ut og klint utover gulvet, som finner seg det snitt med å løpe ut av døra og leke biteyface med Pøbel. Og alt endte godt, og jeg (og kanskje Kamar?) gikk en tur med to små, med et lite rift i stoltheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på tur igjen, og sånt blir det selvsagt bilder av. Poster mens jeg kan, for i vinter ... her blir det KALDT! :lol:

Kamar i sin nye, fjonge genser.

6169739532_df1dc52362_z.jpg

6169206039_f5b4eac493_z.jpg

Kamar liker å løpe.

6169890416_cfe10502f6_z.jpg

Og snuse litt.

6169891428_be1e740885_z.jpg

Med storebror. :)

6169892178_c5bf3c5ac2_z.jpg

Med leka.

6169899576_aca6f5d114_z.jpg

Han synes også det er rimelig kult å bli jaget av storebror.

6169901746_216a94573a_z.jpg

Og spise gjørme med storebror.

6169904670_aac58f9ea3_z.jpg

Mmm, gjørme, sier Kamar.

6169906372_a4babf738f_z.jpg

Vi prøver å stille opp, men det er ikke ALLTID vellykket. :lol:

6169909710_3578a57c1f_z.jpg

Grasiøs, liten basenji.

6169911140_61826969ec_z.jpg

Gang på gang gjør Pøbel han våt, men allikevel må han stå ved vannkanten ...

6169914376_3870f1120f_z.jpg

Og så dro vi hjem, med to slitne hunder. :)

6169915672_eb54d13349_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler høyt (og gjenkjennende på enkelte deler) av historien (e) din (e). :lol:

Søøøte Kamar! Nå er det ikke lenge til jeg får treffe han igjen for tenk! Vel, en mnd. tid, men det går fort, sant??

Da skal nemlig Pøbel- aspiranten på utstilling! Gleeder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler høyt (og gjenkjennende på enkelte deler) av historien (e) din (e). :lol:

Søøøte Kamar! Nå er det ikke lenge til jeg får treffe han igjen for tenk! Vel, en mnd. tid, men det går fort, sant??

Da skal nemlig Pøbel- aspiranten på utstilling! Gleeder meg!

Ikke lenge igjen nå! Skal bli så moro, så! Han liker å vise seg frem og smiske med alle han møter, så jeg regner med at han tar med sjarmen sin og tar alle med storm. :lol:

:wub: Herlig! :lol: Og hold øye med kaffekopper og ølglass også. Kasko var knappe fire mnd da han stupte i ølglasset til bror og begynte å drikke av hjertens lyst.

Vet du, jeg tviler ikke! Sambo er flink til å søle kaffe, og han er ikke snar om å gjøre før han er der og vasker opp. Her om dagen laget jeg meg et glass med melk og iskaffepulver oppi. Går ut av kjøkkenet (og på kjøkkenet er det mat, nemlig, så hver gang noen kommer ut derfra, kommer det selvsagt som regel mat også ...), får en basenji med kengurubein på meg. Kamar var storfornøyd, for jeg sølte over hele han og på gulvet. Så der stod han og vasket opp på gulvet, mens Pøbel vasket Kamar. Godt de hjelper hverandre, gitt ... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
    • Av praktiske årsaker, skal ha med hunden på flere reiser uten fryser. Tenker å gi blanding av vom og tørrfor på sikt.  I tillegg liker jeg å bruke deler av måltidene til trening på tur, noe som er vanskelig med råfor...  
    • Tispen min er 10 måneder nå.  Meget omgjengelig familiehund. Mjuk pels og gemytt 🤣. Lettlært. Nydelig vakker. Perfekt størrelse.  Vi driver med blodspor og lydighet.  Grua meg mest til pelsstell når jeg vurderte rasen, ja snø i pelsen er irriterende, men jeg må lære meg å huske å bruke riktig tøy 🙈 Koser meg overraskende med å klippe og stelle pelsen.  Jeg har dessverre vært ekstremt uheldig med sykdom på henne, men slik jeg har forstått det er dette en sunn rase med få plager.   
    • Blir spennende å følge med videre!   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...