Gå til innhold
Hundesonen.no

Onepiece/kosedress i barnehage


SiriEveline

  

49 stemmer

  1. 1. Burde det eksistere et forbud eller ikke?

    • Forbud
      19
    • Ikke forbud
      30


Recommended Posts

Da jeg jobbet i barnehage var det ingen av de ansatte som herjet med ungene eller lå på gulvet og vrei seg.. :icon_clapping: Vi beveget oss som normale folk, og oppførte oss som voksne. Vi oppfordret barna til å leke og samhandle seg imellom, uten alt for mye innblanding av oss voksne. Vanlige klær med vanlig passform og komfort funket fett, det.. Jeg jobbet på både småbarnsavdeling og på storbarnsavdeling.

Sånn er det på jobben min og, jeg må si jeg blir litt overrasket over hvor mye "åling" og herjing på gulvet det er blant barnehagepersonale i tråden her jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Jeg er litt imponert over at belte tydeligvis har gått ut av produksjon siden alle mister buksen sin. Jeg bruker slimfit jeans på jobb, med belte. Og jeg kryper rundt på 4 iblandt og løfter ting. Til nå har jeg ikke mistet buksen.

Men det fins jo gaupa/hägløfs o.l. som er billigere enn enkelte joggebukser o.l. og det ser mindre slaskete ut. Jeg vil nå tro at det også var mye bedre ettersom det er laget for å tåle slitasje og være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i barnehagen jeg jobbet gjorde vi begge deler! Veldig små barn har ikke alltid forutsetningene til stede for å klare å leke sammen uten "hjelp" og styring fra en utenifra. De gangene vi var med i leken fikk vi samlet ungene på en fin måte, også de som hadde problemer med samhandling med andre. Selvsagt skal ikke voksne styre all lek, men vi hadde iallefall som mål at de voksne aktivt skulle delta i lek og ikke bare stå og snakke med hverandre/observere ungene. Dette gjaldt både ute og inne, og derfor brukte jeg varmedress ute ... Ærlig talt kan jeg ikke se den store forskjellen ... Ville aldri brukt onepiece selv, for det ser ikke bra ut, men synes et forbud er rimelig sært også. SÅ mye bedre er det ikke med joggebukse, liksom;)

Selvsagt må man av og til sette igang lek/samhandling med barna, men da går det mer på å finne frem leker, tegnesaker, osv, og det krever virkerlig ikke så mye fysisk sprelling.. Man kan sitte på huk og man kan bøye seg, men man trenger ikke å drive med avanserte turnaktiviteter for å aktivisere små barn.. :frantics: Til vanlig går jeg faktisk også i klær jeg klarer å bevege meg i; korsettlignende klær som hemmer bevegelse er ikke praktisk uansett hva man skal gjøre. De aller fleste klærne mine klarer jeg faktisk å være aktiv i, og jeg mister verken buksen, viser sprekk eller bar mage. Jeg forstår ikke hvilke klær dere andre går i?? :icon_clapping: Til og med de klærne jeg bruker på utstilling, som er penere dressbukser med fine skjorter klarer jeg jo å gå agility i (jeg kan ikke alltid skifte klær mellom utstillingsring og agilityløp), men det går da jammen greit det også?! :frantics: Og jeg tør faktisk påstå at jeg utfolder meg mer på en agilitybane enn jeg gjorde da jeg jobbet i barnehage..

Ute gikk vi på vinterstid med varmedress eller skibukse/vinterjakke, noe som var både praktisk og så helt okei ut.

Et lite spørsmål: må småbarnsforeldre også gå i onepiece og ellers slaskete klær for å fungere? Jeg synes det er merkelig at alle småbarnsforeldrene i nabolaget mitt faktisk klarer foreldreoppgaven samtidig som de går i helt normale klær jeg.. :frantics: Det er da visserlig fint lite forskjell på de to oppgavene; barnehageansatt og foreldre, når det kommer til måten man skal oppføre seg og bevege seg på..

Jeg er litt imponert over at belte tydeligvis har gått ut av produksjon siden alle mister buksen sin. Jeg bruker slimfit jeans på jobb, med belte. Og jeg kryper rundt på 4 iblandt og løfter ting. Til nå har jeg ikke mistet buksen.

Men det fins jo gaupa/hägløfs o.l. som er billigere enn enkelte joggebukser o.l. og det ser mindre slaskete ut. Jeg vil nå tro at det også var mye bedre ettersom det er laget for å tåle slitasje og være ute.

Haha - nei belte blir vel en for enkel løsning det da! :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Huldra, jeg sier ikke at man MÅ ha onepiece (det står ikke et eneste sted i mine innlegg iallefall). På min kropp er det sånn at en olabukse, uansett belte eller ikke, har lett for å skli såpass langt ned at det er ubehagelig å f.eks sitte på huk. I den barnehagen jeg jobbet i, lekte vi noen ganger andre type leker med de små barna enn å ta frem tegnesaker og synge syngeleker (selv om vi gjorde veldig mye av det og). Det var som regel leker som barna selv fant på og tok initiativ til, og inviterte voksne med på- for å bruke et "eksempel fra virkeligheten", så lekte vi at en var skummel fisk, og de andre små dyr som ikke skulle bli spist av fisken på gulvet (hihi). Vi byttet selvsagt på å være fisk, igjen fra barnas initiativ, og da måtte man krype på gulvet og hoppe opp etter de små dyrene. Kjempemorsomt for alle! Da var det greit å ikke ha tettsittende klær, lurer på om jeg hadde tights og selekjole i ull den dagen, med pologenser under. Vanlige klær altså, men for all del, ikke stive eller tettsittende. Eller så var det joggebukse med en vanlig litt tettsittende hettegenser til. Klær jeg fant funksjonelle og praktiske i hverdagen med små barn ... Forøvrig er det kanskje en noe ulik praksis ved ulike barnehager, og da er det jo greit å være åpen for at det finnes forskjeller.

Som sagt ville jeg selv aldri brukt onepiece, men jeg synes det er drøyt å faktisk forby et klesplagg som tilfeldigvis er i motebildet nå, så lenge det ikke er støtende. Jeg synes ikke det er god nok grunn å si at det er stygt! Da vil jeg f.eks gjerne forby snekkerbukser, noe som var særdeles populært blant de ansatte i barnehagen da jeg var liten (men det ser jo grusomt ut! Det ser ut som de har stjålet klærne til en fireåring!) eller UGGs! Så lenge et plagg ikke støter noen, og er ansett som et vanlig klesplagg til dagbruk og ikke for eksempel silkepysjamas, og i tillegg (og det er jo viktig) ikke hindrer en i å utføre ens arbeidsoppgaver tilfredsstillende, så synes jeg det blir feil å forby det.

(Forøvrig: hva er det egentlig med en varmedress som er så fryktelig annerledes i utformingen enn en onepiece?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en interessant diskusjon dette, mye man skal være innom på et hundeforum :icon_clapping: Snakket med en førskolelærerstudent i dag om dette temaet. Hun sa noe jeg synes er viktig og det er et barn skal ha forbilder og da er det bra med ulike typer i en barnehage. Noen går i onepice, noen i tunikaer, noen i... Ja, generelt en høvelig samling av ulike mennesketyper. Supert for at barna skal lære seg tolleranse og minske fremmedfrykt! Og ikke minst til å kunne finne sin egen stil og danne sitt eget selvbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det på jobben min og, jeg må si jeg blir litt overrasket over hvor mye "åling" og herjing på gulvet det er blant barnehagepersonale i tråden her jeg...

Tihi.. vi er noen åler ja :frantics: Dessuten skifter jeg bleie stående, altså da sitter jeg på gulvet i indianerstilling, og barnet står. Utenom at vi har et telt og en tunnel som jeg er med å leker med.

Jeg ønsker at barna skal se at vi voksne også har vårt indre barn, og det er nettopp på dette grunnlaget at jeg fikk jobben.. at jeg fremdeles var i god kontakt med barnet i meg. Jeg er barnslig med andre ord, men samtidig voksen, og tar ansvar deretter.

Og om ingen har fått med seg det enda, så er min mening bare at der er synd med et forbud, og lurer på hvor det skal stoppe... Syntes det er fryktelig synd å se at verden er blitt så dømmende.

Egentlig en interessant diskusjon dette, mye man skal være innom på et hundeforum :icon_clapping: Snakket med en førskolelærerstudent i dag om dette temaet. Hun sa noe jeg synes er viktig og det er et barn skal ha forbilder og da er det bra med ulike typer i en barnehage. Noen går i onepice, noen i tunikaer, noen i... Ja, generelt en høvelig samling av ulike mennesketyper. Supert for at barna skal lære seg tolleranse og minske fremmedfrykt! Og ikke minst til å kunne finne sin egen stil og danne sitt eget selvbilde.

Det er jeg helt enig i! Selvom man er forbilder for barna så betyr ikke det at barna skal ta ting direkte fra oss. Betyr det at bare fordi jeg har tatovering, så er det stor sjanse for at barna får det?

Hvis jeg går i Onepiece, så kommer barna til å gå rundt å se slaskete ut..?

Føler virkelig at barn skal få sjansen til å se at vi alle er forskjellige! og ikke minst, at det er greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet i barnehage i dag jeg - og der var det alt fra onepiece til trange olabukser på folk, alle klarte å leke med ungene. :icon_clapping: Selv hadde jeg "sportsbukse" fra HM

DXL865_77244_09090_99_9999.jpg

Og en for stor hettegenser - så kan vel ikke påstå at jeg ser noe bedre ut enn oncpiecefolka. :frantics: Den buksa er forøvrig en favoritt til slikt, men den er ikke veldig slitesterk desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke brydd meg det aller minste om alle de barnehageansatte hadde brukt Onepiece som uniform.

Synes man har spillerom for å se litt barnslig ut i en barnehage.

Har selv en kosedress men ville ikke brukt den annet enn hjemme selv om den er utrolig deilig å ha på seg :lol:

Forstår meget godt at man ikke vil bruke jeans i en barnehage. Ihvertfall på vinterstid så må det være forferdelig ubehagelig under vinterdress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forandret litt mening på veien :lol: I hvert fall når det dukket opp dette med forbilder ol. Det er andre ting jeg ville valgt å bekymre meg om når det kommer til bhg. Mangel på utdannede førskolelærere, i overkant mange vikarer, unge jenter som skravler på hjørnet og sist men ikke minst de voksne som henger bak garasjen å røyker (det lukter). Og om vi skal kaste oss på den greie med å være gode forbilder og ikke kan gå men onepiece, så kan vi like så godt rydde vekk, lave olabukser, lave utringinger, smykker, for mye sminke, de tynne får fete seg litt, de tykke får slanke seg litt, kle seg pent til en hver situasjon. Ja hva med en uniform?

Jeg hadde nok slengt en kommentar om at barnet mitt kom til å få traume som stor, men da sagt slik at de skjønte at jeg ikke mente det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i barnehage var det ingen av de ansatte som herjet med ungene eller lå på gulvet og vrei seg.. :) Vi beveget oss som normale folk, og oppførte oss som voksne. Vi oppfordret barna til å leke og samhandle seg imellom, uten alt for mye innblanding av oss voksne. Vanlige klær med vanlig passform og komfort funket fett, det.. Jeg jobbet på både småbarnsavdeling og på storbarnsavdeling.

vi driver heller ikke å ligger på gulvet å vrir oss i mange forskjellige stillinger :lol:

men ingen av oss bruker onepice heller, og jeg er glad for det, for det ser så lite profesjonellt ut synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi driver heller ikke å ligger på gulvet å vrir oss i mange forskjellige stillinger :lol:

men ingen av oss bruker onepice heller, og jeg er glad for det, for det ser så lite profesjonellt ut synes jeg.

Så det passer bedre med en sånn businessdrakt da? Det ser veldig profesjonelt ut :)

Man må jo tenke litt på hva slags stilling man har. En kleskode er jo selvfølgelig helt på sin plass, den klassiske; ikke vise undertøy, sprekk mellom over/underdel, og lengde lenger en til fingertuppene (når man står oppreist med armene hengende ned).

Hva om jeg kommer i en regnbue-olabukse, og en topp som står i perfekt stil!? Da er jo det akkurat hva flere her i tråden har anbefalt å bruke, men hva med fargen? Skal man forby forskjellige farger også?

Hva om jeg dukker opp med masse tatoveringer, piercinger, en tights og en litt lang Iron Maiden t-skjorte? Ser det profesjonelt ut?

Er det virkelig sånn, at bare fordi man jobber med andre mennesker, så skal man ikke få lov til å kle seg omtrent som man vil (utenom å vike unna kleskoden)?

Poenget mitt er altså at profesjonelt i en barnehage bør være noe som er behagelig, komfortabelt, ikke så viktig (altså greit at blir ødelagt/sølt på) og være innenfor standard kleskoden.

Og jo mer farger jo bedre mener nå jeg. Er dere faktisk klar over at f.eks. knallrosa gjør en glad!

Hvilken barnehage vil dere helst jobbe i; den der alle går i grått (omtrent) eller der man har hele regnbuens farger til enhver tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er altså at profesjonelt i en barnehage bør være noe som er behagelig, komfortabelt, ikke så viktig (altså greit at blir ødelagt/sølt på) og være innenfor standard kleskoden.

Og jo mer farger jo bedre mener nå jeg. Er dere faktisk klar over at f.eks. knallrosa gjør en glad!

Hvilken barnehage vil dere helst jobbe i; den der alle går i grått (omtrent) eller der man har hele regnbuens farger til enhver tid?

Hvis jeg hadde hatt valget mellom en barnehage med "tanter" som så ut som Supernanny - eller Teletubbies hadde jeg helt klart valgt Tubbies'ene, ja..

Kleskoder, "profesjonalitet", kjønn- og klesnormer og sånt får ungene ALT for tidlig krav på seg å følge uansett.. I barnehagen går de faktisk bare til de er 5 (!) år gamle, la de for himmelens navn bare være unger frem til da i alle fall...

Teletubby-tantene forsvinner raskt utav sinnet deres når de kommer på skolen og blir påvirket av TV, blader, kamerater - erting og slankehysteri.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleskoder, "profesjonalitet", kjønn- og klesnormer og sånt får ungene ALT for tidlig krav på seg å følge uansett.. I barnehagen går de faktisk bare til de er 5 (!) år gamle, la de for himmelens navn bare være unger frem til da i alle fall...

Teletubby-tantene forsvinner raskt utav sinnet deres når de kommer på skolen og blir påvirket av TV, blader, kamerater - erting og slankehysteri.

Signerer den, jeg!

Jeg er nå faktisk litt bekymret for at barnehagen blir alt for pedagogisk også, jeg... Herrejemini - det er bittesmå barn det er snakk om - må det tres pedagogikk nedover hodet på dem allerede fra de er født ? Når skal de få lov til å være bare barn uten at ALT de gjør skal ha lærdom som grunnlag liksom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den, jeg!

Jeg er nå faktisk litt bekymret for at barnehagen blir alt for pedagogisk også, jeg... Herrejemini - det er bittesmå barn det er snakk om - må det tres pedagogikk nedover hodet på dem allerede fra de er født ? Når skal de få lov til å være bare barn uten at ALT de gjør skal ha lærdom som grunnlag liksom ?

Dette blir vel litt OT, men det meste er pedagogikk når det kommer til barn.

Barn (og tildels voksne også) gjennomgår konstant læring. Lek er læring på aller høyeste nivå. -Men avhengig av veiledning kan den rettes både positivt og negativt.

Et av målene de skal lære fra tidlig alder er f.eks. samhandling med andre barn- en meget viktig kunnskap, som med rettferdig og god veiledning er mye enklere å tilegne seg enn om man blir overlatt til seg selv- eller totalt uten veiledning (Igjen kan man sammenligne med sosialisering av valper :lol: )

Akkuratt som hunder LIKER de fleste barn forutsigbare og trygge rammer og regler. Jeg sier ikke at faglærte nødvendigvis alltid er dyktigere til dette enn ufaglærte (på lik linje med faglærte/ufaglærte hundetrenere), men de har iallefall en grunmur å gå utifra.

Personlig mener jeg at pedagogisk personale- eller iallefall pedagogisk veiledning til personalet er mye viktigere enn om personalet skulle kledd seg i teletubbiesdrakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel litt OT, men det meste er pedagogikk når det kommer til barn.

Barn (og tildels voksne også) gjennomgår konstant læring. Lek er læring på aller høyeste nivå. -Men avhengig av veiledning kan den rettes både positivt og negativt.

Et av målene de skal lære fra tidlig alder er f.eks. samhandling med andre barn- en meget viktig kunnskap, som med rettferdig og god veiledning er mye enklere å tilegne seg enn om man blir overlatt til seg selv- eller totalt uten veiledning (Igjen kan man sammenligne med sosialisering av valper :lol: )

Akkuratt som hunder LIKER de fleste barn forutsigbare og trygge rammer og regler. Jeg sier ikke at faglærte nødvendigvis alltid er dyktigere til dette enn ufaglærte (på lik linje med faglærte/ufaglærte hundetrenere), men de har iallefall en grunmur å gå utifra.

Personlig mener jeg at pedagogisk personale- eller iallefall pedagogisk veiledning til personalet er mye viktigere enn om personalet skulle kledd seg i teletubbiesdrakter.

Godt innlegg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den, jeg!

Jeg er nå faktisk litt bekymret for at barnehagen blir alt for pedagogisk også, jeg... Herrejemini - det er bittesmå barn det er snakk om - må det tres pedagogikk nedover hodet på dem allerede fra de er født ? Når skal de få lov til å være bare barn uten at ALT de gjør skal ha lærdom som grunnlag liksom ?

Dette er krav spesielt fra foreldrene da.. og hva man mener med pedagogikk kan sees på mange måter. Selv mener jeg at man på en måte bare kan kalle det "oppdragelse" og veiledning :lol:

Men det er nu sånn at man skal bruke fancy ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er krav spesielt fra foreldrene da.. og hva man mener med pedagogikk kan sees på mange måter. Selv mener jeg at man på en måte bare kan kalle det "oppdragelse" og veiledning :wub:

Men det er nu sånn at man skal bruke fancy ord :)

Og onepiece og pedagogikk kan ikke kombineres fordi...? :ahappy:

Synes ikke NOEN skal dømmes pga klærne sine, jeg. Men vi alle gjør det jo likevel...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og onepiece og pedagogikk kan ikke kombineres fordi...? :ahappy:

Synes ikke NOEN skal dømmes pga klærne sine, jeg. Men vi alle gjør det jo likevel...

Susanne

Hva er det du får ut av innlegget mitt nå!?!

Når i alle dager har jeg sagt at onepiece og pedagogikk ikke kan kombineres?

Det har da ingenting med hverandre å gjøre...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...Jeg ser ikke helt problemet med onepiece som klesplagg blant en barnehages ansatte :ahappy: Ingen kommer riktignok noen gang til å se meg i en onepiece/kosedress, aldri, men om barnehagetanter går rundt med rosa kjempesparkebukser eller signaloransje parkdresser er for meg ett fett. Jeg tviler virkelig sterkt på at barna tar skade av en barnehagetantes "utagerende" klesstil.

Altså, at ikke barn har fått varige mén tidligere, er jo et under i så fall. Jeg kikket litt på et gammelt barnehagebilde her om dagen, spekket med blant annet diverse knitrende og ukontrollerte hårfrisyrer; krepp, palmer og hockey. For ikke å snakke om klesstiler og fargekombinasjoner :wub:

Jeg kan riktig nok ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg kan vel si så mye som at jeg ga blanke i hva tantene hadde på seg på jobb, da jeg gikk i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...