Gå til innhold
Hundesonen.no

Hills eller eukanuba?


Lola Pagola

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg vurderer å bytte fôr. Jeg har gitt proplan large athletic lenge nå, men det er slik at dalmatinere ikke skal ha for mye proteiner, og det er 29%, skal helst være under 23%. Alle variantene innefor proplan har "høy" prosent, mens eukanuba og hills holder seg under 25.

Jeg er fornøyd med proplan, og har storforbrukeravtale og ja... men har jo ikke lyst til å ta noen sjanser heller.Han fungerer veldig bra på det (mye avføring da, men slik er det jo med tørt).

Så hva er deres erfaringer med eukanuba og hills? Vet veldig godt at man må finne ut det sin hund fungerer på selv, men ja, jeg mener liksom jeg har hørt at mange ikke er fornøyde med eukanuba, og det var noe som ikke var helt bra der? Og hills har jeg også hørt litt negativt om... og rc... og proplan... ja vel, men uansett, erfaringer! :lol: Nå som jeg står på ground zero, hvilket merke bør jeg starte på?

Hill's™ Science Plan™ Canine Advanced fitness Large Breed with Chicken

protein 22.7 %

Hill's™ Science Plan™ Canine Advanced fitness Large Breed Lamb and Rice

Protein 21.6 %

Hill's™ Science Plan™ Canine Adult Healthy Mobility Large Breed with Chicken

Protein 19.3 %

Eukanuba:

ADULT LARGE BREED NORMAL ACTIVITY

Protein 23%

ADULT LARGE BREED RICH IN LAMB & RICE

Protein 23%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Eukanuba på nåværende hund pga det er et bra for og hun likte det. Hvis du har en hund som ikke bryr seg om smaken så kan du jo bare velge det som er absolutt best for henne. Men mellom hills og eukanuba skiller bare smak seg for mine to. Begge hundene spiser Eukanuba, de har smakt hills men det falt ikke i smak (unntatt det svindyre nye foret).

Den jeg vet jeg har brukt mest av er ADULT LARGE BREED RICH IN LAMB & RICE. Valpen får valpeversjonen akkurat nå, borderen har gått på voksenforet.

Det er litt høyere protein innhold, så om du går bare på det,så burde du ta Hills. Om hunden din ikke er kresen så ta det som er best for Dalmatineren :lol:

For er alltid en stor debatt, velg det som er best for din hund, alle er forskjellige :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke kresen nei, som dalmatinere flest er han stort sett altetende :-) Så smaken har vel egentlig ikke så mye å si nei. Men jeg vet ikke helt hva som er det beste, sånn bortsett fra proteinprosenten, lam eller kylling? Jeg er ikke fan av kyllingindustrien for å si det mildt, antar lam er hakket bedre der, så ja, om det bare er smaken så velger jeg jo lam.

Nå ligger jo både eukanuba og hills (de jeg har listet opp iallefall) på en akseptabel proteinprosent, men ser man bort fra det så må jeg jo ta annet innhold i betraktning og, helheten er viktig. Men jeg antar jo at begge er gode fôr, så da heller jeg mest mot hill's nå ja. Mye output i gassform vil jeg helst unngå :lol: Derfor jeg ikke har med Royal Canin i denne vurderingen, har brukt det før og det var mye gass :S

Hva er forskjellen på natures best og science plan? *lete etter innholdsfortegnelse*

edit; fant 23.% protein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør vi ikke for desse kjøtera? :lol:

Men Dyreneskonge.no har ok priser og kommer til å ta inn Nature's Best etter forespørsel. Jeg fikk tilbud på kr 500 pr sekk der.

Jeg betaler 520 kr (600 sek) og da kjører jeg til sverige for å handle 15kg sekker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg sjekket, men da hadde ihvertfall Eukanuba kjøtt ( kylling eller lam ) som første ingrediens, mens Hill's hadde mais som nr 1 .... ( samme har/hadde RC på normal foret ).

Prøvde en sekk med Hills og da fikk hunden litt gulaktiv avføring ..men vet om andre som fungerer fint på Hill's.

Så jeg ville helt klart valgt Eukanuba.

Om du itillegg kjenner noen som er storforbrukere så får du kjøpt foret billigere enn Pro Plan sin storforbruker avtale mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor tro på det rasespesifikke foret fra RC. Det er på en måte nøyaktig hva de trenger, for mine er det best.

Problemet er vel at det er ikke veldig mange raser enda, og for alle oss med raser som ikke har rasespesifikt for må vi velge etter alt annet og finne ut hva som er best for oss.

Jeg foret min valp på RC men hun likte det ikke, hun nektet å spise i rundt 5 dager, fikk eukanuba og spiste det. Innholdsmessig er eukanuba valpeforet bedre enn RC. Og da appelerer Eukanuba bedre siden 1. RC ikke har like bra innhold 2. Valpen min liker det ikke 3.Det er ikke rasespesifikt til noen av mine hunder.

Men flott at rase foret fungerer for deg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til raseforet fra RC fordi det for dalmatiner inneholder ikke kjøtt, og det finner jeg merkelig. I tillegg er det svindyrt, og rasen har jo overlevd uten før, kom først i fjor, så jeg ser litt på andre alternativer først altså :/

Da føyk Eukanuba litt til topps igjen, det høres jo bedre ut at første ingrediens er kjøtt ja. Men på den andre siden, så er det tydeligvis ingen krise at det er lite kjøtt i et fôr, når RC dalmatiner opererer uten.

Jeg må bare si at fôr kan jeg ikke nok om føler jeg, så jeg er så usikker på hva jeg bør se etter, hvilke prosenter etc etc. What and what not :lol:

Kjenner dessverre ingen storforbrukere av noe fôr ( i nærheten), men hvis jeg kan få det alene, slik jeg har med proplan så er det ikke noe problem for meg å kjøpe flere sekker i slengen. Skal forhøre meg litt på dyrebutikkene her iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg sjekket, men da hadde ihvertfall Eukanuba kjøtt ( kylling eller lam ) som første ingrediens, mens Hill's hadde mais som nr 1 .... ( samme har/hadde RC på normal foret ).

Prøvde en sekk med Hills og da fikk hunden litt gulaktiv avføring ..men vet om andre som fungerer fint på Hill's.

Så jeg ville helt klart valgt Eukanuba.

Om du itillegg kjenner noen som er storforbrukere så får du kjøpt foret billigere enn Pro Plan sin storforbruker avtale mener jeg.

Som om jeg skulle ha sagt det selv.

Det spiller ingen rolle hvor mange prosent protein det er i Hillsfôret når hunder ikke tar opp særlig mye av det. Hovedingrediensene i Hills er vegetabilske produkter, noe hundene våre har dårlig opptak på. Eukanuba er veldig klar på å hele tiden ha animalske produkter som hovedingrediens (egg, kylling osv), som hundene har godt opptak på. Det er vel heller ikke like mye biprodukter som i Hills.

Jeg vant en 12kgs sekk med Hills for noen uker siden, og det er første gang de har prøvd det (har alltid holdt meg unna fordi nettopp pga det jeg skrev ovenfor), og de har fått veldig hard og gul avføring.

Så ja, her går det i Eukanuba + v&h :lol:

Edit: problemene med rasefôrene er at de færreste rasene trenger det, det bare fungerer så altfor godt som et salgstriks. Når folk ser et fôr med sin egen rase på bytter de jo fôr med en eneste gang = flere kunder for produsenten.... Smart tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT. Eukanuba har også rasefor forøvrig.

Selv har jeg ikke god erfaring med hverken hills eller eukanuba. Men flertallet av de som er innom dyrebutikken jeg jobber i er veldig fornøyd med eukanuba. Hills tas ikke inn lenger da kundene har klaget over at det blir for dyrt og heller går over til RC og Eukanuba som etter sigende er billigere.

Nå vet jeg ikke vilkårene for å få oppdretteravtale på eukanuba, men får du det så har du veldig billig tørfor, da de har vel omtrent den beste oppdretteravtalen man får på hundemat 5 sekker, betal for 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eukanuba har også rasefôr ja, men det endrer jo ikke på at det kun er et salgstriks.

Jeg har oppdretteravtale med Eukanuba, og har ikke engang registrert kennelnavn, men 3 eller flere hunder i husstanden eller noe (vet ikke hvor nøye de erpå det). Man får vel med seg en 3kilos om man kjøper 15kilo? Og man får med 2x15kg om man kjøper 3x15kg, så 5 sekker tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eukanuba har også rasefôr ja, men det endrer jo ikke på at det kun er et salgstriks.

Jeg har oppdretteravtale med Eukanuba, og har ikke engang registrert kennelnavn, men 3 eller flere hunder i husstanden eller noe (vet ikke hvor nøye de erpå det). Man får vel med seg en 3kilos om man kjøper 15kilo? Og man får med 2x15kg om man kjøper 3x15kg, så 5 sekker tilsammen.

Da er jeg ikke oppdatert nok, for visste bare at man får med seg 5 store for prisen av tre. Men stemmer nok det du sier med at man får med seg noe om man bare kjøper 15kg også. Fryktelig irriterende at ikke Snusern tåler foret dems, for den avtalen er det ingen tørrforprodusenter som slår tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jada lam og ris er ofte for de som er litt sensitive/ikke tåler kylling osv.Men,det er mange hunder som foretrekker den smaken mye bedre enn kylling også.Forrige hunden min likte det mye bedre.

Derfor er det dumt ikke alle for levrandørene har den smaken synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...