Gå til innhold
Hundesonen.no

Pc full av virus


Benedicte

Recommended Posts

Nå har jeg endelig klart å komme meg inn på internett, i sikkerhetsmodus. Antivirusprogrammet mitt gikk ut i juli, og i går smalt det.

Jeg får absolutt ikke gjort noen ting. Jeg kommer ikke inn i vanlig modus, fordi det hoper seg opp med tre ulike antivirusprogrammer som maser og sperrer for alt (og vil at jeg skal kjøpe), som er umulige å få fjernet. Disse har jeg aldri hatt før. Derfor er jeg inne i sikkerhetsmodus, og fikk som tips å gå inn på en side og scanne pcen online med Housecall trend micro etellerannet. Det går heller ikke, fordi den tydeligvis mangler nettilgang? I vanlig modus får jeg ikke åpnet programmet. Dessuten ville ikke IE fungere og er nå borte, så jeg må bruke firefox.

Har en minipc av typen asus, og dermed intet cd-rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste for deg er om du klarer å laste ned Avira og kjøre en scan. Etter du har lastet det ned, bør du bare koble fra Internett og la Avira gjøre jobben sin. Du kan også velge "kjør" fra startmenyen, skrive "msconfig", velge "oppstart" og hake av alle programmene du ikke vil skal starte opp. Da får du kanskje litt fred i opprydningen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker som nevnt Avira foran det meste.

Når det gjelder formatering har stort sett alle bærbare som leveres med ferdiginstallert operativsystem muligheten for å kjøre systemgjenoppretting. En enkel måte å sjekke om din maskin har dette er å se om harddisken har en egen partisjon på noen GB som gjerne har "recovery" i navnet (for eksempel). Systemgjenoppretting aktiveres under oppstart av maskinen ved hjelp av en av F-tastene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler AVG som er et antivirusprogram som svært mange bruker og som jeg aldri har hatt problemer med. Rart at AVG ikke har blitt anbefalt, men Avira og Comodo som for meg er helt ukjent.

AVG finnes som gratisversjon, og det er den jeg bruker.

Sorry, men AVG hjelper ikke om man har en data full av virus og "feile ting" - de fleste virusprogrammer kommer til kort da, desverre. Men det er et fint alternativ å installere aller først på en ny-formatert PC :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men AVG hjelper ikke om man har en data full av virus og "feile ting" - de fleste virusprogrammer kommer til kort da, desverre. Men det er et fint alternativ å installere aller først på en ny-formatert PC :icon_confused:

Den problemstillingen har jeg ikke vært borti før, men du har sikkert rett. AVG er i hvert fall noe jeg absolutt vil anbefale på en "ren" data, få eller ingen gratisprogrammer som er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det bare er formatering som hjelper på en PC som er skikkelig virus-infisert. Jeg har også en Asus mini-PC, og så vidt jeg husker ligger installasjonsprogrammet til Windows på en skjult partisjon på harddiscen (orker ikke å finne den fram for å sjekke nå så seint på natta). Isåfall trenger du ingen installasjons-CD. Se om du kan finne bruksanvisningen til PC´n, så står det sikkert der hvordan du skal gå fram.

Når det gjelder antivirus så er AVG et veldig bra gratisprogram. Men sjekk også om du kan ha krav på antivirus gjennom Internettleverandøren din, eller gjennom nettbanken din. Jeg har nettbank hos DNB-nor, og kan laste ned Norman security suite gratis. Jeg regner med at de andre nettbankene har lignende ordninger.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både gratis- og betalingsversjonen av AVG. Erfaringsmessig bruker det programmet langt flere ressurser enn Avira og har også et rykte for å gi såkalte "false positives". De aller fleste bærbare er for svake til å kjøre glatt under en rutinescan eller oppdatering av AVG imo. Det samme gjelder ikke Avira.

Det går ofte fint å renske en maskin for virus uten å formatere, men det er nesten aldri verdt bryet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både gratis- og betalingsversjonen av AVG. Erfaringsmessig bruker det programmet langt flere ressurser enn Avira og har også et rykte for å gi såkalte "false positives". De aller fleste bærbare er for svake til å kjøre glatt under en rutinescan eller oppdatering av AVG imo. Det samme gjelder ikke Avira.

Det går ofte fint å renske en maskin for virus uten å formatere, men det er nesten aldri verdt bryet.

Mente du at AVG finner virus som egentlig ikke er virus? Her finner aldri AVG noe, men så er det heller ikke noe å finne. Forteller Avira deg hvilke Google-treff som er "sikre" og "usikre"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente du at AVG finner virus som egentlig ikke er virus?

AVG kan gjøre det, ja. Det gjelder nok i større grad gratisversjonen vil jeg tro da jeg aldri har funnet noe som helst med betalingsversjonen som jeg bruker nå.

Forteller Avira deg hvilke Google-treff som er "sikre" og "usikre"?

Er litt usikker på hva du mener her. Tenker du på meldingen om at "dette nettstedet kan skade datamaskinen din"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve f-secure. Har tatt bort trojanere og diverse på min PC. Har aldri vært plaget noe spesielt med virus på min PC etter jeg begynte å bruke f-secure regelmessig. I tillegg til gratisversjonen av AVG.

www.f-secure.com > Security Center > Free Online Tools > Online Scanner

Eller direktelink til online scanneren: http://www.f-secure.com/en_EMEA/security/tools/online-scanner/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset med onlinescan må selvfølgelig brukes med "safemod med nett" når du du velger hvilken safemod du vil kjøre i :icon_confused:

Alle AV program varsler om virus og 'skitt' som ikke er virus - såkalt "false positiv" - altså falsk alarm kan du si. Spesielt ved en oppdatering av AV så kan produsenten ha gjort litt for dårlig jobb og man kan få 'alarm' på ting som absolutt ikke er noe virus, samt noen falske alarmer utenom dette også, da AV programmene også ser på 'oppførsel' på program og filer og da kan ting som ikke er virus også bli tatt for å være det pga lik 'oppførsel'.

Utover det er det ingen AV som er 100%. Alle AV er på etterskudd når det gjelder nye virus. Gangen er - virus blir laget -> endel får dette på sin maskin og AV produsentene oppdaterer AV programmet og kjører ut oppdatering til sine kunder slik at minst mulig blir berørt. Uansett er det alltid noen som får det før AV produsentene blir klar over nye faren og får inn rapporter slik at produsentene får gjort mottiltak. (flere kilder)

Så et oppdatert AV program er viktig å ha, men det viktigste sitter mellom stol og skjerm. Eksempel: hjelper lite med AV når man trykker link i MSN når AV ikke tar det - man har aldri behov for å trykke på linker som blir sendt uansett kilde/program - skal man absolutt sjekke, så skriv inn adressen i nettleser etter først å ha googlet adressen for å sjekke om den er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det bare er formatering som hjelper på en PC som er skikkelig virus-infisert.

Absolutt ikke, det er fullt mulig å fjerne virusinfeksjoner uten å formatere...

Det labbis har høres ut som noe jeg fjernet for en person som hadde fått Koobface-viruset + masse annet som kommer strømmende inn etterpå...

Det er fullt mulig, men det tar en time eller 2 for noen som vet hva de gjør..

Det går ofte fint å renske en maskin for virus uten å formatere, men det er nesten aldri verdt bryet.

Det kommer an på hvordan en person bruker pcn...

Har man bare Firefox og Spotify på pcn så ja, da er det bare å formatere...

En formatering+ reinstallasjon tar bare ~2timer...

Har man derimot like mye og stort og tungt installert som jeg har på min stasjonære nå så er det ikke snakk om å formatere, for en reinstallasjon vil ta 24timer + +...

(Derfor man MÅ TA disk Image minst en gang i mnd så man har noe å falle tilbake på....)

Og det kommer selvfølgelig an på hvor infisert pcn er,

labbis kan ha noe som tar 3minutter å fjerne, eller noe som kan ta 3 timer å fjerne, det vet man ikke før man kaster seg ut i det...

Ergo kan man vel konkludere med at det ikke er verd det, da man ikke aner om det er mulig heller før man har brukt 2 timer på det...

Jeg prøver alltid først, bare identifisere hva det er så kan man vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...](Derfor man MÅ TA disk Image minst en gang i mnd så man har noe å falle tilbake på....)

Image er sannelig noe alle burde prøve - bruker selv Acronis (liten stund siden sist nå, men med grunn pga er i ferd med å fase over til windows 7 på alle maskiner uansett) Men gud hvor enkelt det er med å kun trykke CTRL+H (hvis jeg husker riktig - lenge siden jeg har hatt behov for å gjøre det) og man er oppe å går etter veldig kort tid uten å trenge å skrive inn koder og annet - sett på gjenoppretting av speil og ta en kopp kaffe i sola og så er maskinen klar til fight igjen når du kommer tilbake - deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...