Gå til innhold
Hundesonen.no

Nakkarra Opsis


Whoopsis
 Share

Recommended Posts

Kengeru jo :) Når hun løper mot musematten. Kjempe flinke begge to :P Du er meget morsom der du løper rundt, hopper og spreller, legger deg ned på bakken osv :) Jeg er nesten mer fasinert av det enn hunden :P Hvorfor heter det stadga egentlig? Merkelig ord.

:D Jeg tror muligens underholdningsindustrien hadde vært min greie..

Og grunnen til at jeg legger meg ned osv mot slutten der er for å få generaliserte sitten, så hun lærer seg å reagere på kommandoen uavhengig av hva resten av meg driver med. Så det var ikke bare for å underholde dere altså :P Og stadga er det svenske ordet for bli-trening/hold posisjon osv, men klarer ikke finne noe godt norsk ord for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 325
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På aktivitetsmomentet får hun 4 (Är uppmärksam, något orolig. Vandrar runt efter hand). En del lyd, og hun slår seg ikke helt til ro. Veldig som forventet. Avstandsleken viser hun litt interes

Hofter og albuer ble A! Når det gjelder treningen går det litt så som så om dagen, vi sliter med at hun bygger opp veldig mye frustrasjon.. Men, her er en film fra forrige trening hvor vi trener ut

Takk! Altså, jeg er lat, så jeg bare kopierer fra bloggen. Dere er ikke tvunget til å lese alt. I det siste har jeg tenkt mye på hvordan vi skal få gjort noe med all den frustrasjonen Opsis

:) Jeg tror muligens underholdningsindustrien hadde vært min greie..

Og grunnen til at jeg legger meg ned osv mot slutten der er for å få generaliserte sitten, så hun lærer seg å reagere på kommandoen uavhengig av hva resten av meg driver med. Så det var ikke bare for å underholde dere altså :P Og stadga er det svenske ordet for bli-trening/hold posisjon osv, men klarer ikke finne noe godt norsk ord for det..

jeg har lært omvendt lokking. altså hunden sitter samme hva du lokker og driver med. gjør det på samme måten som jeg ser du gjør i filmer :P

voila,norsk ord :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lært omvendt lokking. altså hunden sitter samme hva du lokker og driver med. gjør det på samme måten som jeg ser du gjør i filmer :)

voila,norsk ord :P

Jammen jammen. Omvendt lokking er jo en måte å trene stadga på, altså ikke det samme. Stadga handler jo om at hunden skal bli sittende/stående/i posisjon, samme hva (også pasivitet/null påvirkning). Man kan vel kalle det bli-trening, men det høres så teit ut.. Stadga er liksom en sånn fin fellesbetegnelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie, jeg ville ha vurdert hvor mye du skal tillate. Det beste ved en slik øvelse er at hunden ikke får inn trippe-vanen (men den har hun kanskje allerede?), men samtidig skal jo hunden lykkes ofte. Det er ikke særlig effektiv trening om hunden gjør feil halvparten av gangene, det sliter på motivasjonen og ofte blir hunden bare mer frustrert av uteblivende belønning og tripper enda mer i posisjonsendringer. Så jeg ville enten ha tilrettelagt det enda mer for at hun lykkes, eller shapet det inn som alt annet. Du kan da godta litt bevegelse, men ikke mye, og fort stramme inn på kravene. Viktigste syns jeg uansett at treningen er effektiv. Du vil bruke like lang tid på å kreve noe hunden sjeldent klarer, som du vil bruke om du i starten tillater litt bevegelse, men har 20 ganger mer effektivitet i treningen.

Men jeg ville ha gjort det enklere for henne ved å fortsette med å belønne for låste bein når hun bare såvidt letter albuene fra bakken, og ikke kreve full posisjonsendring. Selv har jeg jo latt Ikke tygge på godbiten og med den ført henne slik jeg vil. MYE enklere syns jeg. Fikk veldig fort gode resultater på det. Jeg lar henne tygge på godbiten og dytter den mot denne slik at hun går ned i dekk, og da får hun godisen. Da er det mye enklere å sørge for at det ikke blir bevegelse av labbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen jammen. Omvendt lokking er jo en måte å trene stadga på, altså ikke det samme. Stadga handler jo om at hunden skal bli sittende/stående/i posisjon, samme hva (også pasivitet/null påvirkning). Man kan vel kalle det bli-trening, men det høres så teit ut.. Stadga er liksom en sånn fin fellesbetegnelse!

men omvendt lokking er jo at hunden skal bli der uansett hva jeg gjør, lokker med godbiten, går rundt, unna, ruller. Det er jo at hun skal bli i posisjon uansett hva, iallefall som jeg er vant til/lært. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie, Benedicte sier som vanlig mye smart :P Jeg har også lagt på mye hjelp, for å få så rolige labber som mulig, samtidig som treningen blir effektiv.

Anette: Omvendt lokking er en metode man kan bruke for å trene bli/stadga. Man kan også trene stadga uten bruk av omvendt lokking. Dermed blir det ikke det samme :) Blir som at man kan lære hunden å snurre enten ved hjelp av shaping eller lokking, men shaping og lokking er ikke det samme som snurr rundt. Om det ga noen mening :P O.L. er metoden, stadga er det man trener/resultatet. Det er i hvert fall sånn i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie, Benedicte sier som vanlig mye smart :) Jeg har også lagt på mye hjelp, for å få så rolige labber som mulig, samtidig som treningen blir effektiv.

Anette: Omvendt lokking er en metode man kan bruke for å trene bli/stadga. Man kan også trene stadga uten bruk av omvendt lokking. Dermed blir det ikke det samme :( Blir som at man kan lære hunden å snurre enten ved hjelp av shaping eller lokking, men shaping og lokking er ikke det samme som snurr rundt. Om det ga noen mening :( O.L. er metoden, stadga er det man trener/resultatet. Det er i hvert fall sånn i mitt hode.

Dere må forklare meg nærmere :P

Jeg ser ikke helt forskjellen :P Stadga er hva ? :P

kanskje vi skulle tatt et eget topic og ikke spamme opsis :D

Fine opsideisen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Frys" i posisjon, rett og slett? :)

Men når jeg trener omvendt lokking blir det jo det samme, hun skal være der og ikke gi etter for noe :D samme som fryst :D

Og ja jeg er vrang fordi jeg vil vite hva som er forskjellen. Men noen lovet en liten film med forklaring så :aww:

Flotte bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Valpesaken er 8 (!!) måneder! Wæ!

Vi har vært isolert i skogen nå i over en måned på grunn av kennelhoste, men i dag tok vi turen ned i dalen for å trene sammen med Marie, Balrog og Ellie. Det ble litt børning på tur før vi trente, og det fungerte faktisk. Hun travet ( :blink: ) når vi trente utstilling, hun konsentrerte seg faktisk når vi trente og hun oppførte seg en smule greit. Fornøyd med dagen? Ja!

Og jeg vet at hun står som en gris når vi trener utstilling, men det er ikke poenget, vi travet!

Opsis er fortsatt en veldig artig og liten frøken, og jeg trives kjempegodt med henne :blink: Men hun er fryktelig myk, og kan henge seg opp i småting, noe som skaper litt problemer innimellom. Vårt største problem er at hun til tider ikke er helt komfortabel med å være "innenfor rekkevidde" når hun er løs. Det er vanskelig å forklare, men om hun blir litt skeptisk til at jeg skal gjøre noe hun ikke liker (ta på selen, ta tak i henne osv.) holder hun seg på akkurat passe avstand. Og siden hun er helt sinnsykt god til å lese meg holder hun seg gjerne litt unna om hun merker at jeg blir litt stressa, irritert eller utålmodig, og det merker hun nesten før jeg har tenkt over det selv. Vi har trent mye på at jeg skal kunne ta tak i henne når hun er løs, og det begynner å bli veldig bra, med unntak av de episodene der hun får for seg at det er best å holde seg unna. For å si det sånn, det er en tålmodighetsprøve..

I dag hadde vi et klassisk eksempel når jeg skulle ha henne inn i bilden til Marie etter tur. Hun skjønte godt hva som var planen, og vips blir hun frøken-holde-seg-litt-unna-og-ha-oversikt-over-situasjonen. Da hjelper det ikke å rope, gå etter henne, løpe motsatt vei (joda, hun blir med, men ikke søren om hun kommer helt bort) el. Det jeg gjorde i dag var å gå vekk fra henne, og med en gang hun prøver å komme etter meg gå den retningen som er mest bort fra henne. Og når hun snur etter snur jeg bort igjen. Samme man gjør med hester som ikke vil bli fanget - jeg er nok litt miljøskadd fra de årene med hest :lol: Da får jeg henne godt inntil meg og får belønnet det. Jeg kan ta tak i henne da, men jeg har da lært noe av disse månedene. Da får jeg bare en enda vanskeligere oppgave neste gang.. Så da ble det å gå bort til bilen og shape henne inn. Altså masse tid som går med på unødvendig tull og tøys.. Men jeg får virkelig strukket på tålmodighetsmuskelen, og det er sikkert bra.

Så jeg tror jeg vet hva som burde være førsteprioritet å trene på fremover.. Kjeedelig :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det virker jo som at de gangene du kaller henne inn til deg og faktisk har henne litt inne hos deg, det er når hun skal ha på bånd etc? Hva med å få henne inn til deg, holde henne hos deg i et par sek og så belønne med frikommando? Og du skal kunne ha selen i hånden også - det skal ikke bety at du skal ta den på henne. En av ti ganger tar du på selen i starten, maks.

Har ikke du håndtarget? Går det an å bruke det for å få henne helt inn til deg? Altså, når hun oppfører seg som hun gjorde i dag, hva gjør du da når du først får henne inn til deg? Belønner henne og tar på sele...tipper jeg? For jeg tror ikke hun bryr seg så mye om den belønningen du gir henne så lenge du tar etter henne, tar på bånd eller sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heie mokkenforklaringen på stadga, det enkle er ofte det beste eller noe sånt :D

Og tusen takk, jeg er så klart kjempeenig :blink: Og alle vil jo ha en kelpiegæring Marie :)

Ikke alle som vil ha klelpiegærning, men vi er blitt endel!

Jeg syns hun travet riktig fint noen ganger, jeg :blink: Men jeg får noia av den bilen som kjører rundt der, mest fordi jeg vet min hund hadde vært borte hos den for lengst. Biler som kjører sakte skal vi inni når den stopper, må vite :lol:

Søteste Opsis! :blink: Har du prøvd å flytte på bena hennes når hun står egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

*klippe*

Keep It simpel :blink:

Knepp på henne en langline noen uker framover og ikke la henne få muligheten til å holde på slik. Valget er da enten holde seg i enden av linen (dritt kjedelig) eller komme til deg. Du skal ikke leke flexiline altså, men bare stå på linen (det er best, alt for fristene å styre når du har den i hånden.)

Også fortelle henne hvor flink hun er når hun kommer. Hun får da liksom "valget", om valget hun har tatt til nå er dritt kjedelig :blink:

Når hun kommer nærmere deg så skal du derimot hanke inn på båndet uten å stramme det, bare ta inn slakken så ikke hun kan løpe ut på 15 meter igjen når hun har kommet på 5m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også langline. Valpen min har blitt såpass trygg at han har stålkontroll på hvor alle befinner seg til enhver tid ute på plassen ved huset (flere hus rundt), og jeg hadde han veldig mye løs der ute. Men etter at en nabo inviterte han gladelig inn på besøk, bestemte jeg meg for å ta langline på han, siden han gir deng så lenge det kommer folk. Mååå hilse på, drite i mutters! gjerne ta et par runder rundt meg også bare for å mobbe.

Men når jeg har langline på han, har han skjønt at han ikke kommer noen vei, og snur på femøringen når jeg roper på han mens han ser folk. DET er deilig, det. Også så mye mindre frustrasjon det blir ut av det. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det virker jo som at de gangene du kaller henne inn til deg og faktisk har henne litt inne hos deg, det er når hun skal ha på bånd etc? Hva med å få henne inn til deg, holde henne hos deg i et par sek og så belønne med frikommando? Og du skal kunne ha selen i hånden også - det skal ikke bety at du skal ta den på henne. En av ti ganger tar du på selen i starten, maks.

Har ikke du håndtarget? Går det an å bruke det for å få henne helt inn til deg? Altså, når hun oppfører seg som hun gjorde i dag, hva gjør du da når du først får henne inn til deg? Belønner henne og tar på sele...tipper jeg? For jeg tror ikke hun bryr seg så mye om den belønningen du gir henne så lenge du tar etter henne, tar på bånd eller sele.

Det er akkurat det jeg har gjort. Jeg setter på båndet 1/10 ganger, jeg tar tak i henne hver gang jeg kaller henne inn før jeg belønner og slipper henne på nytt, selen tar jeg aldri på når jeg kaller henne inn (jeg vet at hun da vil få uæ-du-er-ekkel-syndromet) og jeg føler at jeg følger alle kunstens regler. Hun kan frystarget i hånden+halsbåndtarget, og det bruker jeg ofte og det fungerer veldig fint det, helt til hun plutselig finner ut at uæ, nå ble det skummelt. Og ja, jeg setter på båndet 1/20 ganger.. På tur har det blitt helt normalt at jeg roper, hun kommer og jeg tar tak i halsbåndet og belønner, og så får hun løpe igjen. Som regel ikke noe problem. Men hun merker det ofte med en gang jeg pønsker på noe smart, og holder seg på god avstand.

Ikke alle som vil ha klelpiegærning, men vi er blitt endel!

Jeg syns hun travet riktig fint noen ganger, jeg :blink: Men jeg får noia av den bilen som kjører rundt der, mest fordi jeg vet min hund hadde vært borte hos den for lengst. Biler som kjører sakte skal vi inni når den stopper, må vite :lol:

Søteste Opsis! :blink: Har du prøvd å flytte på bena hennes når hun står egentlig?

Jepp, men i første omgang har jeg en plan om at hun skal stille seg opp fint helt av seg selv. Hun gjorde det i jan. (altså - fint i forhold til det på filmen), men nå var jeg egentlig bare veldig fornøys med at hun sto stille og brydde meg ikke så veldig om hvordan hun sto. Litt dumt, hun trenger jo ikke lære seg å stå i trekantform :D

Keep It simpel :)

Knepp på henne en langline noen uker framover og ikke la henne få muligheten til å holde på slik. Valget er da enten holde seg i enden av linen (dritt kjedelig) eller komme til deg. Du skal ikke leke flexiline altså, men bare stå på linen (det er best, alt for fristene å styre når du har den i hånden.)

Også fortelle henne hvor flink hun er når hun kommer. Hun får da liksom "valget", om valget hun har tatt til nå er dritt kjedelig :D

Når hun kommer nærmere deg så skal du derimot hanke inn på båndet uten å stramme det, bare ta inn slakken så ikke hun kan løpe ut på 15 meter igjen når hun har kommet på 5m.

Jeg vet vel egentlig at jeg burde gå for langline, men det er jo så kjedelig :blink: I hvert fall når hun mesteparten av tiden oppfører seg skikkelig.. Men vi får vel finne den frem, og prøve å gjøre hund ut av dyret. :D

Jeg liker også langline. Valpen min har blitt såpass trygg at han har stålkontroll på hvor alle befinner seg til enhver tid ute på plassen ved huset (flere hus rundt), og jeg hadde han veldig mye løs der ute. Men etter at en nabo inviterte han gladelig inn på besøk, bestemte jeg meg for å ta langline på han, siden han gir deng så lenge det kommer folk. Mååå hilse på, drite i mutters! gjerne ta et par runder rundt meg også bare for å mobbe.

Men når jeg har langline på han, har han skjønt at han ikke kommer noen vei, og snur på femøringen når jeg roper på han mens han ser folk. DET er deilig, det. Også så mye mindre frustrasjon det blir ut av det. :D

Jeg hater langline.. Jeg har gjort det samme som deg utenfor huset, fordi hun hadde en peride der hun fant ut at det var kjedelig å komme inn i huset igjen. Ute er jo myye kulere! Og det har jo fungert supert det, så jeg burde kanskje ty den til langlinen litt ellers også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater langline.. Jeg har gjort det samme som deg utenfor huset, fordi hun hadde en peride der hun fant ut at det var kjedelig å komme inn i huset igjen. Ute er jo myye kulere! Og det har jo fungert supert det, så jeg burde kanskje ty den til langlinen litt ellers også..

Jeg hater også langline, men til gjengjeld har jeg fått en panginnkalling - og jeg liker'e. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det jeg har gjort. Jeg setter på båndet 1/10 ganger, jeg tar tak i henne hver gang jeg kaller henne inn før jeg belønner og slipper henne på nytt, selen tar jeg aldri på når jeg kaller henne inn (jeg vet at hun da vil få uæ-du-er-ekkel-syndromet) og jeg føler at jeg følger alle kunstens regler. Hun kan frystarget i hånden+halsbåndtarget, og det bruker jeg ofte og det fungerer veldig fint det, helt til hun plutselig finner ut at uæ, nå ble det skummelt. Og ja, jeg setter på båndet 1/20 ganger.. På tur har det blitt helt normalt at jeg roper, hun kommer og jeg tar tak i halsbåndet og belønner, og så får hun løpe igjen. Som regel ikke noe problem. Men hun merker det ofte med en gang jeg pønsker på noe smart, og holder seg på god avstand.

Okei, da så. Jeg har bare hatt inntrykk av at det er lett for henne å se når du bare skal ha henne inn til deg, og når du går til sekken med selen i hånden. Men de er jo så flinke til å lese opp uansett, så hun skjønner det nok uansett når man skal ha på sele og ikke :blink: Jeg liker heller ikke langline, men det er et kjempebra hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater også langline, men til gjengjeld har jeg fått en panginnkalling - og jeg liker'e. :lol:

Langline is gonna be my number one friend :blink:

Okei, da så. Jeg har bare hatt inntrykk av at det er lett for henne å se når du bare skal ha henne inn til deg, og når du går til sekken med selen i hånden. Men de er jo så flinke til å lese opp uansett, så hun skjønner det nok uansett når man skal ha på sele og ikke :) Jeg liker heller ikke langline, men det er et kjempebra hjelpemiddel.

De er altfor flinke til å lese oss.. Mye mulig jeg ikke var så bevisst på det tidligere, men nå er jeg supernerd på det området (liker jeg i hvert fall å tro..). :D Jeg får vel bare bli supergod venn med langlinen jeg da, selv om det kommer til å gjøre vondt.

Jeg som trodde kelpier ble født lydige :blink::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keep It simpel :blink:

Knepp på henne en langline noen uker framover og ikke la henne få muligheten til å holde på slik. Valget er da enten holde seg i enden av linen (dritt kjedelig) eller komme til deg. Du skal ikke leke flexiline altså, men bare stå på linen (det er best, alt for fristene å styre når du har den i hånden.)

Også fortelle henne hvor flink hun er når hun kommer. Hun får da liksom "valget", om valget hun har tatt til nå er dritt kjedelig :D

Når hun kommer nærmere deg så skal du derimot hanke inn på båndet uten å stramme det, bare ta inn slakken så ikke hun kan løpe ut på 15 meter igjen når hun har kommet på 5m.

Hva ville du gjort innendørs da Jeanette? Amiga er nøyaktig som Opsis på dette her, noen ganger er hun "idiot", andre ganger kommer hun bare travende for å få på sele og halsbånd innendørs. Ute har jeg gjort som labbis sier, komme for godbit og ut igjen, jeg fyller lommene med godbiter før jeg går tur :blink:

Ute hvis hun blir teit pleier jeg å trene med Foxi, eller avstandskommandere Amiga i dekk, for da kommer hun for godbiten :blink: og hun liksom snapper ut av den jeg tror du skal fange meg moduset. Også lar jeg de leke litt til før jeg kaller inn og kobler på.

Men jeg har ingen løsning på hva man kan gjøre med det inne, langlinge inne blir kanskje litt knotette... :lol:

Maria: Vi får sende de på bootcamp sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...