Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på "vanlig" labbe og jaktlabbe


Ane

Recommended Posts

Min kjennskap til "vanlige" Labradorer (15-20 tilbake i tid) er at de er slanke, spretne, full av søkslyst og ganske så selvstendige. :lol:

Ja, de skulle forsatt vært sånn! :cry:

Kanskje fordi labradorer IKKE skal være sylslanke som en mynde eller setter eller vorsteher ?

Det vet jeg da :icon_redface:. Jeg snakker ikke om det heller. Jeg snakker om en labbe som IKKE er feit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Her er faren til Tinka.

orrobolette.jpg

Han er slettes ikke blant de feiteste man finner, men etter min smak er han alt for kraftig. Mellom albuer og hofter er hele kroppen bare en eneste stor, firkantet fettmasse med tønneformede ribbein under.

Her er Tinka.

IMGP7742.jpg

Ikke på sitt tynneste, men slik hun vanligvis er (23-24 kg - opptil ti kilo mindre enn mange av de kraftigste tispene man finner rundt omkring).

Hvis du kun ser på benstammen, hals og hode ser du at Tinka har en god del fra sin far. Hun har de samme, kraftige frambeina, hun har den samme litt keitete bakbensvinklingen, og hun har mye av det samme hodet og uttrykket. Det som først og fremst skiller er det man kan gjøre noe med selv - nemlig hvor mye fett hunden har på kroppen. Det er ingen trylleformel å holde labradoren sin slank - det er faktisk så enkelt som å ikke gi den mer mat enn den faktisk trenger.

Noen ser ut til å tro at man må ha fem kg ekstra på labradoren sin for å få rødsløyfe eller bedre på utstilling, men jeg har møtt flere dommere som rett ut har sagt til meg at de hadde elsket å få en labrador som Tinka i ringen fordi det synes at hun har vært i skogen et par ganger før, liksom. (Hun har overbitt og er derfor bare blitt stilt én gang.)

I en helt ordinær labrador fra helt ordinære linjer (som f.eks. Tinka sine - stamtavle kan du se her om det er ønskelig) finner du både egenskaper til å gjøre det ok + på utstilling, til å holde ut flere timer i skogen, til å bli med på alle mulige påfunn innen lydighet, agility, jakt (de har faktisk jaktegenskaper selv om de ikke er fra rene jaktlinjer), triksing også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er slettes ikke blant de feiteste man finner, men etter min smak er han alt for kraftig. Mellom albuer og hofter er hele kroppen bare en eneste stor, firkantet fettmasse med tønneformede ribbein under.

Ikke på sitt tynneste, men slik hun vanligvis er (23-24 kg - opptil ti kilo mindre enn mange av de kraftigste tispene man finner rundt omkring).

Hvis du kun ser på benstammen, hals og hode ser du at Tinka har en god del fra sin far. Hun har de samme, kraftige frambeina, hun har den samme litt keitete bakbensvinklingen, og hun har mye av det samme hodet og uttrykket. Det som først og fremst skiller er det man kan gjøre noe med selv - nemlig hvor mye fett hunden har på kroppen. Det er ingen trylleformel å holde labradoren sin slank - det er faktisk så enkelt som å ikke gi den mer mat enn den faktisk trenger.

Noen ser ut til å tro at man må ha fem kg ekstra på labradoren sin for å få rødsløyfe eller bedre på utstilling, men jeg har møtt flere dommere som rett ut har sagt til meg at de hadde elsket å få en labrador som Tinka i ringen fordi det synes at hun har vært i skogen et par ganger før, liksom. (Hun har overbitt og er derfor bare blitt stilt én gang.)

I en helt ordinær labrador fra helt ordinære linjer (som f.eks. Tinka sine - stamtavle kan du se her om det er ønskelig) finner du både egenskaper til å gjøre det ok + på utstilling, til å holde ut flere timer i skogen, til å bli med på alle mulige påfunn innen lydighet, agility, jakt (de har faktisk jaktegenskaper selv om de ikke er fra rene jaktlinjer), triksing også videre.

Tusen takk for utfyllende innlegg med bilder!(Som gjør det mye lettere å se for seg hvordan det kan bli!) Faren til Tinka er jo ganske likens som Gullsteins hundene! Tinka syns jeg var flott!, men kanskje litt korte bein? Det er sånn hun er jeg ser for meg min hund, men kanskje litt lengre bein :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva er forskjellen?

Har nærmest bestemt meg for labrador retriever. Først tenkte jeg at jeg ville ha en mellomting, som kan brukes til nruks, lydighet og litt utstilling. Men nå har jeg funnet ut at jeg ikke vil ha en stor kraftig labrador, og at utstilling ikke er noe viktig. Pappa har jo fem vorstehere som jeg stiller ut.. Så da tenker jeg litt mer på en rein jaktlabbe. Jeg går ut i fra at desse er ganske mye mer energi i, og lurer da på hvor mye mer enn jaktlabbe trenger?

Igjen, sånn vil den få det:

Morgentur; 15-30min

Etter skolen/jobb: 1-3timer. Vil variere

Kveldstur:15-30

+ tisseturer, ute i hagen, og hjernetrim!

Helger: Av og til helgeturer på fjellet(Hytte el. telt)

(Den vil mest sannsynlig bo med meg og kjæresten i en leilighet)

Jeg vil bruke den til:

Turhund, kløvhund (Flerdagsturer i fjellet)

Lydighet (Starte konkurranse, se hvor langt vi kommer)

Litt agility (Kanskje konkurranse)

Kanskje prøve; Jakt, Spor, rundering ++

(Edit: Det er mulig pappa vil bruke den til andejakt eller noe! Eller at jeg tar jegerprøven selv og begynner med det. Absolutt ikke sikkert!)

Kunne jaktlabrador passet meg? Hvis ikke, hvorfor ikke?

De vanlige labradorene jeg kjenner hadde passet ypperlig til det du skriver her, de har mer en nok motor og futt til det. Jeg kjenner bare til en jaktlabbe, og den er ikke lik de vanlige labbene i gemyttet i det hele tatt. Veldig reservert overfor folk, skuddredd, og ikke like miljøsterk som de vanlige. Men dette er som sagt bare en hund, jeg aner ikke hvordan de er generelt. Jeg ville tatt en tur og sett på de to variantene trene jeg, så får du sett hvordan de jobber, og hvordan de er, da er det kanskje lettere å ta en avgjørelse. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg har skumlest tråden så det er fare for gjentagelse!

Jeg oppfatter jaktvarianten som mer fokusert og førerorientert enn "tjukkelabben". Joda jeg har sett mange bra tendenser hos standard labbe, men synes at de faller lett bort under arbeid, selv hos erfarne førere.

Jaktlabben er mer førergærn på den måten at

1) fokuset før og under trening er større

2) bryr seg mindre om sosiale forstyrrelser, må ikke hilse på alle treningskamerater (skal jobbe jeg for tenk!)

3) må ikke hilse på alle andre hunder, mer uintressert enn hypersosial

I tillegg får man ofte en litt mildere hund, det kan jo være både positivt og negativt alt utifra hvilke type fører.

Og joda, jaktlabben er like matgal som std labben.

Uansett hvilken man havner på må man forberede seg på en evig Grete Rohde-kur :icon_redface:

Edit:

Du kan jo alltids bli med oss på trening en gang om du vil? Nå er ikke det like mye galskap i pensjonisten lengre, men hun er passert 11 år og fortsatt willing to please :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere gode "vanlige" labradorer som har gjort det bra innen bruks/lp, men ingen jaktlabradorer. Kanskje fordi det er lite jaktlabradorer som konkurrerer innenfor disse grenene, men det er hvertfall ikke tvil om at vanlig labrador fint kan hevde seg.

Jeg arbeider med labradorer og her får vi inn alt mulig av størrelser og linjer, og jeg ser masse potensiale i veldig mange av de vanlige labradorene. Dessverre er de som oftest for tjukk og hundeeierne har ikke peiling :icon_redface:

Men skaffer du deg en vanlig labrador og holder deg unna de mest ekstreme typene (mtp kraftig benbygning), og holder den slank, så tror jeg du kan få deg en super konkurransehund. Vær også obs på ulempene og fordelene ved å ha labrador som konkurransehund. Med min egen har jeg bygget masse på stressnivå og fart de siste årene, i tillegg til utholdenhet, og det har gitt gode resultater. Har også fokusert mye på at hun skal være rundt meg, og ikke tusle rundt alene og kose seg på egenhånd, slik hun ofte aller helst vil. Hun er heller ikke fra noe jaktlinjer, men er en kjempehund dersom man ønsker å konkurrere litt.

Jeg ville ikke hatt hovedfokuset på at hunden skal ha lange bein, men heller en smidig, lettere kropp og mye arbeidslyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg syns du vingler fortsatt såpass mye både ift raser, typer, linjer og oppdrettere at du burde kanskje tenke litt til før du bestemmer deg. Og ikke minst se og treffe så mange indvider fra forskjellige raser og linjer som mulig, slik at du kan velge en rase OG ett individ som passer deg ikke bare i dag men også i mange år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg jeg at de fleste vanlige labber er feite. jeg har ikke sett en eneste labbe som er "normal" mtp vekt osv.. :cry: Og jeg er som deg at jeg liker slankere typer istedet for små og kraftige.

Men som Spinoza sier; hva med flat? En utrolig flink hund somkan brukes til både jakt, LP, agility osv. Samt at den er ganske førerorientert :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk møtt noen slanke, vanlige labber jeg :lol: De finnes!

Selv om mange av dem er svært kraftige og runde over magen, har jeg sett noen veltrente, slanke og riktig så fine individer. Så det blir vel som man selv gjør det til. En vanlig labbe er vel kanskje billigere i drift da den lettere legger på seg enn en jaktlabbe? Noe å tenke på om du skal bli student :) he he

Som settereier må jeg fôre bikkja mi med ca dobbelt så mye mat som noen av retriever- vennene mine må fôre sine hunder med. Så er nok litt ulik forbrenning ute og går, men i min verden skal alle hunder være like tykke/tynne/slanke/ veltrente. Å gi feite hunder toppremie er for meg som å avle på HD. Men det blir jo en litt annen diskusjon sikkert.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombe at det er utstillingslinjer som blir anbefalt på dette forumet :ahappy:

Har du tenkt å være aktiv og trene eller jakte med den, hvorfor ikke satse på det sikreste kortet?

Nei for det er jo ingen som har erfaring med hunder i bruks, tjeneste, jakt eller rasen som har svart i tråden nei :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombe at det er utstillingslinjer som blir anbefalt på dette forumet :rolleyes2:

Har du tenkt å være aktiv og trene eller jakte med den, hvorfor ikke satse på det sikreste kortet?

Det finnes faktisk ganske mye mellom de vanlige utstillingslinjene og jaktlinjene, og det er vel så sikkert som å kjøpe en jaktlabrador. Flere oppdrettere har hunder som jevnt over har vist seg til å duge til det meste. Det behøver ikke å være fra jaktlinjer, selv om jeg ikke ser at det hadde vært et problem om hun hadde valgt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bara en liten kommentar när det gäller det där med "slanka" labradorer. Visst kan man säga att det handlar om ägaren till stor del, men jag har faktiskt träffat en del (utställnings-) labradorer som ägarna inte lyckas få ner i vikt. Det är lätt att säga att det bara är att ge mindre mat, men när det innebär att i princip inte ge mer än en foderkula om dagen, eller att hunden tappar all energi om den håller rätt vikt, så blir det inte så enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bara en liten kommentar när det gäller det där med "slanka" labradorer. Visst kan man säga att det handlar om ägaren till stor del, men jag har faktiskt träffat en del (utställnings-) labradorer som ägarna inte lyckas få ner i vikt. Det är lätt att säga att det bara är att ge mindre mat, men när det innebär att i princip inte ge mer än en foderkula om dagen, eller att hunden tappar all energi om den håller rätt vikt, så blir det inte så enkelt...

Jeg tror ikke det er et stort problem. Jeg jobber som sagt med labradorer, og det går for det meste i lightfôr når vi får inn hunder som har vært ute lenge. Absolutt ikke noe problem å holde de i fin form, og det går ikke utover utholdenheten deres på noen måte (annet enn at de orker mer jo slankere de er). Disse hundene jobber 4-5 timer daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er et stort problem. Jeg jobber som sagt med labradorer, og det går for det meste i lightfôr når vi får inn hunder som har vært ute lenge. Absolutt ikke noe problem å holde de i fin form, og det går ikke utover utholdenheten deres på noen måte (annet enn at de orker mer jo slankere de er). Disse hundene jobber 4-5 timer daglig.

Er det vanlig å fore med Lightfor til labbe? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere gode "vanlige" labradorer som har gjort det bra innen bruks/lp, men ingen jaktlabradorer. Kanskje fordi det er lite jaktlabradorer som konkurrerer innenfor disse grenene, men det er hvertfall ikke tvil om at vanlig labrador fint kan hevde seg.

Jeg arbeider med labradorer og her får vi inn alt mulig av størrelser og linjer, og jeg ser masse potensiale i veldig mange av de vanlige labradorene. Dessverre er de som oftest for tjukk og hundeeierne har ikke peiling :(

Men skaffer du deg en vanlig labrador og holder deg unna de mest ekstreme typene (mtp kraftig benbygning), og holder den slank, så tror jeg du kan få deg en super konkurransehund. Vær også obs på ulempene og fordelene ved å ha labrador som konkurransehund. Med min egen har jeg bygget masse på stressnivå og fart de siste årene, i tillegg til utholdenhet, og det har gitt gode resultater. Har også fokusert mye på at hun skal være rundt meg, og ikke tusle rundt alene og kose seg på egenhånd, slik hun ofte aller helst vil. Hun er heller ikke fra noe jaktlinjer, men er en kjempehund dersom man ønsker å konkurrere litt.

Jeg ville ikke hatt hovedfokuset på at hunden skal ha lange bein, men heller en smidig, lettere kropp og mye arbeidslyst.

Takk, skal prøve å huske! :rolleyes2:

Jeg syns du vingler fortsatt såpass mye både ift raser, typer, linjer og oppdrettere at du burde kanskje tenke litt til før du bestemmer deg. Og ikke minst se og treffe så mange indvider fra forskjellige raser og linjer som mulig, slik at du kan velge en rase OG ett individ som passer deg ikke bare i dag men også i mange år fremover.

Ja, jeg skal ikke ha hund før om en god stund(en gang i 2011, hvis jeg finner leilighet), så har godt tid. Skal treffe noen hunder jeg ser på, på et stevne snart. Så da får jeg jo snakka litt med de, og sett hundene :ahappy:

Bare en liten tanke, men siden det er så viktig at den er slank, er det uaktuelt med flatcoated retriever? Ikke at jeg skal gjøre dette valget enda vanskeligere for deg...

Flat er utelukket :ahappy:

Jeg har faktisk møtt noen slanke, vanlige labber jeg :yawn: De finnes!

Selv om mange av dem er svært kraftige og runde over magen, har jeg sett noen veltrente, slanke og riktig så fine individer. Så det blir vel som man selv gjør det til. En vanlig labbe er vel kanskje billigere i drift da den lettere legger på seg enn en jaktlabbe? Noe å tenke på om du skal bli student :( he he

Som settereier må jeg fôre bikkja mi med ca dobbelt så mye mat som noen av retriever- vennene mine må fôre sine hunder med. Så er nok litt ulik forbrenning ute og går, men i min verden skal alle hunder være like tykke/tynne/slanke/ veltrente. Å gi feite hunder toppremie er for meg som å avle på HD. Men det blir jo en litt annen diskusjon sikkert.

Lykke til med valget!

Jeg er student, ja, ikke for mye penger.. Hmm, takk for det! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ha hatt en jaktlabbe. Jeg liker synet på en slank og velltrent hund. Det er den type hund jeg liker, lange og slanke. Men, en ganske vesentlig ting. Hvem har sakt at en labrador skal være langt og slank som en mynde? En labrador skal ha kraftig beinbygging, den trenger ikke av den grunn og være feit. Joda, mange har alt for feite labber, en labbe skal ikke være feit men med litt kraftig beinbyggning. Kanskje ikke labrador er riktig rase for deg om du synes labradorer er litt for kraftige? Jeg liker mynder, fuglehunder, tynne smidige hunder, DERFOR liker jeg jaktvarianten bedre, men jeg vet en vanlig labrador ikke er så tynn.

(er trøtt, men jeg håper fordeom at teksen ikke ble en surr.)

jaktversjon:

hannahbeach.jpg

I like! Men det er ikke en rasetypisk labbe. Dette er vell en hund som aldri kunne ha opnåd noe på utstiling ?

Jeg synes Kira til Stine på forumet her er en veldig fin vanlig labrador! : ) Er så frekk og låner et bilde fra sia hennes (stinedahle.com)

DSC_7410.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å fore med Lightfor til labbe? :rolleyes2:

Tror ikke det. Vi fôrer mye av hundene på jobben med det, fordi de ofte har lagt på seg ganske mye ute hos fôrvertene. Min egen labrador går på energyfôr.

Jeg ville heller ha hatt en jaktlabbe. Jeg liker synet på en slank og velltrent hund. Det er den type hund jeg liker, lange og slanke. Men, en ganske vesentlig ting. Hvem har sakt at en labrador skal være langt og slank som en mynde? En labrador skal ha kraftig beinbygging, den trenger ikke av den grunn og være feit. Joda, mange har alt for feite labber, en labbe skal ikke være feit men med litt kraftig beinbyggning. Kanskje ikke labrador er riktig rase for deg om du synes labradorer er litt for kraftige? Jeg liker mynder, fuglehunder, tynne smidige hunder, DERFOR liker jeg jaktvarianten bedre, men jeg vet en vanlig labrador ikke er så tynn.

Det spørs hva du legger i kraftig benbygning. Jeg syns det meste på utstilling er altfor kraftigt, og rasen skal ikke være slik i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker fasinerer stadig... Om jeg skal tolke det Fanny skrev rett avler man frem hunder til å være syke da overvekt er en sykom. Hvor i all verden var det fornuftig? Utstilling er gøy, men det er mye rart som kan komme med dem...

Tror på trim og mat jeg, om hunden er kronisk feit uansett hva man gjør bør man kanskje vurdere å holde den unna avl. Godt å lese fra Labbis at det antakelig ikke er sånn :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd da jeg vurderer labrador. Jeg må si at jeg synes at gemyttet på jaktvarianten har vært litt så som så. Nervøse, stresset og utagerende. Men jeg har ikke truffet mer enn ca 10 stk av denne varianten. Definitivt en rase jeg skal sette meg mer inn i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker fasinerer stadig... Om jeg skal tolke det Fanny skrev rett avler man frem hunder til å være syke da overvekt er en sykom. Hvor i all verden var det fornuftig? Utstilling er gøy, men det er mye rart som kan komme med dem...

Tror på trim og mat jeg, om hunden er kronisk feit uansett hva man gjør bør man kanskje vurdere å holde den unna avl. Godt å lese fra Labbis at det antakelig ikke er sånn :rolleyes2:

Sånn er det jo med mange raser, fra Mops til Schäfer og gud veit hva som ikke blir herpa av utstillingsstandarder. Og ikke skal man si noe om det, for om man er i mot utstilling så er man dum, og er man for utstilling er man også dum. Jeg tror ikke det blir noen løsning før begge leirer innser at man må møtes litt på midten, rasestandarder trengs for å ha en homogen rase, men å ha konkurranse-preg over utstillingen burde kanskje utfases for å forhindre ekstremiteter....

Det er jo dette som ødelegger for Labradoren, da mange mindre kraftige Labradorer FÅR rød og 1AK (så det står ikke HELT ille til ) - men disse kommer seg ikke noen vei i konkurranseklassen.

Jeg forer forøvrig min labbe fra NO UCH og NORD UCH foreldre med Purina laks & ris uten at jeg har noen nevneverdige problemer med å holde henne tynn, kun holde henne mett ifht matmengde. "Kronisk tykk uten evne til å gå ned i vekt" høres ut som en god internett-overdrivelse fra et ivrig sinn, med dårlig kunnskap om en rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å fore med Lightfor til labbe? :rolleyes2:

Nå kan jeg bare svare på vegne av egen jakt-labbe, hun gikk på vanelig voksenfòr frem til hun ble sterilisert. Gikk da over til light for en periode frem til hun begynte på seniorfòr. :ahappy:

Spennende tråd da jeg vurderer labrador. Jeg må si at jeg synes at gemyttet på jaktvarianten har vært litt så som så. Nervøse, stresset og utagerende. Men jeg har ikke truffet mer enn ca 10 stk av denne varianten. Definitivt en rase jeg skal sette meg mer inn i..

Hmm kanskje du har vært veldig uheldig da? Om du har møtt 10 stk som er nervøs, stresset og utagerende.

Av alle de jeg har møtt så er det 2 jeg ikke likte ift utagering.

Stress for meg er ikke negativt så lenge det kan "brukes" i trening, avknapp må jo det ofte jobbes litt med. Hundene skal jo i utgangspunktet jobbe etter skuddet, så passivitet er noe som fint skal kunne læres.

Edit: Dersom T:S planlegger å drive med utstilling er ikke jaktlabbe noe å satse på dessverre, med mindre du synes de gule sløyfene er fine da :yawn:

Ellers kan jaktlabbe fint passe til dine andre kriterier.

Utstillingsbiten er det som gjør at jeg ikke velger jaktlabbe igjen nå, jeg vil ha en hund som både kan jobbe, har en funskjonell kropp og kan stilles ut.

Merethe har vært en strålende trenings- og konukurransepartner i de årene jeg har hatt henne (omplasseringshund). Men 49,5 cm og 22 kg er ikke mye å vise frem i venstresvinger :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok mer med hvilken kennel du kjøper fra, Fanny, enn noe grunnlag for generalisering...

Jag tyckte inte att jag generaliserade. Jag har träffat flera slanka utställningslabradorer. Jag ville bara få fram att det inte alltid är så enkelt som att det bara är hundägaren som är problemet. Själv trodde jag inte på att det fanns sådana hundar (som inte går att få smala) förrän jag träffade några sådana och deras ägare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...