Gå til innhold
Hundesonen.no

Nikon D90


Saphire

Recommended Posts

Jeg har fra før Nikon D40, men ettersom jeg har lært mer og mer så merker jeg at dette kameraet ikke er "nok". Jeg ønsker meg bedre farger, muligheten for høyere iso og muligheten for lavere blendertall. Jeg TRUR jeg vil fortsatt holde meg hos Nikon da jeg syns den er bedre ergonomisk enn canon, og jeg skjønner innstillingene til nikon. Nå har jeg vært og tittet på Nikon d 90 og må si jeg syns den virker lovendes. Prisklassen jeg vil ha er fra 6- 9 tusen. Er åpen for å bytte til canon, men det er litt dumt da jeg nettopp har kjøpt meg ny nikon objektiv 75-300 mm. Men noen som har Nikon d90 som kan komme med fordeler og ulemper?? Evt forslag til et annet Nikon kamera..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe særlig erfaring med verken Nikon eller Canon (jeg er Pentax-bruker :) ), men jeg tenkte bare å påpeke to ting i forhold til de ønskene du har satt opp:

1. Blendernivåene du kan stille inn har ingenting med kamerahuset å gjøre. Vil du ha mulighet til å bruke lavere blendertall, må du investere i et objektiv som tillater det. For fastobjektiv rundt 50mm og 100mm er det overkommelige priser, for zoom- og allroundobjektiv med særlig gode blendermuligheter, må du regne med å blakke deg selv. :innocent:

2. Angående farger er det ikke sikkert det hjelper å bytte kamerahus. Pentax har ofte "friskere farger" enn Canon og Nikon, men det er fremdeles mye du kan justere selv. Det er (bør være) gode muligheter til å eksperimentere med ulike innstillinger på kameraet, og i tillegg bør man regne med å redigere litt i ettertid (photoshop, eller enklere programmer - de som følger med datamaskinen er ofte bedre enn man tror, jeg syns for eksempel iPhoto (for Mac) fungerer utmerket til dagligdags redigering, som stort sett er det eneste jeg gjør). Et godt bilde vil alltid bli bedre av redigering, og hvis man ikke syns redigering er så gøy, bør man i det minste prøve ut de innstillingene kameraet tilbyr. Igjen, jeg har ikke så mye erfaring med Nikon, men du bør ha mulighet til å justere fargetoner, metning også videre direkte på kameraet. (Plukk fram bruksanvisningen om du ikke umiddelbart finner ut hvordan du justerer slike ting.)

Når det gjelder ISO er det ofte slik at jo bedre kvalitet og jo dyrere kameraet er, jo bedre takler kameraet høy ISO. For eksempel bruker jeg ISO 800 nesten hele tiden (med mindre det er strålende solskinn, men det er det jo nesten aldri :)) uten å merke ISO-støy i det hele tatt, mens mammas speilrefleks (Pentax det også, men billigere og eldre enn mitt) rynker på nesa med en gang du kommer over ISO 400. Så hvis dette er et veldig viktig poeng for deg, har jeg forståelse for at du ønsker å bytte kamerahus.

Det er ikke umulig å bytte merke, men med en gang man har kjøpt et objektiv eller to eller tre, føles det som oftest greiest å fortsette med det samme man har hatt før. Da har du mulighet til å investere i gode objektiv (med lave blendertall :) ), og bytte ut kamerahus "ved behov". Det er optikk som koster, ikke selve kameraet. En god mulighet for deg kunne derfor være å kjøpe nettopp Nikon D90 og supplere med f.eks. en 35mm eller 50mm hvor du kan ha blendertall nede i ca. 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kameraet jeg har nå takler ikke iso over 400 før det blir kornete. Gennerelt sett syns jeg bildene har lett for å bli kornete med det kameraet jeg har nå. Innstillingsmulighetene for blenderåpning og lukketid er på en slik måte at det fort blir kronglete da det kun er et "hjul" som man bruker til å stille inn med. Det likte jeg meget godt med Nikon D90 var at det var to hjul, så da kunne man kun se inn i kameraet og stille på begge samtidlig, dette gjør jo alt mye lettere. dessuten ser jeg at Nokon D90 har flere fokuspunkter, mitt stakkars kamera har kun 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppgraderte fra Nikon D40 til D90 for et par måneder siden. Jeg følte at jeg hadde "vokst fra" D40, og trengte i tillegg mer megapixler (for utskrifter). Jeg er veldig fornøyd, bortsett fra at autofunksjonen (i allefall på mitt) er totalt ræva. Jeg bruker nesten aldri auto lengre, men det er jo greit at f.eks sambo kan låne kameraet en gang uten å sette seg inn i kameraet.

Men jeg er strålende fornøyd :innocent: Tåler ganske bra ISO før man merker det med støy, skyter fort og presist, samt god autofokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppgraderte fra Nikon D40 til D90 for et par måneder siden. Jeg følte at jeg hadde "vokst fra" D40, og trengte i tillegg mer megapixler (for utskrifter). Jeg er veldig fornøyd, bortsett fra at autofunksjonen (i allefall på mitt) er totalt ræva. Jeg bruker nesten aldri auto lengre, men det er jo greit at f.eks sambo kan låne kameraet en gang uten å sette seg inn i kameraet.

Men jeg er strålende fornøyd :innocent: Tåler ganske bra ISO før man merker det med støy, skyter fort og presist, samt god autofokus.

Har du noen bilder jeg kan se som er tatt med D90?? Jeg bruker så og si ALDRI autofunksjonen, skjønte fort at manuelt funker MYE bedre selv om det da kanskje tar litt mer tid på innstillingene. Så det burde ikke bli noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tatt med blender f5 og lukker 2000.

26874.jpg

Disse to er tatt med blender f5, lukker 1600. Husker ikke ISO innstillingen, men justerte den på høy siden det var dårlig lys.

DSC_0484.jpg-for-web-large.jpg

DSC_0464.jpg-for-web-large.jpg

Dette husker jeg ikke innstillingen på dessverre.

26724.jpg

Her er et tatt med auto. Uskarpt og mye støy. Bildet er tatt på lys dag, og jeg hadde kameraet på fast underlag da jeg knipset.

82021.jpg

Edit: Alle bildene er tatt med samme objektiv, Nikkor 18-105 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nikon D60 og er veldig fornøyd med autofunksjonen på det. Har kit-objektivet og 70-300 objektiv med macro. Bruker nesten bare teleobjektivet. Jeg har etterhvert satt meg inn i manuellinstillingene, så nå eksperimenterer jeg litt mer. Canon og Nikon er nokså like funksjonsmessig. Det jeg sliter med, er at brukerhåndboka er ikke så forståelig. Derfor har jeg kjøpt ei bok som heter "Bedre bilder med Canon" og den har jeg hatt god hjelp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vist kjøpt Nikon D90 :D (På kredittkort vel og merke...så fy på seg :lol: ), men jeg bruker så og si aldri å gjøre slikt, så planen er nedbetaling asap...

Nå sitter jeg og venter spent på lading av batteri...men det blir jo mørkt ute innen jeg rekker å bruke den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vist kjøpt Nikon D90 :D (På kredittkort vel og merke...så fy på seg :) ), men jeg bruker så og si aldri å gjøre slikt, så planen er nedbetaling asap...

Nå sitter jeg og venter spent på lading av batteri...men det blir jo mørkt ute innen jeg rekker å bruke den :D

Gratulerer :lol: Da får du prøvekjøre den inne i kveld da :D Gubben har i allefall hatt det gøy med videofunksjonen på kameraet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...