Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeshow, hva "kreves" det?


Krelise

Recommended Posts

Jeg har nå min første valp og tenker å melde på valpeshow etter hvert. Pax er nå nesten fire mnd gammel. Så vi trener endel på å stå riktig, sånn som man skal på utstilling. Men jeg lurer på, hvor "flinke" må vi være for å delta på valpeshow?

Ser på bilder av valper her inne som står som prester og tente lys. Det gjør IKKE min lille turbo, hehe. Mange av dere er jo drevne i ringen og da går det jo selvsagt lettere. Jeg derimot, er totalt nybegynner og kjenner jeg er ganske nervøs med tanke på å entre ringen :wub:

Så, hva "kreves" det av oss i valpeshowringen? Og er det lov å ha med godbiter i ringen? (Jeg er virkelig grønn på dette altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeshow er først og fremst for å gi hundene en positiv opplevelse i ringen, og ingen prestige-konkurranse. For de fleste, da. Noen legger mer alvor i det enn andre. Men om du drar på et valpeshow så vil du se at de aller fleste har valper som hopper og spretter i alle retninger, og ser ihvertfall ikke ut som noen utstillingshunder!

Det er lov å gi godbiter og legge til rette det som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå skal eg ikkje utgi meg for og være noen ekspert på dette med utstillinger og denslags innen hundehold. Men eg har i det minste fått stilt min lille pelspøbel med noen anledninger og valpeshow er først og fremst ment for og være en rolig inngang til utstillings verden. Det blir ikkje lagt store krav til oppførsel i ringen, eller hvordan hunden står osv. Mest for morro rett og slett.

Det er også supergod trening i forhold til og legge til rette for senere utstillinger, sosialisering av hund og eiger (lære valpen og forholde seg rolig selv med folk/hunder rundt seg) Eg er av den oppfattning av at hunden på en utstilling har godt av og ikkje få hilse på alle hunder og folk som ønsker kontakt. Dette mer for at hunden skal skjønne at den er der for og jobbe og ikkje for og leke.

Du sier at din hund ikkje står perfekt og hopper og spretter. Det er kun trening som må til. Ta noen små runder hjemme i hagen med utstillingsbånd noen ganger i uken. Dersom hunden hopper og spretter så bare oversjå den litt og avbryt treningsøkten og prøv igjen senere.

Det viktigste er kanskje og la alle du kjenner og møter på få lov til og sjekke tennene på valpen og kjenne på den (dersom det er hannhund også kjenne etter testikler) Dette mest for og gjøre hunden vant med det dommeren gjør.

Håper dette har gitt deg noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig er at hunden kan å gå i ringen, og å bli tatt på. Er tannvisning og sjekking av steiner på hannhunder.

Og så å kunne stilles opp sånn som rasen skal. Sjekk ut om det er noen hundeklubb nær dere som driver med ringtrening/utstillingstrening og hiv dere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hopp

Vær Onsdager kl 20 har pinschergjengen i trondheim trening på Tunga..

Da er det som regel litt utstillingstrening for de som har lyst til det.

(da kan man øve på å Stille opp , trave rundt og det at noen tar på de slik en dommer gjør .)

Det er bare å ta turen så er det nok noen Pinschereiere som kan gi deg litt tisp og råd vist du trenger det..

Ellers så kan du jo Høre me Lene som har Pinschern Azarel som jeg trur dere har vært på tur med..

Om hun kan vise deg litt , hun har jo stilt ut en del ganger og er veldig flink

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en fersking i ringens synspunkt:

Det var KUN min Sarek som hoppa og spratt! Det var veldig tydelig at folk jobba sykt mye for å få valpene til å stå ordentlig og børsta og styra. Jeg synets det var litt flaut jeg med Sareken som hoppa og styra. (han ble BIR men likevel)

Ang godbiter så gjorde vi en erfaring der. Det beste var å IKKE gi godbiter i ringen. For hundene ble voldsomt fokusert på godisen og det ble vanskelig for dommeren å se hunden skikkelig. Dommeren vår sa faktisk til en annen eier at hunden var veldig fin, men fordi hun hadde gitt den så mange godbiter og hunden var så gira på dem, klarte hun ikke å vurdere helheten. Så med matvraket Sarek fant vi ut at godbitene gir vi på treninga! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du melder hunden din på valpeshow så trenger ikke valpen å stå eller gå perfekt. Det som er aller viktigst er at valpen skal ha det gøy! Spesielt om du har tenkt til å stille den senere. Det skal fungere som en trening, og så er det gøy å få en bedømmelse på valpen. Det kan være greit å gå på handler/ringtreningskurs, men du kan fint trene selv og. Det er fint om du får valpen til å stå mens du står foran den. Midas går som en konge, men han hopper og spretter innimellom, og stå er han ikke spesielt god på. Han satt seg når dommeren kikket på tenner og sånn, men jeg prøvde å få han til å stå pent når han skulle. Du kan ha med deg godbiter og pipeleke hvis hunden din er intr i det. Det er bare viktig å skryte av valpen, og gjøre det gøy. Ikke mas og kjas selv om den ikke går som du vil. Jeg har selv en voksen hund som hater utstilling, og det er virkelig ikke gøy å stille henne. Jeg har sluttet med det da, men hvis du vil stille når valpen blir voksen må du fokusere på at hunden skal like det, det er da de er penest :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar :lol: Mange nyttige tips her.

Godt å høre at det er mest for gøy og at valpen får en positiv opplevelse. Det er vel forskjellig hvor seriøst folk tar det. Men da melder vi oss på etter hvert, og så får det gå som det går, hehe. Skal trene på tannvisning og testikkelsjekking.

Hei Hopp

Vær Onsdager kl 20 har pinschergjengen i trondheim trening på Tunga..

Da er det som regel litt utstillingstrening for de som har lyst til det.

(da kan man øve på å Stille opp , trave rundt og det at noen tar på de slik en dommer gjør .)

Det er bare å ta turen så er det nok noen Pinschereiere som kan gi deg litt tisp og råd vist du trenger det..

Ellers så kan du jo Høre me Lene som har Pinschern Azarel som jeg trur dere har vært på tur med..

Om hun kan vise deg litt , hun har jo stilt ut en del ganger og er veldig flink

Takk for tips :( Skal nok prøve å få møtt opp på noen onsdager ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeshow skal etter min mening først og fremst være trening og sosialisering for valpen - jeg tar alltid valpene med på valpeshow så de skal lære litt om utstilling - det er lettere å komme med en ung valp enn en unghund, valper er gjerne mer mottagelige og fleksible. Og valper bør uansett miljøtrenes, og da skjer det mye forskjellig på valpeshow som kan gi gode opplevelser.

Men, om en har en pen valp vil en jo gjerne gjøre det bra, og om en har litt konkurranseinstinkt vil en jo også gjøre en bra opptreden.

Så, for både min og valpens skyld forbereder vi oss hjemme. Jeg har egen utstillingslenke til valpen, og den øver vi med hjemme, så ikke den er fremmed på første valpeshow, at valpen er vant til lenka. Jeg lar mennesker jeg stole på sjekke tenner og gå over hunden som om det var en dommer - slik håndtering er uansett fornuftig å trene på med tanke på veterinærbesøk og egen behandling av hunden. En hund som er vant til å bli tatt på overalt vil jo lettere la deg sjekke hva den tygger på, klippe klør, om den har noe i øret, også videre.

Vi trener på å stå rolig i et par sekunder av gangen - og strekker dette etter hvert som hunden viser at den klarer det. Akkurat som lydighetstrening - starter forsiktig, og setter mer krav når hunden viser at den har forstått det.

Vi trener på å trave relativt greit - at ikke all løpig er hopp og sprett og tjo og hei og lek.

Men, jeg har alltid fokus på at det skal være lystbetont og positivt, og jeg forsøker å huske på at det er en valp. De blir slitne, har konsentrasjon som en frosk på speed, får innfall spontant, og er forskjellige. Noen lærer kjapt å stå som prester, andre har mer maur i blodårene.

Husk også på at selv om du har trent hjemme, er det noe annet for valpen å komme på valpeshowet, og den kan oppføre seg annerledes enn forventet. Noen blir overveldet av alle inntrykk og hunder, og blir hypre - andre blir like overveldet, men roligere. Noen blir litt usikre, andre er kongen på haugen. Sørg hele tiden for at ting er trygt og positivt, og ikke tenk så mye på resultat. Valper er i utvikling og endrer seg kjapt, så resultatet kan bli et annet om to måneder.

Min siste valp - som fyller tre år i dag - gjorde det i grunnen ikke så bra som valp, hun vokste snålt og selv jeg må innrømme at hun ikke alltid var så pen... Men hun fikk med seg nesten 15 valpeshow, fordi det er så god trening. Noen ganger gjorde hun det også ganske bra, og det er klart det er morsomt å komme hjem med premie og rosett. Men jeg var mest fornøyd med at hun hadde moro, fikk kline med snille dommere, fikk leke med andre valper, var trygg nok til å sovne på gulvet midt i hallen, lærte mer og mer om å stå rolig, også videre. (Og da hun kom i juniorklasse begynte hun jaggu å gjøre det veldig bra også, og oppførte seg som en trygg og erfaren utstillingshund)

Og når du ser et bilde av en valp som står perfekt - så tenk på at det kanskje er tatt 25 bilder av samme hund når den ikke står så pent :(

En annen ting, siden jeg likevel skriver så langt, er at erfarne dommere kan se mye på kort tid. Selv om hunden hopper trekvart runde, kan dommeren likevel bedømme bevegelsene om den traver den siste biten av runden. Og om hunden står rolig to sekund nå og da, får dommer sett en del av hunden for hver gang. Dommer kan jo også studere hodet og dets detaljer selv om valpen kom til å sette seg.

Lykke til! Og husk fokus på å ha det moro og trygt for valpen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeshow skal etter min mening først og fremst være trening og sosialisering for valpen - jeg tar alltid valpene med på valpeshow så de skal lære litt om utstilling - det er lettere å komme med en ung valp enn en unghund, valper er gjerne mer mottagelige og fleksible. Og valper bør uansett miljøtrenes, og da skjer det mye forskjellig på valpeshow som kan gi gode opplevelser.

Men, om en har en pen valp vil en jo gjerne gjøre det bra, og om en har litt konkurranseinstinkt vil en jo også gjøre en bra opptreden.

Så, for både min og valpens skyld forbereder vi oss hjemme. Jeg har egen utstillingslenke til valpen, og den øver vi med hjemme, så ikke den er fremmed på første valpeshow, at valpen er vant til lenka. Jeg lar mennesker jeg stole på sjekke tenner og gå over hunden som om det var en dommer - slik håndtering er uansett fornuftig å trene på med tanke på veterinærbesøk og egen behandling av hunden. En hund som er vant til å bli tatt på overalt vil jo lettere la deg sjekke hva den tygger på, klippe klør, om den har noe i øret, også videre.

Vi trener på å stå rolig i et par sekunder av gangen - og strekker dette etter hvert som hunden viser at den klarer det. Akkurat som lydighetstrening - starter forsiktig, og setter mer krav når hunden viser at den har forstått det.

Vi trener på å trave relativt greit - at ikke all løpig er hopp og sprett og tjo og hei og lek.

Men, jeg har alltid fokus på at det skal være lystbetont og positivt, og jeg forsøker å huske på at det er en valp. De blir slitne, har konsentrasjon som en frosk på speed, får innfall spontant, og er forskjellige. Noen lærer kjapt å stå som prester, andre har mer maur i blodårene.

Husk også på at selv om du har trent hjemme, er det noe annet for valpen å komme på valpeshowet, og den kan oppføre seg annerledes enn forventet. Noen blir overveldet av alle inntrykk og hunder, og blir hypre - andre blir like overveldet, men roligere. Noen blir litt usikre, andre er kongen på haugen. Sørg hele tiden for at ting er trygt og positivt, og ikke tenk så mye på resultat. Valper er i utvikling og endrer seg kjapt, så resultatet kan bli et annet om to måneder.

Min siste valp - som fyller tre år i dag - gjorde det i grunnen ikke så bra som valp, hun vokste snålt og selv jeg må innrømme at hun ikke alltid var så pen... Men hun fikk med seg nesten 15 valpeshow, fordi det er så god trening. Noen ganger gjorde hun det også ganske bra, og det er klart det er morsomt å komme hjem med premie og rosett. Men jeg var mest fornøyd med at hun hadde moro, fikk kline med snille dommere, fikk leke med andre valper, var trygg nok til å sovne på gulvet midt i hallen, lærte mer og mer om å stå rolig, også videre. (Og da hun kom i juniorklasse begynte hun jaggu å gjøre det veldig bra også, og oppførte seg som en trygg og erfaren utstillingshund)

Og når du ser et bilde av en valp som står perfekt - så tenk på at det kanskje er tatt 25 bilder av samme hund når den ikke står så pent :(

En annen ting, siden jeg likevel skriver så langt, er at erfarne dommere kan se mye på kort tid. Selv om hunden hopper trekvart runde, kan dommeren likevel bedømme bevegelsene om den traver den siste biten av runden. Og om hunden står rolig to sekund nå og da, får dommer sett en del av hunden for hver gang. Dommer kan jo også studere hodet og dets detaljer selv om valpen kom til å sette seg.

Lykke til! Og husk fokus på å ha det moro og trygt for valpen :(

Tusen takk for langt og flott svar :( Høres veldig fornuftig ut. Nyttig å høre hvordan dere med erfaring gjør dette. Opplevelsen og at valpen har det gøy er jo absolutt det viktigste. Resultatet er ikke så viktig for meg, han er verdens beste uansett :( Men det er jo ikke noe gøy å føle at man driter seg fullstendig ut heller :lol: Også er det jo tryggere for ham hvis det som skjer og det han skal igjennom ikke er helt nytt, sånn som tannvisning og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, får jo nesten litt prestasjonsangst her:) Skal på min aller første utstilling, som da er et valpeshow neste helg med dalmisen min. Gleder og gruer meg:)

Jeg har øvd en GOD DEL egentlig! Men han står ikke bra :-/ Jeg må stille han opp altså, men springinga går ganske bra på trening:) MEN skal se at når vi kommer i ringen så blir det andre boller... Men det får gå som det går, jeg er der for erfaring for meg og hunden og for å ha det gøy:)

Jeg blir eneste dalmatinervalp begge dagene da, så er jo NESTEN litt lettelse :innocent: hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...