Gå til innhold
Hundesonen.no

Gynekologisk undersøkelse


Mirai

GU  

92 stemmer

  1. 1.

    • Er under 15 og ikke hatt enda
      0
    • Over 16 og har ikke hatt min første enda
      14
    • Er over 20 og har ikke hatt min første enda
      27
    • Er over 16 og har hatt en
      7
    • Jeg går regelmessig til undersøkelse
      29
    • Har hatt et par stk men utsetter det så lenge jeg kan
      15


Recommended Posts

Kom inn på dette emnet med en venninne her om dagen. Hun har ikke hatt sin første enda, og jeg tror jeg hadde min første da jeg var 18 eller 19. Er det vanlig å være flink og gjøre dette regelmessig, er det mange som kvier seg for det osv? Selv syns jeg ikke det er noen big deal, men jeg er også realtivt usjenert og tenker at dette har legen sett mange ganger før.

gynekologie_kreslo_denik_clanek_solo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går så ofte legen syns det er best. Feks sier han at jeg skal komme hvert 2 år, så gjør jeg det, eller hvert år hvis jeg må det. Syns det er like viktig som å gå til tannlegen. Moro er det jo ikke akkurat, men sånn er det å være kvinne iblant.

Jeg syns at når man først har begynt å bli seksuell aktiv, bør man dra til GU. Det er bare å hoppe i det. Det værste er å dra dit første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal for første gang i oktober. Gruer meg igrunn ikke :aww: Har jo intimpiercing så har jo.. eh.. "vist meg fram før" :aww::P

Gruer meg mer til hva de skal "inni der" :aww:

Da er vi to med piercing :)

Ellers har jeg aldri vist meg frem for en "fremmed" altså aldri vært til undersøkelse. Og jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt helt hvorfor, gjør vel ikke det nå lenger.

Men skal uansett til gynekologen for å få satt inn en p-stav om en liten stund (må bare få levert inn henvisningen min) og da vil jeg jo anta at jeg får tatt en undersøkelse i samme slengen.

Jeg kjenner at det virker skummelt, og er nok ikke noe jeg har sååå lyst til.

Dog var det ikke så ille å ta piercingen, selvom den kvinnelige piercern valgte å la den mest erfarne ta jobben, som selvfølgelig var en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeeh, har muligens gått glipp av noe her :aww: Men hvorfor dra dit regelmessig? Greit nok hvis man er i den alderen at de skal sjekke mulig celleforandring (eller hva de nå sjekker) hvert tredje år, men hvorfor dra dit ellers?

Jeg hadde vel et par sjekker når jeg var rundt 16 ell noe, men ikke siden, ikke føler jeg noe stort behov for det heller :aww: Men helt greit hvis det skulle være nødvendig, men tror jeg da hadde bedt om å få kvinnelig lege (selv om det er litt rart at min kvinnelige fastlege er lesbisk :aww: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på om man ofte bytter partner, eller har celleforandringer eller andre problemer. Det blir litt som med legesjekk. Man drar dit regelmessig for å sjekke blodtrykk, ta blodprøver etc, bare for å sjekke at alt er bra. Samme med GU, man kan sjekke om alt er som det skal og det ikke er forandringer eller cyster ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da er det nok jeg som er sløv for jeg har ikke for vane å dra til legen bare for å sjekke at alt er bra :aww: Har ikke vært der på flere år og ikke føler jeg noe stort behov for det heller da det ikke er noe som feiler meg. Men så er jeg 24 bare og relativt frisk :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel dame snakk:

Jeg driter i hva de ser, har de ikke sett det før er det jammen på tide :aww:

Men...jeg haaaater den kalde metall tingen og "roting" både her og både der uten at det gir noen pleasure liksom :aww:

Uansett, nuh er det dags igjen. "De" har innkalt meg i veldig mange år og jeg bare "glemmer" det, men nå MÅ jeg. Med vondt skal vondt fordrives så får man håpe mine "vondter" ikke er noe mer enn akkurat det.

*grue seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da er det nok jeg som er sløv for jeg har ikke for vane å dra til legen bare for å sjekke at alt er bra :aww: Har ikke vært der på flere år og ikke føler jeg noe stort behov for det heller da det ikke er noe som feiler meg. Men så er jeg 24 bare og relativt frisk :aww:

Helt enig - man går til lege, tannlege, veterinær, frisør, etc, etc - fordi man kjenner/tror at noe er feil - ikke "bare for å sjekke". Når alt er i orden og funker som det skal lar man legene ta seg av pasientkøen i fred, synes jeg...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*føle seg gammel* Da jeg var ung, så tenkte jeg akkurat som dere, hvorfor gå til legen når man ikke er syk, bare for å sjekke? Og gjett hva? Nå har jeg ingen livmor mer.. For jeg var frisk jeg, helt til jeg plutselig ikke var det mer.. Shit happens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 22 og enda ikke vært til GU, og har ingen planer om det heller.

Å dra til lege gjør jeg kun når det er nødvendig, å gjøre det bare for å sjekke at alt står bra til blir en smule hysterisk for min del.

Javisst, det er drithysterisk.. Litt fakta om livmorhalskreft, kanskje?:

Livmorhalskreft er kreft i livmorhalsen - den nederste delen av livmoren som munner ut i skjeden.

Livmorhalskreft er en alvorlig sykdom, og denne nettsiden gir viktig informasjon som kan gi deg en bedre forståelse av denne sykdommen som kan ta liv.

Livmorhalskreft er en alvorlig sykdom. I Europa* dør 40 kvinner hver dag av denne sykdommen. Det er den nest vanligste krefttypen blant unge kvinner mellom 15 og 44 år.3

Og litt om hvordan man oppdager det:

Den eneste måten man kan oppdage livmorhalskreft på, er ved en enkel undersøkelse som kalles celleprøve. En slik celleprøve er en del av en vanlig underlivsundersøkelse. Celleprøven vil vise eventuelle velleforandringer i livmorhalsens overflate før cellene utvikler seg til forstadier til kreft eller kreft i livmorhalsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kan være verdt å lese historien om Tone (ikke sonen-2ne), her:

Link

Hun var 25 år da kreften ble oppdaget, og da hadde den alt spredt seg. Det er en grunn til at denne typen undersøkelse anbefales såpass hyppig. Også med tanke på seksuelle sykdommer som kan være symptomfrie og føre til sterilitet.

Spesielt dagbokinnlegget fra 05 november 2006 bør leses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som kan skje i verste fall, om du ikke sjekker. Moren min hadde forstadium til kreft, og hvordan skal man få tatt det tidsnok om man ikke går og sjekker seg? :aww:

Nei...det er kjipt, men sånn er det. Hvis det er noe galt med meg, kommer jeg ikke til å finne det ut før det er for sent. Da må jeg regelrett bli tvunget...så store er sperringene mine...det kommer ikke på tale!

Er ikke så lett, egentlig...men har bare slått meg til ro med at slik er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dør heller.

Nei...det er kjipt, men sånn er det. Hvis det er noe galt med meg, kommer jeg ikke til å finne det ut før det er for sent. Da må jeg regelrett bli tvunget...så store er sperringene mine...det kommer ikke på tale!

Er ikke så lett, egentlig...men har bare slått meg til ro med at slik er det.

Syns du (og alle andre med slike "sperringer") bør ta et relativt kraftig oppgjør med deg selv og dine forhold/holdninger til ditt eget underliv, og ikke akseptere at "slik er det".

Du kommer til å angre den dagen du får kreft-diagnosen.

Garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du (og alle andre med slike "sperringer") bør ta et relativt kraftig oppgjør med deg selv og dine forhold/holdninger til ditt eget underliv, og ikke akseptere at "slik er det".

Du kommer til å angre den dagen du får kreft-diagnosen.

Garantert.

Jeg skjønner poenget ditt, men reagerer på denne formuleringen. Jeg syntes det er litt drøyt å dele ut dystre fremtidsutsikter på denne måten.

Det fører ikke noe positivt med seg, og jeg tviler på at det hjelper noe mer enn å si det samme til røykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med i en slik undersøkelse vedr. livmorhalskreft, og gikk til GU ca 3-4 ganger i året i løpet av 2 år.

Har fått en vaksine mot livmorhalskreft som del av undersøkelsen som visstnok skal være meget sikker, så da regner jeg med at jeg er utenfor faresonen der.

Etter det har det vært oppfølging omtrent en gang hvert 2. år. Helt OK, siden jeg får betalt masse pr gang :aww:

Undersøkelsen er avsluttet nå, men jeg går fortsatt regelmessig til GU grunnet noen cyste-saker som visstnok skulle gjøre det umulig for meg å få barn før den ble fjernet, så de hadde planer om å fjerne ulumskheten (som er rimelig stor) da de oppdaget at "noe var på gang" *ler*

Etter det har jeg blitt fulgt ganske tett opp, så GU'er bryr meg nada.

Går heller 10 ganger til GU enn 1 til tannlegen, for å si det slik :aww:

Ellers har jeg en festlig historie jeg hørte om et GU besøk:

En dame hadde dårlig tid den morningen, da hun skulle rekke undersøkelsen hos Gynekologen.

Hun fikk hysjet barna avgårde til skolen, og fant ut at noen dusj ble det ikke tid til. Ren må man jo være, så hun tok en kjapp "kattevask" der nede med et håndkle før hun løp avgårde.

Vel framme hos gyn. la hun seg ned i stolen og spredte beina. Gyn. flirte litt forsiktig og sa at "Ja, her har vi pyntet oss ser jeg?". Damen skjønte ikke helt hva han mente, men nikket og flirte litt hun også.

Undersøkelsen gikk sin gang, og alt var i sjkønneste orden.

Senere samme kveld kommer hennes 7 år gamle datter løpende ned trappen og spør "Mamma???? Hvor har du gjort av alt glitteret jeg la i håndkleet på badet???"

*humrer litt*

Historien skal visstnok være veldig sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg en festlig historie jeg hørte om et GU besøk:

En dame hadde dårlig tid den morningen, da hun skulle rekke undersøkelsen hos Gynekologen.

Hun fikk hysjet barna avgårde til skolen, og fant ut at noen dusj ble det ikke tid til. Ren må man jo være, så hun tok en kjapp "kattevask" der nede med et håndkle før hun løp avgårde.

Vel framme hos gyn. la hun seg ned i stolen og spredte beina. Gyn. flirte litt forsiktig og sa at "Ja, her har vi pyntet oss ser jeg?". Damen skjønte ikke helt hva han mente, men nikket og flirte litt hun også.

Undersøkelsen gikk sin gang, og alt var i sjkønneste orden.

Senere samme kveld kommer hennes 7 år gamle datter løpende ned trappen og spør "Mamma???? Hvor har du gjort av alt glitteret jeg la i håndkleet på badet???"

*humrer litt*

Historien skal visstnok være veldig sann.

:aww: Må jo pynte seg litt.

Jeg har ingen problemer med å ta underlivsundersøkelse. Visst er det litt rødmefaktor ute å går men er blitt veldig vant til det etterhvert.

Alikevel klarte jeg å "glemme" å gå til undersøkelse i 4 år og når jeg endelig fikk surret meg dit så hadde jeg forstadiet til livmorhalskreft.

Heldigvis trengte jeg bare en konisering (fjerne litt av enden av livmorhalsen) men skjer det en gang til nå så må de nok fjerne mer.

Spør heller legen om å få en valium og få tatt en undersøkelse. Det er fort gjort og legen gjør denne undersøkelsen som en rutine.

Hvis man ikke vil at fastlegen skal gjøre det så be om å få komme til en gynekolog. De gjør ikke annet enn å titte oppi våre reir *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...