Gå til innhold
Hundesonen.no

100% positiv hverdagslydighet


MarieR

Recommended Posts

Vurderte litt hvor jeg skulle legge denne, men den endte altså her.

Har lest litt om denne boken, og den virker jo som en god investering ettersom jeg begynner å bli småpanisk ved tanken på å skulle oppdra en (hann)hund som ikke får ende som Ask. :aww: Har lest vurderingene av den på Canis, men vil selvsagt også ha sonenfolkets vurdering! Ser noen av tilbakemendlingene på Canis sier den kan være litt lik "klikkertrening for din hund", og den boken har jeg allerede. Teit å kjøpe en bok som har nesten samme innhold som den jeg allerede har.

Såå, har noen lest den og hva syns dere i så fall om den? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo begrenset hvor mye grensesprengende nytt som kan skrives i disse hundebøkene, tenker jeg. Har man lest éi bok om det GRUNNLEGGENDE bak alt (egentlig sier jo boktittelen "alt" - 100% positivt) - så kan man "alt" som står. Det er vel de rent praktiske "småtipsene" det står på, og er man befaren nok i hundemiljøet så veit man egentlig alt. Jeg hadde f.eks store forhåpninger for et klikkerkurs jeg tok innen konkurranselydighet (såkalt "videregående"), med en del pensum fra hist og pist innen klikkerverdenen. Håpte å virkelig lære noe nytt, men det meste hadde jeg fått med meg fra internett, foraer, canis, bøker og liknende før.

Men selvsagt - er man motivert så er man motivert nok til å lese noe 10, 20, ja selv 30 gang :aww:

Jeg er forøvrig av den mening at 100% positiv hverdagslydighet neppe vil gi den 100% rette veien for å oppdra både hanner og tisper (sagt på en annen måte, jeg vil påstå det ikke er noen 100% garanti for å gi en "perfekt" hundeoppdragelse), men mtp at du skal ha en toller så er det kanskje rette vegen. Har inntrykk av at tollere er "førermyke" og mindre sta enn selv dens "retrieverbrødre" :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forøvrig av den mening at 100% positiv hverdagslydighet neppe vil gi den 100% rette veien for å oppdra både hanner og tisper (sagt på en annen måte, jeg vil påstå det ikke er noen 100% garanti for å gi en "perfekt" hundeoppdragelse), men mtp at du skal ha en toller så er det kanskje rette vegen. Har inntrykk av at tollere er "førermyke" og mindre sta enn selv dens "retrieverbrødre" :P

Nå har han som har skrevet boka flater da - så tipper han har grei nok erfaring med retrievere. :)

Men det jeg har lest av boka er bra det. Jeg har gått kurs hos han, og han er dyktig! Desverre er jeg ikke like dyktig, så jeg klarer ikke følge det han skriver fult ut. Men boka anbefales! Den tar opp endel ting man ikke får svar på i mange andre bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har nettopp begynt å lese i denne, da den var med i pakken på valpekurs vi har startet. Er fornøyd så langt, den er veldig grei og enkel å lese, men mye stoff jeg har vært borti andre steder. Syns dessverre prisen på norske bøker er altfor høy, så om den er verdt prisen sin skal jeg ikke si 100% sikkert, men det virker å være en bra bok. Du kan jo sikkert låne på biblioteket eller noe i første omgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har han som har skrevet boka flater da - så tipper han har grei nok erfaring med retrievere. :lol:

Men det jeg har lest av boka er bra det. Jeg har gått kurs hos han, og han er dyktig! Desverre er jeg ikke like dyktig, så jeg klarer ikke følge det han skriver fult ut. Men boka anbefales! Den tar opp endel ting man ikke får svar på i mange andre bøker.

Signerer Raksha her.

Han hadde teorien på kurset jeg gikk på (grunnkurs, hos siddis) Og han kom med en del historier om flat ene sine som eksempel. Den elste er en såkalt crossover hund og den yngste er kun trent positivt/med klikker. Intresangt og høre de forskjellige erfaringene han hadde gjort seg med de hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka der er helt konge! Jeg har både klikkertrening for din hund og 100% positiv hverdagslydighet. Begge er utrolig bra:) Jeg kan si det sånn at jeg er glad for jeg har begge. Føler 100% positiv hverdagslydighet går litt mer i dybden på hverdagslige problemer og slikt, mens klikkertrening for din hund går fortere igjennom det samt litt mer på klikkerprinsipper og slikt

Så ja, anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...