Gå til innhold
Hundesonen.no

Har ikke kommet inn på skole


ipadda

Recommended Posts

Jeg har søkt meg inn på skole til høsten nå. Men står som nummer 11 på venteliste og begynner å bli litt frustrert. Jeg har ikke høye karakterer å skryte på meg, i tillegg har jeg IV (ikke vurdert) i gym.

Men jeg trodde man hadde så og så mange år hvor man er sikkret en eller annen plass uansett hva. Er det feil?

I alle tilfeller har jeg nå begynnt å lure på om jeg bare skal ta hele suppen privat, ettersom jeg ikke trives særlig i en klasse og et klasserom. Hvordan går jeg eventuelt frem for å gjøre det på den måten?

Jeg har lyst å bli ferdig med videregående i hvertfall, men er litt rådløs her jeg sitter. Sliter litt med meg selv for tiden, og da tror jeg det beste for meg hadde vært å bare gjort alt på egenhånd, eventuelt tatt kveldskole i de fagene jeg vet jeg sliter med å kunne klare selv.

What to do? Hvordan ordner man sånt, og hvem må man eventuellt kontakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det du har rett til vgs frem til du er 24 år gammel. Om du har valgt f.eks friår eller folkehøgskole etc etc og har sakt fra om dette har du rett til vgs frem til du er 25år.

Om jeg ikke er heeelt på jorde. Har sel mistet første året på vgs og velger nå bort et år pga fhs. Så jeg har da tilbud frem til jeg er 25år.

Om du ringer opptakskontoret i ditt nærområde vil jeg tro du får det riktige svaret på dette, for jeg er usikker på om jeg har rett her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. inntak er denne uken. Jeg har ikke fått svar ennå heller... Så er vel helt frem til søndag. Hvis ikke er det jo 3. inntak også, men det er jo noen dager etter skolen har begynt.

Med mindre det er en veldig knøttliten skole, så kommer du nok inn når du er nummer 11 i køen, tenker jeg :lol: Det med at man må søke seg inn på nytt hvert år er visst noe nytt. Vet ikke helt om jeg liker det eller ikke. På en måte er det kjipt at man ikke er sikret å gå på samme skole på hele vgs. Men samtidig er det positivt for de som ikke kom inn på det de ønsket i fjord - men har hatt mulighet til å forbedre karakterene ett år, sånn at man har en sjanse til å komme inn dit man vil i år.

Lykke til, håper du kommer inn dit du vil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. inntak er denne uken. Jeg har ikke fått svar ennå heller... Så er vel helt frem til søndag. Hvis ikke er det jo 3. inntak også, men det er jo noen dager etter skolen har begynt.

Med mindre det er en veldig knøttliten skole, så kommer du nok inn når du er nummer 11 i køen, tenker jeg :lol: Det med at man må søke seg inn på nytt hvert år er visst noe nytt. Vet ikke helt om jeg liker det eller ikke. På en måte er det kjipt at man ikke er sikret å gå på samme skole på hele vgs. Men samtidig er det positivt for de som ikke kom inn på det de ønsket i fjord - men har hatt mulighet til å forbedre karakterene ett år, sånn at man har en sjanse til å komme inn dit man vil i år.

Lykke til, håper du kommer inn dit du vil :D

2.opptak har vært (ihvertfall i følge vigo) , men jeg får bare se. Carma her inne har hjulpet meg litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på skoleplass, men det du har rett til er ett av tre valg, som du skal ha oppgitt i søknaden. Dersom du bare har oppgitt ett valg, så risikerer du å ikke få det. Med mindre de har endret reglene siden min tid, da.

Søk etter og kontakt Voksenopplæringen for kveldsskole/privatfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det var når eg gikk vgs, og no når eg går universitet, så måtte vi vente til (i ditt tilfelle) 11 hadde sagt nei til tilbudet før vi eventuellt kom inn. Eg var nr en på venteliste første år på universitet og kom inn etter to-tre dager, en kompis er nr 4 og venter enda. Og om noen detter av i løp av skoleåret så får den på venteliste tilbud å hoppe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tenker på er vel ungdomsretten.

Info HER.

Ellers har vi jo snakket litt, ja. =) Det ordner seg nok på et vis, men det hender man må be om å få ting som man ønsker selv. I min verden er det iallefall sjelden et problem om man har elever som virkelig er motivert for å klare det. Men jeg jobber på en liten skole da, er ofte litt enklere der enn på de større skolene... Vi er så lettlurte vi atte! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...