Gå til innhold
Hundesonen.no

MikroYodel søker navn

Yodel

Recommended Posts

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Jeg har ikke korrekturlest om alle/noen av disse er lest før, og de er sikkert heller ikke korrekte norrønsk nok, jeg bare slenger ut:

Øyvind/Eivind

Johan/Johannes

Leiv/Leif

Bjarte

Arne

Kristian

Jorg

Kjetil/Ketil

Bjørn

Torleif/Torleiv

Eirik/Erik

Vegard

Håkon

Arne

Anders

Andreas

Nils

Øystein

Ivar

Ingvar

Sturla

Sivert

Stian

Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birk og Brage var mine favoritter :lol:

Ellers er jeg veldig glad i Lucas og Isak. men de er jo ikke norrøne da :D

Men Birk er jo hundenavn! Hehe ihvertfall kjenner jeg en del som heter Birk. Det var faktisk to stykker i kullet der Birk til tanten min kommer fra, så han heter Birk II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus er veldig fint da..

Leif

Gaute

Sivert

Mikkel

Mikkel var jo blant en av favorittene sist, men har sunket litt på lista av en eller annen grunn.

Gaute er forsovet fint, men det er ikke et navn som eg umiddelbart elsker.

Leif liker jeg rett og slett ikke (sorry Leifer), og Sivert...hm...

Birk? Blir kanskje også for hundete? Magnus er nydelig!

Liker egentlig Birk, jeg- men vil nok ikke gi min egen sønn det navnet.

Hoppe bukk over eks, og bruke Erik? :D Eventuelt Eric?

Ellers så er Magnus flott.

Trym er for meg et hundenavn :D

Alt av Erik'ish er utelukket :)

Håkon

Harald

Thomas

Er såååå glad i Haakon navnet (da med to a'er) :) , men har dessverre bekjentskap som gjør at det ikke blir aktuelt.

Thomas er Thomas-toget for meg.

Harald har vi også for mange bekjente som heter. Men det er også flott altså!

Haha mener å ha hørt Tørris, men da tenker jeg på ris før det kokes :D

Ellers syntes jeg faktisk Gardar er fint, tok litt tid å bli vant til det (et barn i bhg'en), spesielt når gutten selv ikke kan si R enda :lol:

Brage er også fint, men allerede nevnt flere ganger :D

Gardar er fint, men igjen ikke noe jeg tror jeg vil bruke selv.

En tråd etter min smak :D

Alvin

Arthur

Baldvin

Borgar

Edvin

Eskil

Haldor

Heine

Jardar

Lavrans

Magnar

Olaus

Sigurd

Sune

Toralv

Torjus

Vegard

Vidar

Flere av disse sto faktisk på min egen navneliste :D

:D Håpet på svar fra deg, du har så mange kreative ideer. Muligens litt for kreativt for min smak, men et par navn her likte jeg. Torjus er jo utrolig søtt, men kanskje litt for spesielt.

Vegard liker jeg :D

Tollak/Tallak

Tallak er jo egentlig fint...

Birk og Brage var mine favoritter :D

Ellers er jeg veldig glad i Lucas og Isak. men de er jo ikke norrøne da :lol:

Lucas ligger som suveren vinner på navnetoppen i samtlige skandinaviske land nå... pluss at jeg har en nær bekjent med det navnet, så det er uaktuelt.

Jeg er egentlig ikke helt for bibelske navn heller (type Isak, Lucas, Noah, Elias o.s.v, men det er flotte navn- for all del)

HER hadde de alle typer navn, velger bokstav du vil se på så står opprinnelsen bak navnet :D

Takk for link- her er det saumfart i øst og vest..

Bjørn

Vegard

Klippet ut de som kan vurderes.

Er med på Magnus jeg altså ;)

;)

Tror også jeg holder en knapp på Magnus framfor mange av de andre forslagene her :lol:

:)

Må nesten le litt. Viste gubben tråden, og bad ham om å lese igjennom- hvilket han gjorde. Uten å komme med så mange innspill.

Jeg lagde derfor en ny liste med navnene vi hadde fra før, og limte på noen nye innspill herfra. Sendte den over, og ba han om å sette dem i prioritert rekkefølge, og stryke eventuelle navn som ikke var aktuelle.

Listen inneholdt vel 10-12 navn eller så.

Han gjorde som han ble bedt om, og jeg leste spent mailen som kom i retur (ja, vi sitter 3 m unna hverandre og mailer :D )

Listen inneholdt to navn.

Magnus, og mannens favoritt :D

Om noen har lyst til å gjette er mannens favorittnavn opprinnelig et Gresk navn, som betyr "Gave fra gud". Navnet har 7 bokstaver, selvom vi nok kun kommer til å bruke en del av navnet (4 bokstaver) til vanlig. OM det blir dette navnet, iallefall.

Det er veldig internasjonalt, og er et relativt vanlig navn i bl.a. engelsktalende land, Hellas, Belgia, Scandinavia m.fl. Det var ganske populært i forrige århundre, men var nærmest ikke-eksisterende mellom 1940-1980.

På 90-tallet fikk navnet et nytt oppsving.

Magnus er faktisk ikke Norrønt det heller, men opprinnelig Latinsk og betyr "Stor, mektig". Det har dog veldig gamle røtter i skandinavia, og da særlig som kongenavn.

Det har ligget blant de 20 mest populære navnene siden slutten av 80 tallet, men sjelden helt på topp blant de 10 mest populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist stod Sindre og Theodor igjen som våre to alternativer.

Min forhåndsfavoritt var Sindre, mannens Theodor.

Men når Minin kom ut var'n slettes ingen Theo. Han var en Sindre -og det var vi enige om.

Men om noen skal tildeles "sin vilje" ved Sindre navnet blir det vel meg?

Hva synes dere da?

Theodor (Theo) eller Magnus?

Forøvrig lurer jeg innmari på hvordan Pippin&Symras ringsekretær i Nesbyen kom inn i diskusjonen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han ser ut som når han kommer ut :wub:

Jupp, er nok det det blir til.

Vi har jo bestemt oss for å ikke navngi knøttet før han kommer ut.

Kanskje han hverken er en Magnus eller en Theo for den saks skyld?

Men alltid moro å vite folks reaksjoner på navn nevertheless. Magnus er vel det "safeste" som de fleste liker/synes er OK, men jeg liker Theo også jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theodor er fint! :wub: Magnus er for meg et program som gikk på tv da jeg var lita, noe sånn vitenskapsgreier for unger? tror jeg? Men er fint, kjenner noen som heter Magne da - de var poppis på sørvestlandet på 80tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theodor er fint! :wub: Magnus er for meg et program som gikk på tv da jeg var lita, noe sånn vitenskapsgreier for unger? tror jeg? Men er fint, kjenner noen som heter Magne da - de var poppis på sørvestlandet på 80tallet.

Magne F og hans to kompiser har vel i grunnen vært populære over hele verden på 1980-tallet og tiden etter... :wub:

Mage fine navn er nevnt, mange jeg personlig ville valgt før Magnus, men smak er smak. Men er ikke Sindre og Magnus litt tungt sammen? Jeg synes for eksempel Sindre og Aslak sklei lettere ut av munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Magnus har jeg faktisk ikke tenkt på engang.

Men bekymrer meg ikke nevneverdig. Jeg jobber på en ganske stor skole, og vet vel om en Mangus og en Theodor.

I barnehagen finnes ingen av noen av delene.

Det er jo alltids en sjans for at fler i en klasse skal hete det samme, men så lenge jeg ikke har lyst på et "Bjerulf" navn eller noe i den duren er vel det bare noe man får leve med.

En venn av meg hadde egentlig lyst til å bruke Christian, men siden det var så vanlig endte hn på Eivind. Han går nå i klasse med 2 andre Eivind'er, -og ingen Christianer.

Det viktigste tror jeg er at man velger et navn man liker :wub:

Og jeg liker både Magnus, Theodor og mange andre for den saks skyld, selvom jeg må innrømme at jentenavn er myye enklere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke finlest tråden, så aner ikke om det er foreslått før - men når du skriver at du liker Torjus så tenker jeg at Tarjei er et navn i samme duren, men mye finere :wub: Og så falt Tollef inn i hodet mitt også, det liker jeg :wub:

Magnus er forsåvidt også kjempefint, men mye vanligere (og vanlig er jo kjedelig..) enn mange av de andre du har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Magnus og Theodor er flotte navn, jeg har en nevø selv som heter Teo. Det eneste problemet jeg har med Theodor/Theo/Teo er at for meg er det et barnenavn, og ikke et navn på en flott, voksen mann. Men det kommer sikkert av at jeg ikke har kjent noen voksne som heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra triologien Sølvhammeren, Jærtegn og Helgenkongen fant jeg to norrøne guttenavn som ikke er mye brukt. Nemlig Kalv og Olve, alternativt Olver.

Kalv er kanskje litt spes, men Olve syntes jeg faktisk er fint jeg da. Kaskje fordi jeg en gang kjente en skikkelig likandes kar som het det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Aslak er en stor favoritt, det navnet er kjempefint! Men både Theodor og Magnus er gode navn :wub:

Har det ikke kommet nye regler om navnevalg, at man ikke får gi dyrenavn lenger? Type Varg, Ørn, Kalv, Bjørn, Ravn osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...