Gå til innhold
Hundesonen.no

Om å kunne jobben sin


ipadda

Recommended Posts

De siste dagene har jeg beveget meg utenfor huset på jakt etter tilbehør til kamera, samt fôr innkjøp til hundene.

Jeg kjenner jeg blir så sable irriterte på folk som står i feks dyrebutikker/fotobutikker å ikke kan en shit om det de holder på med. I tillegg er det ofte dårlig service ute å går, grr.

Er det å stå i butikk noe for hvermannsen? Spesielt i butikker som krever at du kan litt om produktet du skal selge. Jeg gikk inn i fotobutikken å fortalte at jeg skulle ha "det og det", og butikkdamen sa hun heller ville gått for et annet produkt til 5000,- ekstra! Damn, det er mye penger, og da vil jeg veldig gjerne vite forskjellen som skiller et objektiv til 2000,- kontra 7000,- - da ble damen stum og begynnte å lese i brosjyrer :ahappy: Eh, hallo? Er jeg den eneste som synes det er helt idiotisk å tilby noe til så mye over prisen du har sagt deg villig til å gi, å så ikke kunne svare på spørsmål - et enkelt spørmål, liksom.

Så har vi dyrebutikken vi kjøper fôr i da. Ohoy for en service :rolleyes2: For det første tar det mellom 10-15 minutter før vi får hjelp, så når vi endelig får hjelp og skal ha det samme som alltid "Eukanuba adult mini x4, og Eukanuba Junior Mini x1" - Så forteller damen at de er tomme for mini voksen, javel, hvor lenge er det til dere får det inne da? - 2 uker! Sier seg selv at vi ikke kan vente to uker med å fôre bikkjene :rolleyes2: Så spør jeg da hva som tilsvarer dette fôret, og som det går ann å fôre på - og oppgir at størrelsen på knottene er veldig viktig. Joda, damen sier at det ikke er noen forskjell på MINI og MEDIUM. Neivel, sier jeg og kjøper 2 sekker med det fôret. Når Mini sekkene er tomme, så åpnes medium sekkene, og hva ser jeg? Himmel og helvette i forskjell på knottene, selvfølgelig :whistle:

Så nå lurer jeg rett å slett på om jeg skal gå bort å kreve å få bytte fôret. Bikkjene spiser det ikke under noen omstendigheter, selv ikke med VOM blandet i, og bare for å vise dere at forskjellen faktisk er stor, så tok jeg et crappy mobilbilde:

21072010237.jpg

Så nå lurer jeg på om det å jobbe i slike butikker som krever litt kunskap, egentlig er noe for alle? Burde hver mann på gata bli ansatt på dyrebutikker/fotobutikker - andre butikker i lignende, **** det irriterer meg med dårlig service og folk som ikke kan jobben sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt frustrasjonen din! Hadde vel blitt litt frustrert jeg også.

Men i tillegg så er jeg en person som ofte tenker over andres situasjoner. Det er ikke alltid de som jobber der har jobbet særlig lenge. Eller det er ikke sikkert butikken de jobber for er særlig lærevillige, for å bruke det ordet. At de kanskje ikk ehar fått itlstrekkelig med opplæring før de kastes ut i kassa alene. Har vært der selv så skjønner at det kan ta tid før noen lærer seg nok til å hjelpe en person tilstrekkelig. Kanskje har hun blitt fortalt at fôrkulene i mini og medium har samme størrelse. Aner ikke, men jeg liker ikke å dømme folk utav èn erfaring.

Men jeg skjønner du ble frustrert, man burde jo kunne fakta om man skal stå i butikken og selge ting til folk som spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg opplevde at vetrinæren ville selge meg høyenergi for med ekstra protein til en unghund som absolutt ikke skal ha for høyt protein i foret sitt. En ting at de trodde rasen jeg eier var på størrelse med en setter (mange raser der ute, kan ikke huske og kunne alt om alle), en annen ting at de ikke vet at store hunde raser ikke skal ha mye protein når de vokser (forklarte str. før de prøvde selge meg foret).

Så jeg er helt ening i at i slike butikker, som selger like ting av forskjellig kvalitet og bruk, så burde selgeren vite hva de selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest irriterende er jo når du er hos veterinær og får forklart at hunden din trenger et produkt som er helt borti natta :rolleyes2: Når jeg går inn i en dyrebutikk, er jeg på en måte litt klar for å ikke høre på hva de søte små jentene sier, for jeg veit at de som regel ikke har peiling, liksom.

Men når jeg er hos vet'en, da forventer jeg at de har litt greie på hunder, altså! Og når jeg da spør etter tursele for samojed, og blir anbefalt en sele som aller best kan betegnes som det rene tapsprosjekt (dårlige, justerbare løsninger som jeg vet ikke holder imot trykket fra 24 kg ivrig samojedmuskel), fordi "den fungerer veldig godt på boxerne mine, altså" - jah, da blir jeg rimelig oppgitt. Og når hun attpå til insisterer på å kle på ham sela for å vise hvor bra den er, og sela legger press på strupen og samtidig begrenser bevegelser ved albuene, mens den har masse ekstrastoff over brystet, så presterer damen å si "jah, han kan jo ikke ha noe mindre, da", da blir jeg litt gretten, altså :rolleyes2: Hvordan i alle dager skal man, hvis man ikke har den nødvendige kunnskapen selv, kunne få tak i utstyr som faktisk passer bikkja? AARgh.

Jada, det finnes dyktige folk der ute også. Men det finnes skremmende mange som ikke vet hva de driver med. Så takk, RTL, for en deilig utblåsningstråd :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de sier som om de VET når de IKKE VET syntes jeg ikke det er greit. Det er faktisk noe av det verste jeg vet. Da er det bedre å "legge seg flat" og si du ikke vet (event at du er ny, dersom du er det) og eventuelt nevne det du tror - men understreke at du ikke vet. Hadde gått tilbake med de forsekkene, lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Klart det spiller en rolle hvor lenge folkene har jobbet der, og hvilke opplæring de har fått. Men da kan vi jo stille et nytt spørsmål da - Hvem **** ansetter noen for så å drite i gå dem opplæring, djeezes! Vi er faste kunder på dyrebutikken hvor vi kjøper fôr, og vi legger av ca 2000,- i mnd der, og her er det ikke nyansatte det er snakk om, men personen som har drevet dyrebutikken siden oppstart, da forventer man at de kan forskjellen på small-medium. Hadde det vært Royal Canine, så hadde jeg gitt ****, for der er forskjellen minimal, men her ble jeg lovet små knotter, dere ser forskjell på bildet, eller?

Jeg hater hater hater dårlig service, og er det noe jeg er opptatt av når vi skal selge valper, så er det god service, døgnet rundt. Valpekjøpere skal feks ikke vær redde for å avbryte oss noen timer i hverdagen, de skal ikke kvie seg for å "plage" oss ("plage" fordi det er ordet de bruker når de unnskylder seg) , jeg gir klar beskjed med en gang, at jeg heller vil de skal ringe en gang for mye en for lite, om så bare for å snakke om det å ha hund i det hele. Jeg ønsker å yte god service, først og fremst for at de skal føle seg trygge på at de kan kontakte oss om det skulle være noe - eller om det ikke er noe. For det andre (det gjelder spesielt for dyrebutikk ansatte, og alle andre service yrkesansatte) - Jeg ønsker at de skal være så fornøyde at de videreformidler informasjonen til andre intr, og jeg synes det er viktig at VI viser at vi yter god service, selv for folk som bare ønsker å høre om rasen - blabla.

Det værste i hele ***** verden er folk som gir deg fingen, eller blir forbanna for at du spør om ting. Klart - overivrige er plagsomt det og, men heller det en sure grinebittre folk. Damn, er du ansatt innen service yrkene, så bruker du huet å yter service til kundene. Hvor ***** vanskelig kan det være å klaske et smil på fjeset og spør "kan jeg hjelpe deg med noe", eller si "vent, jeg skal undersøke med noen, for jeg er ny" hvis du er usikker?

Grrr :whistle:

Er jo smaksgaranti :rolleyes2: hundene spiser det ikke, ergo du får byttet fôret. :rolleyes2:

Er det smaksgaranti på Eukanuba da? Aldri hørt om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater hater hater dårlig service, og er det noe jeg er opptatt av når vi skal selge valper, så er det god service, døgnet rundt. Valpekjøpere skal feks ikke vær redde for å avbryte oss noen timer i hverdagen, de skal ikke kvie seg for å "plage" oss ("plage" fordi det er ordet de bruker når de unnskylder seg) , jeg gir klar beskjed med en gang, at jeg heller vil de skal ringe en gang for mye en for lite, om så bare for å snakke om det å ha hund i det hele. Jeg ønsker å yte god service, først og fremst for at de skal føle seg trygge på at de kan kontakte oss om det skulle være noe - eller om det ikke er noe. For det andre (det gjelder spesielt for dyrebutikk ansatte, og alle andre service yrkesansatte) - Jeg ønsker at de skal være så fornøyde at de videreformidler informasjonen til andre intr, og jeg synes det er viktig at VI viser at vi yter god service, selv for folk som bare ønsker å høre om rasen - blabla.

Flinke oppdretter! :rolleyes2: Sånn skulle alle vært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei, jeg har gitt opp dette med å spørre i forretninger, spesielt foto og elektro, da jeg i 95% av tilfellene vet mer om produktet jeg skal ha en personen som jobber der... Mye fordi jeg har sjekket litt rundt før jeg har bestemt meg for hva jeg skal kjøpe... (som du har gjort med tråden om objektiv å du har sett rundt på nettet lenge etter hva du skal ha)

På generell basis så er jeg helt enig, det virker ikke som om det er noen form for kvalitetsikring eller krav til hvem man ansetter i stillinger...

Stort sett slekt, venner og bekjente som får jobbene,er det ikke? :wub:

Jeg forventer likevell, at en som er ansatt i en fotobutikk skal ha en stor interesse og lidenskap for foto/video/tilbehør, slik at personen kan svare noe litt mer en vet ikke, tror ikke, eller "pappa! kom hit"... :lol:

Var på en elektrobutikk hvor de hadde stilt ut en flotters 3D-TV til demo, jeg har jo sett og lest mye om #D-teknologien(e) de bruker i dagens nye 3D-TVer, å den informasjonen selgeren foret meg med mens jeg sto å så på var komisk(skremmende) feil...

Fra Juni til September er det vertfall ikke mye vits i å spørre etter hjelp, for da er det storinnrykk på sommerhjelp som vertfall ikke vet opp og ned på et akvarie..

Men for å slå helt om, hadde jeg jobbet på en elektrobutikk, så hadde jeg ikke vist alt om alle produkter jeg heller, tv, mobil, pc, kaffetrakter, tannbørster, støvsugere og hvitevarer... De ansatte er mennesker, faktisk helt vanlige mennesker, at en ansatt slår opp i en brosjyre før h*n svarer bastant at jeg skal svi av 7000 i stede for 2000kr på noe er greit, problemet er først å fremst at det er lov å prøve å selge opp, som er det første de lærer når de blir ansatt, men skal kunden ha en ford, så prøver man ikke å selge en Ferrari.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å slå helt om, hadde jeg jobbet på en elektrobutikk, så hadde jeg ikke vist alt om alle produkter jeg heller, tv, mobil, pc, kaffetrakter, tannbørster, støvsugere og hvitevarer... De ansatte er mennesker, faktisk helt vanlige mennesker, at en ansatt slår opp i en brosjyre før h*n svarer bastant at jeg skal svi av 7000 i stede for 2000kr på noe er greit, problemet er først å fremst at det er lov å prøve å selge opp, som er det første de lærer når de blir ansatt, men skal kunden ha en ford, så prøver man ikke å selge en Ferrari.... :wub:

Der synes jeg faktisk Lefdal og Expert ihvertfall har et greit system. De har egne avdelinger - egne ansatte som hører til de forskjellige gruppene. Noen under foto/mobil - noen under hvitevarer - noen under tv osv. Veldig greit, for man trekker kølapp, venter kanskje ti min, og treffer folk som har en viss peiling, og som man helt klart hører har satt seg i hvertfall litt inn i tingene de skal selge. Selvfølgelig kan man ikke alt om alle ting, men jeg som kunde forventer å få en god service - ikke sure fjes, og udugelige folk som ikke vet opp ned på tannbørsten, eller hvilket hull man bruker den i.

Jeg mener ikke at det ikke er lov å prøve seg på å selge varer i en høyere prisklasse, men man må nesten vite noe om det man skal selge, og forskjell når man først tar steget liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber jo selv i et serviceyrke (kassa på Elkjøp) og har hatt andre tilsvarende jobber tidligere (forskjellig kundebehandling). Det bidrar til at jeg kanskje blir en mer kresen kunde selv, samtidig som jeg også har økt forståelse for at ting er litt negative noen ganger. En litt kjedelig kombinasjon egentlig :lol:

Men ja, det ER utrolig irriterende å få dårlig service, og det er ikke så mye som skal til før man føler at man er dårlige behandlet. Jeg skulle bare kjøpe meg en halv kylling på Meny i går, og rett før jeg går bort til disken ser jeg en jente stå i døra til bakrommet for å se om det er noen kunder, og hun forsvinner inn dit. Jeg går bort til disken, det er ingen ringeklokke så jeg står bare og venter. Og venter og venter. Tydelig at de sitter på kjøttrommet og er sosiale istedet for å se etter kunder. Så kommer en annen fyr som jobber der forbi, han nærmest løper bort til døra, river den opp og kjefter litt inn der og får tak i hjelp til meg (og gir meg verdens mest oppgitte og beklagende blikk, hehe). Dårlig service av jentene - bra service av fyren :lol:

Jeg er kanskje litt ekstra streng noen ganger, jeg syns at om man jobber i kassa på en butikk så skal man hvertfall se opp og gi fra seg et nikk eller et halvhjertet smil for å gi inntrykk av at man er der for kunden. Men jeg sier aldri noe på det, hehe..

I min jobb er jeg "siste instanse" for kundene og det er veldig viktig at de ikke får en negativ opplevelse med meg. Derfor legger jeg meg aldri inn i en diskusjon med noen, og hvis noen er sinte og sure er det min jobb å la dem tømme seg, og så prøve å finne en løsning på problemet (klart, noen folk slenger jo bare en sur kommentar ut av seg og går før man rekker å gjøre noenting, men sånn er det bare noenganger). Sier i 95% av tilfellene både hei og hadet, med mindre folk f. eks snakker i tlf eller til noen andre enn meg.

Det er også noenganger litt frustrerende å jobbe i en såpass stor butikk, fordi det er ikke alltid man er enig med alt det alle andre gjør :wub:

En annen side av kundeservice er jo helt klart det med at folk som ikke har jobbet med det selv er veldig lite forståelsesfulle. De skjønner ikke at ting kan gå galt, eller hvilken person de skal rette seg til for å f. eks brøle ut banneord :D Virker som noen tror at vi sitter og lager alle produktene som selges selv, bak på lageret, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet med kundeservice selv, og jeg blir forbanna på dårlig service. Enda ikke avreagert på at jeg ikke har fått vaskemaskina mi i dag, som bestilt. :wub: Mannen i telefonen var veldig hyggelig og forståelsesfull, men han kunne ikke gjøre noe. Da er det lite poeng i å kjefte. Blæh.

Skal man være sikker på at folk vet hva de snakker om så må man i spesialbutikker, og utrolinok er ikke vanlige dyrebutikker spesialiserte nok. Heller ikke vanlige fotobutikker. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går bort til disken, det er ingen ringeklokke så jeg står bare og venter. Og venter og venter. Tydelig at de sitter på kjøttrommet og er sosiale istedet for å se etter kunder.

Er du sikker på det da? På jobben min har vi faktisk ting å gjøre "på bakrommet", og det verste jeg vet er når jeg har masse å gjøre bak(om jeg er alene på avdelingen), og får sure blikk og tilogmed kommentarer fra kunder á la "ja, nå var det slutt på å late seg" når jeg kommer ut, som om jeg bare sitter der bak og glor i veggen liksom... Men ja, det er kjedelig å vente, i hvert fall om man ikke forstår hvorfor man venter (ift når det faktisk er en kø foran en), og sånne steder burde virkelig ha en klokke man kan ringe på om det ikke er noen bak disken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det da? På jobben min har vi faktisk ting å gjøre "på bakrommet", og det verste jeg vet er når jeg har masse å gjøre bak(om jeg er alene på avdelingen), og får sure blikk og tilogmed kommentarer fra kunder á la "ja, nå var det slutt på å late seg" når jeg kommer ut, som om jeg bare sitter der bak og glor i veggen liksom... Men ja, det er kjedelig å vente, i hvert fall om man ikke forstår hvorfor man venter (ift når det faktisk er en kø foran en), og sånne steder burde virkelig ha en klokke man kan ringe på om det ikke er noen bak disken..

Vel, kunden er alltid førsteprioritet uansett om man har mye å gjøre "på bakrommet" eller ikke... Jeg skjønner jo at det ikke er no hyggelig med slike kommentarer, men da er det enten folk som bare skal oppføre seg som idioter eller så har man rett og slett latt kunden vente for lenge.

Jeg er også en av de som virkelig irriterer meg over at folk ikke engang prøver litt. Men jeg blir veldig grei å ha med å gjøre med en gang de er ærlige. "beklager, det kan jeg ikke svare på, men jeg kan høre med noen andre" eller noe i den duren. Er de fryktelig opptatt med noe så kan de også komme med en "et lite øyeblikk, så skal jeg hjelpe deg" og jeg syns selvfølgelig at det er helt greit.

Jeg har da jobbet innen serviceyrke (gjør det forsåvidt enda) og skjønner jo at det ikke er like lett bestandig. Men ærlig talt. Jobber man innen service så skal man være hyggelig og gjøre sitt beste for å hjelpe kunden, ellers får man finne seg en ny jobb :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par venninner som jobber på hotell, og det er virkelig et sted der folk ikke ser forskjell på produkt og service! HVER sommer er det gjester som klager på måseskrik, og skal ha avslag i prisen fordi de ikke har fått sove... Hver sommer er det gjester som klager på varmen/sola, og skal ha avslag i prisen.. Hver sommer er det folk om klager på uteserveringen et kvartal unna, og skal ha avslag på prisen.. Så og si hver søndag er det gjester som skal ha avslag i prisen fordi de kommunale parkeringshusene er stengt.. (de private er svindyre) Både sommer og vinter klager gjestene på børste- og brøytebilene som jobber, og skal ha avslag i prisen.. Og jeg kan fortsette i det uendelige.

En ting er sikkert, kunden har ikke ALLTID rett, og det er stor forskjell på produkt og service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par venninner som jobber på hotell, og det er virkelig et sted der folk ikke ser forskjell på produkt og service! HVER sommer er det gjester som klager på måseskrik, og skal ha avslag i prisen fordi de ikke har fått sove... Hver sommer er det gjester som klager på varmen/sola, og skal ha avslag i prisen.. Hver sommer er det folk om klager på uteserveringen et kvartal unna, og skal ha avslag på prisen.. Så og si hver søndag er det gjester som skal ha avslag i prisen fordi de kommunale parkeringshusene er stengt.. (de private er svindyre) Både sommer og vinter klager gjestene på børste- og brøytebilene som jobber, og skal ha avslag i prisen.. Og jeg kan fortsette i det uendelige.

En ting er sikkert, kunden har ikke ALLTID rett, og det er stor forskjell på produkt og service.

I de tilfellene er jo folk bare latterlige. Helt enig, i sånne situasjoner har ikke kunden rett. Der er kunden bare vrang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfellene er jo folk bare latterlige. Helt enig, i sånne situasjoner har ikke kunden rett. Der er kunden bare vrang...

Jepp..

Nå sier jeg ikke at "klagerne" i tråden her er slik, jeg prøver bare å sette inn et annet perspektiv også. Og får man faktisk dårlig service en plass, så er det faktisk lov å si ifra på stedet, noe så enkelt som "unnskyld meg, men jeg tror ikke du kan nok om dette, kan jeg få snakke med enn annen?" blir ikke ille mottatt, etter min erfaring. Dessverre er serviceyrkene også lavlønnsyrker, og det blir mye gjennomtrekk. Endel ledere ser ikke verdien i god og grundig opplæring, samt skikkelig bemanning, så jeg har sympati for nyansatte som ikke vet helt opp eller ned på ting. En ting er sikkert, jeg har all verdens tålmodighet med "kassadamer" på matbutikker, det er definitivt marerittjobben min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det da? På jobben min har vi faktisk ting å gjøre "på bakrommet", og det verste jeg vet er når jeg har masse å gjøre bak(om jeg er alene på avdelingen), og får sure blikk og tilogmed kommentarer fra kunder á la "ja, nå var det slutt på å late seg" når jeg kommer ut, som om jeg bare sitter der bak og glor i veggen liksom... Men ja, det er kjedelig å vente, i hvert fall om man ikke forstår hvorfor man venter (ift når det faktisk er en kø foran en), og sånne steder burde virkelig ha en klokke man kan ringe på om det ikke er noen bak disken..

Om man har masse å gjøre på bakrommet (og spesielt om man er to stk!) så sørg nå hvertfall for å holde øye med området der kundene oppholder seg! Jeg vil også tørre å påstå at det var ganske tydelig ut ifra fyren sin reaksjon, hvordan de begge to spratt ut av bakrommet, og ble litt sånn overhjelpsomme at de visste de skulle fulgt bedre med.

Selv om noen kunder er dust inn i evigheten, så er det ålreit å faktisk kunne hjelpe de som er normalt og gi folk en positiv opplevelse :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Der synes jeg faktisk Lefdal og Expert ihvertfall har et greit system. De har egne avdelinger - egne ansatte som hører til de forskjellige gruppene. Noen under foto/mobil - noen under hvitevarer - noen under tv osv. Veldig greit, for man trekker kølapp, venter kanskje ti min, og treffer folk som har en viss peiling, og som man helt klart hører har satt seg i hvertfall litt inn i tingene de skal selge. Selvfølgelig kan man ikke alt om alle ting, men jeg som kunde forventer å få en god service - ikke sure fjes, og udugelige folk som ikke vet opp ned på tannbørsten, eller hvilket hull man bruker den i.

Jeg mener ikke at det ikke er lov å prøve seg på å selge varer i en høyere prisklasse, men man må nesten vite noe om det man skal selge, og forskjell når man først tar steget liksom :lol:

Og hos Lefdal i Trondheim så trekker man kølapp og venter og venter og venter og vent.... Helt til man blir fåkkings lei og går. For der står butikkmedarbeiderne og skravler sjit! :D Eller SIBA som hjelper menn kledd i dressbukse og skjorte (som nettopp har kommet inn i butikken), istedet for å hjelpe kunder som har stått og ventet i 10-15 min (men såklart, jeg er ikke en mann og damer skal visst ikke ha peiling på elektronikk de :lol: ). Synd for SIBA, jeg dro en annen plass og kjøpte plasma-tv'n istedet f040.gif

---

Jeg var innom en fotobutikk (husker ikke helt hvor, men mener at det var i Levanger). Jeg vurderte 2 forskjellige digitale speilreflekskamera og spurte den ansatte "fortell meg det positive og negative med de to kameraene", butikkarbeideren (som jeg misstenker var eieren) slaktet det ene merket fullstendig og fremhevet det andre. Dette gjorde meg fast bestemt på at noe kamera skulle jeg ikke kjøpe der. Jeg stillte det samme spørsmålet hos en forhandler på Stjørdal og fikk vite det jeg jeg spurte om (både negative og positive saker om begge kameraene). Da de dessverre ikke hadde det objektivet vi skulle kjøpe sammen med kameraet, fikk vi låne med ett annet, det var hans private og kostet ca 17 000,-! :lol:

Jeg har også opplevd at Hi-Fi-kjeden er mer interessert i å selge produkter til nykonfirmanter enn til barnefamilier. Synd for den butikken da vi var der, for jeg sa høyt og tydelig ifra hva jeg mente og de gikk glipp av salg for mange tusen (5-sifret beløp).

For mange år siden jobbet jeg på en brukskunstbutikk på Røros, i samme inngang var det en dyrebutikk. Eieren der spurte om jeg kunne følge med i dyrebutikken i ett par timer, da de skulle på hjemmebesøk for å klippe fjær på en papegøye. Jeg hjalp de etter beste evne. Og når det kom kunder som spurte om noe jeg ikke hadde peiling på, så svarte jeg "jeg bare hjelper til her litt i dag, men kom tilbake etter kl x for da er eieren tilbake og kan hjelpe deg". Det svaret ble godt mottatt av de kundene jeg ikke kunne hjelpe.

Jeg har selv jobbet innen serviceyrket i mange år. Og vi som jobber/har jobbet der er vel kanskje de som forlanger mest av butikkansatte? :wub: Uansett butikk-type så bør man prøve å sette seg litt inn i hva man skal selge og hva god service er.

Edit:

Eller f.eks. Hund-1 sin stand ved NKK Trøndelag i fjor. Jeg skulle kjøpe pelsblåse og stillte meg ved blåsene de hadde der. Problemet var vel kanskje at jeg gikk med MiniTini i barnevogn samt ei venninne var med oss? :lol: For de 3 som "sto" i standen, satt vet ett campingbord og drakk kaffe + skravlet. Jeg sa høyt til hun jeg gikk sammen med "nei, de vil visst ikke selge blåse i dag, synd for de!" og gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan på en måte ikke forvente seg den helt store fagkunnskapen i fagbutikker i juli desverre, det er en ting å huske på. Folk har rett på ferie, også de som jobber i serviceyrket. Merkelig nok virker det som mange er sjokkerte over dette.

Jeg blir stadig litt småoppgitt selv jeg, til tross for 12 år i varehandel, men jeg har jobbet såpass mye med kundekontakt at det skal mye til før jeg hisser meg skikkelig opp over personalet når jeg handler faktisk. Folk som tukler med mobilen sin når de betjener meg feks irriterer meg grenseløst, i tilegg til folk som rett og slett ikke gidder å prøve å hjelpe meg, men heller vil prate om private ting med kollegaen.

Men disse er er det heldigvis utrolig få av, de aller fleste som jobber med service prøver i det minste. Selv det vesenet som klarte å sende min kjære hjem med unghundsfòr til medium hunder, når jeg hadde sendt han ut for å kjøpe leddfòr til en overvektig groenendael hannhund på 6 år som sliter med bekkenet. Ja, vi har en JRT også, men den er faktisk 11 år og den er ikke her særlig ofte, hva poenget med å kjøpe unghundsfòr pga størrelsesforskjellen skulle være aner jeg ikke...?? Kulene er like store som de til stor hund, og små hunder klarer faktisk å spise store kuler. Jonas foretrekker det... Men damen prøvde sitt beste, og fant vel en logikk opp i dette som i hvertfall beit på sambo her. Helt til han kom hjem, da ble vi enige om at jeg blir med neste gang *flir*

kanskje virker det ikke som personalet i det hele tatt prøver for kundene alltid, men prøv å se litt på klokken neste gang du tror du har ventet i minst 10 min på hjelp, så vil du bli overasket over at sannheten er nærmere 10 sekunder.... I tilegg kan det være at det skjer ganske mye samtidig uten at du nødvendigvis oppfatter annet enn din egen sak.

Jeg har opplevd folk som har påstått de har ventet i opptil 20 min på hjelp av selgere, men jeg har selv sett de komme under et minutt før de eksploderer. Faktum er at de som jobber i butikken ikke bare skal betjene kunder, de skal også sørge for at varen er på plass (så kundene ikke klager), at det ser rent ut (så kundene ikke klager) , at ting har rett pris (så kundene ikke klager) svare på forspørsel på mail (så kundene ikke klager), svare på telefoner (så kundene ikke klager), rydde opp i gamle kundesaker etc etc... Det er ikke alltid man kan slippe alt man har i hendene og storme en kunde i møte desverre. De fleste butikker har ikke egne ryddehjelper, det er så vidt meg bekjent bare Ikea som har det, og de jobber natt slik at de får jobbet i fred for sure kunder som ikke fatter og begriper at ikke alle i en butikk jobber med kundekontakt som første pri og at rydding o.l faktisk er en del av servicen. Og nei, det hjelper ikke hvis kundene klager over for lite bemanning, de som jobber der 8 timer om dagen (og ofte ikke rekker slikkelig pause) lider mer under det enn kundene, så de hadde muligens gjort noe med det hvis de kunne? Er ikke såååå festlig å stå alene med en laaaang kø sure kunder i mens magen romler og du håper du ikke besvimer av sult eller tisser på deg.

I tilegg er det mange som ikke skjønner at det ofte er plent umulig å kunne alt om alt i en butikk av en viss størrelse, med mindre du er nerd uten et liv utenom og har jobbet der i 20 år. Det kommer produktnyheter og "forbedringer" i hytt og gevær, og det som var sant i går kan ha forandret seg i dag. Jeg personlig kan i tilegg plutselig bli usikker på et produkt jeg kjenner godt, bare fordi jeg ikke har fått akkurat det spørsmålet på en stund og fordi det har vært så mye annet som har opptatt den strengt tatt begrensede hjernekapasiteten min den siste tiden. Da kan jeg trenge en brosjyre eller å spørre en kollega for å få bekreftet at det jeg tror er riktig faktisk stemmer. Men å lyve for kundene eller å hardnakket påstå at man har greie på noe man ikke har peil på er fy- fy... Jeg kjøper heller av noen som innrømmer å ikke ha all verdens kjennskap til produktet enn av en slesk BI gutt på litt over 20 som påstår de har den hjemme (gutter i den alderen tror ofte de skal bli superkremmere og den nye Røkke)

Jeg jobber heldigvis(!) ikke med kunder i samme grad lengre (bare på et frivellig basis*ler*), og heldigvis skjønner de alle fleste kundene det når jeg henviser videre til en selger selv om de kanskje må vente på tur der. Heldigvis og takk gud for det, for jeg er ikke av typen som klarer å forholde meg til alt mulig rusk og rask som slenger innom og forventer at jeg skal være deres lydhøre slave, publikum og veileder for så lenge det måtte passe Dem. De aller fleste kundene er hyggelige vesener, men enkelte er bare så langt over grensa at de kan ødelegge enhver glede i jobben for flere dager fremover. Jeg vet om utrolig mange selgere som har grått på jobb eller etter jobb pga kunder som tydeligvis har noe de må få ut eller lider av en grunnleggende mangel på respekt for andre mennesker. Etter en slik opplevelse er det ikke bare bare å møte neste kunde med et ekte smil.

Jeg er serviceinstillt hvis kunden oppfører seg som et skikkelig menneske og har en så noenlunde levelig hygiene, alle andre sluser jeg gladelig videre, eller så bare går jeg..

Jeg har faktisk drømmejobben innen varehandel når jeg tenker meg om *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...