Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativ til lightfor?


Henriette

Recommended Posts

Noen som har noen råd til hva jeg kan bruke til en aktiv golden tispe på 5 som skal slankes en kilo eller to men allerede får "for lite" mat? hun får bare 1 beger om dagen liksom.

Emma skal slankes bittelitt siden hun har litt for mye, hun er langt ifra feit, men den/de kiloene hemmer henne jo litt i trening(gråtass så faktisk det samme på kurs ifjord). Men etter litt diskutering med vet og en opdretter så sa vel det at hun er ikke helt den typen som skulle gått på light for, men om det ikke er noe annet som kan brukes så går jeg over på det.

Fortype har ikke så mye og si siden jeg har ganske lett tilgang på det meste, V&H og Norwegian polar utgår pga liten fryseplass, men V&H får hun "steinbæsj" av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka gikk fast på light-fôr før, mer forebyggende enn fordi hun var kraftig, men jeg syns hun ble så dårlig i pelsen av det at jeg byttet til labradorfôret. Dette fôret skal også være bra for hunder som legger lett på seg, samtidig som det skal være bra for pelsen. Jeg er i alle fall fornøyd, og har ingen utfordringer med verken vekt eller pels på dette fôret - og hun får nesten mer nå enn da hun gikk på lightfôr.

Med andre ord - det kan jo være verdt å prøve enten goldenfôr (Royal Canin) eller labradorfôr (RC + Eukanuba. Det er jo ikke så forskjellige raser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka gikk fast på light-fôr før, mer forebyggende enn fordi hun var kraftig, men jeg syns hun ble så dårlig i pelsen av det at jeg byttet til labradorfôret. Dette fôret skal også være bra for hunder som legger lett på seg, samtidig som det skal være bra for pelsen. Jeg er i alle fall fornøyd, og har ingen utfordringer med verken vekt eller pels på dette fôret - og hun får nesten mer nå enn da hun gikk på lightfôr.

Med andre ord - det kan jo være verdt å prøve enten goldenfôr (Royal Canin) eller labradorfôr (RC + Eukanuba. Det er jo ikke så forskjellige raser).

Golden foret til både Eukanuba og RC har vi brukt, men det kunne jo evnt blitt prøvd igjen, labrador for går nok fint til golden ja, så det er en mulighet. Er det RC eller eukanuba du har brukt? bruker mest RC så det spørst om jeg skal prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen råd til hva jeg kan bruke til en aktiv golden tispe på 5 som skal slankes en kilo eller to men allerede får "for lite" mat? hun får bare 1 beger om dagen liksom.

Emma skal slankes bittelitt siden hun har litt for mye, hun er langt ifra feit, men den/de kiloene hemmer henne jo litt i trening(gråtass så faktisk det samme på kurs ifjord). Men etter litt diskutering med vet og en opdretter så sa vel det at hun er ikke helt den typen som skulle gått på light for, men om det ikke er noe annet som kan brukes så går jeg over på det.

Fortype har ikke så mye og si siden jeg har ganske lett tilgang på det meste, V&H og Norwegian polar utgår pga liten fryseplass, men V&H får hun "steinbæsj" av.

En kilo eller to burde vel kunne jobbes vekk ved mer fysisk aktivitet? Svømming etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kilo eller to burde vel kunne jobbes vekk ved mer fysisk aktivitet? Svømming etc?

Som skrevet så er hun aktiv, hun både svømmer daglig, trener jakt, lp og endel triksetrening, og uansett hvor aktive vi er i perioder så har hun desse kiloene dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi mindre mat er ikke et alternativ :lol: Sulten golden som får et halvt beger for om dagen er ikke en god kombo :wub:

men når har vi kjøpt in RC sitt labrador for, så skal hun gå 3/4 på det og 1/4 på det gamle :D så ser jeg om det funker :lol:

Av godbit så er det som oftest for de får, evt leversnitter eller handlers trenings godis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville prøvd å fôre rått en stund, det virker som hun "samler" på karbohydratene. Og det er ikke så dyrt å fôre på svinekoteletter/ukrydret grillribbe, kyllingvinger, laksestykker ol som man skulle tro. Den harde bæsjen unngår du lett med en skje kruskkli/linfrø pr dag. Knuser du linfrøene er det en ypperlig omega-3 kilde i samme slengen. (det er synd at 1/2kg pølsene med V&H selges til sånn blodpris, men 5 kg er "rimeligere" om du har så liten fryseplass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

Hunden min likte veldig godt Royal Canin sitt lightfôr, men fytti katta så dyrt det er ! 400 kroner for 3,5 kg! Syns det er helt hårreisende. :aww:

Huh? Hvor kjøper du? Tok et raskt googlesøk og fant fóret til 275kr, for 4kg. Og 609kr for 15kg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har en feit bc tispe som ikke kan få lightfor for da forsvinner pelsen, hun får seniorfor og det fungerer utmerket for henne (RC mature).

Hadde TS ønsket slanketips, så hadde hun sannsynligvis spurt om det og ikke om spesifikke fortips antar jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...