Jump to content
Hundesonen.no

Alternativ til lightfor?

Henriette

Recommended Posts

Noen som har noen råd til hva jeg kan bruke til en aktiv golden tispe på 5 som skal slankes en kilo eller to men allerede får "for lite" mat? hun får bare 1 beger om dagen liksom.

Emma skal slankes bittelitt siden hun har litt for mye, hun er langt ifra feit, men den/de kiloene hemmer henne jo litt i trening(gråtass så faktisk det samme på kurs ifjord). Men etter litt diskutering med vet og en opdretter så sa vel det at hun er ikke helt den typen som skulle gått på light for, men om det ikke er noe annet som kan brukes så går jeg over på det.

Fortype har ikke så mye og si siden jeg har ganske lett tilgang på det meste, V&H og Norwegian polar utgår pga liten fryseplass, men V&H får hun "steinbæsj" av.

Tinka gikk fast på light-fôr før, mer forebyggende enn fordi hun var kraftig, men jeg syns hun ble så dårlig i pelsen av det at jeg byttet til labradorfôret. Dette fôret skal også være bra for hunder som legger lett på seg, samtidig som det skal være bra for pelsen. Jeg er i alle fall fornøyd, og har ingen utfordringer med verken vekt eller pels på dette fôret - og hun får nesten mer nå enn da hun gikk på lightfôr.

Med andre ord - det kan jo være verdt å prøve enten goldenfôr (Royal Canin) eller labradorfôr (RC + Eukanuba. Det er jo ikke så forskjellige raser).

Tinka gikk fast på light-fôr før, mer forebyggende enn fordi hun var kraftig, men jeg syns hun ble så dårlig i pelsen av det at jeg byttet til labradorfôret. Dette fôret skal også være bra for hunder som legger lett på seg, samtidig som det skal være bra for pelsen. Jeg er i alle fall fornøyd, og har ingen utfordringer med verken vekt eller pels på dette fôret - og hun får nesten mer nå enn da hun gikk på lightfôr.

Med andre ord - det kan jo være verdt å prøve enten goldenfôr (Royal Canin) eller labradorfôr (RC + Eukanuba. Det er jo ikke så forskjellige raser).

Golden foret til både Eukanuba og RC har vi brukt, men det kunne jo evnt blitt prøvd igjen, labrador for går nok fint til golden ja, så det er en mulighet. Er det RC eller eukanuba du har brukt? bruker mest RC så det spørst om jeg skal prøve det.

Noen som har noen råd til hva jeg kan bruke til en aktiv golden tispe på 5 som skal slankes en kilo eller to men allerede får "for lite" mat? hun får bare 1 beger om dagen liksom.

Emma skal slankes bittelitt siden hun har litt for mye, hun er langt ifra feit, men den/de kiloene hemmer henne jo litt i trening(gråtass så faktisk det samme på kurs ifjord). Men etter litt diskutering med vet og en opdretter så sa vel det at hun er ikke helt den typen som skulle gått på light for, men om det ikke er noe annet som kan brukes så går jeg over på det.

Fortype har ikke så mye og si siden jeg har ganske lett tilgang på det meste, V&H og Norwegian polar utgår pga liten fryseplass, men V&H får hun "steinbæsj" av.

En kilo eller to burde vel kunne jobbes vekk ved mer fysisk aktivitet? Svømming etc?

En kilo eller to burde vel kunne jobbes vekk ved mer fysisk aktivitet? Svømming etc?

Som skrevet så er hun aktiv, hun både svømmer daglig, trener jakt, lp og endel triksetrening, og uansett hvor aktive vi er i perioder så har hun desse kiloene dessverre.

Gi mindre mat er ikke et alternativ :lol: Sulten golden som får et halvt beger for om dagen er ikke en god kombo :wub:

men når har vi kjøpt in RC sitt labrador for, så skal hun gå 3/4 på det og 1/4 på det gamle :D så ser jeg om det funker :lol:

Av godbit så er det som oftest for de får, evt leversnitter eller handlers trenings godis.

Jeg tror jeg ville prøvd å fôre rått en stund, det virker som hun "samler" på karbohydratene. Og det er ikke så dyrt å fôre på svinekoteletter/ukrydret grillribbe, kyllingvinger, laksestykker ol som man skulle tro. Den harde bæsjen unngår du lett med en skje kruskkli/linfrø pr dag. Knuser du linfrøene er det en ypperlig omega-3 kilde i samme slengen. (det er synd at 1/2kg pølsene med V&H selges til sånn blodpris, men 5 kg er "rimeligere" om du har så liten fryseplass)

• 2 weeks later...

Hei,

Hunden min likte veldig godt Royal Canin sitt lightfôr, men fytti katta så dyrt det er ! 400 kroner for 3,5 kg! Syns det er helt hårreisende. :aww:

Huh? Hvor kjøper du? Tok et raskt googlesøk og fant fóret til 275kr, for 4kg. Og 609kr for 15kg :lol:

Huh? Hvor kjøper du? Tok et raskt googlesøk og fant fóret til 275kr, for 4kg. Og 609kr for 15kg :aww:

Orry har nylig begynt på RC light, og jeg mener det kostet 609 kr for den sekken, ja :lol:

Guest Gråtass

Jeg har en feit bc tispe som ikke kan få lightfor for da forsvinner pelsen, hun får seniorfor og det fungerer utmerket for henne (RC mature).

Hadde TS ønsket slanketips, så hadde hun sannsynligvis spurt om det og ikke om spesifikke fortips antar jeg..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...