Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund spises


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Kjenner jo det knyter seg i magen av å se på de bildene, og tenke tilbake på den dokumentaren som gikk på tv2 (hva het den? "Levende flådd"? Den om hundepels). Det er jo sånne kjente ansikt, som man vet kan bli både trist og lei seg.

Men husk nå bare på at kyllinger og det meste av mat alltid behandles slik (ikke nødvendigvis i slike nettingbur, men som "objekter" framfor individer). Selv her i Norge.

Det er nok mest følelser, foran rasjonell tenking. Men at dyr som skal bli mat skal behandles med respekt - uansett rase - er det ingen tvil om. Greit å kunne velge lokal mat da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mat det å, men f.... til behandling da ... grrr

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10003990

Hva er verre med denne behandlingen enn den som norske kyllinger får? Nå har Prior lagt ned alle slakteri bortsett fra ett i sørnorge, dvs at alle kyllinger sendes dit for slakt. Halvparten dør på veien..

Og såkalt "frittgående høns" - er det så bra som folk tror? Ordet "hakkekylling" er noe alle har hørt, men vet folk at det er et faktisk fenomen? Høner fungerer sånn at de hakker på de som er under de i rang (de har rangsystem, mye likt det forskerne tidligere trodde ulver hadde). Et viktig poeng er at høner ikke klarer å foholde seg til mer enn 17 individer før alt går i surr. I store hønsehus med frittgående høner er det hundre ganger flere enn 17 individ i samme innhegning. Dvs at alle går og hakker på alle = stress. Hipp hurra for norsk dyrevern, og for folk som ikke har snørra peiling på hva som er bra for høner.. Frittgående høres selvsagt mye bedre ut enn burhøns. :)

Men for all del; det er jo bare snakk om høner liksom... hønsehjerner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot at dyr spises, men ALLE dyr må behandles best mulig og gis et best mulig levevilkår før de spises. Og avlives på en rask og human måte.

Burhøns er forferdelig! En av grunnene til at jeg skaffet meg egne høns. Det er mange ting som må endres på her til lands. Transport feks. og jeg har ikke sans for bås kyr.

Det er sikkert rart for oss når andre kulturer spiser kjæledyr, men jeg prøver å være litt åpen, men når man får vite måten de behandles på, så er det ikke bra, derfor mister jeg respekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er verre med denne behandlingen enn den som norske kyllinger får? Nå har Prior lagt ned alle slakteri bortsett fra ett i sørnorge, dvs at alle kyllinger sendes dit for slakt. Halvparten dør på veien..

Og såkalt "frittgående høns" - er det så bra som folk tror? Ordet "hakkekylling" er noe alle har hørt, men vet folk at det er et faktisk fenomen? Høner fungerer sånn at de hakker på de som er under de i rang (de har rangsystem, mye likt det forskerne tidligere trodde ulver hadde). Et viktig poeng er at høner ikke klarer å foholde seg til mer enn 17 individer før alt går i surr. I store hønsehus med frittgående høner er det hundre ganger flere enn 17 individ i samme innhegning. Dvs at alle går og hakker på alle = stress. Hipp hurra for norsk dyrevern, og for folk som ikke har snørra peiling på hva som er bra for høner.. Frittgående høres selvsagt mye bedre ut enn burhøns. :)

Men for all del; det er jo bare snakk om høner liksom... hønsehjerner...

Må bare si noe om akkurat den biten der. Jeg vet ikke hvor du har det tallet fra, men høns kan ikke telle - 17 er litt for spesifikt. Men hovedpoenget er riktig, dog har jeg lest (husker ikke hvor) at antallet er rundt 25. Det varierer garantert med rase og leve- og boforhold.

Frittgående høns har det bedre fordi de faktisk får beveget seg og, økologiske enda litt bedre fordi de også får oppleve utendørsluft og noe annet enn netting under føttene. Men litt bedre enn veldig ille er fortsatt ikke veldig imponerende.. Hadde man tatt en mer "realistisk" pris for egg, så hadde ikke dette vært nødvendig.

Jeg synes ikke noe om at hund spises. For meg er det kjæledyr og ingenting annet - men det finnes jo de som ser på blant annet fugl, gris og kyr på samme måten.

Poenget for meg er det samme uansett art - de skal leve på en måte som ivaretar de naturlige behovene deres, og det er det omtrent ingen moderne produksjonsformer som følger.. Dog ville jeg nok ikke spist noe animalsk overhodet i Asia, Norge ER faktisk bedre generelt der. Jeg vil ikke spise noe som har blitt pint ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som blir helt feil for meg med å spise hund er ikke bare det at vi i Norge ser på hund som kjæledyr og menneskets beste venn, men også det faktum at hunder er kjøttetende dyr. Hadde vi skullet leve av andre kjøttetende dyr hadde vi aldri fått i oss den næringen vi trenger - sånn er næringskjeden bygget opp liksom. Det er rett og slett unaturlig!

Og selvsagt støtter jeg tankene om at alle dyr skal behandles med respekt, uansett om det er hund eller høns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser da kjøttetende dyr vi, da..

Griser spiser gjerne kjøtt.. Bjørn også.. Mange forskjellige fiskesorter som gjerne spiser kjøtt, og vi spiser dem fordet..

Forsåvidt har mennesker også spist mennesker, eller aper - også kjøttetende.

Så kjøtt er ikke noe problem bare fordi det kommer fra et kjøttetende dyr. Men problemet VI har med hunder og at de spises er vel levevilkårene de har i de land de produseres for mat. Pluss såklart det emosjonelle ved at vi elsker hunder som familiemedlemmer...

Grisene har det helt sikkert ikke noe bedre i de landene, heller ikke hønene, kyrne, hestene, etc.

Men vi kan selvsagt forbeholde oss retten til å synes at alt av dyremishandel er ille. Det gjør i alle fall jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundekjøtt er nok ikke førstevalget mitt, men jeg siser annet kjøtt og har forsåvidt ikke noe problem med at hunder brukes som mat, men som flere har nevnt her så bør forholdene før matfatet være bedre. Og det gjelder forsåvidt alle andre slaktedyr også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser da kjøttetende dyr vi, da..

Griser spiser gjerne kjøtt.. Bjørn også.. Mange forskjellige fiskesorter som gjerne spiser kjøtt, og vi spiser dem fordet..

Forsåvidt har mennesker også spist mennesker, eller aper - også kjøttetende.

Så kjøtt er ikke noe problem bare fordi det kommer fra et kjøttetende dyr. Men problemet VI har med hunder og at de spises er vel levevilkårene de har i de land de produseres for mat. Pluss såklart det emosjonelle ved at vi elsker hunder som familiemedlemmer...

Grisene har det helt sikkert ikke noe bedre i de landene, heller ikke hønene, kyrne, hestene, etc.

Men vi kan selvsagt forbeholde oss retten til å synes at alt av dyremishandel er ille. Det gjør i alle fall jeg.

Susanne

Norsk gris spiser fôr med vegetabilske proteiner og innhold. Siden 2001 har man ikke brukt hverken kjøttbensmel eller fiskemel i svinefôr, bare så det er sagt.

Bjørn? Er det normalt å spise bjørn?

De færreste rovdyr lever av andre rovdyr. I havet er ting ganske anderledes, så det kan ikke sammenliknes synes jeg. Poenget mitt er at man ikke får dekket næringsbehovene sine av å spise karnivore dyr, altså kjøttetere, i samme grad som om man spiser planteetere (herbivore) og altetende dyr (omnivore) - energitap i næringskjeden tenker jeg på her.

Men poenget mitt her er ikke å gå i detalj på næringsinnhold i hund kontra i gris. Poenget er at jeg er imot å spise hund, og en av grunnene til nettopp dette.

Men selvsagt snakker vi om kulturforskjeller her mer enn noe annet. At jeg ser det som unaturlig å spise en kjøtteter blir et dårlig argument om man tar høyde for at griser faktisk kan leve av relativt lik diett som det en hund kan, misforstå meg rett. Men det er nå ennå slik at gris i Norge ikke får animalske proteiner, så vidt meg bekjent. Dermed ser jeg på det som et argument for at å spise hund ikke ville vært naturlig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk sett er de jo gjerne det, og det diskuteres jo i det vide og brede hvorvidt hunder noen gang har levd som rene kjøttetere eller ikke. En foreleser jeg hadde hevdet hunder i utgangspunktet er karnivore, men ikke like strengt som katter, og at de også spiser annet om de har liten tilgang på kjøtt. Men fôret av mennesket regnes jo hunden som omnivor - vi gir de jo ofte tørrfôr med massevis av vegetabilske innholdsstoffer. Men hunden er jo et rovdyr, det er vel ikke mulig å betvile?

Jeg tenker det er flere brukere her inne som kan forklare dette bedre enn meg. Men som du sier - i vår eie er hunder som regel omnivore i alle fall. Men griser fôres faktisk som herbivore til sammenlikning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er verre med denne behandlingen enn den som norske kyllinger får? Nå har Prior lagt ned alle slakteri bortsett fra ett i sørnorge, dvs at alle kyllinger sendes dit for slakt. Halvparten dør på veien..

[...]Men for all del; det er jo bare snakk om høner liksom... hønsehjerner...

Ehh... hva har kyllinger med dette å gjøre? Dette er "Hundesaker i media" forumdel - litt av poenget er vel å poste akkurat det. Hjelper hundene lite at kyllinger og/eller andre heller ikke har det godt - men det er altså en digresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... hva har kyllinger med dette å gjøre? Dette er "Hundesaker i media" forumdel - litt av poenget er vel å poste akkurat det. Hjelper hundene lite at kyllinger og/eller andre heller ikke har det godt - men det er altså en digresjon.

Det hjelper dessverre ingenting at norske kyllinger har det vondt. Poenget mitt er at jeg synes det er litt trist at det kun er hunder som behandles stygt og spises i andre land som oppfattes tragisk, når tragedier skjer også her til lands rett under nesen på oss. Hvorfor er det verre at det er hunder det er snakk om? Jeg synes det blir litt om "flisen i den andre sitt øye, og bjelken i ditt eget".. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det verre at det er hunder det er snakk om? Jeg synes det blir litt om "flisen i den andre sitt øye, og bjelken i ditt eget".. :rolleyes2:

Jeg nevnte vel ikke andre dyr, gjorde jeg vel?- Hvordan kan du da mene jeg syns det er verre for hunder? Som sagt er det "Hundesaker i media" og ikke dyr i media denne forumdelen er for. Du får nesten ta opp med sonen at du vil ha et "dyr i media" forumdel. Nå diskuterer du bare OT utifra tråd og forumdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk sett er de jo gjerne det, og det diskuteres jo i det vide og brede hvorvidt hunder noen gang har levd som rene kjøttetere eller ikke. En foreleser jeg hadde hevdet hunder i utgangspunktet er karnivore, men ikke like strengt som katter, og at de også spiser annet om de har liten tilgang på kjøtt. Men fôret av mennesket regnes jo hunden som omnivor - vi gir de jo ofte tørrfôr med massevis av vegetabilske innholdsstoffer. Men hunden er jo et rovdyr, det er vel ikke mulig å betvile?

Jeg tenker det er flere brukere her inne som kan forklare dette bedre enn meg. Men som du sier - i vår eie er hunder som regel omnivore i alle fall. Men griser fôres faktisk som herbivore til sammenlikning.

Ah, takk for forklaring. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte vel ikke andre dyr, gjorde jeg vel?- Hvordan kan du da mene jeg syns det er verre for hunder? Som sagt er det "Hundesaker i media" og ikke dyr i media denne forumdelen er for. Du får nesten ta opp med sonen at du vil ha et "dyr i media" forumdel. Nå diskuterer du bare OT utifra tråd og forumdel.

Mye mulig, men jeg tar det med likevel. Du får rapportere meg, men jeg synes det er relevant å sammenligne våre måter å behandle dyr på, når det er så tragisk hvordan andre land gjør det med sine dyr. Vi er ikke akkurat noen engler vi heller...

Har også vært så frekk at jeg har funnet frem noe Mari har skrevet om kyllingslakting. Akkurat nå synes jeg faktisk at disse kyllingene har det minst like ille som hundene..

Om dyrebeskyttelsen har rett er dette standard slaktemetode på fjørfe forøvrig: (link)

"Dyrevernloven krever at fuglene skal bedøves før de avlives, og dette skjer

ved hjelp av strøm. Opphengt på samlebåndet etter føttene, føres fuglene automatisk inn i et kar med

strømførende vann.

..

Opphengingen på samlebåndet stresser fuglene og disponerer for skader som blød-

ninger, brudd og leddskader på vinger, ben, og bryst.

..

Samlebåndet fører fuglene videre til et knivblad som skjærer over strupen på

dyrene. Fuglene føres videre mot ribbemaskinen mens blodet drypper ut av dem.

Dersom fuglene er fullstendig bedøvet, spiller det liten rolle hvordan selve avli-

vingen foregår. Blodtapping ved kutt av halsvenene er smertefullt uten bedøvelse.

Dersom en fugl ikke forblør fullstendig før den ankommer ribbemaskinen, vil den

kunne våkne opp av bedøvelsen under ribbingen."

Prosedyrene fungerer visst ikke helt som de skal, slik at alle fuglene dør umiddelbart. Forskning viser at kyllingene opplever sterke smerter i beina når de blir hengt opp

på samlebåndet. (Dr. A. B. M. Raj: “Stunning or Killing Methods: Problems and Prospects”, Poultry International July 1995.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen her som har sagt at dette er værre enn hvordan kyllinger blir behandlet eller andre matdyr. Men selv om flere dyr blir behandlet dårlig må man jo kunne reagere på en sak i avisen. Hadde denne saken vært om kyr eller kyllinger i lignende situasjon hadde det sikkert skapt like mye reaksjoner det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig, men jeg tar det med likevel. Du får rapportere meg, men jeg synes det er relevant å sammenligne våre måter å behandle dyr på, når det er så tragisk hvordan andre land gjør det med sine dyr. Vi er ikke akkurat noen engler vi heller...

Det er ikke relevant å sammenligne. At andre dyr har det ille har ingenting med disse hundene å gjøre. Hvis du diskuterer din hund, så bør ikke andre blande inn sin katt, marsvin eller hva de har - de bør lage sine egne tråder, for ellers blir jo hele forumet bare rot.

Hvis det er en sak her i norge, (f.eks kennelen som ble dømt) så begynner man vel ikke å dra inn at kenneler i andre land også kan være ille - man prøver vel å holde seg til saken og diskutere rundt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen her som har sagt at dette er værre enn hvordan kyllinger blir behandlet eller andre matdyr. Men selv om flere dyr blir behandlet dårlig må man jo kunne reagere på en sak i avisen. Hadde denne saken vært om kyr eller kyllinger i lignende situasjon hadde det sikkert skapt like mye reaksjoner det også..

Men skaper det egentlig like mye reaksjoner? Dvs mer reaksjoner enn å sitte å "uffe" seg på et forum vel å merke... Hadde vi reagert like mye på at andre dyr spises, som hunder, så hadde vi vel vært vegetarianere hele gjengen? For hva man mener og synes om et emne, har egentlig ikke så mye å si så lenge man kjøper produktene. Da støtter man tross alt det dyreholdet. Om ingen kjøpte kyllingkjøtt pga de dårlige forholdene, så hadde de ikke kunne produsert kyllingprodukter under slike forhold. Samme med pels. Om ingen kjøper pelspdodukter, så hadde de ikke kunne drevet oppdrett av mink og rev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skaper det egentlig like mye reaksjoner? Dvs mer reaksjoner enn å sitte å "uffe" seg på et forum vel å merke... Hadde vi reagert like mye på at andre dyr spises, som hunder, så hadde vi vel vært vegetarianere hele gjengen?

Tråden ble vel ikke startet pga at hunder blir spist, men på forholdene de var under egentlig. Nå er det nå engang hunder i media denne delen er for her på forumet og hvis man ikke kan 'uffe'(eller glede seg i enkelte tilfeller) seg på nettopp hva som denne delen på forumet er for, så kan man vel bare fjerne denne delen på forumet.

Ettersom det står 'hund i media', så er vel andre dyr likegyldig i denne forumdelen egentlig.

Mulig sonen skulle endret denne forumdelen til "dyr i media", (eller fjernet) for det blir bestandig diskutert alle andre dyr når det kommer en sak om hund i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener veeeldig mye om akkurat dette,men skal fatte meg i korthet. problemet er ikke A T de spiser hunder. men det er hvor jævelig de behandler dem først. de tror jo at jo reddere hunden er ,jo mere adrenalin i kjøttet,og det er bra... alså,det er jo direkte feil. de snakker mot bedre viten.... at alle dyr som skal spises bør få sånn nogen lunde bra behandling,er det vel ikke noe poeng å diskutere.... der borte spiser de jo alt på 4 bein,bortsett fra stoler og bord. må jo være verdens mest impotente folkeslag,for de mener at alt mulig kan brukes som potensmiddel. en annen ting er jo at hunder er et dyr vi burde ha respekt for. de hjelper blinde,de finner miner,de redder folk i mange sammenheng. derfor er det litt mere toutshy når akkurat disse blir misshandlet med vilje ,før de drepes på en uuhuman måte. en av disse som holder på med dette ,sa i en artikkel ,at de brukte opptil 7 min på å drepe/pine dem... det kan da virkelig ikke være nødvendig å måtte pine dem og være å grusomme mot dem ,før de drepes????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden ble vel ikke startet pga at hunder blir spist, men på forholdene de var under egentlig. Nå er det nå engang hunder i media denne delen er for her på forumet og hvis man ikke kan 'uffe'(eller glede seg i enkelte tilfeller) seg på nettopp hva som denne delen på forumet er for, så kan man vel bare fjerne denne delen på forumet.

Ettersom det står 'hund i media', så er vel andre dyr likegyldig i denne forumdelen egentlig.

Mulig sonen skulle endret denne forumdelen til "dyr i media", (eller fjernet) for det blir bestandig diskutert alle andre dyr når det kommer en sak om hund i media.

Og hva er så galt med å dra paralleller med andre dyr egentlig? Annet enn at det tydeligvis plager deg at noen diskuterer noe annet enn hund i tråden din. Denne delen av forumet er vel også åpen for diskusjoner, eller skal vi bare poste svar som "så bra" eller "så fælt"? Det som skjer med hundene der nede, skjer akkurat rett foran nesa på oss her i landet. Bare med en annen art som er "greit" å behandle slik...

Men jeg savner ofte litt engasjement hos folk. Folk som gidder å mene noe andre steder enn hjemme i sofakroker og på forum. Men det er meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...