Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeloven og svømmetrening


Rufus

Recommended Posts

Jeg trener mine hunder mye med svømming. Jeg ror en båt og de svømmer rett ved båten. Var ute å trente i går og blei da "stoppet" av ei dame som hevdet dette var forbudt pga båndtvang. Når en ror midt i en innsjø. Det finnes ingen badegjester, ser en vilt eller husdyr på land så er det bare å ro bort til hunden å lempe de opp i båten. Jeg kan ikke se jeg bryter noe med hundeloven, men hu som stoppa meg skulle anmelde meg sa ho. Loven kan da ikke være slik at det en ikke kan få trent våre hunder ved å svømme. Ved Nkk sine etiske retningslinjer for hundehold står det "Hund skal mosjoneres og trenes slik at den får dekket sitt behov for fysisk og mental aktivitet og sosialt samvær, og slik at den ikke er til ulempe for omgivelsene" Svømminger jo en kjempefin aktivitet og jeg har bl.a en eldre hund som blir kjempestiv ved all annen aktivitet enn svømming så for å holde han i vigør så må vi svømme. Det kan da ikke være noen som kan mene at en svømmende hund skal holdes i bånd? Det er rett og slett dyreplageri. Er en uheldig da, så får bikkja vikla seg fast og i værste tilfelle drukner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er det andefugler på innsjøen din? Da bryter du båndtvangen.. Hvis ikke, så hadde jeg driti i damen, den anmeldelsen kommer hun ikke langt med vil jeg tro.

Men det er faktisk fullt mulig å hunden i bånd mens den svømmer, men du bør ikke ha mer enn en med i slengen, nettopp fordi linene kan surre seg fast i hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt (har det ikke skriftlig) så oppheves båndtvangen i det hunden er i vannet. Altså, det er ikke båndtvang i vann uansett.. men jeg skulle gjerne likt å se det skriftlig før jeg tør påstå at det stemmer!

Det tviler jeg på at stemmer. Det er vilt som skal beskyttes i og ved vann også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg søkt litt etter noe skriftlig på dette med heving av båndtvang under svømming.. og nei, jeg finner ikke noe skriftlig. Så evt. så er dette snakk om friområder evt. hvor det har vært lov.

Men fest en langline til hunden (den flyter gjør den ikke? eller noe annet som flyter) også fester i båten, da er det jo med ett lovlig :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la hund svømme i langline er ihvertfall ikke å anbefale.Det er fort gjort å vase linen inn i beina.med panikk og drukningsfare som resultat. Been there, seen it, done it !Jeg bruker også svømming som mosjomsmiddel hele sommerhalvåret, passer selvsagt på å ta hensyn til fugler og badegjester. De eneste gangene jeg har fått kjeft, er fra gamle tanter som syns hundene svømmer altfor langt. Stakkars. :icon_cry: La hundene dine svømme, ingen kommer noen vei med anmeldelse! Det får da være måte på toskeskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal tolke hundeloven, så skal hunden være i bånd så sant den ikke er på et friområde. Så hvem som helst har jo rett til å anmelde det, og om man blir sett av politiet eller viltoppsynsmenn, så er det jo de avgjør om de anser det som "toskete" eller ikke.

Så er det opp til en selv hva en gjør, og da er det å bruke hodet. Og huske at det er viltet vi skal beskytte, og ikke egen lommebok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la hund svømme i langline er ihvertfall ikke å anbefale.Det er fort gjort å vase linen inn i beina.med panikk og drukningsfare som resultat. Been there, seen it, done it !Jeg bruker også svømming som mosjomsmiddel hele sommerhalvåret, passer selvsagt på å ta hensyn til fugler og badegjester. De eneste gangene jeg har fått kjeft, er fra gamle tanter som syns hundene svømmer altfor langt. Stakkars. :icon_cry: La hundene dine svømme, ingen kommer noen vei med anmeldelse! Det får da være måte på toskeskap.

Nå sa jo jeg noe som flyter, og da vil det ikke være mulighet for at det surrer seg inn i beina, med mindre hunden kaster beina rundt over vannoverflaten. Men da antar jeg at dette er din måte å si at langliner ikke flyter da?

Også er du jo tilstede hele tiden, dessuten burde du bruke vest til hunden om den er dårlig til å svømme, og man burde vel egentlig bruke det uansett :whistle:

Man kan jo f.eks. bruke sånn snøre til fluefisking :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 bikkjer jeg svømmer med samtidig, så uansett hva slags "tjoring" en bruker så kommer det til å bli kaos. Vi svømmer en 30-45 minutter og skal en gjøre dette med en og en hund så lar det seg ikke gjøre i praksis. Hundene er i bånd til jeg hopper i båten og er i bånd igjen når vi kommer på land. Jeg jakter i området rundt vannet og er selvfølgelig ikke interessert i og la hundene komme i kontakt med vilt og deres avkom og ødelegge noe der. Men det skulle vært moro å vite eksakt om det er noe i hundeloven som forbyr en dette. Det heter seg at hunden skal være i bånd eller forsvarlig inngjerdet, men med at de svømmer ved siden av en båt hele tiden så er det i min definisjon det samme. Er jo full kontroll som er nøkkelordet til denne firkanta loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg at hunden skal være i bånd eller forsvarlig inngjerdet, men med at de svømmer ved siden av en båt hele tiden så er det i min definisjon det samme. Er jo full kontroll som er nøkkelordet til denne firkanta loven.

Men om den svømmer ved siden av båten, så er den jo hverken forsvarlig inngjerdet eller i bånd vel?

Og etter loven så er det ikke full kontroll som gjelder, men å fysisk ha hunden i bånd eller gjerdet inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen jeg kjenner var på kanotur med en del hunder svømmende ved siden av, og de ble truet med å få hele gjengen skutt av en viltoppsynsmann (han stod klar med ladet våpen...). Dette var i et naturreservat, så kan hende de er strengere der (husker ikke hvilket, er noen år siden).

Men uansett er hverken din eller min tolkning den nødvendigvis den riktige. Det er loven og de som håndhever de som avgjør om det er brudd på båndtvang eller ikke. Og hvordan det blir tatt i mot å ha svømmende, løs hund, kan hende varierer med hvem man treffer. Mine bade løse selv, men jeg anser det som brudd på båndtvang siden de hverken er i bånd eller forsvarlig inngjerdet, og får heller ta bota om jeg blir tatt. Bade med line har jeg forsøkt med de, og det fungerer ikke med to som svømmer sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Loven er vel rimelig utvetydig på punktet om BÅNDTVANG. Den presiserer spesifikt at hunden SKAL være i koblet i line, eller forsvarlig innelukket, inngjerdet eller whatevver.

Det er neppe noe unntak for svømmetrening med hund.

MEN - personlig så hadde jeg tatt full fart og driti i det og latt bikkjene mine svømme uansett.

En måned igjen nå så er det slutt på båndtvangen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måned igjen nå så er det slutt på båndtvangen igjen.

Hurra! Da må vi begynne å diskutere innkallingstrening igjen :) he he

Det emd kontroll handler vel om tiden utenfor båndtvangen, altså at man aldri skal ha hund løs uten at den er under kontroll (dressert til å komme på innkalling eller stoppe på kommando osv).

båndtvang er bånd, men jeg (som er ivrig etter at båndtvangen blir fulgt) ser ikke problemet med å ha hunder løs ved båten for svømmetrening så fremt hundene holder seg ved båten, grunneier tillater bruk av vannet til slik trening, man ikke sjenerer andre brukere av området eller forstyrrer vilt (fisk er jo i og for seg også en viltlevende dyreart). Damen kan anmelde deg, for du sjenerer tydeligvis henne. Hvor langt hun kommer med å straffe deg med en slik anmeldelse (hun vet vel neppe navnet ditt uansett?) er jo en helt annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er krystallklar, den påbyr bruk av bånd med mindre det er på forsvarlig inngjerdet område eller på område regulert med unntak for båndtvangen.

Vann er ikke område regulert med unntak for båndtvangen, og er således et sted der det er påbudt å bruke bånd.

Du skal ikke se bort fra at det rette nazisvinet vil finne på å anmelde og bøtelegge deg for en slik overtredelse, selv om det faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...