Gå til innhold
Hundesonen.no

Sauebonde gjerder ulven ute


Margrete

Recommended Posts

Guest Stella

Han får det jo til å fungere vet du, og det vil de ikke ha noe av. Om det han gjør blir ventet av de andre også, så må de jo jobbe da, ikke bare slippe ut sauen på fjellet og så sende inn krav om erstatning for tapt sau. Tenk så slitsomt livet blir da.. :icon_cry:

Det er mye den typen holdning i "bonde-Norge" dessverre. Ikke tenk nytt, ikke finn løsninger, men sitt på rævva og syt og få støtte fra staten i stedenfor.

Kjempefint at det settes fokus på at noen klarer det. Den artikkelen er liksom "tullinger, se hvor lett det egentlig er å løse problemet", og det liker jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får det jo til å fungere vet du, og det vil de ikke ha noe av. Om det han gjør blir ventet av de andre også, så må de jo jobbe da, ikke bare slippe ut sauen på fjellet og så sende inn krav om erstatning for tapt sau. Tenk så slitsomt livet blir da.. :whistle:

Det er mye den typen holdning i "bonde-Norge" dessverre. Ikke tenk nytt, ikke finn løsninger, men sitt på rævva og syt og få støtte fra staten i stedenfor.

Kjempefint at det settes fokus på at noen klarer det. Den artikkelen er liksom "tullinger, se hvor lett det egentlig er å løse problemet", og det liker jeg :whistle:

De som har prøvd å bruke vokterhunder, møtte den samme motbøren fra sine "kolleger". Det er nok viktigere å få erstatningen i postkassa enn å aktivt ta noen grep selv. Min respekt for norske sauebønder er lik null. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har prøvd å bruke vokterhunder, møtte den samme motbøren fra sine "kolleger". Det er nok viktigere å få erstatningen i postkassa enn å aktivt ta noen grep selv. Min respekt for norske sauebønder er lik null. :icon_cry:

Helt enig selv.. Synes ikke suebonder i norge gjør en dritt for å prøve å holde sauene sine trygge.. De bare slipper dem ute av syne og får masse penger tilbake for hver drepte sau..! Synes alle bønder burde følge denne mannens råd :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er jammen glad for at det er så mange åpne og lite fordomsfulle mennesker på dette forumet som absolutt bestandig har full peiling på hva de snakker om jeg.. :icon_cry:

Til TS: Flott tiltak og enda bedre at det blir blest om alternativer. Men jeg ser ikke at det er så mange som har mulighet til å gjerde inn 14 km til en kostnad av ca 700.000kr og mange mange arbeidstimer uten statlig tilskudd og da er spørsmålet om hva og ikke minst hvem som skal være berettiget til et slikt tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jammen glad for at det er så mange åpne og lite fordomsfulle mennesker på dette forumet som absolutt bestandig har full peiling på hva de snakker om jeg.. :lol:

Til TS: Flott tiltak og enda bedre at det blir blest om alternativer. Men jeg ser ikke at det er så mange som har mulighet til å gjerde inn 14 km til en kostnad av ca 700.000kr og mange mange arbeidstimer uten statlig tilskudd og da er spørsmålet om hva og ikke minst hvem som skal være berettiget til et slikt tilskudd.

Hvor tar du det tallet fra? Bøndene er jo fritatt momsen og får dermed mye billigere gjerde enn oss andre, kan ikke helt forestille meg at det kommer på så mye.

Men uansett - jeg har ingenting imot at skattepengene mine brukes på å gjerde inn sauen - jeg HAR noe imot at de brukes på sinnssyke summer i rovvilterstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får det jo til å fungere vet du, og det vil de ikke ha noe av. Om det han gjør blir ventet av de andre også, så må de jo jobbe da, ikke bare slippe ut sauen på fjellet og så sende inn krav om erstatning for tapt sau. Tenk så slitsomt livet blir da.. :lol:

Det er mye den typen holdning i "bonde-Norge" dessverre. Ikke tenk nytt, ikke finn løsninger, men sitt på rævva og syt og få støtte fra staten i stedenfor.

Kjempefint at det settes fokus på at noen klarer det. Den artikkelen er liksom "tullinger, se hvor lett det egentlig er å løse problemet", og det liker jeg :lol:

Åh, fy fader så forbanna jeg blir av sånne innlegg som dette. Du vet virkelig _ikke_ hva du snakker om, det er helt tydelig. Er det noen som jobber på dugnad for at vi skal ha norske, sunne råvarer som ikke har blitt fraktet jorden rundt, som ikke har vokst opp under fullstendig grusomme forhold eller som vi ikke trenger å betale en formue for, så er det bønder. Å være sauebonde er vanvittig tidkrevende, i perioder, og grunnen til at man har sauene løse på fjellet er ikke bare for at bøndene skal få sommerferie (som særdeles få bønder har, en uke i november er mer like it), men er også ønsket av de som styrer landet etter beste evne, fordi Norge ikke skal gro igjen, som f.eks Sverige har gjort. Nei, jeg sier ikke at bønders holdning til rovdyr er spesielt fornuftig, eller at alle gjør sitt beste for å få det til å fungere, for sånn er det dessverre ikke. Men å spre slike usannheter og dumme fordommer som du gjør her, er heller ikke til hjelp for noe som helst samarbeid.

Hilsen ulveelsker og bondeforsvarer;) (Og nei, jeg driver ikke med sau selv ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir*

Jeg er i grunnen enig med de fleste innleggene her jeg, om det er mulig. :lol: Men det var det med å ikke skjære alle over samme kam da...

Jeg synes at dette er en super innsats av sauebonden, og det er flott at noen tenker nytt. Det er nok en dyr løsning i utgangspunktet, men kanskje billigere på sikt likevel? Hvis det får ned erstatningssummene? Jeg sier som Argyros, at dette er det helt ok å bruke skattepengene mine på.

Ellers så kan de godt pøse på med sauer i disse trakter. Mye skog og fjell, og få eller ingen store rovdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir*

Jeg er i grunnen enig med de fleste innleggene her jeg, om det er mulig. :lol: Men det var det med å ikke skjære alle over samme kam da...

Jeg synes at dette er en super innsats av sauebonden, og det er flott at noen tenker nytt. Det er nok en dyr løsning i utgangspunktet, men kanskje billigere på sikt likevel? Hvis det får ned erstatningssummene? Jeg sier som Argyros, at dette er det helt ok å bruke skattepengene mine på.

Ellers så kan de godt pøse på med sauer i disse trakter. Mye skog og fjell, og få eller ingen store rovdyr.

Jupp, for det er jo noe med det at man kanskje skal vurdere hvilket område man bor i før man begynner med sau. Samtidig så er det vel spesielt indre Østlandet og fjellområdene rundt der som står i fare for å gro igjen og. Det er et evig vanskelig problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvor tar du det tallet fra? Bøndene er jo fritatt momsen og får dermed mye billigere gjerde enn oss andre, kan ikke helt forestille meg at det kommer på så mye.

Men uansett - jeg har ingenting imot at skattepengene mine brukes på å gjerde inn sauen - jeg HAR noe imot at de brukes på sinnssyke summer i rovvilterstatning.

Tallet sto i avisartikkelen i Glåmdalens papirutgave i hvertfall. Jeg antar at det er en reell sum og ikke pluss/minus mva. Fordelen med å bruke så mye penger på gjerde er jo at det er en langtidsinvestering som sannsynligvis vil spare mye penger i rovvilt erstatning. Men som sagt det blir alltid en konflikt i hvem som skal få oh under hvilke kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, for det er jo noe med det at man kanskje skal vurdere hvilket område man bor i før man begynner med sau. Samtidig så er det vel spesielt indre Østlandet og fjellområdene rundt der som står i fare for å gro igjen og. Det er et evig vanskelig problem!

Klarer ikke helt å se om du er oppriktig eller sarkastisk i første setning der.

Jeg får finne meg en gård her på vestlandet og starte med sau. :lol: Det er selvfølgelig lettere å skrive her at man kan pøse på med sau her, enn det er å gjennomføre det, men muligheter er det i hvert fall, og problemer med ulv og bjørn er det ikke per i dag.

Vel, jeg vet ikke helt hva jeg skal si om dette med at landskapet gror igjen. Det er jo naturlig med suksesjon, og man kjemper jo fort en tapende kamp der. Er det egentlig så forferdelig om det skjer? Annet enn at det estetiske ved landskapet ikke blir det samme, og at det blir en endring i artsmangfoldet. :lol: Kanskje man må innse nederlaget i visse områder, og heller satse på andre. Ikke gjort i en håndvending, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppriktig jeg altså! For min del ville jeg f.eks ikke begynt med sau hvis jeg bodde i Hedmark, men på vestlandet hadde jeg ikke hatt de samme betenkningene. Nå er ikke jeg en ekspert, men jeg vet iallefall at uten sau på utmarksbeite, som igjen fører til en gjengroing av de områdene, vil man tape endel penger på turisme. I tillegg ser jeg for meg at fraflytningen fra utkantstrøk til byen kanskje i enda større grad vil øke? Men dette er bare ville gjetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Flott tiltak og enda bedre at det blir blest om alternativer. Men jeg ser ikke at det er så mange som har mulighet til å gjerde inn 14 km til en kostnad av ca 700.000kr og mange mange arbeidstimer uten statlig tilskudd og da er spørsmålet om hva og ikke minst hvem som skal være berettiget til et slikt tilskudd.

Men det var visst snakk om både prøving og feiling ang hvordan gjerdet skulle være, f.eks med strømtråd midt på gjerdet, rett over nettingen og som nå ca 30 cm over nettingen. Kan tenke meg han har prøvd div maskestørrelser og slikt også.

Jeg har stor tro på at slik inngjerding kan fungere mange steder, og kanskje sauen kan gå der kun periodevis, f.eks den tia lammene er nyfødte eller i den perioden rovdyra er mest på hugget. For det virker på meg som om tidligsommeren er verre enn høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hårsåre alle skal være på dette temaet da... :lol:

Selvfølgelig er det et tøft yrke å være sauebonde, men jeg synes fortsatt at flere norske bønder kunne gjort litt for å endre på synet vi har fått av de fleste. Dette er vel det første positive innlegget i en avis jeg har sett! Og som IKKE omhandler at 7 sauer ble drept av ulver/bjørn/løshunder pga manglende beskyttelse... Jeg har for all del IKKE NOE som helst mot sauebønder og jeg respekterer de fullt, men jeg synes det bare er klaging fra de fleste med engang noe skjer med saunene deres. Og likevel gjør ikke de fleste en dritt for å forhindre "uhell" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Åh, fy fader så forbanna jeg blir av sånne innlegg som dette. Du vet virkelig _ikke_ hva du snakker om, det er helt tydelig. Er det noen som jobber på dugnad for at vi skal ha norske, sunne råvarer som ikke har blitt fraktet jorden rundt, som ikke har vokst opp under fullstendig grusomme forhold eller som vi ikke trenger å betale en formue for, så er det bønder. Å være sauebonde er vanvittig tidkrevende, i perioder, og grunnen til at man har sauene løse på fjellet er ikke bare for at bøndene skal få sommerferie (som særdeles få bønder har, en uke i november er mer like it), men er også ønsket av de som styrer landet etter beste evne, fordi Norge ikke skal gro igjen, som f.eks Sverige har gjort. Nei, jeg sier ikke at bønders holdning til rovdyr er spesielt fornuftig, eller at alle gjør sitt beste for å få det til å fungere, for sånn er det dessverre ikke. Men å spre slike usannheter og dumme fordommer som du gjør her, er heller ikke til hjelp for noe som helst samarbeid.

Hilsen ulveelsker og bondeforsvarer;) (Og nei, jeg driver ikke med sau selv ....)

Du må gjerne bli så forbanna du bare vil, men jeg mener det jeg mener utifra den erfaringen JEG har på området. Du må gjerne påstå at jeg ikke vet hva jeg snakker om, men det er bare ditt syn på saken. Tydelig at vi ser ulike ting på ulike måter. Ikke dermed sagt at du har rett og jeg har feil :lol:

De få flinke og ressurssterke bøndene, som tør å satse utradisjonelt og finne kreative løsninger, har jeg all respekt for, og slike ønsker jeg å lære av for å selv bli en bra småbruker. Men alle de som skal drive tradisjonelt bare fordi de vil det, koste hva det koste vil, og som krever at staten bistår dem med alle mulige ting så de skal kunne gjøre dette, har jeg ingen respekt for. Makan til syting. Og sauebønder generelt faller innunder den siste kategorien, dessverre.

Jeg har kaniner for slakt. Tror jaggu jeg skal slippe dem ut "på beite", og så søke erstatning for alle som blir tatt av "slemme rovdyr" etterpå. Så slipper jeg både stelle dem i perioden de er "på beite", samt får penger for dem når de forsvinner.... At grevlingene, skjærene, kråkene, måkene, hundene, kattene og reven i Frognerparken blir ekstra fete utover høsten skal jeg ikke klage på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tar du det tallet fra? Bøndene er jo fritatt momsen og får dermed mye billigere gjerde enn oss andre, kan ikke helt forestille meg at det kommer på så mye.

Er selv fritatt momsen på sånne ting, og det er billigere enn for "vanlige" folk, men det blir dyrt forde! Og jeg skjønner at bønder ikke har råd til å gjerde inn uhorvelige mengder kvm. Så ja er med på at skattebetalerene kan være med på å sponse det, for det er et bra tiltak.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er rom for ganske mange mil med gjerde for den summen som utbetales i rovvilterstatning hvert år.

MEN - man må kanskje ikke glemme at det ikke bare er ulv, bjørn, gaupe og mår som lever i skogen - vi har hjort, rådyr, elg og i enkelte områder også reinsdyr - å gjerde inn utmarksbeiter vil rett og slett ikke være mulig uten å gjøre altfor stor skade for andre arter i områdene. Det er ikke bare rovdyra og sauen som skal overleve liksom.

Når jeg ser hva elg synes om gjerder på innmarksbeiter så kan jeg ikke helt forestille meg at den skal like inngjerda utmark noe bedre, og der er sjansene større for at den også skader seg skikkelig - så nei, jeg er helt imot gjerding av utmarksbeiter.

Sålenge det finnes ulv, bjørn osv. så vil det alltid være konflikt med bønder. I en ideell verden så fantes bare store innmarksbeiter med tilsyn og solide gjerder. Sånn er det ikke, og sånn kommer det aldri til å bli. Det beste for ulven vil antagelig være at den blir utryddet - for pr. dags dato er det ikke rom for den i norsk natur. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg veldig enig med Aya og Belgerpia så langt.

Det er vel heller ikke sånn at èn bonde får så mye i erstatning at han hadde kunnet bruke "alle" de pengene på å gjerde inn et område heller. Vil anta at det er ganske spredt utover på mange bønder?

Syns det er litt festelig hvor mange som begynner å brøle om skattepenger med en gang slike saker som dette kommer opp. Lurer på hvor utrolig lite av mine skattepenger som brukes på slik erstatning i forhold til hvor mye som brukes på fine gratis ting som sykehus, bibliotek osv.

Syns også det er litt spesielt at det virker som veldig mange tror at sauebonden bare slipper ut sauene og så tar seg et halvt års pause fra alt som heter jobb, og smiler stort hvis et av dyra hans blir rivd i filler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg veldig enig med Aya og Belgerpia så langt.

Det er vel heller ikke sånn at èn bonde får så mye i erstatning at han hadde kunnet bruke "alle" de pengene på å gjerde inn et område heller. Vil anta at det er ganske spredt utover på mange bønder?

Syns det er litt festelig hvor mange som begynner å brøle om skattepenger med en gang slike saker som dette kommer opp. Lurer på hvor utrolig lite av mine skattepenger som brukes på slik erstatning i forhold til hvor mye som brukes på fine gratis ting som sykehus, bibliotek osv.

Syns også det er litt spesielt at det virker som veldig mange tror at sauebonden bare slipper ut sauene og så tar seg et halvt års pause fra alt som heter jobb, og smiler stort hvis et av dyra hans blir rivd i filler!

Særdeles enig. Og hvis vi skulle gjerde inne alt av beiteområder, hadde vi kanskje vært ferdige før pensjonistalder? Til opplysning kan jeg også tilføye at om du ikke kan dokumentere at et dyr er tatt av rovdyr, så blir det ikke utbetalt erstatning. Tar du f. eks bilde av ørn med et lam i klørne, så er ikke det god nok dokumentasjon, for lammet kan ha vært dødt før ørna tok det.

Jeg savner også konstruktive forslag på hvordan man skal få villrein, rådyr, hjort og så videre over gjerdene. Sette opp grind med skilt og pil "overgang for villrein og rådyr" ? Sirdal-Setesdal for eksempel, hvordan setter man opp gjerde der og samtidig ivaretar villreinens behov for trekk, som foregår over veien flere ganger i året? Utrydde villreinen ved å frata den sine behov?

Vil også gjerne ha dokumentasjon på vellykket bruk av vokterhund. Beiteområdene våre er fjell og daler, haug og hammer, små og større innegjerdete områder. Skal vi bruke en hund på hvert beite? Vi ville vel kommet opp i et tosifret antall.

Kan jo tilføye at vi ikke er plaget med rovdyr her. Men jeg vet forferdelig godt hvor mye tid det går til å sette opp og holde vedlike gjerdene våre. Så jeg har forståelse for at man ikke kan gjerde inne hele Hardangervidda f. eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning kan jeg også tilføye at om du ikke kan dokumentere at et dyr er tatt av rovdyr, så blir det ikke utbetalt erstatning.

Tja. Jeg er ikke helt enig i at erstatningsordningen er så streng. I 2007 ble 39.600 sauer erstattet som tatt av rovvilt. 15.400 rein ble erstattet som rovviltdrept i reindriftsåret 2006/2007. MEN fra forvaltningsmyndighetene er det opplyst at antall sauer som konkret er påvist tatt av rovvilt i 2007 er 2912. For rein i driftsåret 2006/2007 er tallet 942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å tenke på, er at mange av fjellbeiter er også turområder for mennesker. Og siden vi har en allemannsrett, så er det ikke så lett å gjerde mennesker ute. I tillegg så blir det ikke lett å bruke vokterhunder slike som de ofte bruker de nedover på kontinentet. Der hunden bor sammen med dyrene. Her må den bli fulgt av gjetere, og hvem kommer til å gidde å jobbe for en slikk og ingenting (annet enn overivrige hundeeiere...)? Forbrukerne er garantert ikke villig til å ta kostnadene, hverken via skatteseddelen for økte subsidier eller økte kjøttpriser.

Problemet også i dette landet, er idioter på 2 bein. De står for forsvinninger, synes inngjerda beiter er utmerkede steder å slippe hunden sin, klipper over gjerder for moroskyld, lukker ikke grinder etc. Et stede jeg jobbet hadde noen vært og klippet opp gjerdet kveld/natterstid, jaget ut all sauen fra beitet og inn på en låve der de havner slik at de ikke kom seg ut. I tillegg til tatt med seg til egent forbruk. Ulv hadde vi og i beite, men den beit ikke løs så mye som en ulldått av sauene.

Sum av sumarum så blir det vel et kostnadspørsmål. Hva som lønner seg, og da er dessverre alle liv (også mennesker) satt til en viss sum i kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet også i dette landet, er idioter på 2 bein. De står for forsvinninger, synes inngjerda beiter er utmerkede steder å slippe hunden sin, klipper over gjerder for moroskyld, lukker ikke grinder etc. Et stede jeg jobbet hadde noen vært og klippet opp gjerdet kveld/natterstid, jaget ut all sauen fra beitet og inn på en låve der de havner slik at de ikke kom seg ut. I tillegg til tatt med seg til egent forbruk. Ulv hadde vi og i beite, men den beit ikke løs så mye som en ulldått av sauene.

Du kommer absolutt inn på noe der. Det dør over 100 000 sau på sommerbeite hvert år av såkalte naturlige årsaker(!) Spist opp av mark, brukket ben, satt seg fast i en myr/steinrøys/snesprekk, påkjørt, rullet på rygg(ja, for de fleste av disse sauene er så flate i ryggen at de ikke klarer å snu seg om de ligger på rygg!), diverse sykdommer osv. Da blir det for meg litt søkt å kun fokusere på rovdyrtap når det gjelder sau på sommerbeite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer absolutt inn på noe der. Det dør over 100 000 sau på sommerbeite hvert år av såkalte naturlige årsaker(!) Spist opp av mark, brukket ben, satt seg fast i en myr/steinrøys/snesprekk, påkjørt, rullet på rygg(ja, for de fleste av disse sauene er så flate i ryggen at de ikke klarer å snu seg om de ligger på rygg!), diverse sykdommer osv. Da blir det for meg litt søkt å kun fokusere på rovdyrtap når det gjelder sau på sommerbeite.

Det er ekstremt lite fokus på de som dør av andre årsaker enn rovdyrtap ja. Men det er ikke like enkelt å gjøre noe med (= skyte alle rovdyr, så har man ikke rovdyrtap). Det krever jo en annen type innsats. Kanskje det å se på andre raser kunne vært en idé og for å minske tapet der det lever en del rovdyr? Det er jo sauer som har litt mer opprettholdelsesdrift enn enkelte av disse "normale" sauene...

Dessuten er det forskjell fra beite til beite. Noen er flinke til å være mye i beitet og se til sauene, har faktisk gjerdet inn store deler av beitet og reparerer alt hver vår etter hva snø og mennesker har gjort skade på gjerder. Så det er ikke bare slik at bøndene slipper de ut og lar de fare sin kos. Det sørges for salt, ser til at sauene har det bra, avliver sauer om som ikke har det bra etc.

I sauebeitet fant tispa mi bl.a. et lam som var falt på rygg i en grop, og en som satt fast i elva og holdte på å drukne. Ingen av disse kunne man som menneske se, og ingen av de laga lyd. Hadde sau bare på innmarksbeite på den gården jeg jobbet på, og lavt tap siden vi var i beitene hver dag med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt lite fokus på de som dør av andre årsaker enn rovdyrtap ja. Men det er ikke like enkelt å gjøre noe med (= skyte alle rovdyr, så har man ikke rovdyrtap). Det krever jo en annen type innsats. Kanskje det å se på andre raser kunne vært en idé og for å minske tapet der det lever en del rovdyr? Det er jo sauer som har litt mer opprettholdelsesdrift enn enkelte av disse "normale" sauene...

Dessuten er det forskjell fra beite til beite. Noen er flinke til å være mye i beitet og se til sauene, har faktisk gjerdet inn store deler av beitet og reparerer alt hver vår etter hva snø og mennesker har gjort skade på gjerder. Så det er ikke bare slik at bøndene slipper de ut og lar de fare sin kos. Det sørges for salt, ser til at sauene har det bra, avliver sauer om som ikke har det bra etc.

I sauebeitet fant tispa mi bl.a. et lam som var falt på rygg i en grop, og en som satt fast i elva og holdte på å drukne. Ingen av disse kunne man som menneske se, og ingen av de laga lyd. Hadde sau bare på innmarksbeite på den gården jeg jobbet på, og lavt tap siden vi var i beitene hver dag med hund.

Jeg er veldig med på dette å ikke putte alle sauebønder i samme bås. Jeg kjenner flere, og det er absolutt flere av dem som er samvittighetsfulle og ser ofte til sauene sine. Dessverre kjenner jeg også til de i andre enden av skalaen. "Et lam med brukket ben sier du? Jaja, overlever det så overlever det. Det får nå gå slik." Det samme gjelder sauer med heftig brokk som gjør at magen er blodig og oppskrapet under, eller lam som hadde falt ned i en snesprekk. "Det dør jo til slutt likevel". Nå er definitivt ikke alle bønder slik, men det er stooor forskjell på folk! Men at det ikke er enkle løsninger på problemene, er ingen unnskyldning til å lukke øynene spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grind på gjerder i turområder er vel ikke så vanskelig? Og man kan da la sauen ikke få allmennrett i hvor den skal beite mtp rein og annet vilt.... Hvis det hadde vært mulighet for å gjerde inn store flokker med sau, på et TRYGT område hvor de ikke kan dø av å falle ned en kløft eller liknende, så kunne man gjerdet inn slik at de ikke stenger for annet vilt. Slik at reinen får vandret der den skal osv.

Det er liksom ingen som driver med sau som gidder å prøve engang. Føler JEG.. kreativemetoder eller å prøve å få frem et enkelt foretak som kan hjelpe stort. Som mennesker som benytter seg av turområder måtte/må man jo respektere gjerder osv, men det finnes utrolig mange idioter der ute ja..! :blink:

Nesten så jeg synes at sauehold uten tilsyn osv (dyr som dør av alt mulig, inkludert rovdyr) er dyreplageri. Det er jo en grunn til at så mange sauer lider av alt mulig før de dør på utmark.. Og det syldes at sauen fårgå HVOR den vil og at bonden mangler tilsyn på disse..

Nå aner jeg nesten ingenting om sauehold i Norge, jeg uttrykker meg bare på det jeg har lest/sett/hørt og fått inntrykk av.. Skyt meg den som vil... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...