Gå til innhold
Hundesonen.no

Udregelig valp


Minadachs

Recommended Posts

sitter her tidlig på morran, og har lekt med Diego nå i tre kvarter. Til slutt ble han sliten og la seg ved siden av meg, da tok jeg bort lekene hans, så han roa seg helt ned. Men så greide jeg å miste fjernkontrollen i bakken så han skvatt, og nå sitter han å biter meg så det skriker her. Det gjør vondt, og jeg sier nei, men han gir seg ikke. Enda han vet at ett nei er ett nei. jeg henta lekene hans for å se om det hjalp, men ikke det grann. Kan det ha seg at han straffer meg fordi han muligens skvatt av lyden da jeg mista fjernkontrollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han straffer deg ikke, og husker sannsynligvis ikke smellet engang. De lever i nuet, disse hundene, og han synes sikkert at en liten powernap var alt han trengte for å kunne gå i gang med å lage seg en levende pipeleke (altså deg). :icon_cry:

Hvis han biter deg og alt du ønsker er at han skal slappe av, fungerer det ofte overranskende greit å binde dem fast utenfor rekkevidde av deg, og la dem sitte der til de er rolige. Nei betyr ingenting før de lærer seg hva det betyr, så det er mye bedre å vise dem hva man ønsker at de skal gjøre enn å si en meningsløs frase om igjen og om igjen. Han veit tydligvis ikke helt hva nei betyr, når responsen han får på bitinga er at du hyler og sier nei, og ergo gir han masse kul respons på rampinga, hehe.

Det høres ut som din lille laks har rimlig mye energi, da 45 minutters lek krevdes før han kunne slappe av. Har du prøvd å trene på ting mens du leker? Jeg mener at du feks trener på å vente med å ta leka, trener inn slipp idet dere har drakamp, øver å trille ball mellom dere osv. Jeg har gjort det med Aiko, og erfarer selvsagt at hun blir mye fortere sliten når hun bruker hodet i tillegg til den fysiske anstrengelsen. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var veldig lang lekestund! Jeg tror han var dautrøtt, hadde sovnedt, skvatt og våknet av lyden, og merket at han var overtrøtt, og at han ikke klarer å roe seg ned og derfor biter deg. Han vet heller tydeligvis ikke hva et nei er, når han likevel fortsetter med det han får nei for. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte et usannsynlig viktig triks på valpekurset. Være i ro leken. Sarek ble holdt i fanget i en stilling slik at han ikke kunne sparke fra. Sprellet han, strammet vi bittelitt til. Når han slappet av slapp grepet. Slik klarte vi å få en valp som roet seg ned inne. Også godbiter da, når han roet seg ned. Etterhvert holdt vi han på gulvet mens vi satt "rundt" han med beina. Livredder her i huset under valperaptus på kveldene særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her kurerer vi valpebiting ved at valpen blir fjernet fra situasjonen om den biter. Ikke noe kjefting, ikke noe høy stemme. den blir bare rolig men bestemt fjernet. de lærer fort at om de biter da skjer det ikke noe gøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe vits i å rope nei om valpen ikke har lært hva ordet betyr. Kort ned på lekestundene så han ikke blir overgira, overse ham når han begynner å bite - da får han faktisk ikke lov til å leke. Og pass på at han har tyggeting til kløen i tenna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa klart ifra NEI! men han bare hopper opp og tuller fælt. Hehe, ja blir lange lekestunder med han, han er 10 uker gammel, og skjønner at det klør i munnen, men men, han er nok bare sånn en valp skal være :icon_cry: haha

10 uker og tre kvarters leking og du lurer på hvorfor han er spinnvill??? Kutt ned leken til 10 minutter, finn noe han kan tygge på. Kong med leverpostei er stort sett en slager, for i flaske mm, kjøp en binge til han, stapp han i den om han er fullstendig ute å kjører. Frys ned ett eller annet nå i varmen som han kan gnage på, margbein f.eks. Skvetter han til om du mister noe, så javel da, sov han utenfor bingen så putt han bingen om han ikke klarer å roe seg av seg selv.

Han blir totalt overstimulert av at du leker med han så lenge.

Jeg har nettopp blitt "ferdig" med spinnvill schæfervalp og først NÅ har han skjønt hva nei er, altså så jeg kan stoppe han i de fleste situasjoner. En ti uker gammel valp har ikke forutsettinger for å skjønne det ordet når den er i ett kick. Det er som en unge på Tusenfryd som har fått i seg aaaaaaaaaalt for mye sukker. Du når ikke inn!

Gratulerer, du har fått en helt normal liten valp som kom uten oppdragelse :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også du leker for lenge med han, og derfor blir han spinnvill og biter litt hardere. Ser det på min egen valp, hvis jeg leker med henne for lenge blir hun kjempe oppgira og sånn små biting blir mye hardere. Da bruker jeg som oftest å stoppe og slutte leken, og overse henne litt til hun leker for seg selv eller går å legger seg å sover. Må også bare si meg enig i at en kong med leverpostei (jeg blander leverpostei og noen godbiter) er fantastisk, min valp eeeelsker den :icon_cry: Jeg mener en valp må lære seg å leke for seg selv også, selv om den skal ha mye oppmerksomhet i løpet av en dag må den også kunn styre litt for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 10 ukers boston terrier valp, og jeg leker praktisk talt aldri med henne. Okey, jeg har 3 andre hunder også - men de leker i hvertfall ikke - helt klart ikke med henne!

Vi koser på fanget - hvis hun blir piraya, øynene ruller nærmest rundt og hodet begynner å spinne - ja, da åker hun rett ned på gulvet, og jeg ignoerer henne totalt.

Henger hun fast i foten eller buksebeinet, sier jeg høyt AU, NEI eller klart styggere ord.. Og neida, hun skjønner ikke ordene mine - men visst skjønner hun at toneleiet betyr at hun skal slutte.

Umiddelbart jeg "når igjennom" så hun slutter - kommer fineste leke fram - stappes inn ivalpens munn, eller sendes bortover gulvet (leken - ikke valpen).. Vips er valpens "killing" rettet mot den leken.

Alt. løper hun etter en av de andre hundene, men da vankes det baaare knurr og glefs..

Man kan også tenke seg at man kan avlede med å ta valpen ut? Ikke for å herje leke eller vill leking - men en rolig "ut og tisse-tur"..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leker nok alt for lenge med valpen.

Har en på 12 uker her, og han er våken i 1- 1/2 time i gangen, og da er det ikke full lek! Om han ikke legger seg ned av seg selv etter så lang tid så må han tvangssove. Soving er viktig når de er valper! Om han er overtrøtt når han sovner er han mye mer urolig, vanskeligere å få i søvn og våkner etter kort tid og er like bajas.

Lek mindre og slapp av mer! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte gjesping (dempende signaler) på valpen min når jeg ville at den skulle roe seg ned.

Det fungerte overaskende bra.

Om valpen var overgira og satt og småbeit/dytta på meg for å få leke så så jeg bare rett på henne og gjespet stort. Gjerne et par ganger. Hun gjespet da tilbake og trakk seg unna.

Fikk dette tipset fra en bok av Turid Rugaas jeg ble anbefalt som het På talefot med hunden. Må vel innrømme at jeg ikke har lest hele boken, men dette trikset plukket jeg ihvertfall opp og det fungerte utrolig bra på vår hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
    • Blir valpene registrert i NKK? Jeg trodde at valper fra slike avlsprosjekter (som NKK også er med på) ble registrert I så fall kan man vel få titler på hundene?   
    • Som neste hund vurderer jeg veldig en blandingshund fra cavalierprosjektet (cavalier + cocker mest sannsynlig), men ettersom det er en blanding vil den vel aldri kunne ta noen slags titler? Å jobbe mot ekstra bokstaver på stamtavle er litt av moroa for meg med å ha hund, men alle championat o.l. krever vel utstillingsresultater?
    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...