Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva må til for å bli Crufts kvalifisert?


Sasha&Kiara

Recommended Posts

BIR/BIM blir kvalifisert, samt beste juniorhannhund og beste junior tispe med minimum 1. i kvalitet.

Er du sikker på det for juniorene? Da X'en fikk sin kvalifisering i 2008 ble det i hvert fall sagt at en måtte vinne klassen OG få CK for å kvalifisere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det for juniorene? Da X'en fikk sin kvalifisering i 2008 ble det i hvert fall sagt at en måtte vinne klassen OG få CK for å kvalifisere seg.

Jeg ble iallefall kval. med begge mine juniorer i 2007. Hannhunden fikk 1,1 hp og ble cruftskval, mens tispa fikk 1,1 ck og cruftskval.

Hannhunden ble altså kval. med "kun" 1 i junior og hp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det for juniorene? Da X'en fikk sin kvalifisering i 2008 ble det i hvert fall sagt at en måtte vinne klassen OG få CK for å kvalifisere seg.

Det ble det sagt da Sari fikk sin kvalifisering også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så at BIR/BIM-hundene blir NV-10 på utstillinga på Bjerke`?

Ja, den ene dagen. Det er dobbeltutstilling på Bjerke, lørdagen (Tror jeg) er det Crufts kvalifisering, og søndagen er det norsk vinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble iallefall kval. med begge mine juniorer i 2007. Hannhunden fikk 1,1 hp og ble cruftskval, mens tispa fikk 1,1 ck og cruftskval.

Hannhunden ble altså kval. med "kun" 1 i junior og hp.

Kanskje de må ha HP som minimum, da?

Jeg vet det har vært diskutert i forhold til nordisk juniorvinnertitlene, siden en i de øvrige landene må ha excellent for å få tittelen - mens det i Norge holdt med HP i 2002, men jeg mener de bestemte seg for å sette CK som krav i 2006. Hva de gjør i år finner jeg ikke i annonsen, ei heller for Bjerke. Det burde stått tydelig fra første stund, for hvert år er det en slik diskusjon - rødt, HP, CK - hvor går grensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de må ha HP som minimum, da?

Jeg vet det har vært diskutert i forhold til nordisk juniorvinnertitlene, siden en i de øvrige landene må ha excellent for å få tittelen - mens det i Norge holdt med HP i 2002, men jeg mener de bestemte seg for å sette CK som krav i 2006. Hva de gjør i år finner jeg ikke i annonsen, ei heller for Bjerke. Det burde stått tydelig fra første stund, for hvert år er det en slik diskusjon - rødt, HP, CK - hvor går grensa?

Nei, i 2006 måtte de bare ha HP for å få nordisk juniorvinnertittel :) (lurer på om det finnes en utstillingsnerd i meg som prøver å finne veien ut :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i 2006 måtte de bare ha HP for å få nordisk juniorvinnertittel :) (lurer på om det finnes en utstillingsnerd i meg som prøver å finne veien ut :) )

OK, da holdt det å vinne klassen i 2002 - uten HP, for jeg vet de satte strengere krav i 2006, det ble poengtert og understreket for oss ringsekretærer som jobbet, og jeg vet det kom reaksjoner etter 2002 på at juniortittelen (som da ble gitt til unghundene, en liten tabbe der...) var for enkel å oppnå. Så da gikk de fra rødt til HP, ikke fra HP til CK.

HP'en er jo vanskelig i og med at den ikke finnes i Danmark og Finland, så vanskelig å sette en felles nordisk standard når en ikke har likt premiesystem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betty ble cruftskvalifisert i 2008, hun vant juniorklassen, men fikk bare 1. jk, verken HP eller CK. Kicki ble også cruftskvalifisert som juniorvinner, men hun fikk CK. Fikk godkjent hennes kvalifisering raskere enn Betty sin. Turbo ble NORD JV i 2006 med CK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de må ha HP som minimum, da?

Jeg vet det har vært diskutert i forhold til nordisk juniorvinnertitlene, siden en i de øvrige landene må ha excellent for å få tittelen - mens det i Norge holdt med HP i 2002, men jeg mener de bestemte seg for å sette CK som krav i 2006. Hva de gjør i år finner jeg ikke i annonsen, ei heller for Bjerke. Det burde stått tydelig fra første stund, for hvert år er det en slik diskusjon - rødt, HP, CK - hvor går grensa?

Nei, i 2006 måtte de bare ha HP for å få nordisk juniorvinnertittel ;) (lurer på om det finnes en utstillingsnerd i meg som prøver å finne veien ut :) )

I 2006 gikk Nordisk Juniorvinner-tittelen til klassevinnerne, og hverken HP eller CK var påkrevd. Jeg har selv en hund som ble NordJV som klassevinner det året, og der og da trodde jeg (og alle andre rundt ringen forøvrig) at hun ikke fikk tittelen i og med at hun ikke fikk HP. Jeg var dermed heller aldri innom sekretariatet, for jeg hadde jo ingen premie å hente ut... Det ble dermed en gledelig overraskelse når bekreftelse på tittel kom fra NKK kort tid etter :)

Forøvrig står det i katalogen fra denne utstillingen at juniorvinnertittel tilfaller klassevinnerne, allikevel var "alle" av den oppfatning om at HP var påkrevd.

Hvorvidt de må ha HP eller CK, eller om det holder med å bare være klassevinner for å bli cruftskvalifisert er jeg usikker på gitt. Har fortsatt til gode å stille junior på cruftskvalifiserende utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det står klart og tydelig på pm en til utstillingen imorgen at - beste jr i hvert kjønn kvalifiserer til Crufts. Ikke noe om tillegskrav. Regner med at det betyr pr rase eller?

Crufts kval er på lørdag og NV på søndag - men det står ingenting om Juniorwinner. Finnes ikke det i hundeverdenen kanskje? Kattene har jo det..

Jaja - 64 Cairn på lørdag og 62 på søndag.... Det går jo an å håpe at flesteparten ikke er juniorer....

Lykke til til dere som skal da hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittelen norsk juniorvinner deles ikke ut, nei.

Det finnes nordisk juniorvinner, europajuniorvinner, juniorverdensvinner, men ikke på nasjonalt nivå - i Norge.

Jeg har dobbeltsjekket med NKK, og Cruftskvalifiseringen går faktisk til vinner av juniorklasse - det er ikke behov for HP eller CK.

Og ja, titler og kvalifiseringer er til alle raser - men ikke alle raser kan stille på Crufts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittelen norsk juniorvinner deles ikke ut, nei.

Jeg har dobbeltsjekket med NKK, og Cruftskvalifiseringen går faktisk til vinner av juniorklasse - det er ikke behov for HP eller CK.

Og ja, titler og kvalifiseringer er til alle raser - men ikke alle raser kan stille på Crufts.

Hvis jeg som stiller alene i junior får en blå en, får jeg crufts kvalifiseringen eller må det en rød til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg som stiller alene i junior får en blå en, får jeg crufts kvalifiseringen eller må det en rød til?

Du må vinne klassen, og for å vinne klassen må du få rødt.

Får du blått eller dårligere, kåres det ingen vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss da ble det straks litt mer interessant å stille imorgen:) Blir jo stort sett slått ned i støvlene av de voksne cairnterrierne når min hund kun er

10mnd... Men han ble faktisk beste jr hann på Nesbyen.. Er bare det at

det kommer horder fra Sverige til Bjerke.. *uggbugg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar:)

Da er det hvertfall å håpe på en rød en i morgen da, og CK og Cert og Cacib. :rolleyes2:

Nja, hvis hunden er junior så konkurrerer ikke de om CACIB - men ellers kan en jo håpe på mest mulig uttelling i ringen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks.. jeg så den i går men trodde lista var ufullstendig for det er jo så få raser med? Vet jo at de ikke anerkjenner alle raser, men likevel. Min rase er vel omtrent eneste i gruppe 7 som er utelatt, men det visste jeg fra før.

Hva er det som gjør at britene er så sære? Er jo lite festlig å bli cruftskvalifisert når man likevel ikke får være med pga særheten deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks.. jeg så den i går men trodde lista var ufullstendig for det er jo så få raser med? Vet jo at de ikke anerkjenner alle raser, men likevel. Min rase er vel omtrent eneste i gruppe 7 som er utelatt, men det visste jeg fra før.

Hva er det som gjør at britene er så sære? Er jo lite festlig å bli cruftskvalifisert når man likevel ikke får være med pga særheten deres?

Det er nok ikke det at de er "sære" - de bare ikke godkjent rasen(e) i England.

Storbritt. er jo en øy og har alltid hatt supervanskelige importregler for hunder. Dessuten er de opphavsland til utrolig mange, mange egne raser, og så har de ikke vært så "kult-med-noe-nytt"påvirket som det vi andre er.

Ergo har de faktisk ikke så mange forskjellige raser som det vi har - ikke noe sært med det, egentlig.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vant junior klassen på lørdagen å skal da være CRUFTS kvalifisert. Er det meningen at vi skulle få noen papirer eller noe slikt? Hvordan melder man seg på CRUFTS hvis man ikke har noe god dokumentasjon?

Ett tilleggsspørsmål, den kvalifiseringen vi fikk nå, den må benyttes på CRUFTS 2011 ikke sant? Vi kan ikke velge å dra på 2012 istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vant junior klassen på lørdagen å skal da være CRUFTS kvalifisert. Er det meningen at vi skulle få noen papirer eller noe slikt? Hvordan melder man seg på CRUFTS hvis man ikke har noe god dokumentasjon?

Ett tilleggsspørsmål, den kvalifiseringen vi fikk nå, den må benyttes på CRUFTS 2011 ikke sant? Vi kan ikke velge å dra på 2012 istedenfor?

Nei, du skal ikke ha noen papirer, det står tydelig i PM og info på NKKs sider at de ikke lenger deler dette ut. De gir direkte beskjed til The Kennel Club, slik at de kan sjekke selv om hunden er kvalifisert når du melder på.

Påmelding skjer ved å søke om et ATC-nummer (authorization to compete), skjema for dette finner du på Crufts' egen hjemmeside. Fyll ut dette og legg ved kopi av stamtavle. Det koster noen pund å få dette nummeret. Når du får ATC-nummeret, kan du melde på til Crufts via deres nettbaserte påmeldingsskjema.

Kvalifiseringen er for 2011, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...