Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå foran i line


Aussieglis

Recommended Posts

Guest Jonna

Hvordan unngår man egentlig at hunden snur seg når den får beskjed om å stå (når den går foran) ? :D

På lik linje som du trener sitte og ligge rolig. Du plasserer hunden i stå og begynner forflytte deg rundt hunden og belønne for å holde posisjon, også utvikler du det videre fra det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lik linje som du trener sitte og ligge rolig. Du plasserer hunden i stå og begynner forflytte deg rundt hunden og belønne for å holde posisjon, også utvikler du det videre fra det :D

Hmm, men jeg ser for meg at selv om hun er aldri så flink til å stå i ro slik selv om jeg går rundt henne osv så vil hun snu seg imot meg når jeg gir stå-kommando og er bak henne :P Men jeg skal ikke ta sorgene på forskudd da, må jo prøve først! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hmm, men jeg ser for meg at selv om hun er aldri så flink til å stå i ro slik selv om jeg går rundt henne osv så vil hun snu seg imot meg når jeg gir stå-kommando og er bak henne :D Men jeg skal ikke ta sorgene på forskudd da, må jo prøve først! :D

:P Beklager jeg må le litt av det. Du må jo faktisk trene for å få det til ja. Også er det belønnings plassering igjen, belønne framover for å få fokus framover.

Når du trener "nok" fremadsending og hunden virkelig får ett sug framover så får du en hund som også retter blikket framover ved ko stå. Selv så gir jeg ko stå også når hundene er på "feil vei" og ko videre framvoer etter stå.

Men ett lite tips er at du ikke bør henge deg for mye opp i den ståen, bare hunden blir der du sier stå og står der til du "plukker den opp" så er det ikke så ekstremt store trekk for det. Du får meg trekk om hunden bestemmer rettningen under marsjen og prøver rive av seg armen.

Generellt er fremadsendings øvelsene øvelser som tar veldig lang tid, og ingen blir noen gang "ferdig" med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, men jeg ser for meg at selv om hun er aldri så flink til å stå i ro slik selv om jeg går rundt henne osv så vil hun snu seg imot meg når jeg gir stå-kommando og er bak henne :frantics: Men jeg skal ikke ta sorgene på forskudd da, må jo prøve først! :ahappy:

En hund med en god ståkommando, snur seg ikke. Altså en som har lært at stå er å fryse alle fire beina. Nirm snudde seg ikke eksempel da jeg testet dette, men han har en god ståkommando der. Vida derimot har ingen god ståkommando, og hun snur seg. Men hun er ikke god til å stå i ro når jeg går rundt henne heller (og ja, vi har trent på det. :lol: ).

Dette er ikke en øvelse jeg ville lagt mest arbeid i, og ei heller de største bekymringene. Den forsvinner etter C, og mange klarer å få nok poeng i lydigheta uten å ha denne øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trent inn skrittene på den andre targeten først da? Farta kommer egentlig hos My så fort hun tror hun vet hva hun skal gjøre. Man ser med en gang når hun begynner å bli sikker på noe, for da skyter farta i været :ahappy: Burde jeg kanskje trene på å gå imot brusflaska nok til at hun kommer til det "nå-kan-jeg!"-stadiet og jobbe forbi det at hun setter opp farta og bare belønne skritt før jeg jeg begynner å trene selve gå foran-momentet? Det er jo noen meter de skal gå rolig...

Hvordan unngår man egentlig at hunden snur seg når den får beskjed om å stå (når den går foran) ? :frantics:

Det jeg gjorde med targeten var at jeg hadde Arn i bånd og startet tett ved targeten. Så økte jeg laaangsomt. Fikk han for høy fart, stoppet jeg ham og gikk tilbake. Veldig greit å regulere med båndet på og antakelig en bonus at han kunne gå pent i bånd :lol:

Hvordan du unngår at hun snur seg gjør du ved å trene mye omvendt lokking (doggie-zen) i flere ulike øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har bare kastet godbiten mellom ørene til Lir, uten bruk av klikker i det hele tatt. Har faktisk "trent" en del på det når vi har gått på sti og hun går i sele forran meg. Gitt kommandoen jeg skal bruke på framforgående/fremadsending, og belønnet etter 2-50skritt mellom ørene hennes. Har bygget det opp med variabel forsterkning. Også har jeg gjort det samme på bane :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...