Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå foran i line


Aussieglis

Recommended Posts

Hvordan har du trent inn gå foran i line?

Jeg har trent litt, og da med en target. Nå går hun ut ifra meg på "fåårran"-kommandoen, men hun går bare rundt 1m før hun snur seg og venter på belønning.

Har jeg tatt vekk target for fort? Jeg klarer ikke se hva jeg burde gjøre fremover for å få en ferdig øvelse. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kanskje har belønnet det å gå (plassere seg) foran deg, og ikke det å gå framover foran deg? Jeg tror jeg ville shapet heller enn å bruke target her, og klikke og kaste belønning foran henne når hun tar ett eller flere steg framover når hun er foran deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dette jeg prøver på, men jeg føler ikke at jeg får belønnet henne kjapt nok - jeg klikker når hun har nesa vendt forover og går i skritt ifra meg rett frem, men hun snur seg så fort hun hører klikket og da får hun jo godbiten etter å ha snudd seg, så jeg tror at hun tror det er en del av øvelsen liksom. Hun tror hun gjør akkurat riktig :D (og det gjør hun vel, akkurat det jeg har lært henne :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å lære henne å bli stående i posisjon etter klikket. Altså gå fremover - klikk - bli stående - belønning i posisjon. Morten E hadde en bloggpost om dette for ikke så lenge siden hvor han lærte hunden å fortsette fremover etter klikket (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"klikk" -kast godbit framover mellom ørene på hunden.

Er ikke nødvendig å gjøre det vanskeligere enn det er :D

Jamen her blir det jo ikke sånn... Her blir det "klikk" --> My snur seg --> godbit flyr over hodet på henne og dermed belønner jeg at hun snur seg imot meg.

Lone: Jeg skal ta å se etter den artikkelen! Jeg har ikke sett negativt på at hun bryter en posisjon etter klikket før nå. Det er jo et belønningssignal som sier at "NÅ gjorde du det riktige, så her kommer belønningen din!" og da er det jo ikke rart at de bryter en posisjon. Men jeg ser absolutt fordelene med at hun kan bli i posisjonen også etter klikket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen her blir det jo ikke sånn... Her blir det "klikk" --> My snur seg --> godbit flyr over hodet på henne og dermed belønner jeg at hun snur seg imot meg.

Lone: Jeg skal ta å se etter den artikkelen! Jeg har ikke sett negativt på at hun bryter en posisjon etter klikket før nå. Det er jo et belønningssignal som sier at "NÅ gjorde du det riktige, så her kommer belønningen din!" og da er det jo ikke rart at de bryter en posisjon. Men jeg ser absolutt fordelene med at hun kan bli i posisjonen også etter klikket!

Nå er jeg på tynn is, men jeg ble forvirret:

I siste avsnitt sier du at klikket betyr NÅ gjorde du det riktig - hvordan kan det da bli belønning for å snu seg når godbiten kastes i første avsnitt? Hvorfor er ikke klikket der det samme NUH var det bra-signalet som i sitatet under?

Og kan du ikke ha godbiten klar i hånda, og kaste den i det du klikker, for å time bedre? Eller var jeg naivt teit nå???

Jupp, på tynn is, måtte bare spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på tynn is, men jeg ble forvirret:

I siste avsnitt sier du at klikket betyr NÅ gjorde du det riktig - hvordan kan det da bli belønning for å snu seg når godbiten kastes i første avsnitt? Hvorfor er ikke klikket der det samme NUH var det bra-signalet som i sitatet under?

Og kan du ikke ha godbiten klar i hånda, og kaste den i det du klikker, for å time bedre? Eller var jeg naivt teit nå???

Jupp, på tynn is, måtte bare spørre.

Klikkeren er et signal på at hun gjorde det riktig der og da, men når hun får godbiten etter en annen "handling" så ser jeg jo at hunden tenker "aha, nå fikk jeg belønning for å snu meg mot mor" og gjør det igjen for å få klikk + godbit. Jeg vet ikke om det er min hund som er litt skrullete, eller om det er jeg som gjør alt feil, men slik fungerer vi visst jeg og hun :D

Altså - klikket er for min hund et signal om at belønning er på tur. Men belønningen er jo enda selve belønningen - hunden min jobber jo ikke for å høre på at jeg hopper rundt med en klikker som jeg klikker på - hun jobber for å få det som klikket fører til (dvs godbit eller lek) Så når belønningen da kommer på et sånt "teit" øyeblikk (når hun akkurat har snudd seg) så belønner jeg faktisk noe jeg ikke vil, siden det blir en belønning for hunden min.

Jeg har godbitene i hånda, men jeg klarer ikke være rask nok fordiom. :P

Jeg prøvde med godbiter på bakken, som en slags avstandsbelønning, men da fikk jeg snuuuuuuuuuuuuusing så det prøver vi IKKE mer :Ddash_mini.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å kaste godbiten over hunden og klikke akkurat i det godbiten faller inn i synsfeltet hennes? Det vil nok kreve litt trening å treffe både kastet og klikket riktig, men det vil i det minste få fokuset framover, selv etter klikket.

Det var faktisk et veldig godt tips! Skal prøve det også! Takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkeren er et signal på at hun gjorde det riktig der og da, men når hun får godbiten etter en annen "handling" så ser jeg jo at hunden tenker "aha, nå fikk jeg belønning for å snu meg mot mor" og gjør det igjen for å få klikk + godbit. Jeg vet ikke om det er min hund som er litt skrullete, eller om det er jeg som gjør alt feil, men slik fungerer vi visst jeg og hun :D

Altså - klikket er for min hund et signal om at belønning er på tur. Men belønningen er jo enda selve belønningen - hunden min jobber jo ikke for å høre på at jeg hopper rundt med en klikker som jeg klikker på - hun jobber for å få det som klikket fører til (dvs godbit eller lek) Så når belønningen da kommer på et sånt "teit" øyeblikk (når hun akkurat har snudd seg) så belønner jeg faktisk noe jeg ikke vil, siden det blir en belønning for hunden min.

Jeg har godbitene i hånda, men jeg klarer ikke være rask nok fordiom. :P

Jeg prøvde med godbiter på bakken, som en slags avstandsbelønning, men da fikk jeg snuuuuuuuuuuuuusing så det prøver vi IKKE mer :Pdash_mini.gif

Det jeg ikke skjønte, var hvordan gå fram i line --> klikk --> hunden snur seg mot deg --> belønning var noe annerledes enn hunden gå fram i line --> klikk --> hunden blir stående stille --> belønning. Godbiten kommer fremdeles, i begge eksempler, mens den gjør noe annet enn å gå fram i line, altså må klikket bety "YES, dette var riktig" i begge situasjoner, eller så datt jeg av. Men mulig jeg misforsto deg når du sa opprettholde posisjon, jeg så for meg at hunden skulle stoppe, bli stående og se framover. My bad :D

Har du prøvd å kaste godbiten over hunden og klikke akkurat i det godbiten faller inn i synsfeltet hennes? Det vil nok kreve litt trening å treffe både kastet og klikket riktig, men det vil i det minste få fokuset framover, selv etter klikket.

Og det var det jeg prøvde å få fram, men ikke klarte å skrive på norskt vis... :P Takk, Ingvild!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma: Poenget er at både klikket og belønningen vil forsterke adferd, så både framover og snu seg blir forsterket.

Aussie: Har du prøvd å ikke belønne når hun snur seg, og vente til hun snur seg tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv deg på å være lynrask på klikker, altså plasser alle hunder ute av lydområdet, og sprett en ball (gjerne tennisball) og klikk hver gang den treffer bakken, om og om igjen.

Deretter begynner du å øve på å hive tennisballen og klikke i det den lander.

I tillegg tror jeg kanskje du kan ha jukset litt/vært litt rask når du betinget forsterkeren, altså når du lærte My at klikk er belønning for det hun faktisk gjorde. Det er jo noe av det vanskeligste grunnleggende arbeidet med klikkeren.

Ellers syntes jeg tipset om å kaste godbiten og klikke i det My kan se den er genialt, derfor tipset jeg deg om å trene timing før du prøver det (med tennisballen).

EDIT:

Blir ikke dette samme treningsmetode som å lære en hund å trekke (ved hjelp av klikker)?

Isåfall så brukte jeg nøyaktig den metoden med Tinka, hver gang hun strammet båndet fremover så klikket jeg og hev godbit. Hadde henne da i et magebelte så jeg hadde begge hendene fri.

Etterhvert så økte jeg tiden båndet skulle være stramt før jeg klikket og hev godbit.

Konklusjon, det fungerte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv deg på å være lynrask på klikker, altså plasser alle hunder ute av lydområdet, og sprett en ball (gjerne tennisball) og klikk hver gang den treffer bakken, om og om igjen.

Deretter begynner du å øve på å hive tennisballen og klikke i det den lander.

Hvor skal hundene være da når jeg står på dette viset alene? *ler* Skjønner poenget da, jeg hadde sikkert hatt godt av å trene på å være rask og nøyaktig med klikket.

I tillegg tror jeg kanskje du kan ha jukset litt/vært litt rask når du betinget forsterkeren, altså når du lærte My at klikk er belønning for det hun faktisk gjorde. Det er jo noe av det vanskeligste grunnleggende arbeidet med klikkeren.

Hmm det tror jeg egentlig ikke, jeg brukte riktig nok kort tid på å lære henne hva klikk betydde, men det trengtes jo liksom ikke mer. Jeg har brukt klikker på henne siden hun kom til meg som 8 uker gammel valp, så jeg syns det er litt rart om hun ikke vet hva klikket betyr. Hun gjentar jo alt hun får klikk (eller godbiter...) for. Hun er vant til shaping også, og er veldig morsom/enkel å lære ting ved hjelp av shaping, så det gir meg også en ganske sterk tilbakemelding på at hun VET hva klikket betyr.

EDIT:

Blir ikke dette samme treningsmetode som å lære en hund å trekke (ved hjelp av klikker)?

Isåfall så brukte jeg nøyaktig den metoden med Tinka, hver gang hun strammet båndet fremover så klikket jeg og hev godbit. Hadde henne da i et magebelte så jeg hadde begge hendene fri.

Etterhvert så økte jeg tiden båndet skulle være stramt før jeg klikket og hev godbit.

Konklusjon, det fungerte :P

Men hadde dere aldri en sånn periode i begynnelsen, etter noen få rep. hvor du har kastet godbit over hodet på henne, at hun begynner å snu seg fordi hun forventer belønning fra deg (som går bak henne) ?

Jeg vil at My skal gå foran i stram line, men ikke slik at hun drar meg bortover bakken, det ser så dumt ut :D Jeg kan ikke bruke magebelte under treningen her heller, for jeg har førerlinen i hånda litt oppmot brystet mitt når hun skal gå foran i line. Det er på en måte en ekstra kommando/hjelp for at hun skal vite hva hun skal gjøre. Akkurat som når folk alltid begynner å gå fvf med venstrefoten, men begynner å gå med høyre-foten når hunden skal bli sittende/liggende og ikke følge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal hundene være da når jeg står på dette viset alene? *ler* Skjønner poenget da, jeg hadde sikkert hatt godt av å trene på å være rask og nøyaktig med klikket.

Hmm det tror jeg egentlig ikke, jeg brukte riktig nok kort tid på å lære henne hva klikk betydde, men det trengtes jo liksom ikke mer. Jeg har brukt klikker på henne siden hun kom til meg som 8 uker gammel valp, så jeg syns det er litt rart om hun ikke vet hva klikket betyr. Hun gjentar jo alt hun får klikk (eller godbiter...) for. Hun er vant til shaping også, og er veldig morsom/enkel å lære ting ved hjelp av shaping, så det gir meg også en ganske sterk tilbakemelding på at hun VET hva klikket betyr.

Men hadde dere aldri en sånn periode i begynnelsen, etter noen få rep. hvor du har kastet godbit over hodet på henne, at hun begynner å snu seg fordi hun forventer belønning fra deg (som går bak henne) ?

Jeg vil at My skal gå foran i stram line, men ikke slik at hun drar meg bortover bakken, det ser så dumt ut :D Jeg kan ikke bruke magebelte under treningen her heller, for jeg har førerlinen i hånda litt oppmot brystet mitt når hun skal gå foran i line. Det er på en måte en ekstra kommando/hjelp for at hun skal vite hva hun skal gjøre. Akkurat som når folk alltid begynner å gå fvf med venstrefoten, men begynner å gå med høyre-foten når hunden skal bli sittende/liggende og ikke følge etter.

Det var bare en tanke det med betinging av klikkeren, men da har det nok ikke med det å gjøre. Men det er jo typisk at man går for fort frem i klikkertrening, for det er jo så gøøy!

Jo vi hadde faktisk en sånn periode når jeg tenker etter, hadde helt glemt det! (så fort man glemmer det negative). Mener å huske at jeg kuttet ut å rose henne når hun så bakover. Men du har jo da allerede klikket, og det er grunnen til at hun ser bakover. Så det hjelper jo ikke deg noe.

Så jeg tror bare å hive sånn at den lander foran henne samtidig som du klikker. Ellers hendte det jeg gikk på asfalt med litt harde godbiter, som lager lyd når de treffer bakken. Da blir det en slags klikker lyd, og da går jo hunden fremover og får godbiten.

Tja, noen ganger blir vel klikkeren litt forvirrende, og det kan være greit å legge den litt til side. Det merker ihvertfall jeg i min trening, men det kommer jo helt an på.

Det krever ihvertfall en del fra meg for å klikkertrene "riktig" og noen ganger blir jeg litt lei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du MÅ bruke klikkeren jeg, hvis det ikke gir ønsket effekt. Selvfølgelig lærer hunder fra klikket kommer til belønningen kommer. Det er jo derfor det er så mange hunder som får feilposisjon på fvf fordi hunden går rett, klikket kommer, hunden forandrer posisjon i forventning til belønning, belønning kommer og hunden vil da stadig forandre posisjon for å oppnå klikket= belønning.

Jeg lærte inn dette på gamletispa mi med å bruke en forsterker (ball) på en stolsekk, deretter så hadde jeg stolsekk med forsterker i begge retninger slik at ikke trekket skulle bli for mye fremover. Starter på kort avstand og øker gradvis.

Jeg liker rema1000 trening jeg: "Det enkleste er ofte det beste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du MÅ bruke klikkeren jeg, hvis det ikke gir ønsket effekt. Selvfølgelig lærer hunder fra klikket kommer til belønningen kommer. Det er jo derfor det er så mange hunder som får feilposisjon på fvf fordi hunden går rett, klikket kommer, hunden forandrer posisjon i forventning til belønning, belønning kommer og hunden vil da stadig forandre posisjon for å oppnå klikket= belønning.

Jeg lærte inn dette på gamletispa mi med å bruke en forsterker (ball) på en stolsekk, deretter så hadde jeg stolsekk med forsterker i begge retninger slik at ikke trekket skulle bli for mye fremover. Starter på kort avstand og øker gradvis.

Jeg liker rema1000 trening jeg: "Det enkleste er ofte det beste".

Det er jeg enig i. Altså man MÅ ikke bruke klikkeren. Noe ganger må jeg bare ha avstand til den lille boksen som krever så utrolig mye nøyaktighet og planlegging! :D

Men ofte og som regel så fungerer den utrolig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du MÅ bruke klikkeren jeg, hvis det ikke gir ønsket effekt. Selvfølgelig lærer hunder fra klikket kommer til belønningen kommer. Det er jo derfor det er så mange hunder som får feilposisjon på fvf fordi hunden går rett, klikket kommer, hunden forandrer posisjon i forventning til belønning, belønning kommer og hunden vil da stadig forandre posisjon for å oppnå klikket= belønning.

Jeg lærte inn dette på gamletispa mi med å bruke en forsterker (ball) på en stolsekk, deretter så hadde jeg stolsekk med forsterker i begge retninger slik at ikke trekket skulle bli for mye fremover. Starter på kort avstand og øker gradvis.

Jeg liker rema1000 trening jeg: "Det enkleste er ofte det beste".

Jeg MÅ ikke bruke klikkeren, men jeg får akkurat det samme når jeg belønner med stemme (sier "Bra!" f.eks)

Min hund er så veldig opptatt av target'er hvis hun får lov, så derfor fjerner jeg dem så fort som overhodet mulig. F.eks på brukshinderet, der brukte jeg musematte for å få henne lengre unna hinderet før hun setter seg slik at hun ikke får touch på tilbakehoppet. Nå bruker vi ikke musematte mer, for hun går langt nok ut selv før hun setter seg pga musematta vi brukte under innlæringen.

Derfor er jeg litt skeptisk til å bruke belønning på en stol eller noe annet (man har jo disse greierne man stikker i jorda og som man kan legge belønning på) - jeg er redd hun ikke vil lære å gå ut uten å se target'en. :D

Men det er jo selvfølgelig verdt et forsøk...! Det enkle ER ofte det beste, men jeg følte jo at jeg hadde funnet den enkleste metoden å gjøre det på (var den vi ble lært på kurs også) :D

Jeg har vurdert å "shape" inn hele greia i flere momenter, omtrent sånn:

- stå foran meg med rumpa imot meg og se rett frem

- stå foran meg og se rett frem og ta noen skritt

- gå foran og stoppe på kommando og bli stående

osv, men det føles jo ut som om det kommer til å ta et helt år. Men det er jo folk som har fått det til... Men jeg har liksom mine tvil om JEG får noe slikt til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte inn dette på gamletispa mi med å bruke en forsterker (ball) på en stolsekk, deretter så hadde jeg stolsekk med forsterker i begge retninger slik at ikke trekket skulle bli for mye fremover. Starter på kort avstand og øker gradvis.

Jeg liker rema1000 trening jeg: "Det enkleste er ofte det beste".

Er helt enig! Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det lett ? Sånn har jeg lært det inn på Willy også - og det fungerer helt utmerket :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å tenk momenter. Gå foran i linen, og stå i ro på kommando er (i hvert fall for meg) to momenter jeg har trent separat (samt de andre momentene), og så baklengskjede hele rekka.

Nirm har hatt en økt med denne øvelsen. Jeg brukte musematte på han, siden den er lite synlig på avstand for han. Det gav han et punkt å gå mot, og jeg strakk strekka fra den ut så fort jeg kunne, slik at jeg kunne belønne han lenge før han fikk øye på musematta (han setter opp farten når han ser den). Etter noen få repetisjoner, kunne jeg snu han andre veien og gå fra musematta, og han tilbudte å gå foran meg da. Og jeg fjernet musematta helt i løpet av økta. Belønner med å kaste godis over hodet på han.

Med Vida har jeg belønnet med leke. Med henne startet jeg å leke med henne på et punkt og så ta henne vekk. Da søkte hun mot punktet, og jeg belønnet med en gang at hun startet å gå. Så var det bare å gå lengre og lengre vekk fra det punktet. Det gikk egentlig rimelig kjapt, selv om vi aldri har lagt sånn voldsomt energi i den øvelsen...

Det enkle er ofte det beste ja, og hos meg er det enklest mulig å ikke bruke hjelpere jeg trenger å trene vekk senere. Men det er jo forskjellig hva vi anser som enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle er ofte det beste ja, og hos meg er det enklest mulig å ikke bruke hjelpere jeg trenger å trene vekk senere. Men det er jo forskjellig hva vi anser som enkelt.

Bra sagt! Jeg syns det er både enkelt og vanskelig med "hjelpere" som targets, og det kommer nok ann på hvordan hunden man har imellom hendene fungerer hva man anser som enkelt/vanskelig, og såklart ens egne begrensninger/fordeler.

Husk å tenk momenter. Gå foran i linen, og stå i ro på kommando er (i hvert fall for meg) to momenter jeg har trent separat (samt de andre momentene), og så baklengskjede hele rekka.

Det er dette (?) jeg begynte å skrive om i det siste innlegget mitt her i tråden. Jeg har vurdert å trene momenter, og legge dem sammen etterhvert. Det funker jo bra på andre øvelser.. Jeg tror bare jeg er litt redd for å begynne på denne øvelsen siden den er så "ny" for meg. Har bare sett øvelsen "live" èn gang.

Ser at klickerklok.se har noen videoer av Pogue(? den lille spanieln) som går foran i line, innlært via momenter, klikkertrent såklart. Det ser jo utrolig bra ut! Men jeg er redd jeg ikke skal klare å få det til. :D

Nirm har hatt en økt med denne øvelsen. Jeg brukte musematte på han, siden den er lite synlig på avstand for han. Det gav han et punkt å gå mot, og jeg strakk strekka fra den ut så fort jeg kunne, slik at jeg kunne belønne han lenge før han fikk øye på musematta (han setter opp farten når han ser den). Etter noen få repetisjoner, kunne jeg snu han andre veien og gå fra musematta, og han tilbudte å gå foran meg da. Og jeg fjernet musematta helt i løpet av økta. Belønner med å kaste godis over hodet på han.

Her sa du noe... Hvis jeg velger områdene vi trener på med litt omhu, så vil jeg kunne finne en plass jeg kan bruke target uten at den blir så synlig for henne. My skyter også opp i fart når hun ser target'en, eller tror at hun vet akkurat hvor den er.. Hvis jeg får belønnet skrittene hennes her, og kommer oss forbi den "snu seg for å se etter belønningen fra mor-stadiet" så tror jeg det kan bli bra! Takk for tips :P

Med Vida har jeg belønnet med leke. Med henne startet jeg å leke med henne på et punkt og så ta henne vekk. Da søkte hun mot punktet, og jeg belønnet med en gang at hun startet å gå. Så var det bare å gå lengre og lengre vekk fra det punktet. Det gikk egentlig rimelig kjapt, selv om vi aldri har lagt sånn voldsomt energi i den øvelsen...

Dette har jeg også prøvd med My, og det fungerer jo, men jeg får den der "kaste seg frem i båndet for å finne leken sin og få leke meeeere"-attituden :D Den passer jo fint flere steder, men akkurat når hun skal gå foran i line ser det ikke særlig bra ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm har gode poenger her :D

Når det gjelder targetproblematikken kan du bruke en annen target (f.eks brusflaske) som utelukkende skal bety skritt eller trave. Det måtte jeg bruke på Arn siden musematten/lokk hadde agilitymessigheten i seg.

Du får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jamen her blir det jo ikke sånn... Her blir det "klikk" --> My snur seg --> godbit flyr over hodet på henne og dermed belønner jeg at hun snur seg imot meg.

Har fått 2 hunder til A med pen lydighet ved å kaste ting framover og drite i om hunden snur seg, da mener jeg både foranngående i line og fremadsending (men jeg har mest fokus på fremadsending og begynner innlæring der og ikke på foranngående i line) Så nei, jeg hadde ikke hengt med opp i dette med at hun snur seg bare belønningen i seg selv er lengre framme.

Jeg har faktisk med vilje belønnet Talli, bakover dvs imellom meg og henne, for å forsterke at "du skal ikke ha FOR mye framdrift" selv om du skal gå framover.

Effekten av klikket er ialelfall mye mer vesentlig for dyrene mine, den dagen jeg slanger en øvelse inn i øvelsene så syns jeg at det rett og slett er å gjøre det vanskeligere enn det er... Men det er min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm har gode poenger her :D

Når det gjelder targetproblematikken kan du bruke en annen target (f.eks brusflaske) som utelukkende skal bety skritt eller trave. Det måtte jeg bruke på Arn siden musematten/lokk hadde agilitymessigheten i seg.

Du får det til!

Har du trent inn skrittene på den andre targeten først da? Farta kommer egentlig hos My så fort hun tror hun vet hva hun skal gjøre. Man ser med en gang når hun begynner å bli sikker på noe, for da skyter farta i været :D Burde jeg kanskje trene på å gå imot brusflaska nok til at hun kommer til det "nå-kan-jeg!"-stadiet og jobbe forbi det at hun setter opp farta og bare belønne skritt før jeg jeg begynner å trene selve gå foran-momentet? Det er jo noen meter de skal gå rolig...

Hvordan unngår man egentlig at hunden snur seg når den får beskjed om å stå (når den går foran) ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...