Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå foran i line


Aussieglis

Recommended Posts

Hvordan har du trent inn gå foran i line?

Jeg har trent litt, og da med en target. Nå går hun ut ifra meg på "fåårran"-kommandoen, men hun går bare rundt 1m før hun snur seg og venter på belønning.

Har jeg tatt vekk target for fort? Jeg klarer ikke se hva jeg burde gjøre fremover for å få en ferdig øvelse. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kanskje har belønnet det å gå (plassere seg) foran deg, og ikke det å gå framover foran deg? Jeg tror jeg ville shapet heller enn å bruke target her, og klikke og kaste belønning foran henne når hun tar ett eller flere steg framover når hun er foran deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dette jeg prøver på, men jeg føler ikke at jeg får belønnet henne kjapt nok - jeg klikker når hun har nesa vendt forover og går i skritt ifra meg rett frem, men hun snur seg så fort hun hører klikket og da får hun jo godbiten etter å ha snudd seg, så jeg tror at hun tror det er en del av øvelsen liksom. Hun tror hun gjør akkurat riktig :D (og det gjør hun vel, akkurat det jeg har lært henne :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å lære henne å bli stående i posisjon etter klikket. Altså gå fremover - klikk - bli stående - belønning i posisjon. Morten E hadde en bloggpost om dette for ikke så lenge siden hvor han lærte hunden å fortsette fremover etter klikket (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"klikk" -kast godbit framover mellom ørene på hunden.

Er ikke nødvendig å gjøre det vanskeligere enn det er :D

Jamen her blir det jo ikke sånn... Her blir det "klikk" --> My snur seg --> godbit flyr over hodet på henne og dermed belønner jeg at hun snur seg imot meg.

Lone: Jeg skal ta å se etter den artikkelen! Jeg har ikke sett negativt på at hun bryter en posisjon etter klikket før nå. Det er jo et belønningssignal som sier at "NÅ gjorde du det riktige, så her kommer belønningen din!" og da er det jo ikke rart at de bryter en posisjon. Men jeg ser absolutt fordelene med at hun kan bli i posisjonen også etter klikket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen her blir det jo ikke sånn... Her blir det "klikk" --> My snur seg --> godbit flyr over hodet på henne og dermed belønner jeg at hun snur seg imot meg.

Lone: Jeg skal ta å se etter den artikkelen! Jeg har ikke sett negativt på at hun bryter en posisjon etter klikket før nå. Det er jo et belønningssignal som sier at "NÅ gjorde du det riktige, så her kommer belønningen din!" og da er det jo ikke rart at de bryter en posisjon. Men jeg ser absolutt fordelene med at hun kan bli i posisjonen også etter klikket!

Nå er jeg på tynn is, men jeg ble forvirret:

I siste avsnitt sier du at klikket betyr NÅ gjorde du det riktig - hvordan kan det da bli belønning for å snu seg når godbiten kastes i første avsnitt? Hvorfor er ikke klikket der det samme NUH var det bra-signalet som i sitatet under?

Og kan du ikke ha godbiten klar i hånda, og kaste den i det du klikker, for å time bedre? Eller var jeg naivt teit nå???

Jupp, på tynn is, måtte bare spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på tynn is, men jeg ble forvirret:

I siste avsnitt sier du at klikket betyr NÅ gjorde du det riktig - hvordan kan det da bli belønning for å snu seg når godbiten kastes i første avsnitt? Hvorfor er ikke klikket der det samme NUH var det bra-signalet som i sitatet under?

Og kan du ikke ha godbiten klar i hånda, og kaste den i det du klikker, for å time bedre? Eller var jeg naivt teit nå???

Jupp, på tynn is, måtte bare spørre.

Klikkeren er et signal på at hun gjorde det riktig der og da, men når hun får godbiten etter en annen "handling" så ser jeg jo at hunden tenker "aha, nå fikk jeg belønning for å snu meg mot mor" og gjør det igjen for å få klikk + godbit. Jeg vet ikke om det er min hund som er litt skrullete, eller om det er jeg som gjør alt feil, men slik fungerer vi visst jeg og hun :D

Altså - klikket er for min hund et signal om at belønning er på tur. Men belønningen er jo enda selve belønningen - hunden min jobber jo ikke for å høre på at jeg hopper rundt med en klikker som jeg klikker på - hun jobber for å få det som klikket fører til (dvs godbit eller lek) Så når belønningen da kommer på et sånt "teit" øyeblikk (når hun akkurat har snudd seg) så belønner jeg faktisk noe jeg ikke vil, siden det blir en belønning for hunden min.

Jeg har godbitene i hånda, men jeg klarer ikke være rask nok fordiom. :P

Jeg prøvde med godbiter på bakken, som en slags avstandsbelønning, men da fikk jeg snuuuuuuuuuuuuusing så det prøver vi IKKE mer :Ddash_mini.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å kaste godbiten over hunden og klikke akkurat i det godbiten faller inn i synsfeltet hennes? Det vil nok kreve litt trening å treffe både kastet og klikket riktig, men det vil i det minste få fokuset framover, selv etter klikket.

Det var faktisk et veldig godt tips! Skal prøve det også! Takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkeren er et signal på at hun gjorde det riktig der og da, men når hun får godbiten etter en annen "handling" så ser jeg jo at hunden tenker "aha, nå fikk jeg belønning for å snu meg mot mor" og gjør det igjen for å få klikk + godbit. Jeg vet ikke om det er min hund som er litt skrullete, eller om det er jeg som gjør alt feil, men slik fungerer vi visst jeg og hun :D

Altså - klikket er for min hund et signal om at belønning er på tur. Men belønningen er jo enda selve belønningen - hunden min jobber jo ikke for å høre på at jeg hopper rundt med en klikker som jeg klikker på - hun jobber for å få det som klikket fører til (dvs godbit eller lek) Så når belønningen da kommer på et sånt "teit" øyeblikk (når hun akkurat har snudd seg) så belønner jeg faktisk noe jeg ikke vil, siden det blir en belønning for hunden min.

Jeg har godbitene i hånda, men jeg klarer ikke være rask nok fordiom. :P

Jeg prøvde med godbiter på bakken, som en slags avstandsbelønning, men da fikk jeg snuuuuuuuuuuuuusing så det prøver vi IKKE mer :Pdash_mini.gif

Det jeg ikke skjønte, var hvordan gå fram i line --> klikk --> hunden snur seg mot deg --> belønning var noe annerledes enn hunden gå fram i line --> klikk --> hunden blir stående stille --> belønning. Godbiten kommer fremdeles, i begge eksempler, mens den gjør noe annet enn å gå fram i line, altså må klikket bety "YES, dette var riktig" i begge situasjoner, eller så datt jeg av. Men mulig jeg misforsto deg når du sa opprettholde posisjon, jeg så for meg at hunden skulle stoppe, bli stående og se framover. My bad :D

Har du prøvd å kaste godbiten over hunden og klikke akkurat i det godbiten faller inn i synsfeltet hennes? Det vil nok kreve litt trening å treffe både kastet og klikket riktig, men det vil i det minste få fokuset framover, selv etter klikket.

Og det var det jeg prøvde å få fram, men ikke klarte å skrive på norskt vis... :P Takk, Ingvild!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma: Poenget er at både klikket og belønningen vil forsterke adferd, så både framover og snu seg blir forsterket.

Aussie: Har du prøvd å ikke belønne når hun snur seg, og vente til hun snur seg tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv deg på å være lynrask på klikker, altså plasser alle hunder ute av lydområdet, og sprett en ball (gjerne tennisball) og klikk hver gang den treffer bakken, om og om igjen.

Deretter begynner du å øve på å hive tennisballen og klikke i det den lander.

I tillegg tror jeg kanskje du kan ha jukset litt/vært litt rask når du betinget forsterkeren, altså når du lærte My at klikk er belønning for det hun faktisk gjorde. Det er jo noe av det vanskeligste grunnleggende arbeidet med klikkeren.

Ellers syntes jeg tipset om å kaste godbiten og klikke i det My kan se den er genialt, derfor tipset jeg deg om å trene timing før du prøver det (med tennisballen).

EDIT:

Blir ikke dette samme treningsmetode som å lære en hund å trekke (ved hjelp av klikker)?

Isåfall så brukte jeg nøyaktig den metoden med Tinka, hver gang hun strammet båndet fremover så klikket jeg og hev godbit. Hadde henne da i et magebelte så jeg hadde begge hendene fri.

Etterhvert så økte jeg tiden båndet skulle være stramt før jeg klikket og hev godbit.

Konklusjon, det fungerte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv deg på å være lynrask på klikker, altså plasser alle hunder ute av lydområdet, og sprett en ball (gjerne tennisball) og klikk hver gang den treffer bakken, om og om igjen.

Deretter begynner du å øve på å hive tennisballen og klikke i det den lander.

Hvor skal hundene være da når jeg står på dette viset alene? *ler* Skjønner poenget da, jeg hadde sikkert hatt godt av å trene på å være rask og nøyaktig med klikket.

I tillegg tror jeg kanskje du kan ha jukset litt/vært litt rask når du betinget forsterkeren, altså når du lærte My at klikk er belønning for det hun faktisk gjorde. Det er jo noe av det vanskeligste grunnleggende arbeidet med klikkeren.

Hmm det tror jeg egentlig ikke, jeg brukte riktig nok kort tid på å lære henne hva klikk betydde, men det trengtes jo liksom ikke mer. Jeg har brukt klikker på henne siden hun kom til meg som 8 uker gammel valp, så jeg syns det er litt rart om hun ikke vet hva klikket betyr. Hun gjentar jo alt hun får klikk (eller godbiter...) for. Hun er vant til shaping også, og er veldig morsom/enkel å lære ting ved hjelp av shaping, så det gir meg også en ganske sterk tilbakemelding på at hun VET hva klikket betyr.

EDIT:

Blir ikke dette samme treningsmetode som å lære en hund å trekke (ved hjelp av klikker)?

Isåfall så brukte jeg nøyaktig den metoden med Tinka, hver gang hun strammet båndet fremover så klikket jeg og hev godbit. Hadde henne da i et magebelte så jeg hadde begge hendene fri.

Etterhvert så økte jeg tiden båndet skulle være stramt før jeg klikket og hev godbit.

Konklusjon, det fungerte :P

Men hadde dere aldri en sånn periode i begynnelsen, etter noen få rep. hvor du har kastet godbit over hodet på henne, at hun begynner å snu seg fordi hun forventer belønning fra deg (som går bak henne) ?

Jeg vil at My skal gå foran i stram line, men ikke slik at hun drar meg bortover bakken, det ser så dumt ut :D Jeg kan ikke bruke magebelte under treningen her heller, for jeg har førerlinen i hånda litt oppmot brystet mitt når hun skal gå foran i line. Det er på en måte en ekstra kommando/hjelp for at hun skal vite hva hun skal gjøre. Akkurat som når folk alltid begynner å gå fvf med venstrefoten, men begynner å gå med høyre-foten når hunden skal bli sittende/liggende og ikke følge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal hundene være da når jeg står på dette viset alene? *ler* Skjønner poenget da, jeg hadde sikkert hatt godt av å trene på å være rask og nøyaktig med klikket.

Hmm det tror jeg egentlig ikke, jeg brukte riktig nok kort tid på å lære henne hva klikk betydde, men det trengtes jo liksom ikke mer. Jeg har brukt klikker på henne siden hun kom til meg som 8 uker gammel valp, så jeg syns det er litt rart om hun ikke vet hva klikket betyr. Hun gjentar jo alt hun får klikk (eller godbiter...) for. Hun er vant til shaping også, og er veldig morsom/enkel å lære ting ved hjelp av shaping, så det gir meg også en ganske sterk tilbakemelding på at hun VET hva klikket betyr.

Men hadde dere aldri en sånn periode i begynnelsen, etter noen få rep. hvor du har kastet godbit over hodet på henne, at hun begynner å snu seg fordi hun forventer belønning fra deg (som går bak henne) ?

Jeg vil at My skal gå foran i stram line, men ikke slik at hun drar meg bortover bakken, det ser så dumt ut :D Jeg kan ikke bruke magebelte under treningen her heller, for jeg har førerlinen i hånda litt oppmot brystet mitt når hun skal gå foran i line. Det er på en måte en ekstra kommando/hjelp for at hun skal vite hva hun skal gjøre. Akkurat som når folk alltid begynner å gå fvf med venstrefoten, men begynner å gå med høyre-foten når hunden skal bli sittende/liggende og ikke følge etter.

Det var bare en tanke det med betinging av klikkeren, men da har det nok ikke med det å gjøre. Men det er jo typisk at man går for fort frem i klikkertrening, for det er jo så gøøy!

Jo vi hadde faktisk en sånn periode når jeg tenker etter, hadde helt glemt det! (så fort man glemmer det negative). Mener å huske at jeg kuttet ut å rose henne når hun så bakover. Men du har jo da allerede klikket, og det er grunnen til at hun ser bakover. Så det hjelper jo ikke deg noe.

Så jeg tror bare å hive sånn at den lander foran henne samtidig som du klikker. Ellers hendte det jeg gikk på asfalt med litt harde godbiter, som lager lyd når de treffer bakken. Da blir det en slags klikker lyd, og da går jo hunden fremover og får godbiten.

Tja, noen ganger blir vel klikkeren litt forvirrende, og det kan være greit å legge den litt til side. Det merker ihvertfall jeg i min trening, men det kommer jo helt an på.

Det krever ihvertfall en del fra meg for å klikkertrene "riktig" og noen ganger blir jeg litt lei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du MÅ bruke klikkeren jeg, hvis det ikke gir ønsket effekt. Selvfølgelig lærer hunder fra klikket kommer til belønningen kommer. Det er jo derfor det er så mange hunder som får feilposisjon på fvf fordi hunden går rett, klikket kommer, hunden forandrer posisjon i forventning til belønning, belønning kommer og hunden vil da stadig forandre posisjon for å oppnå klikket= belønning.

Jeg lærte inn dette på gamletispa mi med å bruke en forsterker (ball) på en stolsekk, deretter så hadde jeg stolsekk med forsterker i begge retninger slik at ikke trekket skulle bli for mye fremover. Starter på kort avstand og øker gradvis.

Jeg liker rema1000 trening jeg: "Det enkleste er ofte det beste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du MÅ bruke klikkeren jeg, hvis det ikke gir ønsket effekt. Selvfølgelig lærer hunder fra klikket kommer til belønningen kommer. Det er jo derfor det er så mange hunder som får feilposisjon på fvf fordi hunden går rett, klikket kommer, hunden forandrer posisjon i forventning til belønning, belønning kommer og hunden vil da stadig forandre posisjon for å oppnå klikket= belønning.

Jeg lærte inn dette på gamletispa mi med å bruke en forsterker (ball) på en stolsekk, deretter så hadde jeg stolsekk med forsterker i begge retninger slik at ikke trekket skulle bli for mye fremover. Starter på kort avstand og øker gradvis.

Jeg liker rema1000 trening jeg: "Det enkleste er ofte det beste".

Det er jeg enig i. Altså man MÅ ikke bruke klikkeren. Noe ganger må jeg bare ha avstand til den lille boksen som krever så utrolig mye nøyaktighet og planlegging! :D

Men ofte og som regel så fungerer den utrolig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du MÅ bruke klikkeren jeg, hvis det ikke gir ønsket effekt. Selvfølgelig lærer hunder fra klikket kommer til belønningen kommer. Det er jo derfor det er så mange hunder som får feilposisjon på fvf fordi hunden går rett, klikket kommer, hunden forandrer posisjon i forventning til belønning, belønning kommer og hunden vil da stadig forandre posisjon for å oppnå klikket= belønning.

Jeg lærte inn dette på gamletispa mi med å bruke en forsterker (ball) på en stolsekk, deretter så hadde jeg stolsekk med forsterker i begge retninger slik at ikke trekket skulle bli for mye fremover. Starter på kort avstand og øker gradvis.

Jeg liker rema1000 trening jeg: "Det enkleste er ofte det beste".

Jeg MÅ ikke bruke klikkeren, men jeg får akkurat det samme når jeg belønner med stemme (sier "Bra!" f.eks)

Min hund er så veldig opptatt av target'er hvis hun får lov, så derfor fjerner jeg dem så fort som overhodet mulig. F.eks på brukshinderet, der brukte jeg musematte for å få henne lengre unna hinderet før hun setter seg slik at hun ikke får touch på tilbakehoppet. Nå bruker vi ikke musematte mer, for hun går langt nok ut selv før hun setter seg pga musematta vi brukte under innlæringen.

Derfor er jeg litt skeptisk til å bruke belønning på en stol eller noe annet (man har jo disse greierne man stikker i jorda og som man kan legge belønning på) - jeg er redd hun ikke vil lære å gå ut uten å se target'en. :D

Men det er jo selvfølgelig verdt et forsøk...! Det enkle ER ofte det beste, men jeg følte jo at jeg hadde funnet den enkleste metoden å gjøre det på (var den vi ble lært på kurs også) :D

Jeg har vurdert å "shape" inn hele greia i flere momenter, omtrent sånn:

- stå foran meg med rumpa imot meg og se rett frem

- stå foran meg og se rett frem og ta noen skritt

- gå foran og stoppe på kommando og bli stående

osv, men det føles jo ut som om det kommer til å ta et helt år. Men det er jo folk som har fått det til... Men jeg har liksom mine tvil om JEG får noe slikt til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte inn dette på gamletispa mi med å bruke en forsterker (ball) på en stolsekk, deretter så hadde jeg stolsekk med forsterker i begge retninger slik at ikke trekket skulle bli for mye fremover. Starter på kort avstand og øker gradvis.

Jeg liker rema1000 trening jeg: "Det enkleste er ofte det beste".

Er helt enig! Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det lett ? Sånn har jeg lært det inn på Willy også - og det fungerer helt utmerket :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å tenk momenter. Gå foran i linen, og stå i ro på kommando er (i hvert fall for meg) to momenter jeg har trent separat (samt de andre momentene), og så baklengskjede hele rekka.

Nirm har hatt en økt med denne øvelsen. Jeg brukte musematte på han, siden den er lite synlig på avstand for han. Det gav han et punkt å gå mot, og jeg strakk strekka fra den ut så fort jeg kunne, slik at jeg kunne belønne han lenge før han fikk øye på musematta (han setter opp farten når han ser den). Etter noen få repetisjoner, kunne jeg snu han andre veien og gå fra musematta, og han tilbudte å gå foran meg da. Og jeg fjernet musematta helt i løpet av økta. Belønner med å kaste godis over hodet på han.

Med Vida har jeg belønnet med leke. Med henne startet jeg å leke med henne på et punkt og så ta henne vekk. Da søkte hun mot punktet, og jeg belønnet med en gang at hun startet å gå. Så var det bare å gå lengre og lengre vekk fra det punktet. Det gikk egentlig rimelig kjapt, selv om vi aldri har lagt sånn voldsomt energi i den øvelsen...

Det enkle er ofte det beste ja, og hos meg er det enklest mulig å ikke bruke hjelpere jeg trenger å trene vekk senere. Men det er jo forskjellig hva vi anser som enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle er ofte det beste ja, og hos meg er det enklest mulig å ikke bruke hjelpere jeg trenger å trene vekk senere. Men det er jo forskjellig hva vi anser som enkelt.

Bra sagt! Jeg syns det er både enkelt og vanskelig med "hjelpere" som targets, og det kommer nok ann på hvordan hunden man har imellom hendene fungerer hva man anser som enkelt/vanskelig, og såklart ens egne begrensninger/fordeler.

Husk å tenk momenter. Gå foran i linen, og stå i ro på kommando er (i hvert fall for meg) to momenter jeg har trent separat (samt de andre momentene), og så baklengskjede hele rekka.

Det er dette (?) jeg begynte å skrive om i det siste innlegget mitt her i tråden. Jeg har vurdert å trene momenter, og legge dem sammen etterhvert. Det funker jo bra på andre øvelser.. Jeg tror bare jeg er litt redd for å begynne på denne øvelsen siden den er så "ny" for meg. Har bare sett øvelsen "live" èn gang.

Ser at klickerklok.se har noen videoer av Pogue(? den lille spanieln) som går foran i line, innlært via momenter, klikkertrent såklart. Det ser jo utrolig bra ut! Men jeg er redd jeg ikke skal klare å få det til. :D

Nirm har hatt en økt med denne øvelsen. Jeg brukte musematte på han, siden den er lite synlig på avstand for han. Det gav han et punkt å gå mot, og jeg strakk strekka fra den ut så fort jeg kunne, slik at jeg kunne belønne han lenge før han fikk øye på musematta (han setter opp farten når han ser den). Etter noen få repetisjoner, kunne jeg snu han andre veien og gå fra musematta, og han tilbudte å gå foran meg da. Og jeg fjernet musematta helt i løpet av økta. Belønner med å kaste godis over hodet på han.

Her sa du noe... Hvis jeg velger områdene vi trener på med litt omhu, så vil jeg kunne finne en plass jeg kan bruke target uten at den blir så synlig for henne. My skyter også opp i fart når hun ser target'en, eller tror at hun vet akkurat hvor den er.. Hvis jeg får belønnet skrittene hennes her, og kommer oss forbi den "snu seg for å se etter belønningen fra mor-stadiet" så tror jeg det kan bli bra! Takk for tips :P

Med Vida har jeg belønnet med leke. Med henne startet jeg å leke med henne på et punkt og så ta henne vekk. Da søkte hun mot punktet, og jeg belønnet med en gang at hun startet å gå. Så var det bare å gå lengre og lengre vekk fra det punktet. Det gikk egentlig rimelig kjapt, selv om vi aldri har lagt sånn voldsomt energi i den øvelsen...

Dette har jeg også prøvd med My, og det fungerer jo, men jeg får den der "kaste seg frem i båndet for å finne leken sin og få leke meeeere"-attituden :D Den passer jo fint flere steder, men akkurat når hun skal gå foran i line ser det ikke særlig bra ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm har gode poenger her :D

Når det gjelder targetproblematikken kan du bruke en annen target (f.eks brusflaske) som utelukkende skal bety skritt eller trave. Det måtte jeg bruke på Arn siden musematten/lokk hadde agilitymessigheten i seg.

Du får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jamen her blir det jo ikke sånn... Her blir det "klikk" --> My snur seg --> godbit flyr over hodet på henne og dermed belønner jeg at hun snur seg imot meg.

Har fått 2 hunder til A med pen lydighet ved å kaste ting framover og drite i om hunden snur seg, da mener jeg både foranngående i line og fremadsending (men jeg har mest fokus på fremadsending og begynner innlæring der og ikke på foranngående i line) Så nei, jeg hadde ikke hengt med opp i dette med at hun snur seg bare belønningen i seg selv er lengre framme.

Jeg har faktisk med vilje belønnet Talli, bakover dvs imellom meg og henne, for å forsterke at "du skal ikke ha FOR mye framdrift" selv om du skal gå framover.

Effekten av klikket er ialelfall mye mer vesentlig for dyrene mine, den dagen jeg slanger en øvelse inn i øvelsene så syns jeg at det rett og slett er å gjøre det vanskeligere enn det er... Men det er min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm har gode poenger her :D

Når det gjelder targetproblematikken kan du bruke en annen target (f.eks brusflaske) som utelukkende skal bety skritt eller trave. Det måtte jeg bruke på Arn siden musematten/lokk hadde agilitymessigheten i seg.

Du får det til!

Har du trent inn skrittene på den andre targeten først da? Farta kommer egentlig hos My så fort hun tror hun vet hva hun skal gjøre. Man ser med en gang når hun begynner å bli sikker på noe, for da skyter farta i været :D Burde jeg kanskje trene på å gå imot brusflaska nok til at hun kommer til det "nå-kan-jeg!"-stadiet og jobbe forbi det at hun setter opp farta og bare belønne skritt før jeg jeg begynner å trene selve gå foran-momentet? Det er jo noen meter de skal gå rolig...

Hvordan unngår man egentlig at hunden snur seg når den får beskjed om å stå (når den går foran) ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så mye overraskende eksemplarisk adferd i dag, jeg har lyst til å ignorere alt som ikke var eksemplarisk, fordi fremgangen er så tydelig. Ingen byks i iver for å hilse på forbipasserende, ikke noen stressende impulser om å jage etter syklister. Med unntak av en close call, med snuten faretruende nær å berøre midt på skinkesprekken til en som stod med ryggen til, så forsøkte han heller ikke sniffe busspassasjerer. Rolig og behersket og tålmodig for det meste. Ny fase i utviklingen og sladretreningen har fått effekt.  Hva jeg trenger bli flinkere til å forutse er Edewards ønske om sosial inkludering ved kassen i butikker, for å unngå at han planter labbene på disken. Det har skjedd så mange ganger nå, det er pinlig overfor meg selv å ikke forutse og forebygge det der. Inne i dyrebutikken er det ingen krise, men å LA ham få sjansen til å plante labbene på disken i kaffebaren er FLAUT. Virkelig flaut. Trenger huske at det å interaktere med andre mennesker sammen med Edeward er reell multitasking. Hovedvekten av oppmerksomhet må være på ham, og det er ikke rom for å ikke ha ham som universets midtpunkt i flere sekunder, ellers bryter han sitt-bli for å gjenvinne status som center of attention. Han er dramaqueen og skjørtejeger. Flørter med alt på to bein som sender ham vibber av gjensidig interesse. Vibber. Blikk. Følelser. Det er en kommunikasjonsform Edeward forstår, og der det vibber potensiell kos og kjærlighet, der er ikke han sen om å prøve innkassere.  Nuvel. Han ville endelig posere for fotografen i dag: Enten så har han forstått at sitt-bli gjelder selv om mamsen tar opp den flate, svart magi dingsen, eller.. ..så ble en vindel gittertrapp bare too much to ask. Det var ikke det at han ikke hadde lyst på den bollen.    Det var dumt av meg å sette oss i den situasjonen der med sekken full av råfor. Ventet tålmodig og nonchalant noen trinn lenger ned, uten å gi ham mer oppmerksomhet, og tenkte jeg ikke ville gå derfra før vi mestret den trappen, men så gikk det kuldegys nedover ryggen min og påminnet meg om at vi hadde en real klimakrise på gang, og vi måtte avbryte for å reise hjem til fryseren. Bedre planlegging neste gang.
    • Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...