Gå til innhold
Hundesonen.no

Non-Stop selen


Recommended Posts

Hei

Jeg har non.stop selen til begge hundene men er usikker på hvordan de skal sitte best mulig.

Ble ikke så mye klokere på hjemmesiden til non-stop.

Er det ikke sånn at reimen som kommer opp under "magen" skal gå langs det bakerste ribbene ?

Og hvor stopper du den bak ? Litt føre halerota ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi justerer etter hvordan festet på draget er.

Om det er lavt feste (eks. akebrett) så ble de justert helt sammen, og den på ryggen helt ut. så selen følger bevegelsene best mulig. Når jeg har hunden i magebelet, er justeringene på siden ganske langt ut, og den på midten oppe helt inn.

de 2 hovedremene som går fra skuldre til ryggen skal følge hundens form. jeg har også erfart at selen justerer seg noe selv etter hvordan hunden drar( om jeg har det litt stramt på sidene, vil det løsne seg selv, fordi de ikke sitter så mye fast)

på festet til kobbel/tau så har vi justert helt ut, så kroken blir hengene bak halens område. og så den ikke er borti hunden om båndet blir slakt.

(vet ikke om du kan se bildet? men her er ivartfall slik vi har det om han er festet til menneske)

25908_379337067693_529357693_4322008_5583758_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt selv med den selen for tiden.. Den funket perfekt i prøveperioden min, men dagen jeg kjøpte den, begynte den å kødde seg! :P Jeg synes også det er vanskelig å skjønne helt hva de mener på hjemmesidene, spesielt synes jeg bildene er så forskjellig..? :D Skal prøve å se nøye på den en dag, og se om jeg skjønner meg noe av det.

Problemet mitt er at den sklir. Den sklir fra side til side, men ikke så mye som nomeselen. Non-stop sklir ikke på hver tur, noen turer sitter den som støpt. I begynnelsen hadde jeg ikke problemer med luftveiene, men plutselig en dag fikk hun problemer (det har hun ikke med nomeselen, men med alle andre seler). Hun trekker så øynene holder på å sprette ut, og jeg synes hun har temmelig lav intensitet for at hun skal miste så mye luft at øynene blir helt rødsprengte... :P Men hun har ikke kastet opp enda da. :P Jeg har foreløpig kun prøvd den festet til magebelte. Årsaken til at jeg ville ha den, var fordi nomeselen sklei frem og tilbake og gjorde at hun til slutt gikk (og trakk og dermed belastet) helt skeivt. Generelt har jeg mer troen på en nomesele, fordi jeg ikke liker seler som går over skuldrene, men hvis en nomesele sklir, så kan jeg jo ikke bruke de.. :P Isj altså, at det skal være så vanskelig! :P Neste gang jeg ser godeste P.H. Nymark skal jeg huke tak i han og be han tilpasse den til meg! :D

SuperMarvin; det kan høres ut som om du har festet for langt bak i forhold til hva de anbefaler på hjemmesidene sine, men det er jo flott om det passer for dere da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Kjøpte en slik selv i vinter jeg og justerte den etter Blaze som også trekker ekstremt skjevt.

Det funket dårlig og etter ett par turer, selv med masse justeringer, så måtte jeg bare forkaste den til Blaze som har så sær trekk stil.

Selen levde sitt eget liv, den lettet fra ryggen og egentlig så trakk hun bare med halsen og ikke noe fordeling av trykk.

Er ikke fornøyd med den selen og syns den er oppskrytt. Den kan også leve sitt eget liv når Talli bruker den, og hun er en "rett fram" hun. Nesten så jeg tror at den selen funker dårlig med mindre festet til linen er veldig lavt? Dvs ikke i magebelte og springer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, synes selen fungerer supert til magebelte, sykkel og spark jeg, med samme lengde på linen. Opplever ikke at den sitter skjevt heller, med mindre hunden går i grøften og jeg på fortauet såklart. Ingen pusteproblemer heller, og i det hele tatt så er jeg vel 99,9% fornøyd (strikkbåndene går ut av festene sine av og til, men det er fordi selen blir trukket i retninger den ikke skal trekkes da :D ) Så for meg er den definitivt ikke oppskrytt, men det viser jo også hvor veldig forskjellig det er fra hund til hund, og hvor viktig det er å finne riktig sele.

Ang. det å stramme på sidene, igjen, er det strikkbåndet du mener? Tror det skal være sånn passe løst, er der for å holde selen på plass når hunden svinger og sånn trooor jeg... husker ikke hvor jeg leste om det jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, er ikke mange av dere drevne hundefolk med mange års erfaring med hund? Jeg synes jeg ser en åpenbar sammenheng mellom hundetype og misfornøydhet her jeg. Non-stop selen er jo en "H-formet" sele, noe jeg har koblet i hodet mitt passer best for hunder med bred rygg (bred kroppsbygning) - ala Labrador, Vorsteh, Dalmatiner og så videre. Kelpien og Bretonen er jo smale, også spanielene - samt er de mindre/lavere hunderaser.

Jeg er iallefall fornøyd, og har den festet etter oppskrift på nettet.

Lola Pagola - for å unngå at strikkbåndene går ut kan du lage heftige knuter på dem. Dobbelknute = win.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, er ikke mange av dere drevne hundefolk med mange års erfaring med hund? Jeg synes jeg ser en åpenbar sammenheng mellom hundetype og misfornøydhet her jeg. Non-stop selen er jo en "H-formet" sele, noe jeg har koblet i hodet mitt passer best for hunder med bred rygg (bred kroppsbygning) - ala Labrador, Vorsteh, Dalmatiner og så videre. Kelpien og Bretonen er jo smale, også spanielene - samt er de mindre/lavere hunderaser.

Jeg er iallefall fornøyd, og har den festet etter oppskrift på nettet.

Lola Pagola - for å unngå at strikkbåndene går ut kan du lage heftige knuter på dem. Dobbelknute = win.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener?

Og jeg synes ikke at vorsteh er spesielt bred over ryggen, i alle fall ikke mer enn en spaniel. En spaniel er i alle fall ikke like smal som en breton eller kelpie? :frantics: Nå reklameres det jo også for at denne selen passer de aller fleste hunder, fordi man kan tilpasse den hit og dit, det står ingenting om kroppsfasong..

Uansett; mitt neste steg - hvis jeg ikke får til å tilpasse denne saken - blir å kjøpe en ny spesialsydd nomesele, og håpe at jeg målte feil sist gang. Hvis ikke det funker, skal jeg lime den fast! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er beregnet på type litt kraftig hund, som dalmatiner og vorsteh. Som har ganske bred brystkasse.

Den passer også godt på Chico som ligner mer en vorsteh i bygning, og munsterlanderen er jo ganske lik springeren, som jeg ikke ser på som smal i det hele tatt. Ihvertfall ikke som kelpie og breton.

Selen er jo laget for hundekjørere, altså vorsteh/pointer osv. Og du ser at de som har husky-blandinger sverger som regel til nomesele. Er ikke det en sammenheng da?

Kanskje smale hunder rett og slett passer bedre til nomesele, og bredere hunder til non-stop (h-formede).

Og når man snakker om bredde til seler er det jo kun fra brystkasse og frem som teller, for bakover er det jo ingenting som sitter stramt lenger, da ligger det jo bare over ryggen.

PS. Dette er min erfaring, det betyr ikke nødvendigvis at jeg har rett. Og om noen andre har andre meninger som kanskje stemmer bedre, så si ifra :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med Lagrange.

På ene setteren vi har som er veldig tynn, sklir den i ett sett og sitter ikke særlig bra.

På Ellie som har litt mer, passer den sånn passe - om hun vokser litt mer inn i den blir det bra.

På en stor LV gutt vi også har, passer den perfekt og sklir ikke en eneste mm!

(Vi refererer til hundelufterfirma jeg og en venninne driver.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tja vet ikke helt om den teorien stemmer jeg, for en vennine av meg med 2 AK sitter de som støpt på. :frantics:

Og det var grunnen til at jeg endte med å kjøpe en. Vet om mange som er fornøyde med de med smalere raser enn meg, og andre med bredere raser (over ryggen) enn fuglisene er. Så jeg tror nok det er som med alle andre seler, det går på individet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja vet ikke helt om den teorien stemmer jeg, for en vennine av meg med 2 AK sitter de som støpt på. :frantics:

Og det var grunnen til at jeg endte med å kjøpe en. Vet om mange som er fornøyde med de med smalere raser enn meg, og andre med bredere raser (over ryggen) enn fuglisene er. Så jeg tror nok det er som med alle andre seler, det går på individet.

Fuglisene? Det er jo stor forskjell på setter og vorsteh :ahappy:

Men det er jo i teorien at den er laget for type vorsteh/pointer, men det betyr ikke at den ikke passer andre raser. Men det er jo individuelt hvilke sele passer hvilken hund :lol:

Så man må jo tilpasse og prøve, feile og erfare. Alle hunder er jo forskjellige :D

Men jeg sier at min synserfaring er at mye husky typer bruker nomesele, mens vorsteh bruker Non-stop selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fornøyd med den selen og syns den er oppskrytt. Den kan også leve sitt eget liv når Talli bruker den, og hun er en "rett fram" hun. Nesten så jeg tror at den selen funker dårlig med mindre festet til linen er veldig lavt? Dvs ikke i magebelte og springer?

Støtter. Kjøpte en til Z (bc) og den satt ytterst dårlig på han, til tross for justeringer både hjemme og i butikken. Nå var jeg å prøve en til schæferen og nei, jeg synes ikke den satt noe godt i det hele tatt. Hun ville ikke trekke i den faktisk, mens når vi tok på en nome, så trakk hun villig. Naboen fikk prøve min sele til sin gordon, satt som støpt på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglisene? Det er jo stor forskjell på setter og vorsteh :ahappy:

Men det er jo i teorien at den er laget for type vorsteh/pointer, men det betyr ikke at den ikke passer andre raser. Men det er jo individuelt hvilke sele passer hvilken hund :D

Så man må jo tilpasse og prøve, feile og erfare. Alle hunder er jo forskjellige :lol:

Men jeg sier at min synserfaring er at mye husky typer bruker nomesele, mens vorsteh bruker Non-stop selen.

Jeg lurer litt på hva du baserer utsagnene dine på?

Og så må jeg ærlig talt innrømme at jeg overhodet ikke ser at pointer og setter skal havne i forskjellig kategori, i alle fall ikke når pointer havner i samme kategori som Vorsteh, og at disse i det hele tatt skal være så veldig forskjellige? :frantics: Er pointer virkelig så bred over ryggen altså? Og hvor ble det av de vorstehrne jeg har sett; de har vært like smale (forholdsmessig) over ryggen som en springer, minst. Springere er jo til tider fryktelig brede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez, da er det vel ikke verre enn at det er forskjell på

a) linjer innen rasene

b) individer innen rasene

c) eiers oppfatning av virkeligheten

d) hvor intenst man bruker hunden og forventning i forhold til det

Så får man heller gå tilbake til topic - hvordan få selen til å sitte best. Jeg tør egentlig bare svare: prøv deg fram? :frantics: Festet bak er vel ganske greit å feste i forhold til hva nettsiden til non-stop forklarer, da er det bare å prøve seg fram med de greiene langs siden? Er jo enkelt å justere dem og se hvordan hunden ligger i selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeez, da er det vel ikke verre enn at det er forskjell på

a) linjer innen rasene

b) individer innen rasene

c) eiers oppfatning av virkeligheten

d) hvor intenst man bruker hunden og forventning i forhold til det

Sånn som det egentlig alltid har vært på alle typer seler :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva du baserer utsagnene dine på?

Og så må jeg ærlig talt innrømme at jeg overhodet ikke ser at pointer og setter skal havne i forskjellig kategori, i alle fall ikke når pointer havner i samme kategori som Vorsteh, og at disse i det hele tatt skal være så veldig forskjellige? :frantics: Er pointer virkelig så bred over ryggen altså? Og hvor ble det av de vorstehrne jeg har sett; de har vært like smale (forholdsmessig) over ryggen som en springer, minst. Springere er jo til tider fryktelig brede..

Jeg baserer de på det jeg har sett. Bare ta munsterlanderen til mamma og pappa, en er jo mye lavere enn settern til tante, de veier jo det samme. Og sett bakfra så har jo ikke settern rumpe, mens munsterlanderen er en liten plugg.

Så du mener at springerne er brede, og vorsteh også? Eller er siste delen sarkasme?

Dessuten snakker jeg ikke om ryggen, men brystkassen, og brystet generelt.

Som i bildene under:

RypejaktReinsnos061.jpg

184161283_d7a0e8c0b1.jpg

Som sagt er dette den eneste grunnen jeg ser til at AH'ene som regel bruker nome, og vorsteh/pointer bruker non-stop, selvom sistnevnte også ofte bruker nome, spesielt tisper.

Uansett, konklusjonen er jo bare; dra til butikken og prøv deg frem til du finner en sele. Prøv den en stund og se, er du fornøyd så kjøper du den, er du ikke, så leter du videre.

Eller så drar man og får tilpasset en sele :lol:

Så enkelt som det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg virkelig blåååånd her - men jeg trodde da virkelig at non-stop var en form for nomesele ???? :frantics:

Ellers vil jeg rette opp og si at Breton ikke er en smal rase slik som setter - den skal være en kraftig plugg ( kvadratisk ). Nå er jo ikke alle slik, men i utgangspunktet skal de være små, kraftige og korte i kroppen.

Litt av spørsmålet mitt er; folk sier at en skal prøve seg frem. Mine hunder trekker okkesom de

Så hvordan vet jeg når selen passer best ....synes ikke det er så store forskjellen om jeg strammer litt eller mye på sidene.

Har lite lyst på belastnings skader, så ønsker jo at selen skal passe best mulig

( by the way så har jeg nomesele fra Seleverkestedet også - så jeg veksler på. Må dog ha ny til lillegutt da han har vokst ut av den han har så han må bruke non-stop selen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg virkelig blåååånd her - men jeg trodde da virkelig at non-stop var en form for nomesele ???? :frantics:

Ellers vil jeg rette opp og si at Breton ikke er en smal rase slik som setter - den skal være en kraftig plugg ( kvadratisk ). Nå er jo ikke alle slik, men i utgangspunktet skal de være små, kraftige og korte i kroppen.

Litt av spørsmålet mitt er; folk sier at en skal prøve seg frem. Mine hunder trekker okkesom de

Så hvordan vet jeg når selen passer best ....synes ikke det er så store forskjellen om jeg strammer litt eller mye på sidene.

Har lite lyst på belastnings skader, så ønsker jo at selen skal passe best mulig

( by the way så har jeg nomesele fra Seleverkestedet også - så jeg veksler på. Må dog ha ny til lillegutt da han har vokst ut av den han har så han må bruke non-stop selen).

Ja det er jo egentlig det, men den er jo som mange sier her, så skrytt opp at den faktisk bare kalles Non-stop selen.

Men her ser du jo selene til Seleverkstedet, og de kaller det for sledehundsele, med x-back og h-back.

Han skriver jo faktisk der at han tilpasser h-back til brede hunder (i forhold til lengde) der nomeselen ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel også at de ikke lager H selen lengre - og at de heller anbefaler regulerbar trekksele

Her er noen veldig dårlige bilder da det er vanskelig å ta bilde av hundene når de trekker. Må ha noen som kan gå med dems mens jeg tar bilder, men legger de ved likevel.

Amigo:

Amigo_ferdig%20copy.jpg

Toya:

Toya_ferdig%20copy.jpg

Kopiert fra Seleverkstedet:

Jeg synes det er viktig at det krysset på siden, hvor bandet fra nakken møter bandet som kommer fra brysstolpen, ligger bak bakerste ribbein. Dette hindrer at selen klemmer på brystkassen

Enden på selen (ikke bakløkka) skal ende omtrent ved halerota. På hunder med fallende kryss kan den godt ende litt bak, men hunder med mer rett kryss og stående hale kan få problemer med at bandet på en for lang sele gnager på halerota

Halsen skal være trang for ikke å komme i konflikt med skulder- og overarmsbevegelsen. Hva som er trangt er relativt, men du kan løfte forbeinet til en hund som står oppspent med stram line og føre det fram og tilbake for å se om skulderens- og overarmens bevegelser kommer i konflikt med selehalsen.

Et av de største problemene med selegnag på hardtgående hunder, er sårheter i ytre armhule på innersiden av albuen. Dette kommer først og fremst av at hunden "krabber" når farten går ned

Seleverkstedets NSF-sele for fuglhunder med dobbeltband i brystet har gått ut fordi dette ikke var godt nok og slitasjen i armhulen var hyppigere enn når den vanlige bryststolpen ble brukt

Om H-back:

Selv tilpasser jeg denne på hunder som er relativt brede i forhold til lengden på kroppen (rottweilere, elghunder osv). Til disse hundene passer "X-back" selen ikke.

Det tverrgående nakkebåndet eller de langsgående ryggbåndene har en tendens til å ligge oppå toppen av skulderbladene. Bortsett fra dette ser selen ut til å være en god og balansert trekksele. Hunden får et riktig drag. Jeg har flere ganger anbefalt kjørere som trener mye om å benytte både "X-back" og "H-back" vekselvis på samme hund fordi selene øver trykk på forskjellige deler av kroppen og kan avlaste gnagsår og eventuelle ømme punkter. Denne selen inngår ikke i Seleverkstedets ordinære produksjon lenger siden vi har laget en annen modell til de hundene som ikke er rektangulære. Se ellers den regulerbare trekkselen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det står vel også at de ikke lager H selen lengre - og at de heller anbefaler regulerbar trekksele

Her er noen veldig dårlige bilder da det er vanskelig å ta bilde av hundene når de trekker. Må ha noen som kan gå med dems mens jeg tar bilder, men legger de ved likevel.

Amigo:

Amigo_ferdig%20copy.jpg

Toya:

Toya_ferdig%20copy.jpg

Syns det ser ut som den sitter godt på Toya.

Amigo ser ut som det samme som skjer med Blaze og delvist Talli når de trekker. Den "letter" fra rompen. Jeg har prøvd og prøvd å regulere det på Blaze, men den går fram og tilbake på rompen hele tiden.

Jeg vet ikke hva slags stil Amigo har når han trekker, men snorer han eller krommer ryggen når han trekker? Det gjør Blaze og det er nok noe av grunnen til at det skal mye til for å klare regulere den. Jeg trodde den skulle være bedre enn en fast nome, pga hun har behov for regulaering pga snoringen. Men strikken er rett og slett for svak til å holde den på den siden og dermed blir den vridd.

Letter gjør den pga hun ligger veldig lavt med fronten når hun jobberm iforhold til Talli som jobber rett fram og ligger "flat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Boysen Hillestad er medlem i team nonstop og bruker selene, har vært og sett på hundene hennes, og de er smalere enn Casper mange av dem altså, så vet ikke helt hva sammenhengen er (men nå hoppet jeg over endel innlegg her altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer bilder av Tulla både sittende og stående med både NonStop og Seleverkstedet-selene på. Hvis noen ser automatisk hva som er feil, så blir jeg veldig takknemlig for hint. :)

Seler002.jpg

Seler004.jpg

Seler001.jpg

Seler.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: Ser ut som nonstop sela er for stor i halsen sånn ved første øyekast.

Driver å funderer på den selen selv, men snusern er vrien å finne seler til, så tror vi holder oss til den vi har en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...