Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Gratulerer med overstått 1 års dag! :)

Skikkelig flotte farger på gutten din! Liker så godt når brunfargen er så, ehmn, brun :P

Og såå søt når han var våt da! :wub:

• Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har vi flyttet til Bergen og hunden trives ganske godt her. Myye mindre mark å ferdes i syns han, hjemme i Finnmark hadde vi jo marka rett utfor døra. Det er litt trist, kjedelig å måtte gå så mye

Tid for litt bilder av boffsen! Gladgutt! Bli me a muttern! Ser ut som alt annet enn en sheltie! Haha! Merkelig grimase I'll kill you! Tur på Fanafjellet Komm

Ja , da har gutten rundet 3 år siden siste oppdatering. Gratulerer, besteste boffsen!

• 1 month later...
Skrevet

Nå har vi endelig fått sommer her i nord, og Timmi storkoser seg. :D Vi var en tur ved kysten, ble å ta en del bilder. :ahappy:

Prøver så godt han kan å se på meg :aww:

Hearggit2011014_2.jpg

Hearggit2011017_2.jpg

Idyll ved kysten :)

Hearggit2011674_2.jpg

Hearggit2011663_2.jpg

Hearggit2011650_2.jpg

Hearggit2011639_2.jpg

Hearggit2011680_2.jpg

Han er ganske skjønn, om jeg får si det sjøl :D

Hearggit2011718_2.jpg

• 1 month later...
Skrevet

Tenkte å legge inn noen sommerbilder av gutten :ahappy:

Med Timmi går alt bare vel. Vi er veldig aktive nå på sommeren, det blir mye tur på oss. Men fordi jeg er så lat til å dra med meg speilrefleksen med på tur, blir det mest "nå-går-vi-utenfor-og-knipser" bilder. Hehe.

Jeg er utrolig stolt av innkallingen vår, den er enormt sikker! En gang når vi var å gikk, dukket det opp en hare 10 m fra oss. Den la på sprang, og Timmi for etter i fullt jaktmodus. Jeg fikk litt panikk og ropte innkallingsordet (selv om jeg fryktet det ikke skulle fungere), men jammen bråsnudde han for å få pølse og lek! Da var jeg litt kry :D

Ellers så er jeg blitt litt slappere med treningen. Vi har øvd litt Lp-øvelser som ligg og bli, fri ved fot, bakpartskontroll osv, men nå har jeg liksom mistet gutsen til å komme meg ut å trene. Freestyle (eller sirkustriks) prøver jeg derimot å trene iallefall 2-3 ganger i uka.

Når jeg hadde det litt hektisk i en to ukers periode med eksamen og diverse, greide han seg fint med bare lufteturer og 15 minutters gåturer daglig. Men da lekte vi en del mer en vanlig, mest fordi jeg hadde litt dårlig samvittighet. :P Så han er ikke veldig krevende, egentlig.

Det som er trist med sommeren er at det er veldig lite folk i bygda for tiden. Så alle hundekompisene hans er borte. Men vi klarer oss vel alltids :D

Har utrolig lyst til å prøve å stille ham ut på utstilling! Men så kan jeg ikke sånt..Kanskje noen kan gjøre det for meg, mot betaling? :)

IMG_3112_2.jpg

Hoppla!

IMG_3118_2.jpg

Artig utrykk på ham :lol:

IMG_3140_2.jpg

Ferdinand.

IMG_3149_2.jpg

Strike a pose!

IMG_3174_2.jpg

Superdog on the way :D

IMG_3201_2.jpg

Synes han har et så snillt utrykk her :wub:

IMG_3177_2.jpg

Elsker kommentarer, hehe. Selv om jeg ikke er så flink å kommentere på andre sine tråder. :icon_redface:

Skrevet

Yatzi hilser og ;)sier at Timmy er en knakandes kjekk kar! :heart:

Vi takker og bukker og hilser tilbake til blåøyde Yatzi :wub: La forresten merke til at vi begge har droppet y-en i slutten av navnene på hundene :D

• 3 months later...
Skrevet

Lenge siden sist!

Men altså, sommeren gikk helt fint, vi gikk mange turer og koste oss, den tiden jeg ikke var på jobb :) Timmi er nå blitt litt over et og et halvt år, men ikke mye mer voksen av den grunn! Vilter gutt :)

IMG_3555_2.jpg

IMG_3383_2-1.jpg

En sheltie som liker å vasse :D

261011057_3.jpg

261011037_2.jpg

Og nå har snøen kommet, brr :)

• 2 months later...
Skrevet

Jeg elsker uttrykket hans, så utrolig snill han ser ut! :wub: Det er synd dere bor så langt unna, for mine to kunne godt tenke seg en ny sheltiekjæreste nå som vi ikke ser Sirius noe særlig mer. :wub:

Tuusen takk du :ahappy: Han er veldig snill ja :yes: Det hadde nok Timmi elsket :D

Skrevet

Ser jeg er blitt litt sløv med bilder i Timmi sin tråd. Men her kommer det altså et par bilder jeg tok i jula. Med oss går det bare bra, Timmi elsker snøen, og ikke minst ELSKER han å trekke meg på ski og med sparken. Gir på alt han klarer med den lille kroppen sin :D Samtidig er det veeldig kaldt her, så ikke alltid matmor orker å gå så lange turer.. :) Vi er blitt knall på freestyle! Skulle ønske det var en hundeklubb eller organisert hundetrening her.. Så kunne man blitt enda bedre :)

ÅÅnei, hva planlegger du nå da matmor?

Timmi1512107_2.jpg

Nisse, jeg? Neeh.. Liker ikke lua noe særlig..

Timmi1512112_2.jpg

Ble julekort likevel :ahappy:

Timmi1512126_3.jpg

Vind og kaldt.. Ps: Han har ikke ståører til vanlig, vinden som gjør det :D

Timmi1512001.jpg

Men man poserer jo fordetom! :D

timmidesember2011.jpg

Så ønsker vi alle på sonen et litt forsinket godt nyttår :)

• 4 weeks later...
Skrevet

Hei igjen!

Nå er gullet snart blitt 2 år. Jeg merker at han er blitt mer moden i hodet. Veldig lydig, tester ikke grenser mer. Mors ord er lov :P Ellers så går vi mye på ski og sparker, da leker Timmi trekkhund. Noe han har viljen, men ikke styrken til!

Har merket at han er blitt mye mer bjeffete de siste mnd, vet ikke hva det kommer av. Kanskje det er Sheltien med stor S som har våknet? Han bjeffer på folk han synes ser mistenkelige/rare ut. Er en utviklingshemmet dame som bor i nærheten, henne bjeffer han alltid på. Liker ikke bjeffing, synes det er så unødvendig/irriterende..

Han liker heller ikke sjefete og kranglete hannhunder. Begynner vel å bli ordentlig "mannfolk" nå. Litt trist, for før var han fredsmegleren sjøl :)

Dessuten så elsker vi å trene freestyle! Skulle ønske vi bodde mer sentralt til, da hadde jeg satset skikkelig på det. Timmi er rå på å ta nye triks og bevegelser. :D Hadde også vært gull med treningskompiser.

Vet at jeg ikke kan ta oppstillingsbilder, men for dere som kan sheltie, hvordan ser han ut? Har ikke så mye peiling sjøl. Men kan jo se at ørene hans er for lette. Kan også være at han er litt bakhøy? For feminin? Pelsen syns jeg virker ok, kanskje noe for myk? Hmmm. Trenger hjelp :P For vurderer å kanskje prøve å stille ut. Selv om oppdretter, den gangen jeg fikk valpen, ga meg den som så minst egnet ut for utstilling.

Syns jo selfølgelig han er verdens vakreste, men hadde vært moro læll! :D

Timmi0212011_2.jpg

Leker meg med Gimp. :D

Timmi0212005_2.jpg

Timmi0212017_2.jpg

Noen med peiling? Spesielt lurer jeg på hodefasongen.

Timmi0212081_2.jpg

Timmi0212062_2.jpg

Gladgutt!

Timmi0212042_2.jpg

Noe pelsete noe i fartaaa :D

Timmi0212036_2.jpg

Timmi0212031_2.jpg

Strike a pose ;)

LuckyogTimmi119.jpg

Lekestund

LuckyogTimmi056.jpg

LuckyogTimmi046.jpg

LuckyogTimmi062.jpg

"Veeeeeent"

LuckyogTimmi065.jpg

"Kan jeg få værsågod nåå da?"

LuckyogTimmi067.jpg

Tatt på fersken! :D

LuckyogTimmi073.jpg

Tålmodig gutt.

LuckyogTimmi106.jpg

Etter litt herjing er det fint med slapping i sofaen.

LuckyogTimmi091_2.jpg

Og en liten blund.

LuckyogTimmi010.jpg

Vi hadde en katt på besøk i noen dager. "Bring me a thing I can't handle!" sier Timmi ;)

LuckyogTimmi011.jpg

LuckyogTimmi030.jpg

De får et felles måltid.

LuckyogTimmi035.jpg

Da katten var ferdig, fikk Timmi smake på kattemat. Omnomnom...

Roser093_2.jpg

Roser036_2.jpg

Roser027_2.jpg

Poserer med rose :wub:

• 2 months later...
Skrevet

Så flott han er! Liker tegningene hans veldig godt! :)

Tusen takk! Ja, jeg og :ahappy:

Poster et lite bilde av gutten som vi tok dagen etter en dusj. Denne blir nok sendt til oppdretter også :yes:

I iz handzome!

Timmi2r053_2.jpg

Skrevet

Fint bilde :ahappy: Har du prøvd han på utstilling enda?

Takk :ahappy: Nei, har ikke det, selv om jeg hadde hatt lyst :) Vi bor litt langt fra steder sånt arrangeres, og så virker det som mye å sette seg inn i.. Men vi blir kanskje å flytte til Bergen i høst. Kanskje da! :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...