Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny i gamet og tilvenning


Lillekos

Recommended Posts

Heisann!

Vi er ganske ny i dette gamet og får en liten valp til uka. Ei lita jente som er en fin blanding av tre raser, og hun er vel innenfor kategorien mellomstor hund.

Mitt første, av sikkert mange, spørsmål er hvor lang tid vi skal bruke på å vende henne til å være alene? Vi blir å sette trappegrinn mellom gangen og stua slik at hennes plass primært blir i gangen hvor vi kan lukke dørene til soverommene. Hun blir der på natten og når hun er alene, ellers får hun løpe fritt i huset. Min samboer har en 8-16 jobb og jeg jobber skift så jeg begynner noen gangen halv ni, andre ganger 10, 11, 13 osv... Samboer har mulighet til å dra hjem på dagtid for å ta henne ut og kose litt med henne, så tenkte vi at vi skulle fri litt til mamma frem til vi har ferie. Hun jobber korte dager og kan nok være litt sammen med henne, så hun ikke blir alt for mange timer alene. Er det noe spesielt vi må huske på når hun skal være alene, annet enn at hun har fått luftet seg, har mat og vann etc?

Og når skal hun ha vaksine? Er ikke det rundt 8 ukers alder? Hun er 7 uker når hun kommer til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjempebra at du tar deg bryderiet å spørre og grave litt!

Og så må jeg si jeg ble litt deprimert av innlegget ditt.. ikke av spørsmålet, men at valpen kun er 7 uker når dere får den. Valper blir normalt ikke tatt fra mor og søsken før de er minst 8 uker gamle. Den der siste uken er veldig viktig i valpeutvikling, at den har sine søsken å bryne seg på for de lærer så enormt mye av det. Særlig gjelder det en ting som bitehemning, dvs at hunden vet å finjustere bite-trykket. Riktignok må man gjerne jobbe videre med det nnår man får valpen, men den essensielle lærdommen får den i lek med søsken og mor.

Så til ditt spørsmål: Har dere overhodet ikke fri når dere får valpen? De gangene vi har hatt valp, så har vi sørget for å ha ferie - og vi bruker minst 4 uker (opptil 8 uker faktisk, avhengig av hvor mye ferie vi har hatt til rådighet og da har vi tatt ferie annen hver gang, dvs all vår ferie er gått med til startfase for valp) på dette.

Jeg ser at du har tenkt mye på dette, mht at dere kan skaffe litt valpepass når dere har lange dager. Men det nytter jo ikke med en gang. Vi bruker kanskje 2-3 uker bare på å være sikre på at valpen fikser å være alene 1/2 time! Og alenetrening er det vel verdt å bruke masse tid og energi på - å få en hund som er livredd for å være alene er nemlig helt pyton og utrolig tungt, om overhodet mulig, å fikse i etterkant.

Hvor fort alenetreningen går, er helt avhengig av hvordan valpen tar det. Noen valper går sånt veldig greit med mens andre tror jorden går under og blir helt angst av å være alene bare mens man er på do!

Vi begynner gjerne alenetrening omtrent så snart valpen kommer i hus, og det begynner med å bare gå ut av rommet og inn igjen med en gang - vi begynner kun med sekunder. Hensikten er at valpen ikke skal rekke å føle seg redd og utrygg og å lære den at vi kommer alltid tilbake. Og dette gjør vi mange mange ganger - 20-30 ganger pr dag eller noe sånt.. Man øker tiden litt etter litt, men det er ikke noen fasit på hvor lang tid ting tar - det avhenger av valpen det!

Men jeg lurte på en ting, får dere med veterinær attest når dere kjøper valpen? Seriøse oppdrettere sørger for at valpen har vært til vet.sjekk - og det gjelder blandingsvalper så vel som renrasede - også små blandingsvalper har nemlig krav på god helse og vet.besøk etc nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med Tonje: Valpen bør være minst 8 uker før dere overtar den. Den kan godt være 10, og det gjør mindre om den er 12 enn at den er bare 7.

Når det gjelder alene-trening, mener jeg det er så enkelt: Jo lengre tid og jo mer gradvis, jo bedre. Jeg har vært litt "bortskjemt" med valpevakt tidligere, så jeg vet ærlig talt ikke hva som er minimum når det gjelder å være hjemme alene en hel arbeidsdag (med eller uten lufting i lunsjen). Jeg har hatt en hund som mistrivdes sterkt med å være alene hjemme (ikke direkte separasjonsangst, men hun lagde lyd innimellom). Den gangen var jeg nok litt mindre bevisst på alene-treningen, siden det liksom bare hadde gått greit med de to forrige. Nå er jeg uten valpevakt, og så langt har det rett og slett stoppet meg i å ta på meg ansvaret for valp igjen. Jeg ville helst hatt et par måneder, i hvert fall, og gjerne en periode med kortere arbeidsdager.

Glemte å si: Lykke til! Håper vi får se bilder av vidunderet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kommer selvsakt an på individet, men mine har fint klart seg et par timer alene allerede etter 3-4 dager hos meg, da forutsatt at de får en liten tur og noen oppgaver først slik at de slukner når jeg drar. Men som sagt så trenger man ikke være så heldig, noen er mer engstelig enn andre så man bør ikke bassere seg på at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. :whistle:

Jeg må si meg enig med dere, jeg reagerer litt på at hun er så liten, for trodde også at det var en 8 ukers grense der. Men så har vi ikke hatt hund før, sånn bare vi, så visste liksom ikke helt hva som var rett og galt heller. Hun kommer fra en annen kant av landet så vi må bare gjøre det beste ut av det. Og hun er jo som en baby og vil nok få pass og oppmerksomhet deretter. Etter en uke så går vi begge på ferie og vil være hjemme med henne hele tiden.

Når det gjelder dette med vetrinær så skal jeg høre med den personen vi kjøper hunden av hvordan de har gjort det tidligere. Uansett så skal vi følge kontroller, få henne vaksinrt og sjekket og chippet. Vi skal også forsikre henne og ta vare på henne som det familiemedlemmet hun blir.

Jeg har før drevet med katter, noe helt annet enn hunder riktignok, men vi ga aldri disse kattene menneskemat. Og jeg stusser litt på at disse valpene allerede har fått menneskemat opp til flere ganger. Vi har muligheten til å ha henne litt hos oss og litt hos selger nå til vi går på ferie, men har vel bestemt oss for å bruke nærmeste familie og all vår tid selv å ha henne her hjemme. Rett og slett for at vi vil hun skal føle at det er HER hun hører til, og vi vil ikke at andre skal fore henne med hva som helst når vi selv vil hunden skal spise hundefor fra vetrinær og dyrebutikk.

Vi har fått prøvefor på Eucanuba og Royal King. Noen som har en å foretrekke fremfor den andre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canin mener du sikkert ;) Begge er bra fôr, så du får bare finne ut hva som fungerer. Jeg bruker proplan, og er veldig fornøyd med det. Hvilke raser er det i blandingen da?

Synes denne selgeren kanskje høres litt useriøs jeg, og det virker som de ikke er første gang de har kull heller? Men ja, du får gjøre det beste ut av det, og kjempebra du er bevisst på hva slags mat du vil gi hunden, og det høres ut som dere kommer til å bli en bra familie for hunden og. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer med snart ny valp! :(

Hvis det er en mulighet at valpen er litt hos oppdretter og litt hos dere den første uka, hvorfor kan hun ikke bare bli hos oppdretter den uka, inntil hun blir 8 uker gammel? ;) Ellers er det sikkert lurt å la henne slippe å dra fram og tilbake på den måten. som du sier.

Tenkte bare jeg skulle si at valper skal vaksineres ved 12 ukers alder, men hvis den ikke er oppfulgt med helsesjekk og sånn hos oppdretter, ville jeg tatt henne med til veterinær med en gang for ormekur, sjekk og chipping.

Å gi valpen menneskemat er ikke noe problem i det hele tatt; min valp har fått bl.a. rå egg, fisk, ris, rent kjøtt, eple- & bananbiter, og leverpostei i tillegg til og blandet inn i fôret, omtrent helt fra jeg fikk ham, og det tror jeg han bare har hatt veldig godt av... Har du et godt fôr (og de du nevner er jo bra) er det ikke nødvendig, men heller ingen fare å gi litt sånt iblant. Det kan være greit av valpemagen lærer seg å fordøye litt av hvert. Bare pass på at det du gir er rent, ikke krydret/salt og at det ikke inneholder noe som hunder helst ikke skal spise...du finner sikkert noen tråder om hva hunder ikke skal ha i seg hvis du søker her på forumet. Og unngå hvete hvis du ikke liker valpefis :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. ;)

Jeg må si meg enig med dere, jeg reagerer litt på at hun er så liten, for trodde også at det var en 8 ukers grense der. Men så har vi ikke hatt hund før, sånn bare vi, så visste liksom ikke helt hva som var rett og galt heller. Hun kommer fra en annen kant av landet så vi må bare gjøre det beste ut av det. Og hun er jo som en baby og vil nok få pass og oppmerksomhet deretter. Etter en uke så går vi begge på ferie og vil være hjemme med henne hele tiden.

Vi har muligheten til å ha henne litt hos oss og litt hos selger nå til vi går på ferie..

Hvorfor kan ikke selger bare ha valpen den ekstra uken da? Jeg ville ikke tatt en valp til meg om jeg ikke kunne være hjemme sammen med den fra dag én...

Ang fôr, så bør valpen i begynnelsen gå på samme fôret som den er vant til , og vennes gradvis til det fôret dere vil bruke, om dere vil bytte. Hvilken type 'menneskemat' er det valpene har fått? Det er jo absolutt ikke negativt at fordøyelsen deres venner seg til litt forskjellig.. Min voffs får masse 'menneskemat' han :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...