Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang - igjen


simira

Recommended Posts

Jeg stoler faktisk 100% på bikkja mi når det gjelder sauer - hun er redd dem og unngår dem for alt det er verdt. :wub: Fugler derimot... DER funker jaktinnstinktet... :blink:

Men ærlig talt, at folk slipper hundene sine løse sånn at de får sjans å gjøre sånt er toppen av uansvarlighet og helt horribelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man må innføre obligatorisk saudressur på alle hunder, ikke bare jakthunder?

Resten er allerede sagt om båndtvangen. Håper sauene klarer seg :wub:

Hvorfor det? Bare for å starte en debatt om det altså.. :wub: Hvorfor skal jeg, som ikke bor et sted med masse sauer, som ikke ferdes steder det finnes mye sau, og som hvis jeg gjør det -holder hundene mine i bånd? Det hadde vært mye mer aktuelt for meg å strømme hunden min for rådyr for eksempel; de møter vi på mye oftere! Nei, jeg har mye større tro på å kraftig bøtelegge hundeeiere som ikke overholder båndtvangen, og spesielt på steder hvor det finnes beitedyr. Jeg synes ikke at det burde være obligatorisk på alle hunder - hva for eksempel med gjeterhunder? Og hvor skal grensen gå; en blanding mellom BC og kelpie; skal denne strømmes? Enn en blanding mellom BC og husky da? Og hva om hunden allerede er redd sauer? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Bare for å starte en debatt om det altså.. :banana: Hvorfor skal jeg, som ikke bor et sted med masse sauer, som ikke ferdes steder det finnes mye sau, og som hvis jeg gjør det -holder hundene mine i bånd? Det hadde vært mye mer aktuelt for meg å strømme hunden min for rådyr for eksempel; de møter vi på mye oftere! Nei, jeg har mye større tro på å kraftig bøtelegge hundeeiere som ikke overholder båndtvangen, og spesielt på steder hvor det finnes beitedyr. Jeg synes ikke at det burde være obligatorisk på alle hunder - hva for eksempel med gjeterhunder? Og hvor skal grensen gå; en blanding mellom BC og kelpie; skal denne strømmes? Enn en blanding mellom BC og husky da? Og hva om hunden allerede er redd sauer? :flowers:

For å ta det siste først: hunder som allerede er redd/ ikke interressert i sauene blir ikke strømmet og får godkjent dressur uten strøm ( min har nå fått det for 4.gang, vokst opp med sau hvilket antakelig er grunnen).

Og så debatten du ønsker å starte :whistle:

Om alle hunder hadde vært dressert på sau kunne man i større grad unngått slike tilfeller som vi har hatt en del av denne sommeren, "snille" hunder som plutselig bli voldsutøvere og mordere. Folk som deg har antakelig vett nok til å forstå behovet av kontroll over hunden og hvordan det evt kan gå ved møte med vilt/sau/instinkter. Dessverre er ikke alle folk slik, og for de som ikke har vett nok til å tenke ut selv at hunden deres faktisk er ett rovdyr tror jeg påtvungen sau/ vilt (siden du først tok opp vilt tok jeg med dem også) dressur kunne vært ett nyttig middel for å unngå den uheldige situasjonen tankeløse/uheldige hundeeiere og hunder kan havne i når instinkter slår til.

Man kan selvfølgelig lage all verdens unntak, men flere hunder burde definitivt dresseres mot sau enn hva som blir dressert i dag. Og hvem i Oslo by tenker egentlig over at det er sau på gårdene rundt forbi eller i skogen på Bygdøy? Færre enn det er løshunder, det er jeg ganske sikker på. Jeg stemmer forøvrig for hardtsviende bøter for båndtvangsbrudd, bøter også naturoppsyn kan dele ut (vet ikke om de kan det i dag?). Men jeg sliter litt med gjennomføringen. Skal man få bøtene til å fungere på en reell andel av de som bryter båndtvangen bli tatt, og da må man komme seg langt inn i marka (siden folk tydeligvis er mer opptatt av å dra til skogs og unngå folk, enn å tenke på konsekvensene for viltet... Som bor i skogen, langt uti skogen...) om man er "kontrollør". I de store byene har politiet bedre og viktigere ting å bruke både penger og ressurser på.

Båndtvangsdebattene som har vært her inne vitner jo også om en holdning blant "seriøse" hundefolk som ikke er annet enn å bli fortvilt og irritert over. Når "vi dedikerte" bryr oss så lite, hvorfor skal da den jevne mann/kvinne i gata bry seg noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det siste først: hunder som allerede er redd/ ikke interressert i sauene blir ikke strømmet og får godkjent dressur uten strøm ( min har nå fått det for 4.gang, vokst opp med sau hvilket antakelig er grunnen).

Og så debatten du ønsker å starte :ahappy:

Om alle hunder hadde vært dressert på sau kunne man i større grad unngått slike tilfeller som vi har hatt en del av denne sommeren, "snille" hunder som plutselig bli voldsutøvere og mordere. Folk som deg har antakelig vett nok til å forstå behovet av kontroll over hunden og hvordan det evt kan gå ved møte med vilt/sau/instinkter. Dessverre er ikke alle folk slik, og for de som ikke har vett nok til å tenke ut selv at hunden deres faktisk er ett rovdyr tror jeg påtvungen sau/ vilt (siden du først tok opp vilt tok jeg med dem også) dressur kunne vært ett nyttig middel for å unngå den uheldige situasjonen tankeløse/uheldige hundeeiere og hunder kan havne i når instinkter slår til.

Man kan selvfølgelig lage all verdens unntak, men flere hunder burde definitivt dresseres mot sau enn hva som blir dressert i dag. Og hvem i Oslo by tenker egentlig over at det er sau på gårdene rundt forbi eller i skogen på Bygdøy? Færre enn det er løshunder, det er jeg ganske sikker på. Jeg stemmer forøvrig for hardtsviende bøter for båndtvangsbrudd, bøter også naturoppsyn kan dele ut (vet ikke om de kan det i dag?). Men jeg sliter litt med gjennomføringen. Skal man få bøtene til å fungere på en reell andel av de som bryter båndtvangen bli tatt, og da må man komme seg langt inn i marka (siden folk tydeligvis er mer opptatt av å dra til skogs og unngå folk, enn å tenke på konsekvensene for viltet... Som bor i skogen, langt uti skogen...) om man er "kontrollør". I de store byene har politiet bedre og viktigere ting å bruke både penger og ressurser på.

Båndtvangsdebattene som har vært her inne vitner jo også om en holdning blant "seriøse" hundefolk som ikke er annet enn å bli fortvilt og irritert over. Når "vi dedikerte" bryr oss så lite, hvorfor skal da den jevne mann/kvinne i gata bry seg noe mer?

Hva mener du med dette? Kanskje jeg har gått glipp av noe?

Når det gjelder strømming, bøter, osv, føler jeg at vi kan sie oss enig til vi blir blå - det hjelper liksom ikke likevel.. :banana: Ingen vil jo at hunder skal ta sauer, og det er tragisk hvor mange slike saker det er hvert år.. :flowers: Flere skulle kunne delt ut bøter, det har du helt rett i. Kanskje Mattilsynet har noen ute og sjekker sauer av og til (?????) og de kunne fått delt ut, det samme med naturoppsynsmenn/kvinner, vektere, osv osv, men da burde det nok vært flere ansatte nettopp for disse grunnene. En morsom sommerjobb kanskje? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med dette? Kanskje jeg har gått glipp av noe?

Er jo en del som sier: "Joda, vi overholder båndtvangen, men jeg har den løs når ingen andre ser oss" Eller: "jeg har kontroll, så da slipper jeg" En del av de her inne. Jeg å sier vel det :flowers: (ikke den siste, for det vil jeg ikke pårope meg) Men jeg er så tøff at jeg slipper der ingen ser meg :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med dette? Kanskje jeg har gått glipp av noe?

Når det gjelder strømming, bøter, osv, føler jeg at vi kan sie oss enig til vi blir blå - det hjelper liksom ikke likevel.. :flowers: Ingen vil jo at hunder skal ta sauer, og det er tragisk hvor mange slike saker det er hvert år.. :whistle: Flere skulle kunne delt ut bøter, det har du helt rett i. Kanskje Mattilsynet har noen ute og sjekker sauer av og til (?????) og de kunne fått delt ut, det samme med naturoppsynsmenn/kvinner, vektere, osv osv, men da burde det nok vært flere ansatte nettopp for disse grunnene. En morsom sommerjobb kanskje? :banana:

Mattilsynet gjør vel omtrent ingenting. Det har vel vist seg at det å legge dyrevernet under mattilsynet ikke var den lureste løsningen. De sjekker ikke dyr som de er pålagt ved lov å sjekke en gang. Og når de først dukker opp, så er jobben deres ofte slett. Eksempel skulle vi sende en flokk med sauer på fjellet, og da skal disse sjekkes før de får tillatelse til å fraktes ut av fylket. Veterinæren kom, stod og så på sauene på 50-60 meters avstand og så ble alle papirer skrevet under. For alt han visste kunne det være syke dyr der, og han ante egentlig ikke noe om hvilke dyr som ble sendt eller ikke. Kanskje de mener man skal stole på bonden, men det er deres ansvar uansett at de veit hva de skriver under på.

Vektere har overhode ingen myndighet til å dele ut bøter, og skal ikke ha det heller. Så da måtte man hatt mer folk med myndighet til å kunne gjøre dette, dvs politi eller naturoppsynsmenn. Men det er lite man hører fra at de gjør noe med løshundproblematikken i båndtvangsperioden, annet enn den lille "aksjonen" de hadde for litt siden. Så man kan jo anta at enten er det lav interesse for å gjøre noe (det innebærer jo at politifolk må UT av bilene sine og ta beina fatt....), eller så er det alt for få ressurser (noe man veit er et problem i politiet), og heller ikke nok naturoppsynsmenn (har noen truffet på en slik en på tur noen gang forresten?)

Sonenhunder er fortsatt hunder, og det er vel bare tidsspørsmål før at noen av hundene her inne havner i en slik sak... For alt vi veit har de det, for jeg tviler på at noen kommer til å fortelle at det var deres hund som gikk amok i et sauebeite, selv om de påstår i tråder at de har kontroll nok til at det ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...