Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur før hjemreise fra Danmark


Symra&Pippin

Recommended Posts

Kunne sikkert ha sjekka selv når det gjelder gjeldende regler, men siden det er så mange kunnskapsrike folk her på Sonen: Hvordan gjør dere det i praksis? Jeg har forstått det sånn at det går an å stille seg i kø for "avmasking" på WDS, men hva med hunder som ikke stilles der? (Les: Pippin, som befinner seg i campingvognen utenfor hallen). Tror dere dette foregår utenfor, sånn at alle hunder kan inkluderes i ordningen? Eller bør jeg finne en veterinær og bestille time pr snarest? Hvor mange dager før hjemreise skal/kan denne avmarkifiseringen foregå? Bør man kjøpe med seg tabletter så man har dem klare til bruk, og hvilke tabletter er det som gjelder i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekuren må tas maks ti dager før du reiser inn til Norge. Jeg vet ikke hvordan det er i forhold til utstillingen, men det jeg har hørt fra andre som har vært på utstillinger i danmark og tatt ormekuren der er at det er mye dyrere enn hos en lokal veterinær. Om dette stemmer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er litt blånde, og gir ormekuren før de reiser hjemmefra (så lenge man holder seg innenfor de 10 dagene, såklart). Ikke helt etter boka i forhold til reglene inn i Norge. Men via Sverige følger man jo de svenske reglene, og der står det: "Avmaskningen ska göras i utlandet inom tio dagar före införseln till Sverige. Den får alltså inte göras i Sverige innan du reser ut med djuret. "

Norge = utlandet, ikke sant?

Andre besøker distr.vet'en som har klinikk noen hundre meter fra fergekajen i Helsingør - Vi betalte rundt 100,- pr hund inkl. tabletter for et par/tre år siden.

Og noen har kun med hunder som skal stilles så man bruker utst.veterinæren. Kom dit litt tidlig, stå i kø noen minutter og vent på at vet'en kommer.

Har ikke helt bestemt vilken variant vi velger ennå..

(men har bestemt at det blir frontline på alle mine før vi reiser - det å unngå flått er vert det meste..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva synes du er gjennomtenkt da? Har mye erfaring med hund. Jeg har to voksne hunder fra før av.
    • Hvis det er gjennomtenkt og du kan argumentere godt for det, så kan det jo være greit. Men du skulle vært ganske erfaren med hund og hatt bruk og konkrete planer å vise til hvis jeg skulle vurdert det som oppdretter.
    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...