Gå til innhold
Hundesonen.no

Hodestilling til hunden under fri ved fot


Benedicte

Recommended Posts

Jeg driver og funderer på hvordan fri ved fot til min neste hund skal se ut (jada :flowers: ). Mine hunder går med hodet "skeivt" på en måte, og det er slik de aller fleste har sin fri ved fot.

Cita f.eks, hun titter skrått opp på meg når hun sitter i utgangsstilling og går fri ved fot.

3174_83915261302_530141302_2909556_5112095_n.jpg

Men så er det jo noen få som går med hodet rett opp, ikke på skrått, men "titter opp i luften" på en måte. Skoj til Niina Svartberg går litt slik: http://www.svartbergs.se/video/Skoj_Nedansiljan-09.wmv

Jeg har sett hunder som går enda mer rett opp med hodet.

Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg syns sistnevnte er kjempevakkert eller ikke. Hva syns dere? Hvorfor er det så få som har en slik fri ved fot? Og det må vel være mer belastende for en hund å gå med hodet rett opp, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Jeg syns Skoj ser ut til å ha hodet litt skjevt han og, ser ikke at han ser rett opp noen steder jeg? :flowers: Hvis du spoler ut til 01:13 i filmen ser man det helt tydelig - hunden ser ut til å holde hodet på samme viset som du skriver at Cita holder hodet.

My går på samme viset, minnet meg egentlig veldig mye om Skoj :hyper: Skoj hadde en "anelse" bedre posisjon da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodestillingen blir vel litt forskjell etter hvordan hunden er plassert i forhold til ditt bein under øvelsen. Veldig mange hunder her i landet går en tanke langt fram, og de har mulighet til å ha hodet mer skrått slik som din hund. Jo lengre bak hunden går, jo rettere må vel hodet være i og med at det ikke blir fysisk mulig for hunden å få hodet "rundt" beinet på samme måte? Det er i hvert fall mine tanker. Eks Missy som Fanny Gott hadde. Hun gikk vel forholdvis langt bak i forhold til en del andre hunder, og tittet vel mer opp en skrått om jeg husker riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg ikke tenkt noe på. Missy er vel den hunden jeg har sett gå slik mest. Men som sagt så klarer jeg ikke å bestemme meg for hva jeg syns ser best ut. Jeg syns min hund har fin plassering når vi går, mtp at hennes skulder alltid er parallell med mitt venstre bein. Men det hadde kanskje ikke skadet om jeg fikk de enda lengre bak.

Men vil det være mye mer belastende for en hund å gå lenger bak, og derfor se rett opp hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hunden se rett fram? Som den gjør til vanlig når den går?

Hunden skal gå med kontakt med fører, og det har vel de færreste hunder når de ser rett frem.

Jeg prøver (og vil ha) å få My til å gå med kontakt hele tiden. Det ser så mye ryddigere ut enn at de skal se ned, fremover, til siden osv. som de gjerne kan gjøre når de ikke holder kontakten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder har kontakt med fører selv om de ser rett fram. Men det hører med til fåtallet vel egentlig. Nå ser vel nesten alle hundene opp på fører på en eller annen måte, men da jeg starta med LP på starten av 90 tallet, så var det ganske mange hunder med hodet rett fram.

Nirm fikk faktisk meget godt betalt på en fri ved foten en gang der han antakelig ikke så på meg en eneste gang, men hadde enn fullstendig opptelling av kjegler og apporter som var i nærheten. Men fordi han fulgte meg uten problemer, så fikk vi vel 9 (eliteklasse).

Men for å kuppe tråden litt. Leste i en blogg ang posisjon på fvf, der vedkommende ville ha at hunden følger venstre bein hele tiden. De aller fleste hundene har jo posisjonen sin i forhold til en tenkt linje fra skulder og ned til bakken, slik at den egentlig "pendler" i forhold til venstre knes posisjon. Men jeg får det til å høres ufattelig lite vakkert ut om den skal følge venstrebeinet slavisk... Altså når venstrebein er "bak", er hunden der, og er venstrebeinet "foran" er hunden der. Det må vel bli seende ut som om den pendler noe veldig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder har kontakt med fører selv om de ser rett fram. Men det hører med til fåtallet vel egentlig. Nå ser vel nesten alle hundene opp på fører på en eller annen måte, men da jeg starta med LP på starten av 90 tallet, så var det ganske mange hunder med hodet rett fram.

Nirm fikk faktisk meget godt betalt på en fri ved foten en gang der han antakelig ikke så på meg en eneste gang, men hadde enn fullstendig opptelling av kjegler og apporter som var i nærheten. Men fordi han fulgte meg uten problemer, så fikk vi vel 9 (eliteklasse).

Men for å kuppe tråden litt. Leste i en blogg ang posisjon på fvf, der vedkommende ville ha at hunden følger venstre bein hele tiden. De aller fleste hundene har jo posisjonen sin i forhold til en tenkt linje fra skulder og ned til bakken, slik at den egentlig "pendler" i forhold til venstre knes posisjon. Men jeg får det til å høres ufattelig lite vakkert ut om den skal følge venstrebeinet slavisk... Altså når venstrebein er "bak", er hunden der, og er venstrebeinet "foran" er hunden der. Det må vel bli seende ut som om den pendler noe veldig da?

Ja, jeg ser det siste for meg :flowers: Hunden gjør heldigvis ikke det, det er bare jeg som er dårlig til å forklare. Men når jeg gjør holdt, så holder hun seg på den høyden, og jeg starter alltid fri ved fot med venstre bein, og da følger hun den. Men hun pendler ikke når jeg går. Men jeg syns hun har en fin posisjon, men jeg lurer på hvorfor så få (men veldig dyktige) velger å ha en slik fri ved fot. Om det er ønskelig, hvorfor er det ikke flere som gjør det? Og dersom det ikke er ønskelig, hvorfor har da hunder som Skoj det? For man SER jo en stor forskjell på en hund som har hodet foran fører og titter skrått opp, og en hund som ser rett opp. Men begge to scorer bra poengsum. Og hvis det er på grunn av posisjonen til hunden, så burde jo en av delene ha vært å foretrekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser det siste for meg :flowers: Hunden gjør heldigvis ikke det, det er bare jeg som er dårlig til å forklare. Men når jeg gjør holdt, så holder hun seg på den høyden, og jeg starter alltid fri ved fot med venstre bein, og da følger hun den. Men hun pendler ikke når jeg går. Men jeg syns hun har en fin posisjon, men jeg lurer på hvorfor så få (men veldig dyktige) velger å ha en slik fri ved fot. Om det er ønskelig, hvorfor er det ikke flere som gjør det? Og dersom det ikke er ønskelig, hvorfor har da hunder som Skoj det? For man SER jo en stor forskjell på en hund som har hodet foran fører og titter skrått opp, og en hund som ser rett opp. Men begge to scorer bra poengsum. Og hvis det er på grunn av posisjonen til hunden, så burde jo en av delene ha vært å foretrekke?

Posisjonen kan jo være veldig varierende med tanke på reglene, siden den skal gå med hode eller skulder på høyde med venstre kne. Men mange hunder ligger jo med bakre kant av skulder på høyde med beina våre. Da har man jo lite å gå på om hunden pendler litt, og den blir liggende langt foran. Og den vil jo ikke trenge i venstrevendinger, eller helomvendinger som går mot hunden (som IPOhundene har). Men det går vel på smak og behag der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er ganske vanskelig for Tinka å se skrått opp på meg uten å begynne å gå sidelengs (litt sånn sjenkelvikning om noen kjenner til hest).

Så lenge hun utfører øvelsen så må det jo være likegreit? Jeg har også en hund som går "litt" langt unna, altså litt mer enn vanlig. Rett og slett fordi hun har respekt for bein og ønsker ikke å bli tråkket på, noe jeg har lært inn.

Det er vel kanskje bare å gi opp på lydighetsfronten (innen konkurranse altså) hvis jeg skal fortsette på disse kravene mine. Dommerne er vel sånn at de ser på om de syntes det ser "stilig" ut eller ikke.. ikke bare hvor bra ekvipasjen går, noe jeg selvfølgelig forstår. Man ser jo tydelig kontakten om hunden holder den med øynene. Det er litt vanskeligere å se om hunden ser rett fram, tiltross for at den går en perfekt fvf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er ganske vanskelig for Tinka å se skrått opp på meg uten å begynne å gå sidelengs (litt sånn sjenkelvikning om noen kjenner til hest).

Ja, det der er ett problem. Men når jeg ser på enkelte av de bittesmå som går lp, så går de faktisk rett opp med hodet. Altså slik som Labbis etterlyser. Jeg har ikke noe bilder eller filmer, men mener Elisabeth Østli har en phalene som går slik rett opp med hodet.

Hørte også noen rykter om at det var "inn" om dagen, men jeg ser for meg at det kommer til å fade ut igjen. Jeg liker best den der de ser opp mot fører uten å ploge. Jeg synes en skikkelig IPO fot er vakkert! Den uten klenging og dårlige parader (ikke skikkelige heller)... prøvde å finne videoen av en jeg har sett som var så vakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det der er ett problem. Men når jeg ser på enkelte av de bittesmå som går lp, så går de faktisk rett opp med hodet. Altså slik som Labbis etterlyser. Jeg har ikke noe bilder eller filmer, men mener Elisabeth Østli har en phalene som går slik rett opp med hodet.

Monica klarte å ta ett bilde av Demi når hun går akkurat slik jeg vil. Da ser hun faktisk ganske rett opp ja.

Er enig at det er vanskeligere å få de små hundene tett inntil. De skjener mye lettere ut for det er enklest å holde kontakten lenger fra.

25mai2010-027.jpg

Edit: På avataren min ser man hvordan hun ser ut når hun går langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både min forrige hund (phalène) og min nåværende storpuddel ploger veldig. Jeg fikk det nesten helt bort med den lille ved å gå venstrevendinger, venstrevendinger og venstrevendinger! Helomvendinger mot venstre! Og det med hodet opp mot meg. Jeg syns ærlig talt at det er lite motiverende å se LP med en hund som ser rett fram. Jeg får fortere inntrykket av at hunden kjeder seg og ikke er like "på"!

EDIT: jeg fikk også phalènen til å gå nære meg ved å bruke mye venstrevendinger, så det går helt fint, selvom de er små :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke ang å ha hodet rett opp og ikke på skrå; blir det lettere for dem å holde posisjonen da; som i at baken ikke sklir ut og blir skeiv? Kan se for meg at en vridning i nakken, som man jo får når hunden går med hodet på skrått, vil lett kunne forplante seg og føre til at hunden også setter seg skrått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både min forrige hund (phalène) og min nåværende storpuddel ploger veldig. Jeg fikk det nesten helt bort med den lille ved å gå venstrevendinger, venstrevendinger og venstrevendinger! Helomvendinger mot venstre! Og det med hodet opp mot meg. Jeg syns ærlig talt at det er lite motiverende å se LP med en hund som ser rett fram. Jeg får fortere inntrykket av at hunden kjeder seg og ikke er like "på"!

EDIT: jeg fikk også phalènen til å gå nære meg ved å bruke mye venstrevendinger, så det går helt fint, selvom de er små :flowers:

Takk for supert tips.. da blir det venstre venstre fremover! :hyper:

Bare en tanke ang å ha hodet rett opp og ikke på skrå; blir det lettere for dem å holde posisjonen da; som i at baken ikke sklir ut og blir skeiv? Kan se for meg at en vridning i nakken, som man jo får når hunden går med hodet på skrått, vil lett kunne forplante seg og føre til at hunden også setter seg skrått?

Har selv problemer med skeiv sitt, og vil jo tro det er fordi hele hunden er skeiv. Men nå er "på plass"en mye rettere, eller hun retter seg selv, men det har gått gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birk gikk stort sett og så rett opp, sånn som Skoj gjorde flere steder i filmen.

Synes det er veldig lett for at hunder som går med hodet på skeive, sånn som bilde av Cita, lett får en dårlig posisjon på bakparten sin. Rumpen detter lett ut fra fører, og hunden blir skeiv i hele kroppen, noe som i mine øyne ikke er særlig pent :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk ikke noe jeg har tenkt på, og aner ikke hvordan frøkena mi går selv engang :D

Er vel egentlig helheten jeg ser på når jeg "bedømmer" om hunden går bra eller ikke. :ahappy:

Men kan skjønne problemstillingen, jeg har bare ikke tenkt over det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har jo "små" hunder. Det jeg ser er at om de går med den kontakten jeg vil de skal ha så kommer de for langt fram (forørvig så er det ikke "rett opp og ned hode" da jeg ser på det som unaturlig posisjon for hunden å holde hode i og det må være særdeles ubehagelig for hunden å få inn/ut nok luft om det feks er varmt)

Men om jeg krever "ipo" posisjon på mine så vil kroppe kommer for langt fram for å oppnå den posisjonen. Så jeg er litt på den gyldene middelvei.

5680_143976611302_530141302_3904306_1243557_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...