Gå til innhold
Hundesonen.no

Hodestilling til hunden under fri ved fot


Benedicte

Recommended Posts

Guest Michellus

Når det gjelder hodestilling, så liker jeg den sånn som du har på bildet, labbis. Kanskje fordi hunden ser hvor den går men samtidig som den har kontakt? Hørtes egentlig teit ut når jeg leste det jeg skrev men, hvorfor ikke :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar
Guest Michellus

Jeg er ikke så glad i det, det ser litt masete ut og lite "balansert".

Er enig med deg når det kommer til gåinga i fvf. Hunden er skikkelig med osv, men utseendemessig (for min del) så ser det lite balansert ut, spesielt når hun viser i sakte film,

Men det er nå bare meg da :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma "paraderer" med høye kneløft og dansende forbein om hun er litt for høy/gira. Dette gjelder spesielt på trening/kurs - på konkurranser demper hun både på grunn av meg og usikkerhet hos henne selv, og da går hun rolig og "normalt". Hun har forøvrig en helt ok og greit bygget front.

Orry "paraderer" aldri, og han har forøvrig et dårligere frontparti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det er så mange retrievere med dårlige fronter. Men jeg synes det der hørtes veldig spesielt ut. Ja til stress, tror vi kan skylde på brorparten der, bortsett fra de som har lært å gå slik fra starten av fordi det er jo litt kult at de vandrer slik.

Jeg synes de som ser opp på fører, ser lette og glade ut er flott å se på :rolleyes2: De som gjeter og/eller går flatt og ser tunge ut er ikke pent i det hele tatt, men det det er min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier igjen:

Men som jeg prøvde å si: noen ganger er det forklaringen på det. Andre ganger at de ligger for høyt og stresser og tredje gangen har jeg ingen forklaring på annet enn innlært

En front og vinkler er ikke det samme på alle raser.

Og jeg sier igjen: IKKE ALLE. Men det er noe jeg har lagt merke til. Gjerne vær uenig. Men hvor mange av dere har faktisk studert hundene når de kommer ut av ringen og går naturlig?

Som en del av "front og vinkler" annser jeg også kort overarm og framskutt skulder om det er noen missforståelser der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange IPO-folk som trener hundene sine til aa gaa slik, men det er mye mer foretrukket der enn i LP. Hundene skal jo gjerne ligge litt hoyere i stress enn de i LP, og dessuten er det mer tillatt med "mas" og klenging under fri ved fot i IPO. Men personlig liker jeg den avbalanserte LP-varianten mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste hunden som har paradert og det har sett pent ut, er "Chanty" til Heidi Billkvam. Og det var vel pelsen som gjorde at det så pent ut. Ellers må jeg innrømme at jeg ikke synes det er noe vakkert overhode... Hadde jeg dømt en slik hund, hadde den aldri fått 10 på fri ved foten, fordi at det aldri vil se ryddig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får trekk ved klenging. Når nivået øker og blir også dommerne mer pirkete.

Det viktigste for meg er at hunden viser arbeidsglede og er fri.

Men langt ifra like mye som du ville fått i lydighet. Jeg tror en del dommere mistolker det med at hunden ikke skal falle i drift gjennom programmet, dessuteb går jo 80% av schäferne som stiller på prøve slik. Også de beste i landet vårt. Det hadde man aldri sett på et nm i lp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men langt ifra like mye som du ville fått i lydighet. Jeg tror en del dommere mistolker det med at hunden ikke skal falle i drift gjennom programmet, dessuteb går jo 80% av schäferne som stiller på prøve slik. Også de beste i landet vårt. Det hadde man aldri sett på et nm i lp.

Nå er det jo mer pirk i LP, enn det er både på bruksen og IPOen uansett. De to sistnevnte har tross alt tre grener de skal igjennom, og selv om enkelte dommere påstår at det dømmes likt i eks NBF og LP, så gjøres det ikke det. Hunder i A får 10 på fri ved foten der som de aldri fått i Elite.

Men i LP så dømmer noen dommere helt sykt ang klening da. At pelsen til en langhårshund hele tiden berører beinet til fører har jo blitt trukket ned på noe helt sykt pga "klenging"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i LP så dømmer noen dommere helt sykt ang klening da. At pelsen til en langhårshund hele tiden berører beinet til fører har jo blitt trukket ned på noe helt sykt pga "klenging"...

OT: Og det er jeg spent på hvordan blir fremover. Det har jo blitt påpekt ekstra på dommermøtene at ploging og klenging SKAL slåes ned på, trekke opptil 3 p. Så hu og hei... dere med langhårshunder har ett aldri så lite prosjekt når dere går for "riktige" dommere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo mer pirk i LP, enn det er både på bruksen og IPOen uansett. De to sistnevnte har tross alt tre grener de skal igjennom, og selv om enkelte dommere påstår at det dømmes likt i eks NBF og LP, så gjøres det ikke det. Hunder i A får 10 på fri ved foten der som de aldri fått i Elite.

Men i LP så dømmer noen dommere helt sykt ang klening da. At pelsen til en langhårshund hele tiden berører beinet til fører har jo blitt trukket ned på noe helt sykt pga "klenging"...

Det rare er at jeg opplever omvendt. Jeg har fått dårligere karakter på fvf i bruks, der ligger jeg jevnt på 8-8,5 og de 4 gangen jeg nå har startet LP Elite for 4 forsjellige dommere har samme fvf fått 9-9,5.

Edit:

Antall starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men langt ifra like mye som du ville fått i lydighet. Jeg tror en del dommere mistolker det med at hunden ikke skal falle i drift gjennom programmet, dessuteb går jo 80% av schäferne som stiller på prøve slik. Også de beste i landet vårt. Det hadde man aldri sett på et nm i lp.

Dette kommer av at IPO ikke er noen stor sport i Norge. Ser man på hundene som blir sendt til VM fra for eksempel Tyskland, så er det et helt annet nivå.

Med fare for at dette skal bli en diskusjon om hvilken hundesport som er best, så dømmes de forskjellig, som de fleste vet. Fri ved fot i IPO er verdt 10 poeng. For hver gang hunden mister kontakt med føreren mister du 1 poeng. Går hunden med halen ned mister du poeng. Dette er poeng du ikke ville mistet i LP. Man ser etter forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Og det er jeg spent på hvordan blir fremover. Det har jo blitt påpekt ekstra på dommermøtene at ploging og klenging SKAL slåes ned på, trekke opptil 3 p. Så hu og hei... dere med langhårshunder har ett aldri så lite prosjekt når dere går for "riktige" dommere...

Da er det jaggu X'en primært starter når hun er (totalt) nedrøytet, siden utstilling prioriteres når hun har pels... :icon_confused:

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i LP så dømmer noen dommere helt sykt ang klening da. At pelsen til en langhårshund hele tiden berører beinet til fører har jo blitt trukket ned på noe helt sykt pga "klenging"...

Amira er i konstant kontakt med mitt venstre bein. Faktisk "presser" hun lett mot beinet mitt. Jeg har ALDRI fått trekk eller kommentar ang klenging. Selv ser jeg ikke på dette som klenging heller. Hun går på egne bein og hverken ploger eller sitter sjeivt.

Det viktigste er at hunden går rett (paralellt med fører), sitter rett og går med en konstant avstand fra førter (inntil eller 5-10 cm unna). Ploging skjer ofte i samhandling med klenging (og hopping) hos mange hunder, da mange av de ivrigste hundene går for langt frem.

Og ang. haleføring. At en hund går med halen ned, trenger ikke bety at den ikke er glad eller motivert. F.eks Kiter (BC-valpen min), har alltid halen ned når han er konsentrert. Han kan til tider dirre av forventning, men halen er fremdeles ned. Når han der i mot bjeffer og er ukonsentrert, så kommer halen opp :icon_confused: En malle med halen ned er noe helt annet...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at jeg opplever omvendt. Jeg har fått dårligere karakter på fvf i bruks, der ligger jeg jevnt på 8-8,5 og de 4 gangen jeg nå har startet LP Elite for 4 forsjellige dommere har samme fvf fått 9-9,5.

Edit:

Antall starter.

Det henger sikkert med hvilke dommere som dømmer, men det er min erfaring. Og det er ikke bare på fvf, men på andre øvelser og synes jeg. Og det går sikkert begge veier etter hvem man stiller for. Strenge og snille dommere finner man i begge leire. (Nå har jeg selv høye krav for hva jeg mener er verdt en 10er, så jeg ligger på linje selv med de strenge dommerne ofte. )

Amira er i konstant kontakt med mitt venstre bein. Faktisk "presser" hun lett mot beinet mitt. Jeg har ALDRI fått trekk eller kommentar ang klenging. Selv ser jeg ikke på dette som klenging heller. Hun går på egne bein og hverken ploger eller sitter sjeivt.

Det viktigste er at hunden går rett (paralellt med fører), sitter rett og går med en konstant avstand fra førter (inntil eller 5-10 cm unna). Ploging skjer ofte i samhandling med klenging (og hopping) hos mange hunder, da mange av de ivrigste hundene går for langt frem.

Og ang. haleføring. At en hund går med halen ned, trenger ikke bety at den ikke er glad eller motivert. F.eks Kiter (BC-valpen min), har alltid halen ned når han er konsentrert. Han kan til tider dirre av forventning, men halen er fremdeles ned. Når han der i mot bjeffer og er ukonsentrert, så kommer halen opp :icon_confused: En malle med halen ned er noe helt annet...!

Har vært borti et par dommere som har trukket helt sykt for denne påståtte "klengingen" (type 3 poeng...). Men de færreste gjør det for så lite. Nirm har forøvrig fått trekk på for god kontakt av en dommer. Han foretrekker tydelig hunder som ikke er "på" under hele øvelsen, men gir gode poeng om hunden "dasser" ved siden av... Så det er smak og behag hos de alle.

Og ang hale, så har jeg samme "problem" med Nirm som du har med Kite. Nirm er en "hale ned hund" når han konsentrerer seg om jobben sin, halen kommer opp når han blir ukonsentrert eller driver med ting han ikke konsentrerer seg veldig om (som tricks eksempel, han har en mye lavere konsentrasjon der enn LP). Når han trekker på ski og må konsentrere seg eksempel, så går også halen ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...