Gå til innhold
Hundesonen.no

Vokterhund..

scratcher

Recommended Posts

Heisann..

Jeg ser etter en vokterhund, noen anbefalinger? Må passe godt med barn, familiemedlemmer generelt. Den skal være glad i å gå turer, tullete, ikke bjeffe altfor mye (spesielt da inne), være god mulighet for å trene den opp o.l.

Sett litt på dogo canario, dobberman, schaefer osv.

Hva tror dere?

Jeg har selv en engstaff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med en vokterhund som ikke bjeffer?

Det jeg mente var at hunden ikke bør bjeffe inne regelmessig :lol: sånn hvis jeg har gjester på besøk, så bjeffer den helt uten videre.. Men, om den bjeffer på natten når den hører noe eller noe lignende er greit :blink:

Hva tenker du på når du sier vokterhund? Skal den vokte hus og eiendom? eller passe på familien? Type varsling, eller reell beskyttelse?

Utdyp gjerne hva du spesifikt ønsker i en hund: hvor mye mosjon du vil legge i det, hvilken type trening, osv.

Jo, at den passer på hus og eiendom, og familie i seg selv :hmm: Gjerne et lite varsel, og deretter reell beskyttelse.

Jeg ser etter en hund som trenger god mosjon, for jeg liker å trene og gå tur med hunder selv :lol: Altfra jogging til gå tur osv.

Hvilken rase tror dere ville passet bra? :lol: spør om dere trenger noe mer informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er temmelig stor forkjell på dogo canario, dobberman og schæfer da. En dobberman er jo myyye mer aktiv enn en dogo. en dogo er mye tyngre bygd, og sliter en del med ledd-problemer. Men de er gode vakthunder og familiehunder, men vær obs på at det er en noe dårlig mentalitet på rasen pga ukritisk avel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne et lite varsel, og deretter reell beskyttelse.

Husk at vi bor i Norge på dette området... Og det kan skape visse problemer om hunden din faktisk setter tenna i en person en gang i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal begynne med å lære deg rasenavnet på hunden du allerede har jeg.. (Dersom du har hund)

Engstaff er forkortet av Engelsk staffordshire bull terrier, takk. Det har heller ikke stort med hva jeg lurte på.

Du kan jo se på grosser schweizer sennenhund.

Hva skal du trene den opp til? Hva tenker/mener du at hunden faktisk skal gjøre?

Skal jo gi den et varmt og godt hjerte så klart, men den skal være en god vakthund i huset mitt :icon_redface:

Den skal få all kjærlighet et familiemedlem fortjener.

Takk for svar, everybody!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er treig i oppfattelsen, men jeg har fortsatt ikke skjønnt hva du skal BRUKE hunden til utenom at den skal.. passe på hus og familien? Og med kommentaren:

"Skal jo gi den et varmt og godt hjerte så klart, men den skal være en god vakthund i huset mitt

Den skal få all kjærlighet et familiemedlem fortjener."

Kommer jeg ei heller stort lengre, beklager om feilen ligger hos meg der..

Fortsatt skulle jeg gjerne visst hva du/dere skal BRUKE den til, en Dobermann/Rottweiler osv. er en hund som trenger hodestimuli, mye fysisk aktivitet, og i tillegg kan den jo fungere som en god vokterhund, men tror disse rasene ikke er egnet til ditt hushold om det "kun" er kjærlighet du kan gi den (beklager om jeg kommer litt "sur" or whatsoever) over til deg med kommentaren min, men.. jeg skjønner ikke helt tegninga hva du kan gi hunden, annet enn kjærlighet (som jo er en selvfølge..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha en hund som kan VARSLE om det kommer noen, så vil jeg anbefale chihuahua eller noe i den dur. En hund som VOKTER eiendommen din og skal handle på egen hånd om noe skjer vil neppe leve lenge her i landet.

Beklager, men jeg blir særdeles skeptisk til slike "skal passe på"-hensikter. Vi trenger ikke det her i Norge, og en god alarm i huset vil antakelig gjøre bedre nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Siri.

Har også litt vanskelig for å forstå akkurat hva du vil at denne hunden skal gjøre, du vil ha en hund som ser skummel ut og som kaster seg over inntrengere? Og resten av tiden skal den koses med. Synes i det hele tatt det du skriver er helt feil inngang til det å skaffe hund, jeg har litt vanskelig med å ta det seriøst slik du formulerer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kjøp Rottweiler, de slipper innbruddstyver inn i huset men ikke ut igjen. Det må jo være den ultimate voktingen om man er ute etter beskyttelse av seg selv og familien. De ser jo skummle og farlige ut, i tillegg til at media alltid skriver om dem når de biter folk, med rasepresisering, så da får man jo mye gratis PR for at man har en hund som passer på både hus og hjem.

Schäfere er feige, de bare bjeffer også er de så syke, nervøse og aggressive alle sammen, så de angriper bakfra bestandig. De er det lite tess i som vokterhunder. Kanskje om du bor i blokk da, for de bråker jo fælt bare de hører en lyd.

Dobberman er en rase som er skikkelig fine vokterhunder. De er jo avlet for å passe på eieren, så da blir man ihvertfall ikke ranet på gata. Vet ikke om de bjeffer så mye, har nesten bare hørt dem pipe jeg, men de kan sikkert bjeffe altså. Det dumme med dem er jo at de løper så mye, så man må ha inngjerdet hage ellers stikker de bare av.

unnskyld for trollstrekene mine, men det var bare litt for fristende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, at den passer på hus og eiendom, og familie i seg selv :wub: Gjerne et lite varsel, og deretter reell beskyttelse.

For å være helt ærlig anbefaler jeg, som enkelte andre her, en god husalarm, ikke en hund. Og hva mener du med "reell beskyttelse"? Fysisk angrep? En stor hund vil nok være avskrekkende nok for de fleste, nettopp på grunn av størrelsen. Hvorfor pøse på med instinkter som heller er lite hensiktsmessige sånn i bunn og grunn - vi lever da ikke i et u-land! Og hva om det skulle være et barn som en dag var "inntrenger" på eiendommen deres? Jeg er ikke akkurat for at sivile skal benytte sine hunder som beskyttelse/våpen. Det er VÅR jobb å beskytte våre kjæledyr, ikke omvendt, men det er meg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste store rasene gjør at folk ikke velger å bryte seg inn eller gjøre deg noe på gata. Mange av de små er flinke vakthunder og bjeffer og varsler hvis det skulle komme noen.

Det er få raser som faktisk tør å angripe og kan bite et mennenske reellt. ( normale hunder) De rasene er isåfall ikke for hvermannsen og krever endel kunnskap for å ha. Og dessuten er det ikke akkurat noe å lære disse, for somsagt så lever ikke slike hunder lenge i dette landet, så det er kjipt å gamble på.

Alternativt kan du skaffe deg hvilken som helst hund, og ha et: her vokter jeg- skilt på døra, med bilde av en illsint dobber eller rottweiler. Da kommer det nok neppe ubudne gjester inn om natta. :icon_redface: Det er like godt som et alarmskilt.

Som nevnt, så bunner det hele i hva mer du ønsker i en hund. FOruten om turer og sånn. Hva vil du trives med i en hund, og hvor mye tid vil du bruke på en hund. Det er dette som skiller mellom de ulike rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfere er feige, de bare bjeffer også er de så syke, nervøse og aggressive alle sammen, så de angriper bakfra bestandig. De er det lite tess i som vokterhunder. Kanskje om du bor i blokk da, for de bråker jo fælt bare de hører en lyd.

Altså. Nå er jeg dypt fornærmet på Vida sine vegne. Du glemte at enkelte schäfere koser på innbruddstyver tenk! Det er de som ikke bjeffer, og de egner seg kun mot allergiske tyver. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engstaff er forkortet av Engelsk staffordshire bull terrier, takk. Det har heller ikke stort med hva jeg lurte på.

Off topic, men men.

Det er ingenting som heter Engelsk Staffordshire Bull Terrier. Det er noe som heter Staffordshire Bull Terrier og en som heter Amerikansk Staffordshire Terrier, men Engelsk Staffordshire Bull Terrier finnes ikke i FCIs raseregister ei heller noen andre register så vidt jeg vet.

Tipper du har en Staffordshire Bull Terrier jeg, som generelt forkortes til Staff. (Noen sier Staffe, men jeg synes det høres bare snålt ut.)

:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke prater om staffordshire bull terrier? Meg bekjent er ikke engelsk en del av rasenavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å latterliggjøre trådstarter tolker jeg han etter beste mening, og tror ikke han nødvendigvis vil ha ei rabiesbikkje som henger seg i armen på en hver som trør innenfor gjerdet sitt.

Wikipedia er jo et fint sted å starte, http://no.wikipedia.org/wiki/Vakt-_og_vokterhunder - hvor vakthund kanskje er mer likt det du ønsker, da vokthund ser ut til å være klassifikasjon for mer saueflokk/flokk-basert vokting.

Ut i fra dine ønsker høres både Rottweiler og Grosser / Berner Sennenhund ganske aktuelle ut. Greie "barnevennlige" hunder som funker god i hverdagen, men som kan boffe på fremmede om du lar de få muligheten til det :getlost: Endog har jeg møtt flest Bernere som sleiker og logrer ned fremmede på gårdsplassen, men det kan jo være disse var særdeles godt sosialisert :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...