Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaotisk ulykke


Huldra

Recommended Posts

Kaotisk ulykke

På vei til spanielklubbens hovedutstilling ble noen jeg kjenner utsatt for en trafikkulykke. En springer kom seg ut av bilen og satte til skogs, hun som eide henne løp etter. Heldigvis fant de jenta, men de har enda ikke funnet hunden, og det er visstnok vanskelige leteforhold. Hvis noen ser en lever/hvit springer i området, vær så snill å gi beskjed! Hun er ca 2-2,5år, tispe, og sikkert veldig redd nå stakkars..

Fra facebook:

I en trafikkuykke idag ble to hunder kastet ut av bilen. Den ene er funnet men den andre løp livredd til skogs. Hun er en Brun/hvit engelsk springer spaniel, har på seg rødt utstillingsdekken. Stedet er skarsmo i Gudbrandsdalen. (like nord for øyer/Hafjell) Setter stor pris på tips om noen ser henne! (tlf 47667325) Er takknemlig om dere setter dette på statusen så jeg kan få hjelp med å finne henne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Å nei :blink: Leste om dette et annet sted også... Håper hunden kommer til rette snart, og at den er i god behold! Forøvrig godt å høre at det tilsynelatende har gått bra med alle andre som har vært involvert i ulykken.

Edit: og nå fant jeg ut nøyaktig hvem det gjelder også. Uff, håper de finner henne snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt rykter om at hund og eier er gjenforent, men det stod det i avisen i går også, men det stemte ikke. Venter på beskjed fra eier før jeg jubler noe mer.. :blink:

Og ja, det er skremmende å se at et "skikkelig bilbur" ikke holder helt 100% heller.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er ennå ikke funnet; de leter fremdeles i skogen. Er det noen som kjenner noen i området som kunne vært med og leitet? Eller som bor der selv og kan hjelpe til? Vi som kjenner henne føler oss så hjelpeløs som sitter så langt borte... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt ut på facebook. Kjenner en del som bor i Gudbrandsdalen, men ikke helt sikker på om noen av dem bor så langt sør.. Men kanskje de kjenner noen som kjenner noen! Håper virkelig de finner hunden snart!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heldigvis er det sommer og gode forhold for en hund å klare seg alene ute! Håper hunden dukker opp snart, men det bor jo en del folk oppover så lov å håpe på at den trekker mot folk når den har roet seg ned:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra facebook:

Chanel - brun/hvit engelsk springer spaniel tispe har løpt til skogs etter bilulykke ved Tretten, Øyer, i Gudbrandsdalen. Dersom noen har kjente i det området eller kjører forbi - hold øynene åpne! Dersom dere finner henne - ring politiet eller eier Hilde tlf: 91 83 33 01 eller Vidar tlf 92 87 87 22. Hunden ble sett på E6 og prøvd å fanget opp, men ble skremt på nytt og stakk av igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er ennå ikke funnet. Vi dro nedover i natt for å være med på letingen. Ingen tips er kommet inn, til tross for at folk vi møtte sa at de trodde hele bygde visste om det nå, vedkommende hadde ikke hund selv. Det er liten hjelp å få der nede; vi kjenner ingen vi kan spørre om hjelp - alle hundeklubber, oppdrettere, raseklubber osv er kontaktet - til ingen nytte! :getlost:

Har altså nettopp kommet hjem etter å ha leitet i hele dag, vi tror hunden nå ligger og trykker og gjemmer seg. Ifølge en synsk dame ligger hun høyt oppe i en utilgjengelig, mørk skog. Hun er svært sky, og fremdeles i sjokk. Vi har leitet gjennom et veldig stort område, men det er fremdeles masse igjen. Chanel er ikke observert siden lørdag formiddag, vi er desperate etter hjelp! Hvis du kjenner noen som kunne tenke seg å være med å hjelpe, ring meg på 971 22 599. Jeg vet i alle fall hva jeg ville ønsket dersom det var min hund som var borte sånn..

Hun som eier hunden har blitt igjen, mens foreldrene hennes har dratt hjem; hun nekter å reise uten hunden sin. Hun har ikke spist eller sovet siden fredag, og er såklart sliten - hun trenger avlastning med letingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars stakkars stakkars eier, for et mareritt det må være! :getlost: Og jeg skjønner henne godt, jeg hadde heller ikke dratt uten hunden min..

Håper virkelig de finner henne snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars hund og stakkars eier!

Hunden forsvant jo i ett enormt område, for alt dere vet kan hun jo ha dratt helt over til Østerdalen nå. Og om den synske damen har ekte synske evner finnes det mange mørke og vanskelig tilgjengelige skoger mellom gubrandsdalen og østerdalen. Skulle ønske jeg kunne vært med å lett, området er så stort at man trenger de man kan få med, men dessverre er jeg stuck her i sør.

Ønsker dere all hell og lykke med letingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dør jo inni seg av å høre om slikt.

Et par tips (riktignok basert på basenji-mistinger, basenjier blir svært fort forvillet men hun lille snuppa her høres veldig redd og sjokket ut så det er ikke sikkert hun vil komme selv om hun hører/ser eier eller andre kjente).

HVis mulig ha med hunder som den forsvunne hunden kjenner og liker når man leter.

Legg igjen klær, tepper, ting fra hjemmet med kjent lukt i området hunden ble observert sist. De vil ofte henge rundt i samme område pga de tør egentlig ikke dra videre. Det er stor belastning å være alene ute på vift. Sjekk stedene med jevne mellomrom. Kanskje er hunden rett i nærheten av disse gjenstandene

Ser man hunden, må man ikke gå mot den, rope på den eller noe som helst som kan skremme (den er ikke helt seg selv i den situasjonen). Den vil sannsynligvis være veldig sulten så ha med mat som kastes til den, først på avstand og så nærmere og nærmere - man må for all del ikke prøve å kaste seg over den for å fange den - lykkes man ikke da, har man gjort stor skade ved å gjøre hunden enda mer sky og mistenksom. Det beste er å ha med et bånd med løkke på som kan lirkes over hodet mens hunden spiser slik at man unngår å hendene i nærheten av den.

Det kan hjelpe å sette ut "burfeller" med mat i (sånne man bruker til å fange gaupe, grevling etc)

Men fy så forferdelig.. all min medfølelse. Jeg er med på en amerikansk basenji-liste og der er det basenjier som forsvinner/mistes rett som det er etter uhell. De blir veldig fort sky og ville, og er svært vanskelige å få tak i. De fleste fanges ved hjelp av feller og da er de ofte slik at de faktisk biter eier når eier skal ta dem ut av buret, men det er bare av angst. Når de kommer hjem til seg selv så "transformeres" de tilbake til seg selv igjen. Som trøst kan jeg si at med basenjiene, så kommer de aller fleste til rette igjen helskinnet - selv etter flere uker på vift (men basenjier er flinke til å klare seg selv slik at de har ikke behov for å nærme seg mennesker slik at det er ofte derfor det kan ta veldig lang tid å få tak i dem igjen)

Jeg krysser fingre og håper det går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dør jo inni seg av å høre om slikt.

Et par tips (riktignok basert på basenji-mistinger, basenjier blir svært fort forvillet men hun lille snuppa her høres veldig redd og sjokket ut så det er ikke sikkert hun vil komme selv om hun hører/ser eier eller andre kjente).

HVis mulig ha med hunder som den forsvunne hunden kjenner og liker når man leter.

Takk for tips! Det har vært, og er, flere hunder der som hunden kjenner (bor med). Den ene var jo med i ulykken selv, så usikkert om hun vil nærme seg henne nå, men hun er dro hjem i går. I dag har mamman til hunden kommet (som hun altså bor med til vanlig). Vi har også søkt med hunder som ikke kjenner Chanel, men ingen har funnet noe. Vi har ID-hunder vi kunne satt på søk, men har ingen smeller (Viking tok med seg det som kunne brukes). Det er også søkt med redningshund og varmekamera, men det fungerer visstnok dårlig i skog. :getlost: Lapper med "Hund savnet" er hengt opp fra sør for Øyer til nord for Tretten, lokalavisen har notis i dag, radiostasjoner er kontaktet (lokalradio og P1). Lokalnettavisen har også artikler om saken (linket til over, pluss et par til). Alle i bygda ser ut til å vite om det, men ingen har sett noe til hunden siden lørdag da eierne så henne, ingen tips er kommet inn siden da... :wub:

Legg igjen klær, tepper, ting fra hjemmet med kjent lukt i området hunden ble observert sist. De vil ofte henge rundt i samme område pga de tør egentlig ikke dra videre. Det er stor belastning å være alene ute på vift. Sjekk stedene med jevne mellomrom. Kanskje er hunden rett i nærheten av disse gjenstandene

Det er lagt igjen klær fra eieren på et sted hunden har vært, men den har ikke vært der etterpå. Et stort område sjekkes daglig, flere ganger om dagen. I går tente vi også opp griller for å lokke den til oss, og eier satt der alene mens vi andre leitet.

Ser man hunden, må man ikke gå mot den, rope på den eller noe som helst som kan skremme (den er ikke helt seg selv i den situasjonen). Den vil sannsynligvis være veldig sulten så ha med mat som kastes til den, først på avstand og så nærmere og nærmere - man må for all del ikke prøve å kaste seg over den for å fange den - lykkes man ikke da, har man gjort stor skade ved å gjøre hunden enda mer sky og mistenksom. Det beste er å ha med et bånd med løkke på som kan lirkes over hodet mens hunden spiser slik at man unngår å hendene i nærheten av den.

Eier, moren og faren hennes så hunden lørdag morgen; de kjørte rundt og lette med bil, men var "så dumme" at de stoppet så nært hunden de kunne og lokket på den. Den ble litt glad, men veldig redd også, sikkert pga bilen. Da stakk den avgårde igjen. De innser selvsagt i ettertid at de skulle kjørt videre, og sluppet av eier. Hvis de ser hunden nå, kommer de til å kaste mat til den som du beskriver. Vi gikk også rundt med mat i tilfelle vi så hunden.

Det kan hjelpe å sette ut "burfeller" med mat i (sånne man bruker til å fange gaupe, grevling etc)

Men fy så forferdelig.. all min medfølelse. Jeg er med på en amerikansk basenji-liste og der er det basenjier som forsvinner/mistes rett som det er etter uhell. De blir veldig fort sky og ville, og er svært vanskelige å få tak i. De fleste fanges ved hjelp av feller og da er de ofte slik at de faktisk biter eier når eier skal ta dem ut av buret, men det er bare av angst. Når de kommer hjem til seg selv så "transformeres" de tilbake til seg selv igjen. Som trøst kan jeg si at med basenjiene, så kommer de aller fleste til rette igjen helskinnet - selv etter flere uker på vift (men basenjier er flinke til å klare seg selv slik at de har ikke behov for å nærme seg mennesker slik at det er ofte derfor det kan ta veldig lang tid å få tak i dem igjen)

Jeg krysser fingre og håper det går bra!

Felle er på plass, eller kommer på plass i løpet av dagen. Men det er helt håpløst å vite hvor man skal plassere den, da hunden ikke er observert på over et døgn! Den ble observert på fredag og på lørdag, men de to stedene er veldig langt fra hverandre, og hunden kan ha streifet langt innen nå.. Det at den ikke er sett, gjør at vi tror at den ligger og gjemmer seg, noe også Sissel Grana har bekreftet (dersom man tror på sånt).

Jeg synes det er helt grusomt! Jeg skjønner så forferdelig godt at hun som eier hunden ikke vil forlate stedet.. det hadde ikke jeg heller gjort. Jeg skulle gjerne vært der lengre (tilbød meg å bli igjen, men de hadde fått innlosjert eieren hos noen de kjente i området). Nå har jeg fått veldig mye jobb, så jeg har ikke mulighet mer denne uken - håper virkelig de finner henne før jeg kan dra ned og lete mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette er bare trist :getlost: Jeg skulle så gjerne ha hjulpet til, men det blir fort vanskelig når jeg bor såpass langt unna og ikke kan kjøre selv...

Jeg håper virkelig dette får et godt utfall, vi krysser alt vi har.... Dette er en hundeeiers verste mareritt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chanel er endelig observert igjen! Og to ganger faktisk! Den første gangen var på andre siden av elven (som er bred og tidvis veldig stri), den andre gangen på "riktig" side av elven igjen. Vi vet ikke hvorfor hun driver og svømmer sånn, men hun er en god svømmer i alle fall.

Det er flere folk i området nå, og nå vet de jo også at hun lever, og at hun har begynt å røre på seg igjen. Da er det jo mulig at hun blir funnet, men jeg håper hun holder seg unna E6.. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at hun er observert i hvert fall, så får vi bare håpe at de får tak i henne snart også. Forhåpentligvis er hun såpass sliten og sulten at hun vil begynne å trekke mot folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...