Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunde"pensum"

Puttiva

Recommended Posts

"Ikke skyt hunden" - En god bok om læringspsykologi, fokus på positiv forsterkning

"På talefot med hunden" - flott bok om hundens dempendesignaler

"Kulturkollisjonen" - MÅ leses!

"Hundens historie - fra ulv til hund" - spennende bok om hundens utvikling

"På tur med hund" - god bok om fysisk bruk av hund!

:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"100 % positiv hverdagslydighet" kan helt fint erstatte "Klikkertrening for din hund", men som ny i klikkertrening fikk jeg mye mer ut av 100 % pos. hverdagslydighet enn sistnevnte, selv om "klikkertrening for din hund" var pensum på valpekurset vi gikk på. Her får du litt av hvert; fra innføring i klikkersk/positiv trening og sosialisering & husregler for valpen, til steg-for-steg innlæring og trening av hverdagslydighet, små og store triks, aktivisering og dempende signaler (nesten akkurat det samme som "på talefot med hunden", men mer konsentrert og rett-på-sak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kommer an på hva du mener. Tenker du på klikkertrening, så er jo "klikkertrening for din hund" en klassiker. En helt generell og grei bok for ferske hundeeiere syns jeg er "fra valp til voksen hund", og "Don't shoot the dog" (sistnevnte kanskje litt oppskrytt, men).

Når jeg var yngre fant jeg masse nytte i "Din hund"-bøkene til Järverud, men har ikke lest de på mange år enda. Selv om det ikke nødvendigvis er metodene jeg bruker, så husker jeg at de var veldig nyttige på mange områder.

Jeg liker bøker som handler spesielt om atferd og menneske-hund-relasjoner, og da har "The Culture Clash" av Jean Donaldson vært bra :rolleyes2: LP-messig liker jeg "Med sikte på 10:an" og "Lyckas på tävling".

Jeg lurer på om noen her har lest bøkene "I'll be home soon!", "Problemhund og hundproblem", "Stressade hundar", "Drivkraft och motivation", "Etologiboken" og "Hundens språk och flockliv" og kan anbefale disse? Driver og tenker på hvilke nye bøker som skal bestilles...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvilket "nivå" du er på nå, og hva du synes er interessant og hva du "skal". Jeg elsker bøker om hundespråk og forsåvidt også trening, men sluker også rasebøker. Rasekunnskap synes jeg var en veldig interessant bok. Som fersk hundeeier satt jeg stor pris på Fra valp til voksen hund, men synes også klikkerbøkene er lettlest og forståelige mtp trening. Har kjøpt endel nye bøker i det siste, så nå må jeg vel bare henge i og lese.. :rolleyes2:

Tja, det kommer an på hva du mener. Tenker du på klikkertrening, så er jo "klikkertrening for din hund" en klassiker. En helt generell og grei bok for ferske hundeeiere syns jeg er "fra valp til voksen hund", og "Don't shoot the dog" (sistnevnte kanskje litt oppskrytt, men).

Når jeg var yngre fant jeg masse nytte i "Din hund"-bøkene til Järverud, men har ikke lest de på mange år enda. Selv om det ikke nødvendigvis er metodene jeg bruker, så husker jeg at de var veldig nyttige på mange områder.

Jeg liker bøker som handler spesielt om atferd og menneske-hund-relasjoner, og da har "The Culture Clash" av Jean Donaldson vært bra :poke: LP-messig liker jeg "Med sikte på 10:an" og "Lyckas på tävling".

Jeg lurer på om noen her har lest bøkene "I'll be home soon!", "Problemhund og hundproblem", "Stressade hundar", "Drivkraft och motivation", "Etologiboken" og "Hundens språk och flockliv" og kan anbefale disse? Driver og tenker på hvilke nye bøker som skal bestilles...

Problemhund og hundeproblem - er det et hefte bare? I så fall, ikke gidd å kjøp den, bortkastete penger.

Drivkraft og mitovation - tunglest, men interessant og grundig og tildels nyttig

Etologiboken - helt okei, kanskje litt for selvsagt? :lol:

Hundens språk og flokkliv - interessant, relativt grundig, okei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne boken/heftet har jeg, og jeg fant den veldig nyttig.

Selv fikk jeg aldri muligheten til å kurere egen hund, men jeg tror den boken hadde hjulpet veldig mye.

Det står jo også noe om hvordan man skal forebygge sep.angst.

(heftet er bare på 36 sider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvilket "nivå" du er på nå, og hva du synes er interessant og hva du "skal". Jeg elsker bøker om hundespråk og forsåvidt også trening, men sluker også rasebøker. Rasekunnskap synes jeg var en veldig interessant bok. Som fersk hundeeier satt jeg stor pris på Fra valp til voksen hund, men synes også klikkerbøkene er lettlest og forståelige mtp trening. Har kjøpt endel nye bøker i det siste, så nå må jeg vel bare henge i og lese.. :rolleyes2:

Problemhund og hundeproblem - er det et hefte bare? I så fall, ikke gidd å kjøp den, bortkastete penger.

Drivkraft og mitovation - tunglest, men interessant og grundig og tildels nyttig

Etologiboken - helt okei, kanskje litt for selvsagt? :P

Hundens språk og flokkliv - interessant, relativt grundig, okei

Okei, jeg visste ikke at det var et hefte, så da gidder jeg ikke :poke: Da dropper jeg den og etologiboken hvertfall.

Denne boken/heftet har jeg, og jeg fant den veldig nyttig.

Selv fikk jeg aldri muligheten til å kurere egen hund, men jeg tror den boken hadde hjulpet veldig mye.

Det står jo også noe om hvordan man skal forebygge sep.angst.

(heftet er bare på 36 sider)

Okei, flott :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra valp til voksen hund hadde jeg mye glede av helt i starten før jeg fikk valp. Den synes jeg er god.

100% positiv hverdagslydighet synes jeg også er en nyttig og fin bok

Ikke skyt hunden Spennende bok på flere områder. Her lærer du endel du kan bruke utenom hundetreningen også

Synes også at på talefot med hunden er en fin bok, som gir en innsikt i dempede signaler.

Jeg holder nå på å lese Sven Järverud sine bøker Din hund og Din hund fortsetter. Her er det endel nyttige tips, men jeg er kritisk til enkelte av treningstipsene/metodene.

En hovedregel synes jeg, er å lese litt forskjellig, gå på kurs og plukke opp det som kan fungere for deg og din hund. Ikke sluke alt du leser og hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bøker jeg synes har vært nyttige:

fra valp til voksen hund Åsa Ahlbom

kontaktkontraktet Eva Bodfâlt

problemhundar och hundproblem (anders hallgren)

Hundens språk og atferd (den blå fra canis)

Dont shoot the dog (Karen Pryor)'

Klicker traning for dogs (samme) (selv om jeg ikke klikkertrener så har jeg lært mye av å lese om metoden)

Hundens stell og helse (husker i farta ikke forfatteren)

litt tyngre;

the domestic dog (J. Serpell)

The behaviour biology of dogs (P. Jensen)

verdt å lese:

Kulturkollisjonen

Making animals happy (T. Grandin. eget kapittel om hund)

er eget altetende når det gjelder bøker om hund, og det bærer bokhylla preg av :rolleyes2: . Leser også forfattere og metoder jeg ikke bruker, som hun over sier, les og sjalt ut det som ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På tur med hund" - god bok om fysisk bruk av hund!

Bladde litt i den i bokhandelen, var mye selvfølgeligheter og ting du lett finner fram til på nett. Men greit å ha alt samlet i ei bok, for all del. Bare sånn om noen halvfattige studenter vurderer den, common sense og litt googling = sparte 350 kroner. (Som du kan sette på konto til en god trekksele eller en god kløv... :rolleyes2: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes alle burde lese og være litt mer forstått om hvordan kroppen til hunden fungerer og hvordan hunden ser ut under pelsen sin :rolleyes2:

Hundens sjukdomar -Birgitta Wikström og Josefine Öberg

Dog Anatomy -Robert A. Krainer og Thomas O. McCracken

Og hvis du tåler å se disikerte hunder (ikke blod i boken i det eletatt) så burde du anskaffe deg:

Veterinary Anatomy -mange forfattere ISBN 0 7234 2441 1

Dette er min BIBEL den er mye bladd frem og tilbake i og den gir et veldig bra syn på hvordan hunden ser ut under pelsen.

Er også veldig bra bilder av alt fra tarmer til hjerte og lunger +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agility right from the start av Emelie Johnson Vegh og Eva Bertilsson. Ei helt ny agilitybok som er virkelig nøye, positiv og bra! (Også er det blide av en pen aussie der :P )

Flere som skryter av den, skal bestilles når den kommer på norsk. Snart visstnok :P

Fra valp til voksen hund - en grei, lettlest bok som inneholder alt man trenger å vite om oppdragelse av familiehunden.

Har akkurat begynt på Med sikte på 10àn - so far, so good! :P

På talefot med hunden - en fin bok om adferd for nybegynnere: hva, hvorfor, hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...