Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskning på valpens første møte med familien

busy

Recommended Posts

Skrevet

Sunn fornuft sier jo at man ikke overeksponerer valpen de første dagene den er i sitt nye hjem, men finnes det noen forskning på dette? Er det noen som kan si noe om hvorfor dette er så viktig?

Skrevet

Har aldri hørt noe om direkte forskning på det, ser for meg det er et generelt råd som har blitt gjentatt og gjentatt til det har blitt en slags uskreven lov.

Det er vel bare rein logikk - noen valper blir rent billedlig revet bort fra mor og søsken og synes det er "fælt og fali" - trenger tid å modnes inn i huset. Da er det jo ganske rasjonelt å vente med å invitere inn halve nabolaget.

Andre valper kunne ikke brydd seg mindre og her er det jo ikke noe vits å lukke alle sluser?

De fleste har jo en normal oppegående vurderingsevne til å ikke overdrive eksponering - etter valpens personlighet. Man trenger jo ikke så mye forskning for a backe opp en slik analyse? Hvem ville vel blitt utsatt for en fotballhall av mennesker første dagen du ble adoptert av en menneskefamilie? Oddsen for at du tar skade av det er jo rimelig stor, uansett hvor stødig du er :rolleyes2:

Skrevet

Nei - men - Linn Palm (www.amor-siempre.com) skriver i disse dager et hefte om valpens første tid i nytt hjem. Hun har tidligere publisert ett om tiden hos oppdretter. Begge kan bestilles på websiden hennes, og det er ganske god lesning, selv for folk som har vært der før.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange som har hund og katt sammen, men det kommer helt an på individene, rasene og tilvenningen. Det høres ut som du har kommet litt skjevt ut allerede, og som sagt tror jeg det kan bli krevende. Når du ikke har kompetansen selv til jeg anbefale å få hjelp (direkte, annet enn tilfeldige på nett) fra noen som kan komme og hjelpe deg der du er.
    • Er det noen som faktisk har fått til å få katter og hunder sammen?  Er bare redd det blir ett vanskelig prosjekt. Og hvor lenge bør man holde på å prøve å få det til?
    • Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...