Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære hunden å rygge?


AnkiogBonita

Recommended Posts

Bonita og jeg har fått interessen opp for rallylydighet. De fleste øvelsene i klasse 1 sitter sånn høvelig,men vi sliter med de øvelsene der rygging innegår :D

Etter å ha prøvd meg litt frem innser jeg at vi trenger litt hjelp med dette. Bonita forstår ikke helt hva jeg vil ha henne til å gjøre og dermed kommer vi ingen vei :rolleyes2: Hun blir veldig raskt usikker når vi ikke helt får til ting,og dette vil jeg unngå. Jeg har sett på en del filmsnutter med rygging, men der kommer det ikke helt frem hvordan dem får hunden til å rygge :jump:

Bruker ikke klikker når vi trener.Går mest i godbiter,og til nød ball.

Håper det er noen her inne som har noen forslag på hvordan vi løser dette :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil lokke henne, så kan du prøve å holde en godbit, og føre den inn mot brystet til hunden, slik at den må rygge for å få tak i den, om du skjønner :rolleyes2: Du kan også prøve å få hunden til å stå foran deg, så tar du et skritt mot hunden, slik at den da må rygge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende øvelse jeg sliter mest med er:

360 grader venstre.

Vi skal helt rundt mot venstre og gå videre i samme retning som vi kom. Altså: Jeg skal så langt som mulig snu på stedet (mot venstre),og Bonita skal følge meg i tett bue ved å rygge.

Har prøvd med en godbit i hånda rett over snuten hennes, og rygget et halvt skritt bakover. Men Bonita bare setter seg, og følger godbiten med framparten. Bruker en vegg som hjelper slik at hun ikke går ut med bakparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Raja mellom sofaen og stuebordet da jeg skulle lære henne å rygge, det funket ganske bra :rolleyes2: Da brukte jeg shaping og hun tok det raskt. Belønte henne da hun frivillig rygget bakover.

Ellers kan du jo ha henne mellom deg og en vegg i "stående utgangsstilling". Ha henne i bånd som du bruker til å hindre henne i å gå fremover, men ikke bruk det til å dra henne bakover. Bruk tolmodigheten og vent til hun selv rygger bakover. Belønn når hun gjør det :D

Jeg pleier ikke alltid å bruke klikkeren, men som du kanskje ser er jeg opptatt av at hunden skal finne ut av det selv. Da går det ofte fortere og hun skjønner det lettere. Med hunder som er vant til lokking går det gjere sent i begynnelsen, men det er bare til å være tolmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...