Gå til innhold
Hundesonen.no

Belgiske harer

bardmand

Recommended Posts

Dette er Balder, en av to voksne, belgiske harer jeg hentet hjem i dag. Har alltid syntes det var noe helt spesielt med denne kaninrasen. Dette er første gang jeg har kaniner, så det blir spennende. Mulig det kommer flere bilder når de har funnet seg litt mer til rette. Spesielt Balder er ganske nysgjerrig av seg, Lady er kanskje litt mer avventende.

post-610-1273945337,846_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vakker! Kom gjerne med fler bilder! Kaniner er utrolig koselige, spesielt hvis de får være kanin og få mye bevegelse. :rolleyes2: Ta gjerne en titt her, der står det mye om kaninhold (og meld deg gjerne inn i forumet *hint, hint*)!

Har vært innom der, ja. Håper å kunne dotrene dem med tid og stunder, men ingen av dem er kastrert, så vi får se hvordan det går, da ;-). Tror nok ikke jeg blir å kastrere dem med det første heller, kunne tenkt meg et kull eller to, i og med at belgisk hare er så sjeldne her oppe. De blir vel heller ikke helt innekaniner i betydningen at de oppholder seg sammen med mennesker hele dagen. Tror ikke helt det er forenlig med den whippeten jeg har i hus nå... Kan vel hende jeg melder meg inn etter hvert likevel. Liker å diskutere!

Håper å kunne tilby dem litt bedre boforhold etter hvert, de kom litt brått på! Hunnen har litt lite plass foreløpig, synes jeg (lekestue), mens hannen har et helt lite kjellerrom for seg selv, med bord med med duk han kan gjemme seg under og sitte oppå. Må vel hive meg i snekringa etter hvert, så de får litt uteplass også. Spesielt harer synes jeg kanskje må ha litt plass å boltre seg på, ja. De er jo ikke sånn "gosse-gosse"-kaniner, men desto mer artige å iaktta i bevegelse.

Hvor fikk du dem fra? :D

Fikk dem fra en oppdretter i Trøndelag som måtte kutte ned på antall kaniner, og valgte da bort "harene".

Belgiske Harer er helskjønne, og din var intet unntak :jump:

¨

Takk, takk! Kunne ikke være mer enig. Prøver liksom å la dem finne seg til rette på egen hånd nå første kvelden, men så må jeg kikke litt på dem nå og da likevel!

OT, men Rana Blad? Hvor kommer du fra? :wub: Hemnesværing selv, nemlig :wub:

Er ranværing opprinnelig (Dalsgrenda), men bor nå i Brønnøysund.

Velkommen i klubben som belgisk hare-eier :wub: Har "sett" deg inne på kaninforum. :D

Jeg faller mer og mer for rasen. Artige og pene dyr :wub:

Takk, takk!

Redigert: Skulle jo spørre: Har du "harer"? Bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :wub: Harer er noen spesielle kaniner, hehe :wub: Veldig grasiøse, men kan likevell være ganske så klønete :ahappy:

... og Balder er utrolig grisete, kan jeg tillegge. Han gikk dog på dokassen i kveld, så jeg håper det bedrer seg. Lady lever derimot opp til navnet sitt, og er veldig renslig av seg.

Flott kanin du har fått deg!

Takk, takk, det synes jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig fine bilder av fine kaniner! De gjør seg ute i det fri, ser jeg. Må få fart på planene om innhegning ute til dem.

Det passer jo for deg som har mynde, å ha "mynden blant kaninene" også. :D

Hehe, ja det var vel aldri så veldig aktuelt med noen annen kaninrase, kan du si ... Spørsmålet er vel hvor godt det passer med kanin og kaninjeger i samme hus ... Whippet viser en sitrende interesse for alt som lukter langøre. :D Etter noen dager begynner hun imidlertid å venne seg til det, men jeg må nok belage meg på å holde dem strengt adskilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Måtte bare filme første (vel, strengt tatt andre...) møte mellom Lady og Shiba. Vet ikke helt om Lady er glad og tøff, eller om hun gjør seg til for å vise styrke overfor et mulig rovdyr? Ikke at Shiba ser ut til å ville angripe med det første ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare filme første (vel, strengt tatt andre...) møte mellom Lady og Shiba. Vet ikke helt om Lady er glad og tøff, eller om hun gjør seg til for å vise styrke overfor et mulig rovdyr? Ikke at Shiba ser ut til å ville angripe med det første ;-)

Nåååh, så herlige gledeshopp fra Lady da :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en av ( i mine öyne iallefall) verdens flotteste kaninrase!

Selv hadde jeg Norges höyest klasifiserte Belgiske Hare de siste ärene (Imperial El Thay Barrada)

Klasifisert vanskelig med pinner i baner, elite i höyde.

Mä si en virkelig utrolig vakker sjarmerende kanin, men jaggu sä klönete..

Her et bilde av min klump Imperial El Thay Barrada "Ali"

IsabellJensenogImperialElThayBar-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Ikke akkurat det mest flatterende bildet av Lady, men en såpass voksen dame kan vel få ha en aldri så liten hakepose. Dessuten er hun nok litt utslitt etter en kort, men heftig ferieflørt med Balder ... så forhåpentligvis blir det små hareunger her i løpet av høsten!

nypult_lady.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt! Minner meg om de ville jeg har utenfor her :icon_cry: Det kryr av harer for tiden. Skikkelig hare- år iår. Fine dyr, men tror Nitro ville ha fått vekket instinktene i seg. hehe

Ja, mynden og kaninene lever strengt atskilte tilværelser her i gården! Mulig whippeten kunne lært seg å ikke bry seg så mye om dem om hun hadde blitt introdusert til dem som liten valp, men reaksjonen hennes på dem (i bånd, på avstand) var ikke sånn at jeg tar noen sjanser!

Nå er det litt over ei uke siden parring. Det er sikkert for tidlig å se etter tegn på drektighet, men man kan jo ikke unngå å gjøre det likevel. Tviler egentlig litt på at det er blitt noe, men kanskje man blir positivt overrasket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mynden og kaninene lever strengt atskilte tilværelser her i gården! Mulig whippeten kunne lært seg å ikke bry seg så mye om dem om hun hadde blitt introdusert til dem som liten valp, men reaksjonen hennes på dem (i bånd, på avstand) var ikke sånn at jeg tar noen sjanser!

Nå er det litt over ei uke siden parring. Det er sikkert for tidlig å se etter tegn på drektighet, men man kan jo ikke unngå å gjøre det likevel. Tviler egentlig litt på at det er blitt noe, men kanskje man blir positivt overrasket!

Hehe, kaniner kan være noen luringer. Kan være skikkelig vanskelig å se noe på dem, og så ligger det brått en skokk med unger i buret en dag. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler vilt og uhemmet av kommentaren på slutten! :) Ja, stakkars hunden, det var en skummel hare ja! :banana:

Husker min kanin tok sånne gledeshopp ofte, herlig å se! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Balder og Lady ble foreldre i dag! Begynte nesten å tro at den voksende buken til Lady var en illusjon, men til slutt kom de. Det ble bare to, men Lady har laget et skikkelig flott rede til dem, så vi får håpe de koser seg sammen nedi der. Skal prøve å få tatt bilder etter hvert som de vokser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...