Gå til innhold
Hundesonen.no

Belgiske harer

bardmand

Recommended Posts

Skrevet

Dette er Balder, en av to voksne, belgiske harer jeg hentet hjem i dag. Har alltid syntes det var noe helt spesielt med denne kaninrasen. Dette er første gang jeg har kaniner, så det blir spennende. Mulig det kommer flere bilder når de har funnet seg litt mer til rette. Spesielt Balder er ganske nysgjerrig av seg, Lady er kanskje litt mer avventende.

post-610-1273945337,846_thumb.jpg

Skrevet

Så vakker! Kom gjerne med fler bilder! Kaniner er utrolig koselige, spesielt hvis de får være kanin og få mye bevegelse. :rolleyes2: Ta gjerne en titt her, der står det mye om kaninhold (og meld deg gjerne inn i forumet *hint, hint*)!

Hvor fikk du dem fra? :D

Skrevet

Belgiske Harer er helskjønne, og din var intet unntak :rolleyes2:

OT, men Rana Blad? Hvor kommer du fra? :D Hemnesværing selv, nemlig :jump:

Skrevet

Velkommen i klubben som belgisk hare-eier :D Har "sett" deg inne på kaninforum. :jump:

Jeg faller mer og mer for rasen. Artige og pene dyr :rolleyes2:

Skrevet

Så vakker! Kom gjerne med fler bilder! Kaniner er utrolig koselige, spesielt hvis de får være kanin og få mye bevegelse. :rolleyes2: Ta gjerne en titt her, der står det mye om kaninhold (og meld deg gjerne inn i forumet *hint, hint*)!

Har vært innom der, ja. Håper å kunne dotrene dem med tid og stunder, men ingen av dem er kastrert, så vi får se hvordan det går, da ;-). Tror nok ikke jeg blir å kastrere dem med det første heller, kunne tenkt meg et kull eller to, i og med at belgisk hare er så sjeldne her oppe. De blir vel heller ikke helt innekaniner i betydningen at de oppholder seg sammen med mennesker hele dagen. Tror ikke helt det er forenlig med den whippeten jeg har i hus nå... Kan vel hende jeg melder meg inn etter hvert likevel. Liker å diskutere!

Håper å kunne tilby dem litt bedre boforhold etter hvert, de kom litt brått på! Hunnen har litt lite plass foreløpig, synes jeg (lekestue), mens hannen har et helt lite kjellerrom for seg selv, med bord med med duk han kan gjemme seg under og sitte oppå. Må vel hive meg i snekringa etter hvert, så de får litt uteplass også. Spesielt harer synes jeg kanskje må ha litt plass å boltre seg på, ja. De er jo ikke sånn "gosse-gosse"-kaniner, men desto mer artige å iaktta i bevegelse.

Hvor fikk du dem fra? :D

Fikk dem fra en oppdretter i Trøndelag som måtte kutte ned på antall kaniner, og valgte da bort "harene".

Belgiske Harer er helskjønne, og din var intet unntak :jump:

¨

Takk, takk! Kunne ikke være mer enig. Prøver liksom å la dem finne seg til rette på egen hånd nå første kvelden, men så må jeg kikke litt på dem nå og da likevel!

OT, men Rana Blad? Hvor kommer du fra? :wub: Hemnesværing selv, nemlig :wub:

Er ranværing opprinnelig (Dalsgrenda), men bor nå i Brønnøysund.

Velkommen i klubben som belgisk hare-eier :wub: Har "sett" deg inne på kaninforum. :D

Jeg faller mer og mer for rasen. Artige og pene dyr :wub:

Takk, takk!

Redigert: Skulle jo spørre: Har du "harer"? Bilder?

Skrevet

Gratulerer :D Harer er noen spesielle kaniner, hehe :rolleyes2: Veldig grasiøse, men kan likevell være ganske så klønete :jump:

Skrevet

Gratulerer :wub: Harer er noen spesielle kaniner, hehe :wub: Veldig grasiøse, men kan likevell være ganske så klønete :ahappy:

... og Balder er utrolig grisete, kan jeg tillegge. Han gikk dog på dokassen i kveld, så jeg håper det bedrer seg. Lady lever derimot opp til navnet sitt, og er veldig renslig av seg.

Flott kanin du har fått deg!

Takk, takk, det synes jeg også!

Skrevet

Redigert: Skulle jo spørre: Har du "harer"? Bilder?

Ja, det har jeg :whistle:

Dårlig farge på bildene, men men.

IMG_1887f.jpg

IMG_1879f.jpg

Det passer jo for deg som har mynde, å ha "mynden blant kaninene" også. :ahappy:

Skrevet

Skikkelig fine bilder av fine kaniner! De gjør seg ute i det fri, ser jeg. Må få fart på planene om innhegning ute til dem.

Det passer jo for deg som har mynde, å ha "mynden blant kaninene" også. :D

Hehe, ja det var vel aldri så veldig aktuelt med noen annen kaninrase, kan du si ... Spørsmålet er vel hvor godt det passer med kanin og kaninjeger i samme hus ... Whippet viser en sitrende interesse for alt som lukter langøre. :D Etter noen dager begynner hun imidlertid å venne seg til det, men jeg må nok belage meg på å holde dem strengt adskilt.

• 2 weeks later...
Skrevet

Måtte bare filme første (vel, strengt tatt andre...) møte mellom Lady og Shiba. Vet ikke helt om Lady er glad og tøff, eller om hun gjør seg til for å vise styrke overfor et mulig rovdyr? Ikke at Shiba ser ut til å ville angripe med det første ;-)

Skrevet

Måtte bare filme første (vel, strengt tatt andre...) møte mellom Lady og Shiba. Vet ikke helt om Lady er glad og tøff, eller om hun gjør seg til for å vise styrke overfor et mulig rovdyr? Ikke at Shiba ser ut til å ville angripe med det første ;-)

Nåååh, så herlige gledeshopp fra Lady da :frantics:

Skrevet

Gratulerer med en av ( i mine öyne iallefall) verdens flotteste kaninrase!

Selv hadde jeg Norges höyest klasifiserte Belgiske Hare de siste ärene (Imperial El Thay Barrada)

Klasifisert vanskelig med pinner i baner, elite i höyde.

Mä si en virkelig utrolig vakker sjarmerende kanin, men jaggu sä klönete..

Her et bilde av min klump Imperial El Thay Barrada "Ali"

IsabellJensenogImperialElThayBar-1.jpg

• 5 weeks later...
Skrevet

Ikke akkurat det mest flatterende bildet av Lady, men en såpass voksen dame kan vel få ha en aldri så liten hakepose. Dessuten er hun nok litt utslitt etter en kort, men heftig ferieflørt med Balder ... så forhåpentligvis blir det små hareunger her i løpet av høsten!

nypult_lady.jpg

Skrevet

Så søt! Minner meg om de ville jeg har utenfor her :icon_cry: Det kryr av harer for tiden. Skikkelig hare- år iår. Fine dyr, men tror Nitro ville ha fått vekket instinktene i seg. hehe

Ja, mynden og kaninene lever strengt atskilte tilværelser her i gården! Mulig whippeten kunne lært seg å ikke bry seg så mye om dem om hun hadde blitt introdusert til dem som liten valp, men reaksjonen hennes på dem (i bånd, på avstand) var ikke sånn at jeg tar noen sjanser!

Nå er det litt over ei uke siden parring. Det er sikkert for tidlig å se etter tegn på drektighet, men man kan jo ikke unngå å gjøre det likevel. Tviler egentlig litt på at det er blitt noe, men kanskje man blir positivt overrasket!

Skrevet

Ja, mynden og kaninene lever strengt atskilte tilværelser her i gården! Mulig whippeten kunne lært seg å ikke bry seg så mye om dem om hun hadde blitt introdusert til dem som liten valp, men reaksjonen hennes på dem (i bånd, på avstand) var ikke sånn at jeg tar noen sjanser!

Nå er det litt over ei uke siden parring. Det er sikkert for tidlig å se etter tegn på drektighet, men man kan jo ikke unngå å gjøre det likevel. Tviler egentlig litt på at det er blitt noe, men kanskje man blir positivt overrasket!

Hehe, kaniner kan være noen luringer. Kan være skikkelig vanskelig å se noe på dem, og så ligger det brått en skokk med unger i buret en dag. :icon_cry:

Skrevet

Belgiske harer er jo berre herlige. Har sjølv ei litt eldre dame med navn Sissi. Ho er viltrød slik som dine :icon_cry:

Skrevet

Ler vilt og uhemmet av kommentaren på slutten! :) Ja, stakkars hunden, det var en skummel hare ja! :banana:

Husker min kanin tok sånne gledeshopp ofte, herlig å se! :banana:

• 3 weeks later...
Skrevet

Balder og Lady ble foreldre i dag! Begynte nesten å tro at den voksende buken til Lady var en illusjon, men til slutt kom de. Det ble bare to, men Lady har laget et skikkelig flott rede til dem, så vi får håpe de koser seg sammen nedi der. Skal prøve å få tatt bilder etter hvert som de vokser til.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...