Gå til innhold
Hundesonen.no

Trøndersoniser


tulip

Recommended Posts

(moddis må gjerne flytte til rett underforum om dette blir feil)

1. Akkurat kommet inn fra flott tur i skogen, og der traff jeg først på en grei herremann med en flott karelsk bjørnehund. Vi slapp ham og Valpis på en liten eng, og kom i snakk om manglende frislippsområder osv i Theim. Han kunne fortelle at det skulle være en "hundebinge" langs Ladestien en plass, er det noen som vet noe om den? Jeg har ikke gått i området der på rundt to år, men jeg og Gubben gikk der mye før, har aldri sett noen "hundebinge"

2. Når vi gikk videre fra enga traff vi en kar som spurte forsiktig om jeg ikke visste at det var båndtvang nå? Han hadde sett hundene leke. Joda, vet da det, men henne slipper jeg på plasser man har oversikt, sånn at hun får leke litt, og som du så så slapp jeg ikke den andre hunden min. Vi havna i samme praten som tidligere, og han hadde en dachs han aldri kunne slippe, så han syntes jeg var heldig som iallefall kunne slippe den ene hunden. Han fortalte han hadde lest i avisa i forrige uka at politiet hadde hatt en raid i Bymarka ang båndtvang, og mange hadde fått bøter. Jeg spurte om han var sikker på at det hadde vært her i byen, da jeg har lest om den i Oslo, men ikke lest noe i Adressa om noe tilsvarende. Han var bombesikker på at det var her i marka. Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha jeg leste krakilsk bjørnehund og lurte på hvorfor du i all verden slapp valpen løs med den... :rolleyes2:

Har snakka med et par som lufter hund i området der, de har heller ikke sett noen hundebinge.. Han mente ikke at det burde vært en da? At det ikke er, men at det skulle vært en..?

Jeg søkte litt på nett ang Trondheim og båndtvang og fant dette:

Båndtvang

Trondheim Kommune sier følgende ( http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1117615193 ) på sine websider:

I henhold til hundeloven er det absolutt båndtvang fra 1. april til 20. august. Hunden skal være i bånd eller være forsvarlig inngjerdet. Det er ikke tilstrekkelig at hunden er under kontroll.

Fra 21. august til 1. april kan hunden være løs utenfor tettbygde strøk, men hunden skal alltid følges når den er løs. I tettbebygd strøk: i byens parker og friområder, turstier og badeplasser er det alltid båndtvang.

Det pålegges alltid streng aktsomhet når en ferdes med hund. For ytterligere opplysninger, ta kontakt med Politiet.

Jeg mener at når de stiller såpass strenge krav, at man ikke kan slippe en hund/valp løs på et jorde selv om man har full kontroll, så burde kommunen ha plikt til å skaffe til rette hundebinger/ inngjærede ommråder der man fritt kan slippe hund. Det blir for lett altså å skyve fra seg alt ansvar.

Nå bor ikke jeg i Trondheim, men jeg ble overasket over at det var så strengt, at båndtvangen var absolutt.

Her er flere momenter som kan være greie å vite angående hundehold og regelverket rundt båndtvang:

* Den nye hundeloven trådte i kraft den 1. januar 2004. Loven har til formål å fremme et hundehold som varetar hensyn til sikkerhet, trygghet og alminnelig ro og orden.

* Hundeholderen skal søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre. Også folks følelse av trygghet er altså vernet etter loven.

* Hunder kan bare være løse dersom de blir fulgt eller kontrollert på aktsom måte eller er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

* Hundeholderen må passe på at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar det. Hvis en hund har slike vaner, skal den alltid holdes i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

* Alle kan ta i forvaring hunder som går løse i strid med loven. Dette gjelder dog ikke i utmark i jakttiden der jakt er lovlig. Den som har tatt hund i forvaring, skal levere den til hundeholderen dersom vedkommende er til stede. Dette gjelder ikke dersom hundeholderen åpenbart ikke kan ta hånd om hunden på forsvarlig og lovlig måte. Hvis hunden ikke blir levert til hundeholderen, skal den snarest leveres til politiet.

Har ikke hørt noe om politiraid mot båndtvang i Trondheim jeg nei, ikke finner jeg noe når jeg søker på nett heller. Skulle tro noen ville skrevet om det om det hadde funnet sted. Sikkert bare han som ville backe opp sin egen sak og skremme deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha jeg leste krakilsk bjørnehund og lurte på hvorfor du i all verden slapp valpen løs med den... :rolleyes2:

Har snakka med et par som lufter hund i området der, de har heller ikke sett noen hundebinge.. Han mente ikke at det burde vært en da? At det ikke er, men at det skulle vært en..?

Den "krakilske" bjørnehunden var en flott gutt på 8 mnd, mens Valpis akkurat har blitt to år.. :jump:

Han var sikker på at det var en binge der, folk han kjente hadde visst brukt den. Men kanskje det er en ballbinge for unger? :D

Og den generelle båndtvangen er like streng over hele landet den, men jeg innrømmer gjerne at jeg bryter den. Ellers er de lokale lovene greie nok, det eneste er at absolutt alle turstier har helårs båndtvang, og det synes jeg er unødvendig. Midt på dagen når de fleste er på jobb/skole kan vi gå milesvis uten å se folk, så det skulle heller vært klokkeslett/tider med båndtvang pga stor utfart av mennesker. Det verste er at det er vedtatt i kommunestyret for tre-fire år siden at det skal oppretter 7 inngjerdede dressurområder samt en 12 km lang hundesti, men har det skjedd noe ennå? Nei... Og sånn som det eksploderer med hunder i byen burde de virkelig prioritere dette, vi hundeeiere betaler også vår skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der for første gang i går jeg :rolleyes2: Men,ingen bige ting nei!Må være den plassen han mente for er på en ganske så stor haug bak Ringve skolen.Vet ikke av andre frislepp plasser langs Ladestien og jeg går der "hele tiden"

Det er visst endel hunder der i alle aldere som går der fra ca 15-17 tiden hver dag som jeg forsto.Det er jo ikke inngjerdet men,skal visst bli det.Ellers er det en en gjeng som møtes fra 17.30 ved lilleby mest tisper der.Men,mye finere på den haugen ved Ringve da.

Hmp,jeg trodde også at det med politiet som ga folk bøter var i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ganske ofte på Ladestien jeg, aldri sett noen hundebinge.. Har hørt om den bak Ringve jeg også, men den er vel ikke så veldig sikret nei, og den er ikke laget fordi hunder skal få løpe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk en liten hundebinge på Sandmoen, rett ved rasteplassen. Den er laget for å lufte hunder i. Tenk om det kunne vært sånne ved alle rasteplasser, da hadde det vært greiere å kjøre langt med hund i bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men,haugen bak Ringve skolen var ganske så stor så har man en hund som ikke stikker av går det nok helt fint :wub: Og er visst meningen det er den plasen som skal bli "hunde plass" med gjerde også.

Hadde håpet parken på sirkus tomta ble hundepark jeg da!Hoho,optimist :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk en liten hundebinge på Sandmoen, rett ved rasteplassen. Den er laget for å lufte hunder i. Tenk om det kunne vært sånne ved alle rasteplasser, da hadde det vært greiere å kjøre langt med hund i bilen!

Ja, den så jeg en gang.. Men den er vel gaaanske liten vel? Ikke akkurat noe sted å slippe flere hunder kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...