Gå til innhold
Hundesonen.no

Student - eller elev?!


Gjest

Recommended Posts

Akkurat nå funderer jeg litt på definisjoner (jeg innser at exphil faktisk har gjort noe med tankevirksomheten min, ikke verst bare det...?). Jeg lar meg ofte forlede av at folk sier de er studenter,da jeg lever i den overbevisning om at en student studerer på et nivå som tilsier høgskole / universitet eller liknende. Men så viser det seg at folk kaller seg studenter når de går på ungdomsskolen og videregående.... Er man ikke elev da? Skoleelev? Så kan man også være lærling, om man går på vgs.

Jeg vet ikke hva som er rett eller galt, men jeg innser nå at ordet "student" for meg er synonymt med den utdanningen man tar seg etter endt skolegang.

På wikitionary har de følgende definisjoner up for grabs ( http://en.wiktionary.org/wiki/student ):

*A person who studies a particular academic subject.

A student of philosophy.

*(figuratively) A person seriously devoted to some subject, whether academic or not.

He is a student of life.

*A person enrolled at a university.

The students were out raising funds for rag week.

Tolker dette som at jeg ikke er helt på jordet, men samtidig har du jo også definisjonen at en student er noen som skal lære seg noe ved en institusjon - og i så måte er det jo tolkningsfritt hva kan kalle seg. Eller er det forskjellig på norsk og engelsk? (For den definisjonen fant jeg i Oxford's great dicitionary).

En student er dermed noen som i mye større grad går DYPT i det de lærer, de skal få en helheltlig forståelse og legger mye tid i det. Det er ikke det samme som å være en elev som skal tilegne seg et godt grunnlag for videre læring og samtidig en god bredde i denne allmennkunnskapen. Da er man elev, right? Eller? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at man er elev frem til man er ferdig på vgs. Man er student på høyskole/universitet, og kun da, etter min oppfatning.

Enig i denne! De små sakene jeg underviser er elever, ikke studenter (videregående). :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvordan kom du på å lure på akkurat det? *ler*

I min verden er man elev ved barneskole, ungdomsskole og videregående - student blir man først etter det - helt i tråd med Oxford boken. Da fordyper man seg gjerne i en retning fordi man kanskje vet hva man vil bli - eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med resten her.

Jeg var elev da jeg gikk på VGS, men student da jeg gikk på NTNU.

Dette året har jeg tatt noen fag fra vgs, og ikke følt at jeg har kunnet kalle meg verken elev eller student, siden jeg er ferdig på vgs, men tar vgs-fag. Hehe. Gleder meg til høsten når jeg blir ekte student igjen. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det som har vasket ut / flyttet betegnelsen student ned på selv barneskole er internett...

Skal man registrere seg eller "definere" seg rundt om på nettet og også irl medlemskap, bestillinger, undersøkelser, så er ferdigvalgene alltid student, det er aldri "elev"...

Dermed blir student det nærmeste valget...

Derfor hjernevaskes betegnelsen elev til å smelte sammen med student.

Som dere sier, den "allmenne" oppfattelsen av student er fra endt vgs og videre...

Egentlig kan den trekkes ned til endt ungdomskole, når man blir økonomisk ansvarlig, må ha studielån og stipend for videre (frivillig) skolegang...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for ordboka. :rolleyes2:

studen't m1 (gj ty. fra lat., se *studere)

1 person som har tatt examen artium han er s- fra 1963

2 person som studerer ved universitet el. høgskole juridiske, teologiske s-er / s-ene ved de pedagogiske høgskolene

ele'v m1 (fra fr, av élever 'oppdra')

1 person som får undervisning skolee- / antall e-er i grunnskolen går ned / lærere og e-er / en oppvakt, pliktoppfyllende e-

2 disippel en e- av Picasso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det som har vasket ut / flyttet betegnelsen student ned på selv barneskole er internett...

Skal man registrere seg eller "definere" seg rundt om på nettet og også irl medlemskap, bestillinger, undersøkelser, så er ferdigvalgene alltid student, det er aldri "elev"...

Dermed blir student det nærmeste valget...

Derfor hjernevaskes betegnelsen elev til å smelte sammen med student.

Det tror jeg du har rett i. I tillegg har vi påvirkning fra engelsk, der går vel betegnelsen student lenger nedover i skoleverket enn hos oss, (Highscool student).

Jeg ble ferdig med vgs i 2006. Nå studerer jeg ambulansefag, som er et vgs-fag. Jeg kaller meg student, og har også studentbevis...

Du er vel student fordi du egentlig er ferdig med videregående, men samtidig er du vel elev på vgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker jo ikke om lærere på universiteter hvertfall (gjelder vel høyskoler også? litt usikker på det) der har vi forelesere. Kaller vi noen av dem lærere så blir de dypt såra og vonbråtne. Lærere har en lærerutdanning, forelesere på uio (som er "min" plass) driver stort sett med andre ting, men foreleser fordi de må. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker jo ikke om lærere på universiteter hvertfall (gjelder vel høyskoler også? litt usikker på det) der har vi forelesere. Kaller vi noen av dem lærere så blir de dypt såra og vonbråtne. Lærere har en lærerutdanning, forelesere på uio (som er "min" plass) driver stort sett med andre ting, men foreleser fordi de må. :rolleyes2:

De som har pedagogisk høyskole (tidligere lærerskole eller lærerhøyskole) er allmennlærere og jobber i grunnskolen. Vi som har universitetsutdanning er adjunkter eller lektorer, vi jobber på ungdomstrinnet i grunnskolen, eller på videregående. På høyskolenivå snakker vi om høyskolelektorer, men det er noe som heter høyskolelærer også, i tillegg til en drøss andre titler som jeg ikke vet forskjell på (dosent, amanuensis etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere over her. For meg er student synonymt med mye mer frihet og personlig ansvar enn elev. Som student er man frivillig med på noe, og har selv ansvar for å fullføre og å jobbe med det man holder på med. En kan ikke forvente oppfølging fra alle hold eller foreldre/forelesere/lærere som står og forventer at du skal gjøre ditt og datt. Jeg må selv ta ansvar for de tingene jeg velger å gjøre/ikke gjøre nå som jeg studerer.

Som elev føler jeg man på mange måter kan forvente at lærere ikke bare er lærere, men også mentorer. De skal rettlede, oppmuntre osv. Derfor er jeg enig med flere i definisjonen studend/elev. Man er elev frem til man er ferdig med videregående, på universitet og høgskoler er man student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men liker ikke helt at det er større status å være student enn elev på vgs.

Hvorfor det?

Det SKAL være status å være student, for det SKAL lønne seg å ta høyere utdanning. Det skal i teorien være status å være vgs-elev og russ også, men på veien har snillist-Norge gjort det sånn at alle skal ha rett til utdanning og skoler får betalt etter hvor mange elever de har - ikke etter resultatene. I gamle dager var det mye større status å være russ (60-70 tallet), for da var det ikke alle som fikk muligheten til å være russ. Man måtte jobbe og legge en stor innsats i det.

Det er ikke snakk om menneskeverdi eller "jeg er bedre enn deg" - la oss ikke snakke rundt hverandre om hva "status" er. Det er for meg bare "en bonus", det skal være litt "artig" å være student. Det skal være det lille ekstra, fordi du faktisk sleit ræva av deg for alle de karakterene og all den tiden du invisterte i lesing og/eller regning. Det skal være den lille baktanken som gjør at du tenker "oi så artig at jeg klarte dette, jeg har jo kommet kjempelangt!". Det skal være sånn at lillesøstra di sier "oi, har du blitt student! Åååå så KULT, det vil jeg også bli!". Det skal være motiverende. Norge har blitt utrolig redd for å skape forskjeller, og på veien for å støtte opp om de svake har de "flinke" blitt glemt.

Men dette burde jeg jo aldri tatt opp her inne, hvor man ikke kan diskutere skrivefeil uten at det er slemt mot de som har lese/skrivevansker. Det er nettopp trenden både her inne så vel som i Norge - du skal jaggu ikke tro du er noe. (Med mindre du er av den harde kjerne eller har en skavank... Da er det greit :whistle: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Det SKAL være status å være student, for det SKAL lønne seg å ta høyere utdanning. Det skal i teorien være status å være vgs-elev og russ også, men på veien har snillist-Norge gjort det sånn at alle skal ha rett til utdanning og skoler får betalt etter hvor mange elever de har - ikke etter resultatene. I gamle dager var det mye større status å være russ (60-70 tallet), for da var det ikke alle som fikk muligheten til å være russ. Man måtte jobbe og legge en stor innsats i det.

Det er ikke snakk om menneskeverdi eller "jeg er bedre enn deg" - la oss ikke snakke rundt hverandre om hva "status" er. Det er for meg bare "en bonus", det skal være litt "artig" å være student. Det skal være det lille ekstra, fordi du faktisk sleit ræva av deg for alle de karakterene og all den tiden du invisterte i lesing og/eller regning. Det skal være den lille baktanken som gjør at du tenker "oi så artig at jeg klarte dette, jeg har jo kommet kjempelangt!". Det skal være sånn at lillesøstra di sier "oi, har du blitt student! Åååå så KULT, det vil jeg også bli!". Det skal være motiverende. Norge har blitt utrolig redd for å skape forskjeller, og på veien for å støtte opp om de svake har de "flinke" blitt glemt.

Men dette burde jeg jo aldri tatt opp her inne, hvor man ikke kan diskutere skrivefeil uten at det er slemt mot de som har lese/skrivevansker. Det er nettopp trenden både her inne så vel som i Norge - du skal jaggu ikke tro du er noe. (Med mindre du er av den harde kjerne eller har en skavank... Da er det greit :whistle: ).

Eg mener det skal være status å gå i den retningen en ønsker. Ønsker en for alt i denne verden å bli murer, kokk, eller noe annet som en BARE trenger vgs så ja kjør på. For meg så går det ikke på at en ikke skal tro en er noe, men på å ta de rette valgene som passer for deg, og ikke dei rundt deg fordi da får en status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er sånn passe enig med dere over. Men liker ikke helt at det er større status å være student enn elev på vgs.

Det har blitt slik i denne verden at det er større status å gå på universitet enn VGS, på samme måte som at det har større status å gå på VGS enn ungdomsskole. Eller at det har større status å være kokk enn lærling. Statusen øker etter hvert som du oppnår noe. Det bør vel ikke bare være negativt? Man må da få lov til å være stolt over å ha oppnådd noe? Nå er jo janteloven veldig gjeldende her i landet, og jeg synes ikke at det er udelt positivt. Man må få lov til å være stolt og glad for å oppnå noe, men det betyr ikke at man skal rakke ned på andre som ikke tar samme valg. Det er mange flinke og smarte mennesker uten utdannelse her i landet.

Eg mener det skal være status å gå i den retningen en ønsker.

Ikke status kanskje, men heller et mål, eller aksept og anerkjennelse?

Ønsker en for alt i denne verden å bli murer, kokk, eller noe annet som en BARE trenger vgs så ja kjør på.

Selvsagt! Det er da ingen ting som er bedre enn å gjøre noe en trives med! Jeg tror selv at jeg ville trives bedre med å "bare" være bonde enn å ha doktorgrad i eksperimentell partikkelfysikk. Da ser jeg heller ingen grunn til å gjøre det sistnevnte kun for statusens skyld, men jeg vil fremdeles synes at det er imponerende å studere og jobbe i 8-9 år med et så vanskelig tema for å oppnå en grad.

For meg så går det ikke på at en ikke skal tro en er noe, men på å ta de rette valgene som passer for deg, og ikke dei rundt deg fordi da får en status.

Man bør selvsagt ikke velge yrke ut ifra status. Det er vel ingen som bestrider at man skal ta valgene som passer for akkurat DEG, og ikke for vennene dine eller familien din. Jeg synes likevel at det skal være lov å være stolt av å ta en høyere utdannelse med mange år ekstra på skolebenken, og at det skal ligge en viss status i å gjøre denne ekstra innsatsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...