Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussiedoodle


Carma

Recommended Posts

Kom over en ny doodle på finn nå akkurat, denne gangen en aussiedoodle.

Annonsen lover:

-like populær og røytefri som labradoodle og goldendoodle (det er forsåvidt ok, risikoen for røytefri hund er sannsynligvis ca like stor på alle disse blandingene)

- ikke røyter eller gjeter

- en hund som ser ut som labbetuss som voksen, eneste forskjell er fargen

- meget frisk, røytefri, lettlært, lærevillig og arbeidsvillig

- rolige inne og aktive ute

- enkel, lydig og barnevennlig

- stikker aldri av

- super familiehund og super brukshund

- lett i kroppen, smart i hodet og uhyre intelligent

- siden den ikke røyter passer den bra for allergikere og andre som ikke vil ha huset fullt av hår

Dette er ting som oppdretter ifølge annonsen lover, påstander om at sånn ER disse hundene, uten forbehold. Dette er rimelig bastant markedsføring og oppdretter gir her en garanti om utfallet av valpene.

Markedsføringsloven sier:

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.

§ 7. Villedende handlinger

En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:

a) ytelsens eksistens eller art,

b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling,

c) omfanget av den næringsdrivendes forpliktelser, motiver for handelspraksisen og salgsprosessens art, eventuell erklæring eller symbol i forbindelse med direkte eller indirekte sponsing eller godkjenning av den næringsdrivende eller ytelsen,

d) prisen på ytelsen eller hvordan prisen beregnes, eller eksistensen av en prisfordel,

e) behovet for service, deler, utskifting eller reparasjoner,

f) den næringsdrivendes eller den næringsdrivendes agents art, egenskaper og rettigheter,

g) forbrukernes rettigheter, herunder rett til omlevering eller tilbakebetaling, eller risiko forbrukerne kan bli utsatt for,

h) den næringsdrivendes forpliktelse til å følge bransjenormer.

Praksisen anses likevel bare som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet.

osv...

Jeg mener at disse annonsene som garanterer en vare vil bryte markedsføringsloven dersom det viser seg at valpene røyter, gjeter, er urolige inne, biter en unge, stikker av, ikke er allergivennlig osv. Uansett hva årsak er, iom at annonsør lover dette i annonsen.

Synspkt?

Edit: Prisen er forresten 15000,-, godt over det som er vanlig for renraset aussie og puddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om markedsføringsloven omfatter salg fra privatpersoner, eller bare fra næringsdrivende. Dersom den bare omfatter næringsdrivende, kommer det jo an på om annonsøren kan regnes som næringsdrivende eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom også over denne i dag. Nå er det alt mulig av doodles på finn. Derfor ble jeg litt glad når det var ei som annonsert sine renrasede puddler som poodledoodle! Heter de egentlig det eller gjør hun litt narr av doodle kulturen som gror som ugress? Helt latterlig med alt dette, og de prisene er jo helt syke! Har man lov til å gi villedende informasjon om "varen" hvis man er privatperson da? Også synes jeg den biten om å love at hunden aldri stikker av er veldig ambisiøst av en oppdretter. Fy flate det er fristende å sende en mail til henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er der jeg er usikker også, om privatpersoner omfattes av denne loven. De burde vel det...? Jeg har sendt en mail til forbrukerombudet jeg, bedt dem kikke på saken iom at dette er et økende fenomen. Det virker rett og slett som forsøk på svindel for meg. Lover du at hunden aldri stikker av (og det står virkelig ALDRI) og den gjør det så bør jeg vel få pengene tilbake? Å love at en hund som er 50% gjeterhund ikke skal gjete høres også noe dristig ut... Grunnen til prisen på 15000,- er jo selvfølgelig at du får en allergivennlig hund. Nå er ikke jeg noen kløpper på utregning av sannsynlighet for at gener "slår til" (kanskje noen andre er?), men hvis jeg betaler såpass mye mer enn "vanlig" for en egenskap så forventer jeg at det faktisk BLIR sånn! Pengene tilbake?

Synes absolutt du skal sende en mail, jeg! Si at du er allergisk mot hund, men ønsker å drive med agility eller noe aktivt. Spør hva som skjer om det viser seg at du reagerer på hunden. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedsføringslovens § 4, Lovens stedlige virkeområde:

"Loven gjelder for handlinger og vilkår som er rettet mot forbrukere eller næringsdrivende her i riket, med de begrensninger som følger av annen lovgivning."

Så her kan man se det slik at det gjelder i slike forhold. Men:

§ 5, Definisjoner:

" I denne lov menes med

a) forbruker: en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet,

b) næringsdrivende: en fysisk eller juridisk person som utøver næringsvirksomhet, og enhver som handler i vedkommendes navn eller på vedkommendes vegne,

c) ytelse: vare, tjeneste, fast eiendom, rettigheter og forpliktelser,

d) handelspraksis: enhver handling, utelatelse, atferd eller framstilling, kommersiell kommunikasjon, herunder reklame og markedsføring, fra en næringsdrivendes side, som er direkte knyttet til å fremme salget av, selge eller levere en ytelse til forbrukerne,

e) garanti: enhver forpliktelse som den næringsdrivende har påtatt seg overfor forbrukeren i forbindelse med omsetning av varer, tjenester eller andre ytelser som gir forbrukeren rettigheter i tillegg til rettighetene forbrukeren ellers har. "

Definisjonene av aktørene tilsier at selger må være næringsdrivende, og det er man først når endel vilkår oppfylles. F eks vil produsentene i Drøbak kunne sies å være næringsdrivende, men ikke en som har et kull hvert lysår.

Kunne nok vært interessant å høre hva forbrukerrådet mener om slike annonser fra private. Tror nok det er kjøpsloven som kommer til anvendelse her.

Kjøpslovens § 17, varens egenskaper:

"(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen...

(3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke skjønt det at når man blander to raser så blir avkommet alltid 100% friske, og fantastiske brukshunder og familiehunder :blink::lol:

Uff, nei, jeg er visst litt treg der... :)

Kunne nok vært interessant å høre hva forbrukerrådet mener om slike annonser fra private. Tror nok det er kjøpsloven som kommer til anvendelse her.

Ja, det er godt mulig kjøpsloven blir gjeldende, men den "virker" den også! Spørsmålet er vel da kanskje hvor lang tid man kan vente ifølge kjøpsloven. "Frisk hund" vil jo ofte gjelde lenge, men å garantere en hund som forblir frisk...? Om kjøpsloven gjelder i 30 dager (aner ikke?) så er det vel veldig få som ikke er friske etter så kort tid.

Jeg sendte henvendelse til forbrukerombudet som tips og det sto at de oftest ikke svarte på sånne da dessverre... Hadde vært veldig interessant å høre hva de mente! Forøvrig litt usikker på hva forskjellen på forbrukerombud og forbrukerråd er, men var på -ombudet jeg fant link til markedsføringsloven iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mange innlegg om denne annonsen på canis også. Og så vidt jeg har forstått er det mange som har sendt "sinnamail" til denne "oppdretteren. Ikke det at det hjelper, men da får folk ut litt frustrasjon i allefall. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Formålet som den opprinnelige doodle hadde er jo helt borte. Det var en røytefri, allergi vennlig førerhund.

Bare det å skrive at en Aussidoodle ikke kommer til å gjete viser jo hvor kunnskapsløs denne personen er. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Dere vet jo alle hvem denne oppdretteren er, det er fremdeles samme som lagde goldendoodlene for litt siden, er medlem her inne, og skrev positivt om goldendoodlen i tråden om rasen. Dette er vedkommende (eller en i samme "gjengen", har inntrykk av at det er flere personer bak oppdrettet) som stadig er på hundejordet og som stadig annonserer BC, doodler osv på Finn.

Jeg har ikke noe imot å krysse raser, men etter hvordan hundene ser ut når de "luftes" på hundejordet så er ikke dette et godt hundehold, og ikke et seriøst oppdrett. Hele greia er usmakelig, og det er trist at kjøpere blir lurt på denne måten.

(jeg skulle gjerne hatt den brune merlen, fytti så fin! Om jeg skulle ha en rå brukshund altså, disse kommer til å bli aktive med stor A... Og selvsagt ikke til den prisen og fra en sånn oppdretter, bare så det er sagt. Men individet, som det sitter på bildet, var helt herlig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- ikke røyter eller gjeter

Det skal også godt gjøres at den ikke får noe gjeterinnstinkt når valpene er 50% gjeterhund...

- en hund som ser ut som labbetuss som voksen, eneste forskjell er fargen

Eller så får man en helt merkelig aussie!?

- meget frisk, røytefri, lettlært, lærevillig og arbeidsvillig

Meget frisk, det er vel ikke aussien alene engang det... Pudlene har vel sine ting de sliter med de og. Lettlærte blir de sikkert...

- rolige inne og aktive ute

Det var da også noe å love...

- enkel, lydig og barnevennlig

Det er ikke alle aussier som er barnevennlige om de ikke har en eier som takler dem... En aktiv blanding som dette er neppe barnevennlig fra fødsel av. IKKE lydig heller...

- stikker aldri av

LOL

- super familiehund og super brukshund

Ja, muligens, hvis de havner hos riktige mennesker?

- lett i kroppen, smart i hodet og uhyre intelligent

Hehe.

- siden den ikke røyter passer den bra for allergikere og andre som ikke vil ha huset fullt av hår

Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australieren Conran, som "oppfant" labradoodlen på 80-tallet, angrer idag bittert på ideen. I utgangspunktet skulle dette være en røytefri hund som passet til fører-og hjelpehund. Når han idag ser all griskheten, svindelen og bakgårdsoppdrettet på "rasen" sin, sier han at dette skulle han aldri ha funnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går kaldt oppover ryggen når jeg tenker på dette oppdrettet. Jeg tenker på puddelen som rase og. Hvordan skal det bli med den rasen om alle skal blande den med alle andre raser for å få en røytefri hund? Det er forkastelig hvor mange som ønsker å sko seg på dette og lure folk. Det er jo sikkert folk som ikke har allverdens kunnskap om hund som kjøper disse hundene, og tror at det som loves er sant. Hva med alle de som ikke blir røytefri, lydige, ikke stikker av, ikke barnevennlige? Når kjøper finner ut det, hva skjer med hunden da?

Det er ingenting annet å si enn at dette er en tragisk utvikling. Stakkars valper, og stakkars valpekjøpere som stoler på disse oppdretterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også litt på oppdrettere av foreldredyra, jeg. Hva ville dere sagt om dere hadde brukt tid og energi og penger og krefter på å avle fram noe dere følte dere kunne stå for, solgte valper til noen som virket ok og så fant ut senere at dine linjer ble brukt til planlagt blandingsavl som dette? Og i tillegg ble det lovd egenskaper som du vet at dine linjer på ingen måte kunne garantere (mangel på gjeting hos aussie feks....). Man har jo helt sikkert ingen rettigheter som oppdretter, men tror det hadde kokt bra hos meg iallefall. Nå er jo sannsynligvis ikke doodleoppdretter så voldsomt opptatt av hvor bra foreldredyrene skal være heller da, hvorfor skulle de være det liksom...? Iallefall eksteriørt så må det jo være fullstendig likegyldig hvordan de ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i det som er skrevet her inne. Samtidig synes jeg det er helt utrolig at hu kan grantere mye etter at hun også skriver følgende i annonsen:

Vi har endelig fått et lenge etterspurt kull med Aussiedoodler.

Aussiedoodle valpene er meget friske, første generation, røytefrie, lettlærte, lærevillige og arbeidsvillige.

Her er det jo ikke snakk om noe mange års erfaring eller noe som helst! Alle disse fantaastiske egenskapene er basert på 8 uker gamle valper..! Eller? :rolleyes2:

Tenk om alle oppdrettere kunne garantere alt dette her! Det hadde jo vært himmel! Tenk å få en ferdigprogramert hund klar til bruk! :rolleyes2:

No more tissing på tepper, løping etter nysgjerrige valper ute på tur, man kan nærmest kaste støvsugeren, og spare masse penger på vet.regninger, for hunden er jo suuperfrisk! MEN! Man må passe på så hunden ikke lurer deg, for den her jo "uhyre intelligent". Kanskje man kan spille sjakk sammen? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv førerhundene som er blandet med puddel, hvor dette har foregått i mange generasjoner, er ikke slik "doodlene" beskrives. Jeg har vært borti flere labrador-puddelblandinger som er avlet bevisst på i lang tid. De er knallgode førerhunder, mest fordi de fleste blir veldig høye, og samtidig stødig. Det passer bra for større brukere. Men røytefri? Syns de røyter en god del mer enn vanlig labradorer, og de fleste er sånn småkresne på mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde vært en ide å sende en mail til tv2 hjelper deg eller noe? Nå vil vel kanskje de helst ha saker hvor noen har blitt lurt sånn at man kan angripe navngitte personer for konkrete ting, men burde være mulig å finne noen sånne etter alle doodlene som har blitt solgt? :rolleyes2: Hvis det er sånn at alle doodlekjøpere har fått nøyaktig det de har vært ute etter, de aktive har fått en aktiv hund, de mindre aktive har fått en mindre aktiv hund, de allergiske har fått en allergivennlig hund, alle har fått røytefrie hunder osv så skal jeg fullstendig bøye meg i støvet og be om unnskyldning til alle doolettere (blanding av puddel og oppdretter... :rolleyes2: ) og si at de hadde rett, jeg tok feil! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ikke nok kunnskap med å komme med noe nyttig. Men gud bedre så skjønne de var da, det skal de ha :rolleyes2: Men 15 tusen for en blanding er jo helt vilt, og at de kan love sååå mye er desto værre.

Jeg kjenner forresten en gooldendoodle fra det "beryktede/kjente" kennelen. Og jeg trur han krever sitt, er det noen med mest energi på det hundekurset så er det den hunden, men det skal sies, han virker supersnill og grei...og forsåvidt herlig lynne på han. Men han er jo meget lik en puddel da, så hvorfor man ikke bare kjøper renraset puddel til samme pris skjønner jeg ikke! Men dette ble litt offtopic :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også litt på oppdrettere av foreldredyra, jeg. Hva ville dere sagt om dere hadde brukt tid og energi og penger og krefter på å avle fram noe dere følte dere kunne stå for, solgte valper til noen som virket ok og så fant ut senere at dine linjer ble brukt til planlagt blandingsavl som dette? Og i tillegg ble det lovd egenskaper som du vet at dine linjer på ingen måte kunne garantere (mangel på gjeting hos aussie feks....). Man har jo helt sikkert ingen rettigheter som oppdretter, men tror det hadde kokt bra hos meg iallefall. Nå er jo sannsynligvis ikke doodleoppdretter så voldsomt opptatt av hvor bra foreldredyrene skal være heller da, hvorfor skulle de være det liksom...? Iallefall eksteriørt så må det jo være fullstendig likegyldig hvordan de ser ut.

Mener å huske det ble mye oppstyr innen malteser miljøet når en av oppdretterene senere fant ut at en av valpen hennes ble brukt til maltepoo oppdrett. Hunden hadde det veldig bra, i forhold til å bli tatt vare på, men oppdretteren ønsket at han eller hun ikke skulle brukes til denne typen oppdrett. Må være en frustrerende situasjon å havne i. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet jo alle hvem denne oppdretteren er, det er fremdeles samme som lagde goldendoodlene for litt siden, er medlem her inne, og skrev positivt om goldendoodlen i tråden om rasen. Dette er vedkommende (eller en i samme "gjengen", har inntrykk av at det er flere personer bak oppdrettet) som stadig er på hundejordet og som stadig annonserer BC, doodler osv på Finn.

Er det noen som vet hvem aussien som er brukt er? Er det moren eller faren til valpene som er aussie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å selge med helt urealistiske garantier, ikke helseundersøke foreldre og selge ureg. hunden til en slik pris er helt sinnsykt.

Når det er sagt, tror jeg ikke det er noe i veien med hundene. Jeg tviler ikke på at en blanding av en aussie og puddel kan bli en fin blanding. Det samme gjelder blanding av golden/labrador og puddel. Hundene kan være lettlæte og fine (de jeg har møtt har vært veldig arbeidsvillige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å selge med helt urealistiske garantier, ikke helseundersøke foreldre og selge ureg. hunden til en slik pris er helt sinnsykt.

Når det er sagt, tror jeg ikke det er noe i veien med hundene. Jeg tviler ikke på at en blanding av en aussie og puddel kan bli en fin blanding. Det samme gjelder blanding av golden/labrador og puddel. Hundene kan være lettlæte og fine (de jeg har møtt har vært veldig arbeidsvillige)

Jeg tviler heller ikke på det. Men jeg tviler heller ikke på at hvis valpene blir solgt til feile folk (hvis denne oppdretteren er så "flink" som folk sier den er) så blir jo det å skje. Også går visa videre - kanskje avles flere av disse på igjen, og ting går videre, osvosvosv..

Det jobbes med flere DNA-tester på aussien som skal avklare div. sykdommer, og bortsett fra helsa (som egentlig ikke er SÅ ille - men den sliter nok mer enn man kanskje tror) så har man alle de andre egenskapene på toppen igjen... Som kanskje ikke passer så godt med en puddels egenskaper, men der kan jeg jo ta feil, for de fleste pudlene jeg har truffet har kanskje ikke vært helt rasetypiske i temperamentet..

Jeg er veldig skeptisk, og jeg syns det er synd at aussien skal blandes med en puddel.. En puddel av alle ting :wub::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså jeg tror også valpene kan bli helt fine! Er bare garantien om at de kommer til å bli fantastisk og at de dermed er verdt MYE mer enn normal pris for blandingsvalper som er problemet... Jeg har ikke hørt noe fra forbrukerombudet enda, og tror vel egentlig ikke jeg kommer til å gjøre det heller. Men nå har det vært mye fridager da så får vel la tvilen komme dem til gode foreløpig... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig skeptisk, og jeg syns det er synd at aussien skal blandes med en puddel.. En puddel av alle ting :wub::wub:

Nå er ikke puddel den verste rasen man kan blande disse skrullete gjeterhundrasene med, snarere tvert i mot - det er mye på puddelen man kunne trengt på både belger og aussie, av det jeg har sett på MH'er :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...