Gå til innhold
Hundesonen.no

Når andre behandler sin hund "feil".


Nano

Recommended Posts

Tittelen sier vel sitt om hva jeg lurer på. Føler dere at dere kan gjøre noe når dere ser hundeeiere som gjør noe dere synes blir veldig feil? Da snakker jeg ikke om direkte mishandling. Jeg lar spørsmålet være åpent nå, så får jeg heller spesifisere hvilke tilfeller jeg har tenkt at jeg har hatt lyst til å si noe. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å da kjenner jeg at jeg blir irritert og syns synd på hunden..! uff.. Og man ser det ganske ofte.. Jeg gjør ihvertfall det. Da Tila ble angrepet av en golden tispe for en ukes tid siden så slo eiern til goldenen hunden. Da ble jeg litt sjokkert. Han slo henne over nesa, ganske hardt. Greit, goldenen skal ikke angripe og mannen ble sikkert litt rystet av det hele, men slåing synes jeg er drøyt å se på.. :ahappy: Og det var ETTER at angrepet var ferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på. Alle som ikke gjør sånn som jeg ville gjort har jo "feil" hundehold. :ahappy: Man må jo også se an hund og eier, og hva slags type hundehold de har. Og hva slags forhold man har til dem. Har prøvd å påpeke et par ting til min tante, som har hatt hund siden før jeg ble født (dvs. mannen hadde settere til jakt fram til jeg var 5, så hadde de 15 års pause pga. barn, og har nå sitt andre forsøk på familiehund), og det blir sjelden tatt godt imot.

Som oftest prøver jeg å tenke "er dette greit for hunden å leve med". Butikkmat eller middagsrester er kanskje ikke det beste fôret, men så lenge hunden er frisk og glad, så ser jeg ingen grunn til å ta eieren i lære. Overdreven straff er en av tingene jeg prøver å overbevise med fornuftige argumenter om at er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hva det gjelder og hvem det gjelder... Har hatt både naboer og familiemedlemmer som har hatt hund (ikke "sofatypen"...) og ikke gått tur og da har jeg gjerne spurt om de vil bli med og gå eller trene når jeg skal gjøre det selv og evt tatt med deres hund på tur selv. Oppdragelse av hund er det VELDIG vanskelig å snakke med folk om! Er nesten verre enn om man skulle påstå at de ikke oppdro ungene sine rett, folk er veldig hårsåre uansett hvordan man sier ting... Så snakke generelt om oppdragelse eller trening eller hva man kan synes hunder trenger er egentlig eneste mulighet som jeg ser, kanskje når man inn med noe, kanskje (mest sannsynlig) ignorerer de alt man sier... Vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker i grunn på når en ser fremmede ute på tur. Jeg ser jo ofte ting jeg synes blir veldig.. mye, men det er ikke på min plass å si noe. Men de to gangene jeg tenkte på når jeg skrev, gjaldt blandt annet en valp som stadig ble lagt i bakken fordi den hoppet på eieren. Han syntes jo det var moro å bli dytta vekk, men neppe så moro å bli lagt på rygg og stirra på. Mens andre ganger var det greit at den hoppet ..! Så kom det noen andre hunder bort til dem og valpen ble overkjørt av den ene hunden, hvorpå valpeeier røsker båndet og sender den bak ryggen sin, noe som fører til at valpen henger etter båndet med bare halsen mens den flyr rundt! Den andre hunden kom jo etter den for å "ta den ferdig". Jeg tror ikke eier så selv hva hun gjorde, men hva i alle dager! :wub: Etterpå var det også valpen som ble lagt i bakken og stirret på, mens den hunden jeg mener var skyldig i bråket fikk ligge pent og se på. :ahappy:

Det andre var to små jenter, en voksen og hunden deres. De gikk gjennom hundejordet mens ungene gikk etter de små hundene og ville klappe. De gjorde den typiske "bykse spent bort til liten hund og prøve å klappe den på hodet, men trekke tilbake hånden fort når hunden prøver å snuse, prøve å klappe på hodet igjen"-greia. Greit nok det. Det som var rart her, er jo at man så dem på lang avstand. Allikevel var det flere som ikke fulgte nevneverdig med at ungene oppførte seg med hunden deres. Uansett, så kom den ene seg bak en eier og hunden, gikk rundt dem bakfra og tok etter hunden, som ikke hadde sett henne, hvorpå hunden napper fort bakover fordi den jo ikke så hva som skjedde. Var det virkelig slik at det er hunden som skal bli lagt i bakken da (som jo skjedde), eller kanskje ungen burde lære seg hva som er riktig å gjøre..? Ungene kom bort til Frøya også, selv om jeg hadde stått litt unna, så gikk jeg bort når jeg så at de hadde fått øye på henne. De spurte jo aldri eier om det var greit, men uansett sa jeg at det er best å klø under haka for det liker hunder veldig godt, og joda, den voksne der var jo enig i det han også. Det virket som om ungene syntes det var stas å få høre at de gjorde det riktig når de gjorde som jeg sa. Hvorfor hadde ikke den voksne som var med dem sagt noe, i stedet for å la ungene få herje med andres hunder som om det var bamser? :ahappy:

Ellers er jeg også nysgjerig på hva dere tenker om dere ser valper på 14 uker ute på tur i bånd, er det vanlig?

Carma: JA! Det er så merkelig at folk er mer hårsåre ovenfor hundene sine enn de er for barna sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør jo om det er vanlig :wub:

Ja, det bør det da være...? :ahappy: Har da alltid hatt med valpene mine på tur også tidligere enn det, men ikke på langtur akkurat. Tur opp til naboen 50m unna er en fin start på turlivet feks... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg også nysgjerig på hva dere tenker om dere ser valper på 14 uker ute på tur i bånd, er det vanlig?

Hva tenker du på da, at de ikke skal være i bånd eller? Vi måttte i hvert fall ha bånd på vår da han var i den alderen, han er så selvstendig at han tok seg gjerne turer på egenhånd allerede da han var 8-9 uker.. Ingen 'dilte i hælene'-valp her..

Forøvrig synes jeg det der med andres hundehold er veldig vanskelig, jeg må innrømme at jeg stort sett ikke sier noe uansett (så lenge det ikke er snakk om å sulte hunden, ikke ta den til vet når det er åpenbart at den trenger det, banke den helseløs osv.. Men slike ting har jeg heldigvis ikke opplevd). Ser jo daglig folk som legger hunden sin i bakken, tar den i nakkeskinnet og stirrer den sint i øynene osv., som oftest pga helt tåpelige bagateller eller fordi hunden har reagert på noe pga usikkerhet. Jeg synes det er utrolig fælt å se disse stakkars hundene som (selv om det ikke blir slått/banket) blir alvorlig straffet fordi de er usikre, ikke har fått god nok trening/oppdragelse eller for helt ubetydelige småting.. Men dette er fremmede mennesker (ofte voksne menn) jeg treffer på gaten, om jeg hadde sagt noe hadde de mest sannsynlig ikke tatt til seg noe jeg sa, og i verste tilfelle kan jeg risikere at de blir hissig på meg for at jeg blander meg..

Hadde det vært snakk om folk jeg kjenner, ville jeg garantert tatt det opp, gitt de et par hundebøker til låns, evt anbefalt en bra hundeskole osv, men fremmede mennesker hundehold er det vanskelig å blande seg inn i (med mindre det som sagt er en sak for Mattilsynet eller den slags..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah ja, jeg hadde veldig lyst til å spørre dem siden jeg ikke har hatt valp selv, men jeg visste jo at det kunne tolkes som en dårlig fornærmelse hvis de hadde vært nærtagne. Det var derfor jeg kom på å spørre om det her, jeg synes ikke nødvendigvis det er feil, var bare nysgjerrig.

Jeg prøver å unngå å tenke så mye på det når folk legger hund i bakken gjentatte ganger med dårlig timing og så videre. Der vet jeg det er umulig å si noe, men guh. Det er jammen ikke lett alltid. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er misshandling eller folk spør meg om tips, så prøver jeg å la være å blande meg inn. Slike innspill er meget sjeldent velkomne og fører lite med seg.

Enig. Hva folk velger å gjøre får være opp til dem (snakker ikke om vold), eller om hva de mater hunden med. Jeg kan godt komme med tips hvis sjangsen byr seg, men ellers blir det meste bare med tankene. Jeg syns jo ikke det er noe særlig at veninna mi mater hunden sin med frolic, men det er opp til henne å avgjøre. Har sagt at det ikke er det beste å bruke osv, men blir ikke helt hysterisk hvis hun ikke hører på meg.

Ser ofte folk som gjør mange klassiske feil, og jeg tenker at det er ganske typiske nybegynner feil. Men jeg ingen offentlig hundetrener så hvis ikke folk spør, blander jeg meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang møtte jeg en mann som gikk med en schäfer, jeg hadde også med Laika og Fant. Den andre hunden så på mine hunder, men den gjorde ikke noe mer enn det. Eieren tok den med inn i en innkjørsel hvor han prøvde å få den til å sette seg. Det jeg reagerte på var hvordan han prøvde å fåden til å sette seg. Han slo hunden på rompa (med knyttneven), samtidig som han brølte "SITT".

Hvis jeg ser at andre behandler sine hunder feil på noen måte, sier jeg egentlig ikke noe, rett og slett fordi jeg ikke tør. Jeg er ganske sjenert. Men nå er det ikke så mange hunder rundt her heller da, så da er det ikke så mange som kan li behandlet på feil måte :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Hva folk velger å gjøre får være opp til dem (snakker ikke om vold), eller om hva de mater hunden med. Jeg kan godt komme med tips hvis sjangsen byr seg, men ellers blir det meste bare med tankene. Jeg syns jo ikke det er noe særlig at veninna mi mater hunden sin med frolic, men det er opp til henne å avgjøre. Har sagt at det ikke er det beste å bruke osv, men blir ikke helt hysterisk hvis hun ikke hører på meg.

Ser ofte folk som gjør mange klassiske feil, og jeg tenker at det er ganske typiske nybegynner feil. Men jeg ingen offentlig hundetrener så hvis ikke folk spør, blander jeg meg ikke.

Ja, det er sånn jeg gjør det også. Ble litt frustrert med de to eksmplene jeg nevnte, for jeg ble usikker på om eier så selv hva hun gjorde og om jeg burde gjøre henne klar over at hunden hang etter halsbåndet eller ikke. Men det kunne like godt de to vennene hun hadde med seg ha gjort også...

Laika: Nei, sånt blir jeg bare veldig lei meg over :D Opplevde en gang en hund som så min hund i det den fikk beskjed om å sitte eller noe. Så tok eier og la den i bakken og brølte nei til den de 50 meterene det tok meg å komme meg vekk derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig ann på situasjonen her også. Og hva som skjer.

Andre treningsmetoder respekterer jeg selv om jeg er i mot det. Eiere har forskjellig syn på både hundehold og oppdragelse, og feier der for min egen dør. Vet jo også at metodene jeg bruker på min ene hund, ikke fungerer 100% på en annen, så justeringer må til.

Har vært opp i ulike situasjoner hvor jeg har blitt provosert av eier til innblandet hund.

Gikk tur sammen min søster og bc'en min hos min mor. Ca. midt i turen kommer det en springer spaniel løpende mot min hund løs, og ser ikke eieren med det første. Springeren knurrer litt og er anspent, men bc'en er rolig og ikke int i noe bråk, så tar tak i halsbåndet til springeren mens søsteren min tar bc'en litt bort. Ser eieren kommer og snakker litt irritert til bikkja. Jeg sier ingenting enda, at hundene kommer seg løs kan skje, å ville ikke dømme på forhånd, og det gikk bra denne gangen. Men når eieren kommer helt bort så sier han " du må bare ta tak i han å spark den vekk alså", "han lærer ikke at det ikke er lov om han ikke får det banket skikkelig inn" eller noe i den duren. Kjente jeg ble rimelig irritert, og sa bare at jeg bruker ikke slike metoder på min hund, og har ikke tro på at vold mot hundene gjør noe som helst bra. Skulle gjerne ha sagt mer, men han ble litt paff. Rodde en god stund om at han var int i å trene mer positivt og mente ikke å banke den som i å banke den osv. lot vær å si no mer å gikk bare.

Jeg banker ikke min egen hund og ivartfall ikke andres hund. Rare mannen. Fin hund da.

Andre episoden som var litt spesiel va nå nylig hvor jeg og hund + venninde og hund gikk tur sammen på en tursti. Så vi en man litt lengere fram som hadde litt passeringsproblemer med hunden sin når en labbis gikk forbi så han gikk ut til siden. Vi observerte alt,da vi har hunder som også trenger passeringstrening og tar ting i god tid. Fortsetter og følge med og hunden sitter og ser på eier som snakker til den eller noe når labbisen hadde passert. Når passerende forsvant litt bort,så klapser eieren til hunden i huet (type bitch slap?) vi ble helt paffe! hva i alle dager gjorde han det for.. hunden satt jo der bare. Han gikk en annen vei,så passerte ikke oss, men vi fant ut at han ville belønne hunden sin for å bli vill med andre hunder, og få straff for å sitte og ta kontakt.

Annet enn dette har jeg ikke sett mye spesielle opplevelser enda, men er mye rart der ute. Fei for sin egen dør så lenge det er mulig. Men vanskelig å beholde det i situasjoner hvor man blir satt ut i 2010 med all den fine forskningen på dyretrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var en gang ute med min ene siberian da en mann kom forbi med en drever. Dreveren begynte å bjeffe, og gjorde utfall mot oss (tydelig fryktaggresjon). Mannen tok da hunden etter halsbåndet og halen. løftet hunden opp i brysthøyde på seg selv, og slengte den i bakken. Jeg ble så sint at jeg ropte (uten å tenke meg om) IKKE RART DEN HUNDEN UTAGERER MOT ANDRE NÅR DU BEHANDLER DEN SÅNN!! DEN lærer jo at hunder er farlige!!! Etter det gikk den mannen alltid en annen vei om vi måtte han på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg også nysgjerig på hva dere tenker om dere ser valper på 14 uker ute på tur i bånd, er det vanlig?

Jepp, det er helt normalt. Håper jeg i alle fall. :P Jeg har alltid gått tur med mine valper, helt fra jeg har hentet de. Og når de er 14 uker er de tross alt over tre mnd, og jeg mener og har opplevd, at de utmerket klarer å gå turer da. Noen ganger har jeg de løs dersom miljøet tillater det, andre ganger i bånd. Når de er så gamle har de også fått være med på skogsturer på over en time også, uten at jeg ser noe som helst galt i det. Vi tar det selvsagt da i valpens tempo. Å være ute - om det er i bånd eller ikke, er helt naturlig for en valp. Og valper er ofte vant til å være ute i timesvis fra de kommer fra oppdretter. Om denne utetiden tas i skogen eller i bånd i en by, ser jeg kun positive ting med.

Når det gjelder å si fra til andre ang deres hundehold, så er jeg nokså forsiktig der. Jeg er ikke en som typisk sier ifra om slikt, men hvis det er noen jeg kjenner litt (ikke mye og godt, men litt), så kan jeg hinte om hvordan jeg mener ting bør gjøres. Jeg kan si at "sånn og sånn gjør vi det, og det fungerer kjempefint". Eksempelvis burbruk; vi har endel bekjente som relativt nylig har skaffet seg hund/skal skaffe seg hund, og når de da forteller at de har kjøpt bur, er jeg snar med å si at vi også har bur, men at vi kun bruker det i bil. Og at inne går hundene løse, og vi synes at det fungerer topp. Jeg sier ikke til de at jeg synes det er en skam å bruke bur (med lukket dør), og at de er dyreplagere. Jeg forteller bare om alternative måter å gjøre ting på.

Et annet eksempel kan være slike bekjente som kommer og sier at vi har veloppdratte hunder, og forteller at de selv har litt problemer. Da kan jeg si at når man trener kan man gjøre sånn og sånn (bruke godbit, gi hunden godbit og ros når den har vært flink), og anbefale et kurs. Og nei, jeg anbefaler ikke canis-kurs til folk som skal ha en jakthund og som i utgangspunktet har tenkt å trene med det lokale jakt og fiskelaget (som i rykk og napp og deng), jeg anbefaler noe mer "moderat". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Når det blir 6 siders diskusjon utav en tråd med ett enkelt råd om at rasenavn skrives med liten forbokstav, tenk hvilke konsekvenser det skal bli om man begynner å fortelle folk om hvordan de bør eller ikke skal trene sin egen hund.. Er det rart det er krig liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Er det ikke derfor hundeforum klarer å holde seg gående? Er vel bare å nevne CM, så får vi se hvor mange sider det kan bli, eller det har vel kanskje allerede blitt gjort;P

Ellers er jeg ganske så enig i det som skrives. Prøver å lære meg å ikke ta det innover meg når jeg ser feilbruk av straff (timingen burde jo i det minste være riktig om en skal oppdra på den måten,gh). Synes det er fint i de situasjonene dere klarte å si i fra, jeg, muligheten var jo rett foran nesa på dere da :D Noen ganger er det kanskje akkurat det noen trenger å få vite. Jeg ville satt pris på å få vite det om jeg var i ferd med å gjøre noe ille mot hunden, så sant jeg fikk vite hvordan jeg heller skulle gjøre ting. Høres bra ut med "jeg gjør sånn", i stedet for "du gjør alt feil!". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lenge siden jeg nesten havnet i slosskamp ( :D ) med et STORT mannebeist som banket opp Rottweileren sin i parken her i byen. Jeg ble nesten litt skremt av meg selv etter at jeg kom hjem, fikk roet meg ned og tenkt over hva som egentlig skjedde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, han ville ta deg og? o.O

Han ville ha seg frabedt å bli kjeftet på av ei ung tispe som meg sa han, mens han kom mot meg å viftet med kjettingbåndet som han brukte som treningsbånd til den stakkars Rottisen sin. Jeg ga meg ikke å gikk mot han mens jeg bannet og skrek ut at slike som han burde aldri ha fått lov til å anskaffe seg hund. Han rett og slett julte opp bikkja si fordi hun løp ut ett par ganger da han trente "fri ved fot". Det svartnet helt for meg når jeg så det og jeg slapp både barnevogn og mine egene bikkjer og stormet mot han mens jeg brølte ut all sorgens gloser og banneord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...