Gå til innhold
Hundesonen.no

Råforingsalternativer


simira

Recommended Posts

Hvilke ferdige råfôringsalternativer har man i Norge, er det kommer noe mer det siste året? Da regner jeg ikke Norwegian Polar som rått. Provit/Norsk Dyremat har vel noe frysetørket... noen som har erfaring med det?

Brukte V&H før vi flyttet til England. Var veldig fornøyd med selve fôret, men litt styrete med å dele opp og sånt. Her i England bruker vi et av mange gode alternativer, Prize Choice, som bl.a. leverer 2 kg-pakninger med kjøttet oppmalt i småbiter på størrelse med tørrfôr. Dermed er det bare å "knase" posene litt før åpning, og helle ut en passe mengde mat rett fra fryseren og ned i matskåla.

http://www.prizechoice.co.uk/products/freeflowmincedmeats/index.php

Har sendt epost til V&H og spurt om det kan være aktuelt for dem å gjøre noe lignende med maten sin. Ellers vurderer jeg seriøst å importere eller lage noe lignende selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provit pølsene er relativt rå i alle fall, litt usikker på hvor rå de egentlig er, mulig de er noe behandlet, i alle fall deler av den. Men det er noe kliss uten like - takke meg til V&H! :) Ellers vet jeg ikke om noe, men det du linket til virket jo ganske genialt da! Veldig enkelt å porsjonere på turer og sånt, man kan liksom porsjonere ut, og la kun det tine, i stedet for å vente på at hele klumpen med V&H skal tine. Smart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provit har også frossenfor, men det er ikke fullfor, kun et supplement. De har i hvertfall to varianter - en med kjøtt og en med vom.

Forøvrig vet jeg ikke om andre typer rå mat i Norge. Jobber selv i dyrebutikk, og så vidt jeg kan huske har jeg aldri sett noen leverandører som tilbyr dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira: Sendte ny mail til de nå, kanskje de svarer denne gangen.

Spurte om produktet er rått og hvordan de fremstilles. + noen spørsmål til.

Legger det ut her hvis jeg får svar. :wub: (fikk ikke svar forrige gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne tråden da jeg fikk svar fra ProPet.

Jeg spurte de hva slags vitaminer og mineraler som var tilsatt i fôret, og det som Simira lurte på.

"Vompølsene som heter Vital og Ekslusiv er tilsatt en vitaminblanding som skal dekke hundens daglige behov.

Eklusiv har i tillegg tilsatt selolje med masse omega 3 & 6. Så de to variantene er fullfor. De andre er tilleggs for.

Vompølsene er rå og ikke tilsatt noe kunstig. Det er frossenmat.

Hvordan blir dem fremstilt ? De kvernet vom, lunger, lever , kjøtt og fett. Tilsatt benmel, vitaminer og selolje. Etter de er laget i pølser blir de hurtigfryst i sterk kulde."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså noe av det samme som Vom og Hundemat da, bare med kun en type kjøtt? De bruker vel kun storfekjøtt eller noe? Iallefall bare en type, som jeg kan huske etter jeg snakket med dem på NKK Lillestrøm(Dogs 4 All). Personlig foretrekker jeg VogH, 25%, men det kunne godt vært enklere å dele opp, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte slaktere rundt om som også tilbyr hundemat.. Hvorvidt det er ordentlig balansert kost vet jeg ikke.

Strøm-Larsen på Torshov i Oslo tilbyr ihvertfall hundemat, egenprodusert sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i England bruker vi et av mange gode alternativer, Prize Choice, som bl.a. leverer 2 kg-pakninger med kjøttet oppmalt i småbiter på størrelse med tørrfôr. Dermed er det bare å "knase" posene litt før åpning, og helle ut en passe mengde mat rett fra fryseren og ned i matskåla.

http://www.prizechoice.co.uk/products/freeflowmincedmeats/index.php

Hvor er næringsinnholdet på dette fôret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fant den. Men jeg er ute etter fullstendig næringsinnhold. :P Makro- og mikro emner.

Type: http://www.evopet.com/products/default.asp?panel=na&id=1485

Kjekt å vite om fôret følger de retningslinjer som er gitt for fullkost hundefôr. (Om de retningslinjene er gode derimot kan jo være en diskusjon i seg selv. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da tror jeg du må eposte dem. Men jeg kan titte på pakken når jeg kommer hjem i morra og se om det står der. Det burde jo det, de er ganske hypre på næringsinnholdsinformasjon her borte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snålt at informasjonen ikke er lettere tilgjengelig. Blir det markedsført som fullfôr? Bruker dere det som fullfôr?

Jeg gidder nok ikke maile dem, fôret er uansett ikke noe alternativ for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snålt at informasjonen ikke er lettere tilgjengelig. Blir det markedsført som fullfôr? Bruker dere det som fullfôr?

Jeg gidder nok ikke maile dem, fôret er uansett ikke noe alternativ for meg.

Nå har du jo fått meg nysgjerrig, så da må jeg maile selv. :)

Vi forer 50/50, og Odin funker fint på det. Skal være fullfôr ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte slaktere rundt om som også tilbyr hundemat.. Hvorvidt det er ordentlig balansert kost vet jeg ikke.

Strøm-Larsen på Torshov i Oslo tilbyr ihvertfall hundemat, egenprodusert sådan.

Mydland i Tromsø har produsert en hundepølse.

1 kg, frysevare.

Den er ikke rå da, og siden det ikke egentlig står hva den inneholder blir den mer som snacks enn for desverre.

Har brukt den litt som godbit, hundene elsker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo fått meg nysgjerrig, så da må jeg maile selv. :lol:

Vi forer 50/50, og Odin funker fint på det. Skal være fullfôr ja.

Jeg fant dette på siden deres:

"A balanced petfood is often achieved for the consumers convenience by bulking out the food with lots of added vitamins, minerals and vegetable protein although the natural way by considering the right combination of best quality ingredients can now be achieved with a little care so that nothing else is needed."

og

"The honest labelling of AMP foods and ingredients allows the customer choice. Natural feeding is not a chemical mix and although their labels look empty in comparison to some alternative products the aim is to provide simple pre-packed ingredients for a natural feeding diet."

Det kan jo bli spennende å høre om de i det hele tatt har foretatt noen analyser på fôret sitt, og på hvilket grunnlag de kan kalle det et fullfôr om de ikke tilsetter vit/min (de skriver "no additives" på innhold). Det ser heller ikke ut til at de blander kjøttkilder i fôrene? Jeg vet heller ikke om de bruker hele dyret eller kun muskelkjøtt og bein. Synes det var lite informasjon jeg. Hva ligger prisene på? Kontra et kvalitetstørrfôr der borte? Mulig det ville vært både billigere og bedre for deg å kjøpe kjøtt i butikken. Du er jo megaheldig som har så godt utvalg av, og høy konkurranse mellom, dagligvarekjeder i England. Jeg gråter litt hver gang jeg tenker på vidunderet som er Tescos. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe billigere å kjøpe slakterkjøtt. Husker ikke nøyaktig pris nå, men mener vi betaler noen få pund kiloet. En del billigere enn tørrfòr, selv her borte.

Kommer til å savne Tesco ja. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke nøyaktig pris nå, men mener vi betaler noen få pund kiloet.

Ah. To-tre ganger prisen av det jeg betaler for V&H. Jeg har jo en litt større hund enn deg, det blir vel mindre knotete kanskje for jeg bruker ikke lange tiden på å dele opp en 20 kilos sekk. Eller... snille mannen tar jo som regel jobben. :whistle:

Si ifra om du får svar på mail da. Ble jo nysgjerrig til slutt jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kjøper jo i små kvanta, ikke bare er hunden liten, men matlysten også. Din spiser vel tilsvarende vekten på min egen pr dag eller noe... Ikke har vi noe fryser å snakke om her heller, han må dele en slik liten underdel i kjøleskapet med oss menneskene. Han har ikke mindre enn 1/3 av plassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Spurte sist vi var i butikken (og damen kunne faktisk svare!), pluss at de andre pakkene var litt bedre merket.

Prize Choice er ikke fullfòr, og er kun oppmalt rent kjøtt. Biff-varianten består av minst 70% "pure beef", hvilket jeg tolker som rent kjøtt, der resten er vann, ben etc.

Men nå er det jo uansett snart hjem til V&H. Ingen av de tre hundematprodusentene jeg har kontaktet har svart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...