Gå til innhold
Hundesonen.no

Politiet stoppet eiere med løse hunder


gretea

Recommended Posts

Skrevet

Hva gjorde at du fikk kun en advarsel?

Jeg spurte ikke hvorfor jeg ikke fikk bot (jeg var jo bare sjeleglad for at jeg ikke fikk det!), men jeg regner som sagt med at det var fordi jeg hadde åpenbar kontroll på hundene og fordi jeg oppførte med ordentlig da de snakket til meg.

I tillegg tror jeg at slike kontroller ikke blir gjennomført utelukkende for å bøtlegge folk, men for å signalisere at det faktisk er "noen" som følger med.

PS: Jeg mistenker at jeg har gått i dobbeltpostfella her, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å unngå det :blink:

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Men hva med de hundene som blir brukt som redningshunder da? Det er en aktiv tjeneste, er det ikke? Og det er ikke en "jobb", det er heller ikke noe de blir betalt for, så når anses de som å være i aktiv tjeneste da? Hele døgnet? Fordi dem kan blir kalt ut når som helst, eller kun da de er ute på søk?

Men uansett, syns jeg det er høl i huet at politiet skal få gjøre som de vil, fordi hunden er på "jobb". At de er hunder i politiet betyr ikke automatisk at de ikke kan gjøre noen skade.

Som allerede er sagt, så er redningshunder "aktive" når de blir kalt ut som bistand til Politiet og Hovedredningsentralen. Og ja, da er de fritatt fra båndtvangsbestemmelsen, selv når eier har dopause.

Skjønner ikke helt hvor du får det fra at politiet "gjør som de vil".. Hadde de brutt en lov ved å la hundene gå løse i arbeidstiden så hadde de "gjort som de ville", men det gjør de ikke.. De har faktisk full rett til å gjøre det. Og husk en ting til..: Det er ikke politiet som lager lovene, så de har ingen ting med regelen om at aktiv tjenestehund er fritatt.

Og nei, det er ikke selvfølgelig at politihunder ikke kan gjøre noe skade, men jeg jeg vil tørre å påstå at politihunder er såpass lydige at fører ikke ville hatt problemer med å kontrolere hunden om det kommer vilt. Ingen av de førerene jeg har vært med har det i hvertfall.

I tillegg blir de flese av politihundene i tjeneste luftet steder det er relativt befolket, og liten sansynlighet for å "tråkke i et reir"

At du synes det er "høl i huet" er faktisk ikke politiet sitt problem, men ditt.. Og plager det deg så mye, så får du nesten ta det opp med lovgiver, og legge inn forslag oom lovendring :blink:

Skrevet

Jeg synes også dette er bra signal effekt.

Om folk hadde brukt like mye tid/energi på å jobbe med å skaffe friområder hadde vi hatt flere :)

By the way så håper jeg at det i løpet av sommeren blir et friområde på Ullensaker :blink:

Det er herman finner liste over friområder. Husk å sjekke dato, for det står en del steder som gjelder fra 21 august ( altså etter båndtvangen er opphevet ).

Det står at det er noe i Lørenskog, men det stemmer ikke. Det åpner et fint område i Kongsvinger 1 juli. Var der noen ganger i fjor og kjempe flott.

Men jeg håper som sagt å ha et område klart i Ullensaker om ikke så altfor lenge :lol:

Skrevet

Jeg synes også dette er bra signal effekt.

Om folk hadde brukt like mye tid/energi på å jobbe med å skaffe friområder hadde vi hatt flere :)

By the way så håper jeg at det i løpet av sommeren blir et friområde på Ullensaker :lol:

Det er herman finner liste over friområder. Husk å sjekke dato, for det står en del steder som gjelder fra 21 august ( altså etter båndtvangen er opphevet ).

Det står at det er noe i Lørenskog, men det stemmer ikke. Det åpner et fint område i Kongsvinger 1 juli. Var der noen ganger i fjor og kjempe flott. Men jeg håper som sagt å ha et område klart i Ullensaker om ikke så altfor lenge :P

Hvor ligger dette området? Bor i kongsvinger nå, og er jo kjempe å ha frislippområde :blink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...